בלב שמורת הטבע של פארק הכרמל, בגובה 400 מטר, מצא המוזיקאי מוש בן ארי את המקום המדויק להמשיך את מה שהתחיל כשהקים ב-2015 את "החוף של מוש" באילת, רק בדרך מעט שונה. בית ההארחה המיתולוגי של קיבוץ בית אורן בלב יערות הכרמל ואזור "שווייצריה הקטנה" חודש והפך ל"מנתור בית אורן". מיזם הנופש נמצא בבעלותם של בן ארי, אורי גוטליב ויאיר שנטיפי ורשת האירוח סלינה – רשת שהקימו חבריו של בן ארי, רפי מוסרי ודניאל רודסבסקי. השניים נפגשו בקוסטה ריקה וב-2008 פתחו עם חבר נוסף חברת נדל"ן קטנה. כשהבינו שמטיילים צעירים מעדיפים חוויה והתנסות על פני מותרות ורוב המלונות בעולם לא עונים על צורכיהם, הקימו את "סלינה" – רשת בתי אירוח המספקת לאורחים גם חיי קהילה ותרבות.
בשנה וחצי שחלפו מאז הוקם מנתור בית אורן, הנקרא על שם פרח הנפוץ בכרמל, התרחב מיזם הנופש, ונפתחו מנתור פרוד ליד נחל פרוד, מנתור מעלה החמישה, והשבוע מנתור מטולה. בקרוב תפתח הרשת עוד שלושה אתרי אירוח, אחד מהם ייפתח בקרוב בקיבוץ אלמוג.
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
מנתור בית אורן הוא סוג של ריטריט עם נוף פנורמי ליער הכרמל ולים התיכון. יש בו 38 חדרים, מסטנדרטיים וסוויטות עד לופטים, וכן בריכה, מרכז סדנאות, בית קפה, מסעדה ובר (מ-650 שקל לחדר זוגי עד 1,500 שקל ללופט). זה הבייבי של בן ארי, שנולד וגדל בעפולה ובילה לא מעט בחיפה. "רציתי להביא לכאן את המקומות שחייתי בהם כטייל – הודו, מרוקו, תאילנד, אוסטרליה", הוא מספר. "הוא משקף את המזרח, מִשמש מגניב של כמה שיותר צבעים ורהיטים, שגורמים לך להרגשה של בית, אבל אחר. מקום שלא יגרום לך להרגיש דיסטנס בריזורט מפואר שהולכים בו על קצות האצבעות, אלא לארח אותך בסלון 'חף מפשע'. המקום הזה משקף את הדרך שבה הייתי רוצה לטייל בישראל – לא לעשות 'ויש' על מלון חמישה כוכבים, אלא להגיע לחוויה של שבוע-שבועיים, להכיר חברים חדשים ולהיפתח לעולם עם תוכן חדש".
"מטיילים מגיעים לבד, כי הם יודעים שימצאו חברים"
העיצוב של המקום פראי ואסתטי, הוא מסביר. "יצרנו תחושה לא מפה, מִשמש של הרבה מקומות בעולם שנותן למי שנמצא להרגיש הוא עצמו. אני אוהב עיצוב ומושפע ממנו, אבל אני לא מלומד בתחום אלא עובד לפי תחושות בטן. לכן זה מקום שלא עובד לפי ספר חוקים. כמו כל שיר שלי ומקום שאני נמצא בו, הוא קודם בשבילי ואחרי זה בשביל כולם. אני יוצר סלון לעצמי ולאנשים שאני אוהב, וכל העולם מגיע אחר כך. גם הבית שלי, כמו הלב של מנתור, באותם צבעים ורמת נוחיות".
הלב שעליו מדבר בן ארי הוא אזור ההתכנסות והמרכזי במנתור בית אורן, ובו פינות ישיבה שאפשר לשבת בהן במשך שעות, לשתות קפה, ליהנות מהספרייה ולהתחבר לאנשים. "יצרנו חוויה שמסתכלת פנימה ומעסיקה אותך חברתית. גם במנתור פרוד אין חיץ ואנשים מרגישים חופשי לדבר עם אחרים. כשאדם נכנס לקחת מפתח, הוא יושב על שולחן מגניב ותוך דקה מתבונן במי שהגיע לפניו, שם את המזוודה בחדר ורוצה לחזור מיד ללב. זה מה שחשוב לנו, והעיצוב גורם לזה לקרות", מתאר בן ארי.
"שיתוף הפעולה של סלינה עם תת הברנד מנתור מביא איתו חוויות תרבותיות ורוחניות וחיבור של טבע", מוסיפה לילי שטנגר, מנהלת העיצוב הגלובלית של סלינה. "בכל המנתורים אנחנו מספקים מקום שבו מתנתקים מחיי היום יום ומהעיר, עוברים לסביבה טבעית של קיבוצים או יישובים פסטורליים ושקטים. סלינה העולמית היא פלטפורמה לקהילה ומטיילים שנועדה לייצר חוויות של שינה, טיולים, מוזיקה, אוכל ושתייה, עבודה מרחוק, וולנס וספורט כדי להפגיש ולחבר. אנחנו יודעים שאחוז גבוה של מטיילים מגיעים לבד, כי הם יודעים שימצאו חברים".
ההבדלים בין המנתורים נובעים ממיקומם. "בקיבוץ אלמוג באזור ים המלח, שחם בו מאוד, אנחנו מדגישים בעיצוב את המדבריות ומתייחסים להתכנסות בצורה שונה עם צורות הצללה שונות", היא מסבירה. "פרוד הצפוני שוכן בתוך יער, לכן הוא קר, חורפי וכבד יותר. הדק בחוץ מכוסה וליד הבריכה מיקמנו אח עצים גדול כדי שניתן יהיה לשהות בחוץ. המטרה היא לתת הרגשה של נוחות, לחבר את המקומיות עם המסעות להודו בתרבות אירוח של יחד, שמזמינה רביצה והתכנסות. השתמשנו בהמון צבע וטכניקות מורכבות של שכבות וקילוף וארט, עבודות יד, חומרים טבעיים כמו עץ, עיטורים, ריהוט יד שנייה, שטיחים, בדים וטקסטורה שיוצרים יחד עושר של שכבות ומראה לא גמור. קונספטואלית בכל סלינה מודגש מחזור הרהיטים והשימוש בקיים, אם על ידי שיפוץ ביד אומן ואם על ידי מחדוש, וכשצריך משתמשים גם בריהוט חדש".
כיצד מתבטא הקונספט במנתור בית אורן?
"בית אורן שוכן באחד המקומות היפים בישראל על הר הכרמל, מרחק נגיעה מהעירוניות והמרכז. הטבע בו נוכח מאוד, ומנתור התאים לו ככפפה ליד. הכול מאוד אורגני וההתערבות שלנו בקיים הייתה מינימליסטית. מתוך הלב, מקום ההתכנסות, מתחיל המסע לתוך מנתור, והקיבוץ הוא חלק ממנו עם אזורי מפגש חבויים ופינות קסם שמזמינות להתגלות. החדרים נוחים ונעימים ומספקים את הדרוש בנושאי רחצה, מזגן ועוד, ויחד עם זאת המטרה שלנו היא שאנשים ייצאו ממנו החוצה. סגנון העיצוב מאוד אקלקטי, שמח ועשיר, מחבר בין תרבויות. קיבוץ יחד עם הודו, שיובאה עם צבעיה ועושר הבדים שלה, ותכנון החוץ לא דורס את הטבע אלא להפך, הטבע הפראי מארח אותנו. שבילים מובילים ממקום למקום כדי שהאורחים יעשו שימוש פעיל במרחב, הוספנו שולחנות גדולים כדי שאנשים יישבו ביחד והמטבח בסגנון פארם טו טייבל טרי וארצישראלי".
"בתי ספר לעיצוב היו זורקים עליי משהו"
בשביל תהליך העיצוב, מסבירה שטנגר, נדרשת הבנה של המקום, "יחד עם מוש, אורי ויאיר אנחנו מגבשים את האווירה והמסע שאנחנו רוצים לייצר לאנשים. בשלב התכנון מוגדרים אזורי המפגש לעומת האזורים החבויים והפרטיים, ונבדקת הזרימה של האנשים, Guest Journey שמאגד בקפסולה את כל הקסם שקורה במנתור – איפה תהיה הקבלה, היכן האוכל, ליד מי מתיישבים, היכן השקט ובמה יתבטא הוולנס. בשלב הבא זה מתורגם לאלמנטים של צבע, תאורה, חומרים, ריהוט וסידורו. אחרי חלק הוויז'ן של מוש, אורי ויאיר, נכנס צוות ה- Experienceשמדייק את חוויית הלקוח ודואג לביצועה מהשלמות לחדר ועד ההופעות", היא אומרת.
"בכל מנתור מתייחסים לטבע ולקהילה", ממשיך בן ארי. "בבית אורן מתייחסים לנוף המטורף והיער מסביב, כשבקצה הנוף נמצא הים, והקהילה מסביב מעורבת בהחזקת המקום. את כל התפקידים הבכירים ממלאים אנשים מהקיבוצים שבהם ממוקמים המלונות. הם יודעים הכי טוב מה הקהילה שמגיעה צריכה ואיזה מענה לתת לה. זה הסלון של הלקוחות שמגיעים מכל הארץ והעולם ותפקידנו להעצים אותם, ולא להפך. לייצר להם אור ולא צל על מישהו שנמצא לידנו. מנתור הוא מקום שאתה מגיע ללב שלו עם כמה שיותר תוכן וכשבפעם הבאה כשתחזור, תדע שיש לך לאן".
עד כמה היית מעורב בעיצוב?
"בכל חדרי בתי המלון זו פרשנות של סלינה עם החוקים והמעצבים שלהם. השטחים הציבוריים, הלב, זה אני, הוויז'ן שלי עם המופרעות. בתי ספר לעיצוב היו זורקים עליי משהו. אני אוהב טבע ומיקס של רהיטים ויוצר מִשמש של עולמות. יאיר השותף שלי ואני מסתובבים בשווקים בארץ ועולם ויוצאת לנו הנשמה עד שאנחנו רוכשים לכל מקום את מה שמתאים לו - כורסאות, שטיחים ועוד".
אתה אחראי גם לחדר המוזיקה בבית אורן?
"הוא עדיין בעבודה. החלום שלי הוא לייצר עמדה מגניבה של אולפן, שלא יהיה אגרסיבי ויקר מדי ללקוחות, ואם כאמן בא לך לכתוב, ניתן לך אחלה דיל לחודש. גם כחובבן – בוא תתנסה. יהיה במקום גם סטודיו לקדרות וציור ברמה מקצועית, ואנשים יוכלו לבלות שם חודש שלם".
לאיזה מהמקומות אתה הכי מתחבר?
"כל דקה אני אוהב יותר את המלון הבא, ואת כולם אני אוהב כי לכל אחד אופי משלו. אולי אעשה לי מנתור-תור, יומיים בכל מקום".
אתה מבקר בהם לעיתים תכופות?
"לכל לוקיישן אני מגיע פעם בשבוע, כי בכל המלונות עוד לא אמרנו את המילה האחרונה ואנחנו מחדדים את התוכן כל הזמן, בודקים מה הלקוח המיוחד שיצרנו בישראל צריך ומה להעצים ולהעמיק. אנחנו לא מייצרים גלמים יפים ועוזבים אותם. אנחנו בעלי הבית, ולוקח זמן לממש את הוויז'ן כמו שאתה רוצה, בלי להשאיר פינות לא משויפות. אני מאמין שעוד שנתיים נוכל לומר זהו, השיר נכתב, מופק נכון והוא כבר לא שלי ואפשר להמשיך הלאה".
על החיבור עם סלינה הוא אומר: "אנחנו קבוצה כיפית של חברים, גם סלינה וגם מנתור. שנהנים להיות ביחד ולייצר חוויה, ולכל אחד טוב בתפקיד שלו. יש בינינו חברות ואהבה ונהיינו שותפים בטבעיות. אנחנו ילדים גדולים ויודעים שהמטרה - המלון - חשובה יותר מכל אגו ולכן טוב לנו. אנשים מרגישים את ההשקעה, מגיבים טוב ליצירה שלנו, ובזכות כך המקום מפוצץ".
במה שונה מנתור בית אורן מ"החוף של מוש"?
"החוף הוא חוף הים האדום, שמבוסס על אקולוגיה. אפשר לבוא אליו עם ספר באמצע השבוע, לעשות יוגה, ליהנות ממוזיקה מאוד מינורית, קלאסית ברובה, הודית או אירופית. במקום להעמיס את האורחים בצ'יפס ושניצל, מקבלים אוכל טוב, ואפשר להעביר בו ימים שלמים. אנשים בחוף יכולים להגיע אליו בבוקר ולצאת משם ב-10 בלילה ולא מבינים למה הם לא יכולים גם לישון שם, פשוט כי אין כזו אופציה לישון על החוף. הם יוצאים משם חברים, יוצרים קהילה. זו רמת החוויה של המקומות שלנו. אחרי שאנשים ראו הכול והתארחו בבתי מלון עם מקסימום כוכבים, בסופו של דבר הם רוצים להרגיש חלק ממשהו ולחזור אליו שוב ושוב".