הנסיעה למושב עלמה רצופה בשטחים פתוחים בצידי הדרך ובנקודות חן כמו כרם בן זמרה, דלתון ויער בירייה, שהפיתוי להיכנס לשטחן גדול. כשעוברים את שער הכניסה הצהוב של המושב, רצף של בתים נמוכי קומה מוביל אל בית גבוה ובולט במיוחד. לא רק בגלל המראה שלו, המשלב בין טוסקנה המסורתית לעדכניות מודרנית, אלא גם משום שהוא ניצב על המגרש בזווית שמגלה טפח ומסתירה טפחיים, מעוררת סקרנות להציץ פנימה בין החרכים של גדר האלומיניום השחורה. מצד אחד של המגרש בריכה ומפל מים, ומצידו השני גינת עצי פרי גדולה במיוחד עם פינות ישיבה קטנות שבהן ספסלים ופנסי תאורה.
>> לכל הכתבות בערוץ living
>> לדור המילניום יש סמל סטטוס ביתי חדש ומפתיע
>> זה אחד הטיפים החשובים ביותר לשימוש בנייר סופג
בתוך המגרש בעל המקום, שמעון חדד, צועד בין העצים והשיחים, חלקם כבר פורח ומלבלב וחלקם עדיין בוסרי, מבשר שעוד נכונו לו ימי צמיחה מפוארים. הוא ניגש לגפן המשתרגת על אחת מרשתות הברזל ובוצר אשכול ענבים סגולות הנחבאות בין עלים ובני שריגים. את האשכול הוא מניח על שולחן המתכת העגול בפינת הישיבה החיצונית ומציע טעימה מהיבול המשובח. מזג האוויר הצפוני נעים ונטול לחות בימי הקיץ ומאפשר שהות ארוכה בחוץ.
בחצר נטועים שיחי לבנדר ריחניים, צמחי תבלין ועצי זית, תאנה ולימון שנשמרו עוד מהימים בהם התגורר כאן חדד עם הוריו או שחודשו לפני זמן קצר, עם בנייתו של "דאר עלמה" - מתחם בוטיק לאירוח. גפן מרשימה, שמטפסת על המדרגות המובילות לקומה השנייה, נמצאת במקום כבר משנות ה-60 וכדי לשמור עליה בזמן השיפוץ המסיבי היא נגזמה, ולאחר הבנייה פרצה ופרחה מחדש. הברוש הישן, פינת הצל של ילדותו, מקדם את פני הבאים למתחם הסגור שכמו מנותק מהמושב, והשביל מוביל לאכסדרת קשתות שמצידה מבצבץ החרמון. על הבר החיצוני מטחנת בשר ישנה מבית הוריו של חדד, ובקרוב יתווספו פרגולה ומטבח חוץ. החלל המשותף לדיירים תחום בוויטרינת זכוכית עם פרופילי אלומיניום שחורים ויש בו מטבח מאובזר ואזור ישיבה לאכילה או לעבודה עם לפטופ.
המבנה בן שתי הקומות, ובו חדרים ומטבח משותף, עומד במרכז מגרש בן 2.5 דונמים. שביל ההליכה מקיף את המתחם ומגלה שתי סוויטות צמודות קרקע המשקיפות על בריכה מזמינה, שלצידה כיסאות שיזוף מעץ וריפוד בהיר. מפל מים בוקע מפתחו של מבנה מטויח ומתכתב עם חיפויי האבן וריצופי החוץ. כל אלה יחד מתמזגים לקונספט שגיבשה המעצבת לייזה זיו, השואב השראה מסיפורו המשפחתי של חדד ומסיורי העיצוב והאסתטיקה שהיא עורכת כבר 5 שנים למעצבות ומעצבים למרוקו, יוון, פריז ובוקרשט (עם שותפתה מירי בלבול). זיו: "מקומות לכאורה מנוגדים, אבל בדיעבד ההכלאה בין האסתטיקות השונות, יחד עם סיפור המשפחה וכל מה שהיה כאן, יצרה שפה חדשה שמתבטאת בחומרים, בחפצים ובנראות הכללית".
בהשראת הבתים בג'רבה
משפחתו של חדד עלתה לארץ בסוף שנות החמישים מהאי ג'רבה בטוניס, והתמקמה במושב הדתי לאומי עלמה. זה היה בית חד קומתי קטן בן שלושה חדרים ושירותים חיצוניים, ובהמשך נוסף לו חדר אוכל עשוי פח. שם גידלו ההורים – אם ואב סנדלר ויצרן נעליים, את ארבעתם ילדיהם, שחדד הוא הצעיר ביניהם. עם השנים נדדה המשפחה לצפת ולכרמיאל, והמשק נשמר חלקית על תוצרתו. לפני שמונה שנים חדד, קצין בטיחות במקצועו, החליט בעידוד אחיו לשפץ את הבית מהיסוד. לאחר תהליך ארוך של קבלת היתרים הוא החל בשיפוץ, תחילה בכוחות עצמו, כאיש טכני בעל ידי זהב, ובהמשך הצטרפה זיו. "ראיתי את המרפסות בעיני רוחי, שבהן יושבים אורחים עם כוס קפה ביד ונהנים מבריזה של שעות הערב. היום אומרים לי שמי שיושב בהן ומביט על הבריכה, לא צריך פסיכולוג", הוא מספר בחיוך.
הבתים בג'רבה נבנו סביב חצר פנימית עם מים, אותם ריאדים מסורתיים המאפיינים את האדריכלות המרוקאית, שמוקפים קשתות ובמרכזם מזרקה, מפל או בריכה. כשזיו הגיעה היא מצאה שלד בניין עם קשתות גדולות ובריכה יצוקה, שמבחינתה התחברו מיד למראות מהסיורים המקצועיים שלה: "שמעון תיאר באוזניי את חלומותיו ואני הוספתי משלי, תוך דו שיח תמידי וגמישות ראויה להערכה שנמשכו שנתיים", היא מספרת. מסביב היו אדמה חשופה, סלעים וחומרי בנייה שהובאו מהסביבה הקרובה, שרובה קיבוצים, מושבים וכפרים. התכניות שונו, קירות עובו, וחשמל ותאורה נפרסו כך שיתאימו לסוויטות האירוח ההולכות ונבנות.
השפה העיצובית גובשה עם פלטת צבעים אחידה של צבעי אדמה ושמיים, טקסטיל מעולם משותף ועבודות אמנות שבוצעו לפי אותו קונספט, המבקש לשדר חופש, שקט ורוגע עבור זוגות ובני 18 פלוס. "זה היה פרויקט שבו השתמשתי באינטואיציות שלי. מצאתי את עצמי עומדת בקומה השנייה, מביטה החוצה דרך הפתחים כשהגשם מכה בחוץ, ומנסה לדמיין מה אני רוצה להרגיש ואיך החדר ייראה", נזכרת זיו. "לא היו הדמיות או תכנית סדורה. מבחינתי הכול היה ניתן לשינוי עם מראות והשראות שלא ננעלתי עליהן מראש. זו דרך שונה מאוד מהפרויקטים המסחריים שאני עובדת עליהם בדרך כלל, שם הכול נבחר מראש ומתכנס לרגע השיפוץ כדי לעמוד בזמנים. כאן חלמתי בענק, ושמעון אפשר לי שהות מחשבה כדי לבחור הכול מהבטן, עם דיוק ובלי להתפשר".
מתכנית המתאר הבסיסית של הגינון, שנעשתה על ידי שי קאוף, בעל משתלה בקריות, הצמיחו חדד וזיו שטח מיושר עם תוספת משמעותית של אדמה, טוף ודשא שנשתל כשזיו מציירת את קווי המתאר שלו בעזרת שק סיד. עבודת האדמה הזו מחברת את חדד למקורותיו, כחקלאי בנשמה, ואת זיו למקום, כתושבת קיבוץ סאסא השכן. "בהקמת 'דאר עלמה' שמעון עשה מעשה בעל משמעות גדולה למשפחה, ליישוב ולסביבת המושבים החקלאיים שלא זוכים ליחס ראוי מהמדינה", מציינת זיו. "הוא מייצר עבודה לאנשי הסביבה ומחבר אליו אנשים מכל הארץ שיוכלו להרגיש חוויית אירוח במקום שורשי, שקט ושליו".
"חוסר השלמות היא השלמות בעיניי"
בחדרים משולבים כלי עבודה חקלאיים ישנים ואימומי נעליים ישנים של האב, המשמשים כקולבים למגבות המטבח. המדפים מוחזרו ממשטחי עץ ופרגולות, שרוטים וגולמיים במתכוון. "חוסר השלמות היא השלמות בעיניי, ובמשך כל תהליך העיצוב חיפשתי את השברים", מסבירה זיו. בגופי התאורה של אומנית חריטה בעץ מהגלבוע נותרו סדקים כדי שהאור יבקע מתוכם. האמנות נוצרה מהדפסים של דמויות נשיות ברגעי מחשבה, תנועה או מצב רוח, עליהם הוסיפה זיו מריחת צבע בשפכטל אמריקאי בקווים אמורפיים ובגבולות מטושטשים, שנראים כאילו נוצרו יחד עם הקיר.
חומרי הגמר שנבחרו איכותיים והריהוט המוקפד נרכש ממקורות שונים בצפון הארץ ומרכזה. אריחים כחולים מעושנים בעלי מראה מבריק, בדומה לאריחים המרוקאיים, מרצפים את כל הסוויטות ומעניקים תחושה של ריחוף מעל פני המים. המטבח כחול גם הוא, ובסלון האינטימי הספות בחום בהיר, הכורסאות בחמרה והשולחנות מעץ טבעי. הצבע השחור חוזר בפרופילים של החלונות ובברז המטבח, ואבן בזלת עוטפת את שולי הבריכה וספי החלונות. לחדרי הרחצה ניתן מראה אירופאי מהודק, מעוטר בפסיפס מרוקאי שחור ולבן ובטקסטורות שונות, תוך משחק בין גבהים. אביזרי האמבטיה ברוז גולד ומוצרי הטיפוח מבית לאוקסיטן. אלמנט המסגור חוזר על עצמו בקשתות שממסגרות את הנוף, בחלוקות החלונות שיוצרת מקצב קבוע, ובמקלחונים הממוסגרים בפרופיל שחור.
למיטות בחרה זיו גב מרופד שמחובר לקיר ולא למיטה, וכריות גדולות עם טקסטורה מודגשת של רקמה וגימור קדר מונחות על כלי מיטה של COTTON CLUB. בחדר הרחצה הצמוד הווילונות הכפולים - תחתון להאפלה ועליון לדקורציה, מכסים את החלונות הפונים לבריכה, שניתנת לסגירה בעזרת כיסוי קשיח. בחדרים טלוויזיות חכמות, מקרר קטן ומכונת קפה של Vero בלבן וזהב, ושולחנות עץ או ברזל מכופף משמשים כדלפקי קפה ועבודה.
אהילי איקאה פשוטים שנטבלו בצבע
בכל החדרים מותקן מזגן מיני מרכזי, למעט הממ"דים ושתי הסוויטות העצמאיות; מערכות חשמל ותקשורת מוטעמות בנגרות. ספרים משומשים מצויים על מדפים ועל שידות הצד כחלק מהתחושה הביתית שביקשה זיו לייצר, ובאחת הסוויטות הם מונחים על מדף עץ ממוחזר שחובר למדרגה מובנית בקיר וקושט בתופסני ברזל שחורים. את גופי התאורה יצרה זיו בעצמה מאהילי איקאה פשוטים, שאותם עיטרה באמצעות טכניקה של טבילה. "מהלתי צבע בגיגיות גדולות, טבלתי וייבשתי לסירוגין, וכך יצרתי שכבות של צבע, המשלבות בין חמרה לכחול, כצבעי החדר".
כמעצבת גרפית מנוסה, זיו הייתה אחראית גם על המיתוג של דאר עלמה, שמשלב אלמנטים ערביים באינטרפרטציה בינלאומית מעודנת - החל מלוגו המקום ועד השלטים לסוויטות הקרויות על שמות ההורים והאחים של חדד. בצמד הסוויטות חימום תת רצפתי ושולחן אש אישי בקרקע הצמודה בחוץ, לימי הקור והשלג של הצפון.
המחיר ללילה בדאר עלמה ריזורט בתקופת ההרצה הוא 1,200 שקלים, וניתן להוסיף ארוחת בוקר מבית הקפה המקומי Blue and Berry או טיפולי גוף בהזמנה למקום.