גל נאור, בתו של איש העסקים יצחק תשובה, גדלה כשהיא מוקפת תוכניות אדריכליות. באותם ימים היה תשובה, היום בעל השליטה בקבוצת דלק ואחד מאנשי העסקים העשירים בישראל, קבלן בנייה. "תמיד נחשפתי לתוכניות, שירטוטים ומצגות ואני זוכרת שבכל הזדמנות הצטרפתי לאבא לסיור בפרויקטים והייתי סקרנית לראות ולחוות את הדברים מקרוב", מספרת נאור, אדריכלית ויזמית, בעלת משרד האדריכלות GNArchitects. הפגישה איתה נערכת בפארק בבלי, הפרויקט שבונה קבוצת פלאזה-תשובה בשכונת בבלי בתל אביב.
"גדלתי בבית של עשייה ויצירה", מספרת נאור (43), השנייה בחמשת ילדיהם של יצחק וחיה תשובה, על הדרך שעשתה לפרויקט הענקי שעתיד לכלול כאלף יחידות דיור. "אימא שלי מציירת ובבית שלנו אפשר לראות את התמונות המדהימות שלה, אז היצירה והיצירתיות עטפה אותנו וליוותה אותנו בבית בכל מקום, מאז ומתמיד". כשנאור הייתה בת 15 עברה המשפחה לניו יורק, "ואז כבר ידעתי שאדריכלות תהיה הדרך שלי", היא מספרת. "אני זוכרת שהביקור הראשון שלי בניו יורק הותיר בי חותם אדיר. העוצמה של המבנים, המגוון, השילובים, החומרים, עד היום כל נסיעה וביקור בניו יורק מעוררים בי התרגשות מאוד גדולה".
מה קיבלת מאבא בתחום המקצועי?
"פרפקציוניזם והתמדה. לא לוותר ולא להרים ידיים, גם כשקשה, וגם אם נראה שהדברים לא קורים כמו שתכננת, אסור לוותר. זה סוד ההצלחה בחיים. התמדה ואמונה בדרך שלך ובמטרות שלך".
נאור חזרה לארץ בכיתה י"ב. בגיל 20, אחרי שירותה הצבאי, נישאה לרמי נאור והשניים עברו לניו יורק, שם למדה אדריכלות והשתפשפה בפרויקטים גדולים. בתחילת שנות האלפיים אף עיצבה נאור את שיפוץ מלון פלאזה בניו יורק שבבעלות אביה. "הכל אני אוספת, מביאה מאירופה לשם, משם לפה, אוספת ומשתפת", היא אומרת. "בפלאזה למשל הרבה מחומרי הגמר הגיעו מישראל. לגבולות אין הרבה משמעות. לפני 20 שנה ניו יורק לא הייתה פתוחה לאירופה כמונו ברמת חומרי הגמר. היום זה כבר אחרת לגמרי. העשייה פחות אורתודוכסית, יש פתיחות וגיוון עצומים".
עד כמה אביך מעורב בפרויקט פארק בבלי?
"למרות שאבא מאוד עסוק יש לי זכות גדולה מאוד שהוא נמצא שם בשביל להתייעץ ולכוון בכל עניין, לא רק בענייני עבודה".
לא נקנו פה דירות להשקעה
פרויקט פארק בבלי, שנמצא דרומית לירקון, על גבול איילון, עתיד לכלול שישה מגדלים, ארבעה מהם בבעלות משפחת תשובה ושניים בבעלות עיריית תל אביב, וכן מרכז מסחרי. בעבר שכנה במקום שכונת גבעת עמל ו-130 המשפחות שהתגוררו בה מקום המדינה התנגדו לפרויקט. אחרי שנים ארוכות של מאבק קבע בית המשפט שיש לפנות את המשפחות ולפצות אותן בהתאם לקריטריונים שונים.
כרגע רק מגדל אחד קרוב לסיום הבנייה אבל בשטח פזורים ביתני ענק שקופים, המחליפים את משרד המכירות המסורתי ומהווים תשתית לאירועים אקסקלוסיביים הנערכים לקהל מוזמנים, בהם רוכשי הדירות, שנאור מעדיפה לכנות "קהילה". הפגישה שלנו מתקיימת בבביתן שכולל גלריית אמנות שאצר גל גאון, וסביבנו פזורים שולחן "הסוס המשוגע" של המעצב שמואל בן שלום, רהיטי פורניר של סטודיו טסלר מנדלוביץ, פריטים של אמן האוריגמי אילן גריבי ועבודות קרמיקה של סטודיו קהאן, וגם רצועות פרקט ושאר דוגמאות חומרים גמר שמזכירות שבעצם מדובר במשרד מכירות של פרויקט מגורים יוקרתי.
שטח הדירות המשווקות נע מ-97 ל-222 מ"ר והן כוללות 6-3 חדרים. המחירים מתחילים ב-4,093,387 שקל ומטפסים עד 12,643,458. אכלוס המגדל הראשון אמור להתחיל בקיץ הקרוב ו-80 אחוז מהדירות כבר נמכרו. כשנאור מתארת את פרופיל הרוכשים אין הפתעות גדולות. "עשינו שיווק שקט יחסית, עם קמפיין מעודן שיצר קהל לקוחות ספציפי. הרבה הגיעו בשיטת 'חבר מביא חבר' ויש לנו כאן חבורות מסביון, מרמת השרון וגם מתוך בבלי עצמה, משפרי דיור שרצו לעבור למגדלים. 52 אחוז הם 'הצעירים החדשים', בני 60-50 שרוצים לחזור לתל אביב לבלות אחרי שהילדים עזבו את הבית. בגלל שאנחנו נמצאים בקשר רציף עם הרוכשים אני יכולה להגיד שלא נקנו פה דירות להשקעה, אולי בשוליים, אחת או שתיים, מי שקנה מתכנן לעבור לגור פה".
הם עוזבים בתים גדולים בסביון וברמת השרון. אני מניחה שחלק מהם רכשו יותר מדירה אחת.
"כן. 30 אחוז מהלקוחות עושים חיבורי דירות. זה משהו שמאפיין את המגדלים האלה. רוטשילד 1 התחיל עם קרוב ל-100 דירות והסתיים ב-32, אבל אף פעם אי אפשר לצפות את זה מראש ואני גם חושבת שזו מגמה שפוחתת".
כל שני מגדלים חולקים אזור משותף הכולל חדר כושר, בריכה חצי אולימפית, חלל אירוח ממוזג ושתי יחידות אירוח. הסיבה, אומרת נאור, היא "לא להעמיס על הדיירים בדמי ניהול חודשיים, כמו שקורה ללא הצדקה בפרויקטים אחרים, רכיבים שהתחזוקה שלהם יקרה והשימוש בהם הוא לא רציף משותפים לכל שני מגדלים". בכל מגדל מתוכנן לובי כניסה עם שירותי קונסיירז', טרקלין דיירים הפונה לפארק, חדר משחקים לילדים ולאונג' עסקים עם חדרי ישיבות מאובזרים.
מהקומות הגבוהות נפרש נוף פנורמי עוצר נשימה. נאור, שחיה ועבדה לא מעט שנים בניו יורק, מרגישה בבית למראה קו הרקיע המתחדש של תל אביב, הזרוע במגדלי יוקרה שהולכים ומתרבים. כשאני שואלת אותה מה זה עושה לאגו להיות חלק מהשינוי הזה, היא מקפידה לשדר צניעות, ואומרת ש"היצירה היא העיקר. כל כך הרבה בעלי מקצוע עובדים בפרויקט כזה, ואתה מבין שאתה בעצם רק בורג קטן בתוך כל הסיפור. זה ענף מדהים. אני קמה עם הפועלים בארבע בבוקר, קופצת מהמיטה בשמחה".
זה פרויקט ראשון שבו את מתפקדת גם כיזמית וגם כאדריכלית. איך זה להיות לקוחה של עצמך? במה שונה החוויה של התכנון האדריכלי?
"זו חוויה אחרת לגמרי, מאוד מרגשת. המון תהליכים מתקצרים כי אנחנו בוחנים את הדברים כבר בהתחלה מכל ההיבטים ומדלגים על חלק מהשלבים שבאופן טבעי מתחייבים מעבודה של יזם מול אדריכל. המשרד שלי דורש הרבה מבעלי המקצוע כי אנחנו יודעים שאפשר, אנחנו מעודכנים כל הזמן בחדשנות האינסופית של עולם החומרים וזה מאתגר כי בכובע היזם את גם צריך להיות הבלם, אבל בסופו של דבר זה מתורגם למוצר הרבה יותר טוב, הרבה פחות מתפשר, כי בעצם אין נקודות חיכוך. העבודה של האדריכל נושאת איתה המון אחריות. במקרה הזה, יש רובד אחריות נוסף ומשמעותי שאני נהנית לקחת עד הסוף ועוד שני צעדים קדימה".
אבא אהב את הדירות לדוגמה
נאור הכינה בפארק בבלי ארבע דירות לדוגמה, כל אחת מהן מעוצבת ברוח אחד היסודות – אדמה, אוויר, מים ואש. "זה התחיל מהרעיון של 'דירה פתורה', קונספט שהבאתי מניו יורק, שם זה מאוד מקובל. הדייר לא מקבל מעטפת ויוצא משם לעבודה, אלא נכנס לדירה מוכנה ברמת גימור גבוהה. למעשה, הוא פטור מבחירות ועבודות פנים שעושים בדרך כלל רק אחרי שמקבלים מפתח. מהקונספט הזה החלטנו לצאת עם ארבעה סגנונות עיצוביים בהשראות שונות שיתאימו לדפוסי אנשים שונים".
ואיך זה מתקבל?
"בהתחלה באמת הרימו גבה והיו שטענו שהשוק המקומי עוד לא בשל, עוד לא מוכן לזה. בפועל, הקהל מצביע ברגליים ומחבק את הקונספט בחום. הרוכשים מודים לנו ששמרנו להם על חיי הנישואים. 90 אחוז מהם בוחרים בדירות המותג AS IS, עם שינויים מינוריים. רק בשוליים מבקשים מעטפת בלבד".
בקומה 11 נמצא דופלקס שמעוצב בהשראת יסוד המים. "בחרנו עיצוב שמשקף את הזרימה והתנועה של המים, את הדינמיות", אומרת נאור. העיצוב כולל חלונות ענקיים, פרקט טיק, עבודות אמנות של פיליפ בולקיה ושנדליר הפטרייה של האחים קמפאנה שתלוי בסלון.
הדירה ברוח יסוד האש משדרת דרמה, סערה, עוצמה ונוכחות אקסטרווגנטית באמצעות חומרים כמו אבן מגוידת שחורה, גם בחלל הסלון וגם בחדרי הרחצה, פרקט אלון רב שכבתי בפלאנקים רחבים בחדר השינה, וברזים בגון זהב נקי. שיא הדרמה מתרחש בחדר השינה שם מככבת מיטת האלמוג שעיצבו האחים קמפאנה למותג היוקרה אדרה.
מהאש הדרמטית אנחנו יורדים אל קומה 10 לדירה שעוצבה בהשראת יסוד האוויר בקו נקי ומאופק. בחללים הציבוריים יש אבן טבעית בגוני אפור ובחדרי השינה פרקט אלון טבעי מובהר שמכניס מעט חום.
הדירה שברוח יסוד האדמה מעוצבת בסגנון קלאסי וסולידי ומשדרת יציבות, שורשיות ואלגנטיות. החומרים מבטאים איזון אצילי, נוחות מהודרת ואיפוק חם. החלל המרכזי מחופה פרקט אגוז במבנה פישבון, וחדרי האמבטיה עטופים באבן טבעית לבנה מגוידת באפור ושחור, והמטבח כולל פריטי עץ צבועים לבן וזכוכיות בארונות העליונים.
איך מתפלגות בחירות הרוכשים?
"40 אחוז בוחרים באדמה ו-40 אחוז באוויר. היתר בוחרים ברובם במים".
מה אבא חושב על הדירות לדוגמה? יש לו העדפה כלשהי?
"לאירוע ההשקה של הדירות לדוגמה הזמנתי כמובן את ההורים להתרשם והיה מדהים לראות את התגובה שלהם ברגע שהם נכנסנו לדירות הגמורות. הם מאוד אהבו את הדירות ואת הקונספט הייחודי שלהן".
מבין ארבעת הטיפוסים - מים, אוויר, אדמה ואש - איזה טיפוס הוא מייצג לדעתך?
"מבין ארבע אפשרויות העיצוב הוא עצמו אוהב ומתחבר מאוד לטיפוס האדמה, הקלאסי והנצחי".