איש הייטק רכש לאחר גירושיו דירת קבלן חדשה בחיפה עבורו ועבור ילדיו המתבגרים - בן 17 ובת 14, וביקש לרהט ולהלביש את הדירה מאפס.
>> השיטה של הבלוגרית להשאיר את המטבח נקי כל השבוע
>> הפכה את חדר הרחצה הסתמי לחלל עם טאץ' של סלון
שטח הדירה, שנמצאת בבניין בשכונת אחוזה בעיר, הוא 105 מ"ר. כיוון שהיא חדשה הוחלט לא לגעת בתכנון המטבח ולהתמקד בשיפוץ החלל הציבורי ומאסטר הורים. החלום של הדיירים היה דירה שנראית ומרגישה כמו מלון בוטיק אורבני, תוך שמירה על מוטיבים של הים שנשקף מחלון הסלון. הצרכים שעלו היו מינימום הסחות דעת בעיצוב, תכנון לאחסון פונקציונלי לכל חפץ ושמירה על מראה מינימליסטי ככל הניתן. מתוך הצרכים הללו נגזרו שני העקרונות המנחים בתכנון ובעיצוב: פונקציונליות ומינימליזם.
המעצבת התבקשה להתחשב גם בצרכים הספציפיים של הדיירים: האב מנגן בגיטרה חשמלית ונוהג לארח חברים לנגינה משותפת, לכן היה צורך למצוא פתרון לארבע גיטרות וארבעה מגברים; בת ה-14 חלמה על חדר שבו תוכל לצייר ולארח חברות בפינת "זולה" מגניבה וביקשה סגנון רך עדין ושקט, ששואב אלמנטים מהבוהו שיק והסגנון הנורדי, ללא צבעוניות יתרה; לאחיה היו שלוש בקשות- חדר פשוט, פונקציונלי ולבן, והריהוט בו נרכש באיקאה.
הרצפה פגומה? שימו פרקט
תהליך השיפוץ נמשך 4 חודשים נטו - מהפגישה הראשונה ועד לסיום, בעלות של 200 אלף שקלים שכללה: תכנון, ריהוט, תאורה, פרקט, טקסטיל, מכשירי חשמל למטבח, נגרות בהתאמה אישית, ועבודת קבלן של צביעה, גבס, חשמל ובנייה והריסה באזור הסלון ומאסטר הורים.
חדרי השינה חופו בפרקט SPC ובשלב מאוחר יותר התגלו פגמים בריצוף שנתן הקבלן, והוחלט לחפות בפרקט למינציה את כל החלל הציבורי. צבע הפרקט נבחר בהתאם לריהוט שכבר נרכש. החומריות בדירה מתבססת על אלמנטים של ברזל, עץ וטקסטיל. הברזל מאפשר קווים דקיקים ומינימליסטיים שאינם מכבידים על החלל, העץ מחבר לקרקע ומכניס חמימות והטקסטיל מכניס עושר לפשטות.
פלטת הצבעים של הדירה מתייחסת לים על כל גווניו ו"מצבי הרוח" שלו. בכל הגוונים ה"קרים" יש גם נגיעה של חום, כדי לא ליצור תחושה קרירה. קירות הדירה צבועים בגוון אפור חם והארון הגדול המפריד בין הסלון למאסטר נצבע בתכלת- אפרפר בשילוב פורניר אלון. דלתות הארון נפתחות בלחיצה (טאצ') כדי לשמור על מראה נקי ומינימליסטי. בהתאם לבקשת הלקוח למינימום חפצים, בדירה כמעט לא שולבו אקססוריז למעט טקסטיל ומעט צמחיה. למרות הקווים הנקיים והמינימליסטיים, התחושה בדירה חמימה ועוטפת.
גבריות וחספוס בחדר השינה
כבר בסיור הראשון בדירה זוהו שני אזורים שאינם מתוכננים בצורה מיטבית ואינם מאפשרים זרימה נכונה ופרטיות בין החלל הציבורי לחדר השינה של האב: חדר השינה היה צמוד לסלון והכניסה אליו הייתה מאמצע הסלון. ריבוי החלונות בחלל הציבורי הכתיב את מיקום הטלוויזיה בסלון וכתוצאה מכך הכניסה למאסטר הורים הייתה ממש מול הספה ונעדרה כל פרטיות. כמו כן, על קיר הסלון שגובל בחדר השינה היו נישות בנויות בעומק 60 ס"מ שלא היה ברור מה מטרתן. בנוסף לצימוד הלקוי בין החללים הללו, המאסטר עצמו היה מחולק לאזור שינה לא מרווח, חדר רחצה לא גדול וחדר ארונות לא פונקציונלי, והכניסה לחדר הרחצה הייתה ממש סמוכה לראש המיטה.
הוחלט לבצע שינוי מבני, שכלל הורדת הנישות בסלון על מנת ליצור מקום לארון קיר גדול ולהזיז את דלת הכניסה לחדר ממקומה הקודם לכיוון המבואה שנוצרה לחדר. אחד מקירות חדר הארונות הורד ובמקומו תוכנן ארון בגדים מימין לכניסה. חדר הרחצה הורחב והכניסה אליו עברה לקיר שאינו סמוך למיטה. ההזזה אפשרה נגרות כיור גדולה יותר עם אחסון רב יותר. השינויים הללו יצרו מבואת כניסה קטנה לחדר שיוצרת חיץ בין החלל הציבורי לאזור השינה, ומעניקה תחושה של חדר במלון בוטיק, כפי שחלם הלקוח.
לחדר השינה נבחרו אלמנטים גבריים ומחוספסים: השידות לצד המיטה מברזל חלוד, ספסל מברזל שחור, קיר כוח בצבע טורקיז דרמטי בגב המיטה. החספוס הזה רוכך באמצעות וילונות ושטיח בצבעים חוליים, נגרות ארון הבגדים וארון הכיור בחדר הרחצה.
כדי להתמודד עם בעיית חוסר הפרטיות בין המאסטר לסלון הוחלט לשלב את המעבר לחדר בארון הקיר הגדול, שגם ייתן מענה לאחסון פונקציות שונות, וגם יגביר את הבידוד האקוסטי בין החללים. תכנון הארון עבר כמה גלגולים רבים, עד שהתקבל ארון שמכיל אפשרויות אחסון רבות ומספר פונקציות: אזור כניסה והתארגנות הכולל ספסל, מתלים ומגירות מאווררות לנעליים, אחסון והטענה לאביזרי ניקיון; פינת עבודה ובה אזור לציוד משרדי שמוסתר ע"י דלתות, ופינת הנגינה - שבה הוחלט להשאיר את הגיטרות גלויות כאלמנט עיצובי ולהסתיר את המגברים במגירות נשלפות מתחתן. כיוון שלא ניתן להניח גיטרה יקרה ללא נרתיק על משטח קשיח תוכננה מסילה נשלפת לכל גיטרה, שבראשה תופסן ייעודי לגיטרה.
הלקוח ביקש בסלון שידת טלוויזיה דקיקה מברזל עם קווים מעוגלים. לאחר שלא נמצאה כזו, תוכננה שידת פח מכופף שבוצעה ע"י מסגר אומן. להמשכת הקו המינימליסטי, כל פרטי הריהוט שנבחרו מאופיינים בקווים נקיים ועדינים. לצד החומריות של ברזל ועץ שולב טקסטיל רך ונבחרו וילונות נשפכים המשמשים כאלמנט עיצובי ופונקציונלי לצורך הצללה ופרטיות. ארון החשמל והתקשורת הוסתר ע״י מראה נפתחת (סטודיו נושקה).
כל התאורה בדירה תוכננה בהתאם לשני קווים מנחים: בקשת הלקוח למינימום תאורה ישירה ועזה, ומציאת גופים עדינים בשילובי קומפוזיציות של מאוזן מאונך שיוצרים עניין אך עם זאת מראה נקי וקליל. לפינת האוכל נבחר גוף תאורה במהדורה מוגבלת של אסף ויינברום. בסמוך לפינת האוכל תוכנן גוף עומד מרצפה לתקרה שעליו ספוטים שנצבעו בהתאמה לפלטת הצבעים של הדירה, כתחליף למנורת עמידה ליצירת אווירה נעימה.
המטבח הושאר כפי שהוא, מלבד רכישת מוצרי חשמל. בחדר של הבת הוחלט לנצל נישה בגודל 120x200 לטובת פינת "זולה" ויצירה, ולהסתפק בשידת קיפולים במקום ארון בגדים. פינת ה"זולה" כוללת שני מזרונים שיוצרו בהתאמה אישית המונחים זה על גבי זה. בעת הצורך, ניתן לפרוש אותם וליצור פינת אירוח לחברה שנשארת לישון. על הקיר של הנישה נתלה שולחן מתקפל שלא תופס מקום בחלל המצומצם כשאינו בשימוש, והנישה כולה נסגרת בווילון רך וכך נוצרת "בועה" שלווה ואינטימית. גוף התאורה המרכזי בחדר נמצא במקרה בחנות יד 2 של פריטי וינטג' שעמדה לפני סגירה.
עיצוב פנים וסטיילינג: קרן לוטם Two studio- תכנון ועיצוב פנים
נגרות ארון רב תכליתי: טבת הנגריה
תאורה: צחר תאורה