מאה שערים. המולה, בלגן וגיבוב של בתי מגורים וחנויות שבינם ובין המילה "עיצוב" לא קיים אפילו קשר מקרי. מאות שנים שהקהילות החרדיות הפרטיות והעסקיות חיות כך, כשתחום האסתטיקה מוקדש בעיקר לעיטור ספרי הקדושה ולהלבשה מהודרת של הילדים. הנדל"ן נותר קר ועירום. דווקא במקום הזה החליט חיים בריזל, הבעלים של מאפייה קטנה ומסורתית בשם "בריזל", לעשות את מה שעוד לא נעשה כאן.
"החלטנו ללכת על עיצוב פנים של החנות, לראשונה זה 70 שנות קיומה", מספר חיים. "האמת שבחיים לא הייתי חושב לעצב את החנות. אני מוכר עוגות, למי אכפת איך המקום נראה? אבל היועץ העסקי שלי הכריח אותי. לא האמנתי בזה, ומזל גדול שלא סירבתי".
לעבודת העיצוב נבחר סטודיו קלדרון, בבעלותם של זוג מעצבי הפנים אלינור ושחר קלדרון. אלינור, ירושלמית לשעבר בעצמה, לא חשבה שהפרויקט באמת ייצא לפועל. "חשבתי שאני באה לתת שעת ייעוץ בלבד", היא אומרת. להפתעתה הרבה, בעל המאפייה החליט ללכת על הרבה מעבר. "הבעלים אמר לי שהוא לא מבין למה צריך לשנות משהו במקום שנראה אותו דבר עשרות שנים, אבל שהוא החליט לסמוך עליי ויהיה מה שיהיה", היא מספרת.
תכנון המקום החדש לקח כחודש, וכלל דברים שחיים לא דמיין בחייו. "התהליך כלל קודם כל יציאה של בעל המקום והמנהלת של החנות מהקופסה הסגורה שלהם, ושינוי תודעתי שלא היה פשוט", מספרת אלינור. "הם החליטו שהולכים עד הסוף ורצו משהו שונה ממה שמוכר במאה שערים. מאחר שבסביבה שלהם אין מה לראות, כדי לקבל השראה לקחתי אותם לתל אביב. הם היו בשוק, אבל נשארו מאוד אמיצים ופתוחים".
עוד בערוץ עיצוב הבית:
- לכל הכתבות בערוץ living
- יוצאים חוצץ: הכל על מחיצות מעוצבות ניידות וקבועות
- 15 שנים ושיפוץ: בית המעצבת בהוד השרון
השראה ירושלמית עם טוויסט
"המטרה בעבודת העיצוב הייתה להביא את המאפייה למקום של כאן ועכשיו, אבל בלי לוותר על הזהות של העסק ושל הסביבה שבה הוא פועל", מספרת אלינור. "את ההשראה לחיפויים שאבתי מהגוונים שסובבים את העסק, השחור-לבן החרדי. רציתי לשלב גם את האבן הירושלמית שמאפיינת את העיר ולתת תזכורת לכותל המערבי. בחרתי אבנים בשחור ובלבן, אבל הסידור שלהן נעשה בצורת בנייה שמזכירה את החיפוי של האבן הירושלמית. בריצוף שילבתי אלמנטים מצוירים, שמזכירים את הבתים הערביים שממלאים את מאה שערים ואת שכונת הבוכרים השכנה".
"התקציב לשיפוץ כולו היה פחות מ-150 אלף שקל, אז הלכנו למקומות זולים אך איכותיים בתל אביב והצלחנו למצוא את כל הקרמיקות והחיפויים שרציתי. מה שלא הצלחתי למצוא היו אלמנטים להגשה שיתאימו לאווירה הישנה-חדשה שרציתי ליצור. מחוץ לכל המאפיות במאה שערים עומדים מדפים ומגשים מברזל וזה נתן לי השראה, אבל רציתי לקחת את זה לשלב מתקדם יותר. מצאתי סטודיו ברזל שעשה לנו את המידוף, את האי, וסטנד יפהפה מעליו שבו שתלנו צמחייה, ושילבנו בברזל זכוכית למראה מודרני יותר".
אחד האתגרים הגדולים בתהליך היה לשמר את בריזל ההיסטורית ולתת לה מקום של כבוד. "לא רצינו למחוק 80 שנה של עשייה", אומרת אלינור. כדי להנציח את העבר של המקום יועד קיר גדול ומרכזי לתליית תמונות של המקום והסביבה מהמאה האחרונה.
שמירת המסורת בחנות התבטאה גם באתגרים פרקטיים. "בחברה החרדית, מצד אחד כל דלת פתוחה היא הזמנה להיכנס, ומצד שני יש את העניין של השמירה על הצניעות", אומרת אלינור. "היה חשוב לייצר הפרדה בין החנות לבין הקופה, וגם לתת לעובדות מקום להתלבש בצניעות". שני האתגרים נפתרו על ידי מחיצת עץ בהיר בין החנות לקופה, עם דלת מעוצבת שמובילה אל מטבחון נסתר, שבו ניתן להכין כריכים וגם להתלבש בפרטיות. "מצד שני רצינו שהלקוחות ירגישו בבית, ועיצבנו דלפק עם כיסאות לאכילה במקום, והוספנו כמה שולחנות. זה קונספט חדש לגמרי בחנויות החרדיות, ולמרבה השמחה גילינו שהוא לגמרי עובד".
אוכלים עם העיניים
השיפוץ עצמו ארך כשלושה שבועות, והתוצאה הדהימה לא רק את בעל המקום חיים אלא גם את הסביבה כולה. בבריזל עדיין מוכרים את הרוגעלך המסורתיים וסנדוויצ'ים עטופים בניילון נצמד, אבל מאז הפתיחה המחודשת המכירות שילשו את עצמן.
"דווקא במקום הכי לא צפוי קיבלנו הוכחה לכך שאנשים אוכלים קודם כל עם העיניים, ושחוויית קנייה חשובה לא פחות מאיכות המוצר, שהוא אגב איכותי מאוד", מסכמת אלינור. "אני מודה שבאתי למאה שערים עם המון דעות קדומות. חשבתי שהחרדים לא יידעו להעריך עיצוב, ואחרי התהליך הזה הבנתי שעיצוב זה משהו שנוגע בכולם". חיים מסכים איתה: "פעם אנשים היו נכנסים אלי בחורף ואומרים 'נכנסנו להתחמם'. היום הם אומרים 'נכנסנו להסתכל'".
ואכן כולם מסביב מסתכלים, מדברים, והבאזז כבר מניע התחלה של שינוי ממשי ברחוב. "נוצר גל של התעניינות מעסקים מסביב, ונראה שאלינור הפכה למעצבת הרשמית של מאה שערים", צוחק חיים. אלינור מוסיפה: "כבר קיבלתי שלוש הזמנות עבודה מעסקים באזור ועוד כמה שמתעניינים בעיצוב הבתים שלהם. כל דבר נכון שמתחיל, גם באיחור, יכול לעשות שינוי מהיר. אני מאמינה שנראה שינויים עיצוביים גדולים בשנים הבאות במאה שערים ובעסקים החרדיים בכלל".