הדיירים: בעלת הבית, אשת עסקים שוויצרית המבקרת לעתים תכופות בארץ לצרכי עסקים, והחליטה לקנות דירה בתל אביב, שהיא גם עיר הולדתה. בחופשות מצטרפים אליה גם בעלה ובנה הצעיר (בשנות ה-20).
הדירה: הדירה ממוקמת בקומה הראשונה בבניין ותיק שתוכנן על ידי האדריכל שלמה גפשטיין ב-1932 בצמידות לבניין ניאוקלאסי שתוכנן על ידי האדריכל יוסף ברלין ב-1925. שני המבנים מחוברים מבפנים דרך חללי המדרגות. בעבר התגוררו במקבץ הבניינים דוד בן גוריון והציירת ציונה תג'ר. הדירה בגודל 56 מ"ר נטו + מרפסת 14.5 מ"ר.
החזון: הקשר עם הלקוחה החל כבר בשלב חיפוש הנכס, ואחרי כחצי שנה של חיפושים מצאנו את שאהבה נפשנו. הגדרות החיפוש העיקריות היו: 1. חדר מלון – הלקוחה שנמצאת הרבה בארץ עייפה מן השהייה הממושכת בבתי מלון וביקשה מקום משל עצמה שיהיה עבורה כחדר במלון. 2. שירגיש כמו בסוויטה במלון, הדגש הוא על חדר שינה גדול – הלקוחה אוהבת לעבוד בשני מקומות, מהמיטה ומהמטבח. 3. דירה שטופת אור. 4. גמישות תכנונית. 5. חלון בחדר רחצה. 6. מרפסת. 7. בניין בעל חשיבות היסטורית ומתוחזק.
עוד בערוץ לעיצוב הבית:
- 52 דברים מבאסים ששותפים עושים
- כדורגלן העבר אמיר שלח פתח לנו דלת
- מלכותית: הדירה של מפיקי האירועים בראשל"צ
הספרייה כממברנה המאפשרת משחק
כאשר נכנסנו לראשונה לדירה היא כבר היתה בשלבי הריסה של הפנים ובשלבי שיפוץ ושימור של הבניין. המראה שנפרש לפנינו, רצף החלונות עוקב המרפסת שמקיף את הדירה, הוביל למסקנה שבדירה לא צריכים להיות קירות אטומים למעט אלו המובילים לחדרי הרחצה, מכאן צמח אלמנט הספרייה, שהוא האלמנט המרכזי בדירה, המשמש מאין ממברנה, מאפשר משחק ברמת הפתיחות והשקיפות של החלל.
אחד העקרונות המנחים בעיצוב הדירה היה לשמור על מישורים נקיים וזרימה הרמונית בחלל - לשם כך הוחלט שכל הדלתות בבית תהיינה סמויות כחלק מאלמנט עיצובי - החל בדלת שירותי האורחים וכלה בארון הבגדים המסווה את דלת מקלחת המאסטר בחדר השינה. כמו כן, הוחלט על שימוש בחומרים טבעיים וניצול מרבי של אור טבעי.
משך השיפוץ: השיפוץ ערך כעשרה חודשים, כל ההליך החל ממציאת הנכס ועד מסירת המפתח נוהל כולו על ידי. הליך השיפוץ היה מורכב מהרגיל הן בשל תהליך העבודה מול תושב חוץ, צורת הבנייה הלא סטנדרטית שחייבה שיתוף פעולה ותיאום בין כל בעלי המקצוע, בעיקר בין הבנייה הקונבנציונלית והבנייה בנגרות וההשתלבות בשיפוץ בניין לשימור מחמיר. כמו כן, היתה חשובה לנו מאוד ההקפדה על פרטי גמר ברמה גבוהה.
מחווה לבניין המקורי
הדירה נקנתה כמעטפת ונערכו לה רק הכנות אינסטלציה בהתאמה לתוכנית העתידית שיועדה לה כדירת שלושה חדרים. כבר בביקור הראשון בדירה הבנו שהכוח שלה הוא בשדירת החלונות והמרפסת המקיפים אותה ושאת המראה הזה צריך לשמר. הפרוגרמה החדשה חילקה את הדירה לשני חלקים שווים בגודלם, חלק ראשון כולל סלון ומטבח בחלל משותף ופתוח, כולל ארון שירות וחדר רחצה אורחים. בחלק השני - חדר שינה גדול פלוס מקלחת גדולה.
מערכת המיזוג, מיני מרכזי ממוקמת בתקרת חדר הרחצה הראשי, זהו האזור היחיד בדירה שמונמך באופן משמעותי, בשאר הדירה קיימת הנמכה של 15 ס"מ לטובת תאורה, וכדי לחסוך את הצורך בטיפול בתקרת המבנה המקורית שהיתה עקומה סדוקה וחלודה. פתרון אחסון נוסף ניתן בארון סמוי בקיר העץ מאחורי דלת הכניסה, שם נמצא ארון החשמל, מרכזיית חימום, דוד המים ומכונת כביסה ומייבש.
לאחר הריצוף, הנגר והקבלן היו צריכים לשתף פעולה בבניית הקירות, קיר שירותי האורחים מורכב בחלקו הפנימי מגבס ובחלקו החיצוני מעץ, כאשר קוביות העץ בחלקו העליון שמהוות שאת מקור האור הטבעי לחלל המקלחת חודרות את הגבס.
הבית משתנה בהתאם למי שנמצא בו
הכניסה: הכניסה לבית נעשית ישירות אל חלל הסלון והמטבח וכבר במבט ראשון נחשף הנכנס אל שטיפת האור והמשכיות החלל. החלוקה לאזורים נעשית על ידי אזורי הריצוף, אבן בלו סטון מחורצת בשלושה אופנים המפרידים בין אזור ההתהלכות, אזור השהייה וחדר הרחצה הראשי.
הסלון: מוגדר בקיר עץ אלון צרפתי מבוקע, אשר בחלקו הוא קיר אטום המוביל דרך דלת סמויה לחדר רחצה אורחים, דלת נוספת בקיר זה מובילה לארון השירות, בחלקו העליון של הקיר קבועים חלונות שמהווים המשך עיצובי של רהיט הספריה ומאפשרים החדרת אור טבעי לחדר הרחצה המאוורר על ידי ונטה. חלקו השני של הקיר הוא מאין ממברנה משתנה המהווה את גו הסלון מצד אחד וחדר השינה מהצד השני. אלמנט זה הוא האלמנט המרכזי שסביבו סובב הכל והוא משתנה בהתאם למי נמצא בבית, הקוביות המרכיבות אותו נעות או נשלפות, ובכך מאפשרות לשנות את השימוש בספרייה או להופכה לממברנה שקופה.
בזמן צילום הדירה עדין לא נקנה ריהוט הסלון. הסלון המתוכנן כדוגמת סלון בחדר מלון יורכב משתיים או שלוש כורסאות מודולריות שחלקן ייפתחו למיטה כדי לאפשר אירוח של הבן בזמן חופשה משותפת.
המטבח: בצורת L, נמשך לאורך קיר הלבנים ומתקפל בפינה ויוצר תחושת חיבוק. המטבח מנצל את הנישה שהיתה קיימת בו כדי לקבל את העומק הנדרש באזור הכיור ומדיח הכלים ומאפשר לשמור על רהיט צר יותר מול הסלון. מבנה המטבח נסגר בשולחן מוגבה. משטח השיש עשוי אבן גרניט טבעית בגוונים של ירוק ואפור ומהווה אלמנט דומיננטי בחלל. כיסאות הבר גם הם עשויים חומר טבעי ומשלימים את המראה הקליל והשקוף של השולחן בחלל, את התחושה הליניארית במטבח ומעל השולחן מחזקים גופי התאורה.
קיר הלבנים במטבח נחשף בשלב ניקוי הטיח והוחלט להשאירו כמחווה לבניין המקורי ושימור ההוויה של אותה תקופה
התאורה ברובה תוכננה לדמות אור יום, זאת למעט מספר גופי תאורה שנועדו להדגיש אירועים ופינות ברחבי הבית כדוגמת גוף התאורה מעל השולחן.
חדר השינה: שביל הליכה מחורץ מוביל מהמטבח אל חדר השינה, ודלת ציר מאפשרת להפריד בין החללים בצורה מוחלטת.. מצדו של חדר השינה הדלת נמצאת בנסיגה לספרייה, פרט זה מחזק את אלמנט הספרייה כרהיט עצמאי שעליו נשענת המיטה.
המיטה עשויה אף היא מעץ אלון צרפתי מבוקע. בנויה כמסגרת שלתוכה הוכנסה מערכת מיטה מתכוונת של SWISSSYSTEM. לצדי המיטה שני גופי תאורה נחשיים גמישים (CONTARDI), פרטי המתגים עשויים עץ בחיתוך CNC. מול המיטה הוצבה טלוויזיה 50 אינץ'. מאוורר התקרה מעל המיטה נעשה לפי הזמנה ועשוי כנפי עץ כדוגמת עץ האלון ובסיסו מחופה בד מודפס. ארון הבגדים עשוי זכוכית קליר לבנה ובה משתקפים בנייני העיר. אחת מדלתות הארון היא גם דלת הכניסה לחדר הרחצה הראשי.
חדר הרחצה: שומר על העיצוב הנקי של שאר הבית, רהיט הכיור והמראה יוצרו לפי הזמנה מיוחדת בעיצובי. גוף התאורה מעל המראה מיועד במקור לתאורה של תמונות והשתלב בצורתו הליניארית עם נגיעה של קלסיקה לחלל המקלחת, אזור הרחצה מוגבה באגנית עם ניקוז סמוי. בחדר רחצה אורחים, קיר המקלחת מחופה אריח בגוני כתום וקרם.
המרפסת: את הדירה כולה מקיפה מרפסת המרוצפת באריחי בטון עם הטבעה של דוגמה מונוכרומטית.
נינוחות בחלל
דבר המעצב: עבודה מול לקוח שלא חי בארץ היא מאוד מאתגרת ומאוד מפרה, העבודה צריכה להיות מתוכננת בקפידה עד הפרט הקטן ביותר, משום הזמן המשותף עם הלקוח מועט. כתוצאה מכך הייתי צריכה ללמוד להכיר את הלקוחה לעומק בזמן קצר, את חלומותיה, אהבותיה וטעמה. במהלך הדרך היו לנו כמה חילוקי דעות שסבבו ברובם סביב הבחירה הצבעונית בבית, הלקוחה רצתה צבעים מאוד כהים, רצפה שחורה ועץ מהגוני כהה, ואני בשל גודל הדירה משכתי לכיוון הסקלה הבהירה. בסוף התפשרנו על משהו באמצע וזה היה לטובה, אני חושבת שהחומריות של הדירה והאיזון הצבעוני הם הסיבה שהדירה נותנת תחושה של חיבוק וכל מי שנכנס בדלתה מתחבר לחלל ומרגיש נינוח. המכלול הוא שיוצר את הייחוד שבדירה, העובדה שהכל תפור כמקשה אחת ובו בזמן מאפשר גמישות.
היתה לי הזכות לעבוד עם לקוחה שנתנה לי חופש מלא בתכנון ובצוות מבצע שהיה קשוב ומוכן לצאת איתי להרפתקה של בנייה לא שגרתית. התחושה הנפלאה ביותר בסיום פרויקט כזה היא שמה שחלמתי בשביל הלקוחה התגשם להיות הגשמת החלום שלה.