הדיירים: הדירה נקנתה על ידי זוג צעיר שהחליטו לשפץ אותה לפני שהם נכנסים לגור בה. האישה עובדת בחברת תקשורת גדולה והגבר בתחום העיצוב התעשייתי.
הדירה: הדירה ממוקמת בבניין בן שתי קומות שנבנה בשנות השישים ברובע י"א של אשדוד הנושק לקו הים. כשהגעתי לדירה בפעם הראשונה גרו בה עדיין שוכרים שמילאו את החללים בכמות מופרזת של ריהוט ושלל אקססוריז. לאחר שהדירה התפנתה נתגלתה דירה עייפה וישנה אך עם איכויות חלל ופוטנציאל רב שרק חיכו ליד מכוונת. גודל הדירה הוא 130 מ"ר, והיא כוללת מארבעה חדרי שינה, סלון, מטבח, פינת אוכל, חדר רחצה וחדר כביסה הצמוד אליו.
החזון: הדיירים רצו לעצב את הבית באופן נוח ופרקטי, שיביע את טעמם וישקף את אורח חייהם בשפה מודרנית, מינימליסטית, קלאסית ומעודכנת.
הדיירים רצו שהחלל הציבורי יהיה רחב, פתוח ומואר ויכיל את המטבח, פינת האוכל והסלון. ניתנה גם חשיבות לצרכי אחסון קיימים ועתידיים שיתאימו להם גם כאשר המשפחה תתרחב. בנוסף, התייחסנו בתכנון לאפשרות פתיחה עתידית של הדירה למדרגות שיחברו בין קומה זו לתוספת בניה שתבוצע בעתיד בקומת הקרקע. כמו כן, הדיירים ביקשו לשדרג ולהרחיב את חדר הרחצה של יחידת ההורים ולהוסיף חדר ארונות רחב.
משך השיפוץ: כארבעה חודשים. תהליך התכנון נמשך כשלושה חודשים.
עלות השיפוץ: כ-400 אלף שקל. העלות כוללת את עבודת הקבלן, ריצוף חדש, חיפויים, כלים סניטריים, מטבח, שולחן אוכל וכיסאות, ריהוט, דלתות, מיזוג ומסגרות אלומיניום חדשות בחלונות.
תריסים או וילונות ונציאניים?
ההפרדה בין המטבח לפינת האוכל הוסרה ובכך נוצר חלל פתוח רחב ונושם בו מוקמו הסלון, פינת האוכל והמטבח. שינינו גם את חדר ההורים: הרחבנו את חדר הרחצה שלהם והוספנו חדר ארונות על חשבון חדר שינה סמוך. בכדי לחסוך בעלויות השיפוץ, השארנו חלק מהקירות הקיימים ושילבנו אותם בתכנון.
בחירת חומרי הגמר התבססה על הרצון להכניס חומרים טבעיים שיקרינו חום ביתי, על רקע של לובן נקי ואלגנטי. קיר בגימור טיח בחלל האירוח העניק נופך של יציבות וחומריות לעיצוב הדירה. החיבור הוויזואלי בין אזור האירוח למסדרון המוביל לחדרי השינה מעצים את תחושת העומק של הדירה ומכניס בה כח דינמי ותנועה. כדי לחדד תחושה זו נעשה שימוש גם באלמנטים קוויים רבים.
תריסי הרפפה בוויטרינת החזית רחבים במיוחד ומקנים לסלון מראה עדכני וקליל עם שמירה על איכות ההצללה וההאפלה המוחלטת. רוב הריהוט תוכננו על ידינו כך שקיים קו עיצובי השוזר את כל הפריטים ומרכיבי העיצוב לאווירה אחת, מגוונת ומגובשת.
הסלון: תכננו סלון רחב שמצד אחד יהיה בו מספיק מקום לילדים, אך מצד שני יאפשר ישיבה נינוחה על הספה הראשית במרחק צפייה הגיוני מהטלוויזיה.
ארגון הסלון מתייחס באופן שווה לשני תרחישים עיקריים: אירוח וצפייה בטלוויזיה. יחידת הטלוויזיה היא אלמנט נגרות תלוי בצורת האות L , אשר בחלקו העמוק יש מקום לאכלס את מערכות המולטימדיה, בעוד החלק הצר יותר נועד לאחסון דיסקים ומדיות אחרות. קיר הטיח משמש כרקע עשיר ושקט למסך הפלזמה הכהה ולשני הרמקולים הקטנים שתלויים עליו.
הדיירים רצו תריסי רפפה קלאסיים בסלון. הם ביקשו להגן על הסלון מפני השמש המערבית באמצעות מנגנון שיאפשר להם להכניס אור ואוויר לחלל, אך גם כזה שישאיר להם את האפשרות לסגירה הרמטית של החזית. פיתחתי יחד עם איש האלומיניום שלוש כנפיים ארוכות של תריסים, והתוצאה שהתקבלה סיפקה לדיירים את עקרונות ההצללה שהיו חשובים להם עם מראה מעודן המזכיר צלונים ונציאניים.
הספה מאוד התאימה לגוונים של הבית. בחרנו בכוונה בכורסאות מסתובבות כדי שיתאימו גם לצפייה בטלוויזיה וגם לאירוח. קנינו שטיח בגוון כהה כי הזוג תכנן להביא ילדים לעולם ורצינו משהו שיתאים לבית עם ילדים.
התמונה מעל הספה מייצגת במקום מסויים את העיצוב הקווי שאנו מאמינים בו. כמו כן, מצולם בה נמל וחשבנו שזה יכול להתאים לדירה שקרובה לים, ומכניסה אותו קצת לתוכה.
גוף תאורה גדול בפינת האוכל
המטבח: גדול ופרקטי ובעל שטחי אחסון רבים. אם בתחילה קצת חששתי מעצם העובדה שהמטבח הוא החלל הראשון שרואים בכניסה לבית, בסיום העבודה הייתי מרוצה מהאסתטיקה של קבלת הפנים הזאת. הרי המטבח, בסופו של דבר, הוא לרוב המקום הראשון אליו אנו ניגשים כשאנו מגיעים הביתה, כך שזה רק טבעי שהוא יהיה הראשון שיקבל את פנינו.
חזית הארונות עשויה פורמייקה איכותית ועמידה, בעלת גוון מוזהב בהיר שמצד אחד שומר על הבהירות הנקייה שרצינו, ומצד שני מכיל עומק חמים ויוקרתי ומספק קונטרסט לגוון הריצוף.
צד אחד של המטבח הוא מזווה רחב שבמרכזו שקוע המקרר. אזור העבודה המרכזי נמצא מתחת לחלונות ותוכנן ללא ארונות עליונים. גודלו של האי הנמצא במרכז המטבח הוא 90X240 סנטימטרים. הוא מגדיר את קצה המטבח ומשמש כמשטח עבודה נוסף, מקום לאירוח לא פורמאלי וכשטח אחסון דו כיווני עם מגרות שפונות כלפי המטבח ומגרות שפונות לפינת האוכל. המגרות מחופות בפורניר אגוז אמריקאי המכניס את אופיו הטבעי של העץ למשחק החומרים והטקסטורות בחלל.
פינת האוכל: מכילה שולחן שמתאים לארבעה אנשים כשהוא סגור, ולשמונה סועדים שהוא פתוח. הוא פרופורציונאלי לחלל ומאפשר תנועה נעימה סביבו. המשטח העליון עשוי זכוכית וגוף התאורה שמעליו ממצב אותו כמקום מרכזי בבית.
ארון כחול בחדר הרחצה
סוויטת ההורים: חופתה כולו בפרקט. ההפרדה בין חדר השינה לחדר הרחצה שלהם נעשתה באמצעות דלת הזזה רחבה מאלומיניום עם מילואות מזכוכית חלבית. בזמן שהדלת פתוחה מתקבלת בחלל כולו תחושת מרחב, וכשהדלת סגורה היא מתפקדת כגוף תאורה גדול וגיאומטרי. הארונית שבחדר הרחצה נבחרה בגוון כחול כדי להכניס מעט קרירות לחלל מאוד חמים.
חדר הארונות שהתווסף לחדר השינה הוא קומפקטי ויעיל ומעוצב בגוונים של לבן ושחור, שמשמשים כרקע לצבעוניות הבגדים ושאר פריטי הלבוש.
חדר הרחצה הכללי: החלפנו את הקרמיקות ואת האמבטיה והוספנו אסלה שלא הייתה קודם. עשינו בחדר זה שימוש בפסיפס ירוק שמכניס עניין לחלל.
דבר המעצב: העבודה עם הדיירים הייתה נעימה וניתן לי חופש יצירה גדול יחסית. דיון מעמיק על אורח חייהם וצרכיהם האמיתיים אפשר לי לייצר פתרונות בעלי ערך שישמשו אותם לאורך שנים רבות. כמו במקרים רבים קשה היה ללקוחות לקבל רעיונות עיצוביים שלא נחשפו אליהם מעולם, אך הם זרמו איתי, נתנו לי מנדט וקיבלו את רוב הרעיונות שלי.
בני הזוג שייכים לעדת הקראים. מדובר בקהילה מאוד מגובשת של אנשים נחמדים וכך יצא שגם הנגר וגם איש האלומיניום הם קרובי משפחה, והיה לי מאוד נעים לעבוד איתם.
טיפ: אם רוצים לשמור על מראה עכשווי ומתוחכם לאורך זמן צריך לעשות כל דבר במינון נכון ואסור להפריז בפריטים יוקרתיים בשביל עיצוב איכותי ועדכני.
פריט אהוב: התריסים בסלון. ברגע שהדיירים אמרו לי שהם רוצים תריסי רפפה, חששתי מאוד משום שמדובר במשהו מאוד מיושן. לקחתי את זה כאתגר ובסופו של יום אני מאוד אוהב את התוצאה שהפתיעה גם אותי.
פרגון לאיש מקצוע: אבי ברק, איש האלומיניום. אדם נחמד עם הרבה סבלנות; טלפון: 050-5383544.
המעצב: זהר בן לביא | BLV Design; טלפון: 077-7008776.
מעצבים ודיירים, יש לכם בית להשוויץ בו? יש תמונות לפני השיפוץ ולאחריו? כתבו לנו