עשרות הזרים שמתארחים בביתן של יעל סלע וקרן אלה (37) מדי ערב נוטים להיבהל כשהם מביטים לראשונה בבניין הישן לשימור ברחוב לילנבלום שנבנה לפני כמעט מאה שנים וטרם שופץ. לאחר עלייה מתנשפת של שלוש קומות בחדר מדרגות "לא כל כך מזמין", כפי שהן מנסחות זאת, נשמעת אנחת רווחה כשהדלת נפתחת ומהעבר השני מתגלה דירתן היפהפייה והייחודית. כבר ממבואת הכניסה נגלה לאורחים חלל הסלון הרחב ושולחן האבירים הגדול, שסביבו הם יסעדו הערב את נפשם.
על העיצוב הייחודי אחראיות בנות הזוג שעברו לדירה לפני קצת פחות משנה, ותוך שבוע הפכו אותה מצפופה וחשוכה לבית מזמין שכולו מרחב פתוח. יעל הקונדיטורית והרקדנית וקרן הטבחית והאמנית, הידועות יותר בשמן המקצועי "הבנות - אוהבות לאכול", מארחות בדירתן ארוחות במסגרת EatWith, מיזם אירוח ביתי שבמסגרתו אנשים זרים יכולים לפתוח שולחן עם שתי הבנות בערב רווי אלכוהול ומוזיקה משובחת.
כשהשתיים רק נכנסו לדירה, המהלך הראשון שלהן בשיפוץ הבית היה לפתוח את החלל. "הדירה היתה כולה חללים חללים סגורים ומעברים צרים", מספרת קרן, "הוא נראה כמו משרד גדול עם חוטי חשמל ותקשורת בכל הבית". אך לא רק חסרונות התגלו בבניין הישן, אלא גם קצת היסטוריה: "כשהתחלנו לצבוע, קרן קילפה צבע וגילתה קיר כחול ישן מדהים", משחזרת יעל. "משם התחילה המחשבה על עיצוב הבית, ובהמשך לקיר הזה צבענו את התקרה בחדר השני בכחול".
עוד בערוץ עיצוב הבית:
העיצוב, כמו האוכל, לא מפונפן
קרן, בוגרת שני תארים באמנות מבצלאל, הציבה ברחבי הבית עבודות רבות שלה לצד עבודות של חברה הקרוב האמן והקרמיקאי סמי די.
איך התבצעו התכנון והעיצוב?
"תכננו את הבית כחלל לאירוח. כשנכנסו לבית היו חמישה חדרים ותקרות גבוהות. שברנו את כל הקירות כדי להכניס שולחן אבירים. את התאורה, שהיתה פלורסנטית, החלפנו בנורות פחם ובשנדליר שסמי די עיצב לנו (שאחראי גם על כלי האוכל המסוגננים). הכל מאוד לא 'fine' בכוונה. החלום היה דירה של פעם, עם אופי, תקרות גבוהות, חללים גדולים וסלון גדול לאירוח. רצינו לשמור על האופי של פעם ולהכניס אור וחיים לבית. וכמו שהעיצוב של הבית הוא לא 'fine', גם האוכל שלנו לא מפונפן. אנחנו לא 'מצלחתות' כל צלחת וכל האוכל נמצא במרכז. שום דבר כאן הוא לא 'עד הסוף', אבל אנחנו מכניסות פנימה את הנשמה ומשקיעות הרבה מחשבה בכל הפרטים".
הדירה מתפרשת על פני 120 מ"ר ומחולקת לשלושה חדרים. המרכזי שבהם הוא חלל המבואה, הסלון ופינת האוכל. "זה חלל שיש בו הכל מהכל", אומרת יעל. במבואה ניצב אחד הפריטים האהובים על השתיים - שידה מעץ שיעל ירשה ו"עשתה עלייה" מגרמניה. השידה עשויה משלושה חלקים ובחלקה העליון היא ויטרינה מלאה בכוסות קריסטל צבעוניות, שגם אותן קיבלה בירושה. בסלון הוצבו שתי ספות גדולות ש(ניחשתם נכון) הן ירשו, קיר מלא עבודות אמנות של קרן ושל אמנים נוספים, וספרייה ענקית שנבנתה על ידי אביה של יעל. "העלויות של השיפוץ היו מינוריות", הן מספרות, "נעזרנו בחברים ומשפחה להגשמת החלומות שלנו ומחזרנו ובנינו רהיטים חדשים".
הקסם קורה במטבח
מצדו הימני של החלל המרכזי מציצה דלת חדר השינה המואר והגדול, שבו רצפה מצוירת ומרפסת קטנה "של פעם". מעט מאוד מחיצות יש בבית הזה, והדלת בחדר השינה היא חוצץ בין המרחב הציבורי בבית לבין המרחב האינטימי של השתיים. "כל החללים בבית פתוחים וחשופים. אפילו ארון הבגדים שלנו פתוח. יש בזה הרבה קסם, אנשים אוהבים להסתובב ולהציץ", הן מספרות. גם את חדר האמבטיה העצום הן קיבלו עם רצפה מצוירת, מקלחון קטן ועוד קיר עצום מתקלף, שזכה גם לטיפול ונתלו עליו עבודות אמנות. משמאל למבואה נמצא הסטודיו של קרן, עמוס הציוד ועבודות אמנות שלה. מתוך הסטודיו אפשר לצאת לגג הענקי (130 מ"ר גג במפלס אחד), המלא בעציצים ובפינות ישיבה.
אחד החללים המסקרנים בבית הוא המטבח, שם קורה כל הקסם. המטבח הפונקציונלי ורחב הידיים התחיל כחלל גדול וצר. אורכו כפול ממטבח רגיל, ובו כיור בלבד ורצפה מצוירת כמובן. "כל מה שנשאר לנו לעשות היה להכניס את הציוד שלנו: משטחי נירוסטה, שני תנורים ואת מתלה הסירים (סנדה שקרן "השאילה" משבט צופים ליד ביתה הקודם) שהולך איתי כבר עשר שנים והפך ללוגו שלנו". מאחר שכמו ביתר הבית, גם במטבח אין לשתיים ארונות, הן יצרו מזווה מקירות גבס אליהם הצטרפו שני מדפים ארוכים שבנה אביה של יעל מעץ מסיבי שהיה בגלגולו הקודם המיטה הראשונה של בנות הזוג.
איך שומרים על בית שכל הזמן עסוק באירוח? מצאתן פתרון קסם?
"פשוט מנקים ומסדרים כל יום ופעם בשבוע מגיעה מנקה", אומרת יעל. "זה חלק מהעבודה שלנו. זו לא מסעדה, זה ממש אירוח ולכן אנחנו דואגות מאוד לפרטים".
גם העבודה הזו, הן מודות, שוחקת כמו כל עבודה אחרת ("כשאנחנו אצל המשפחות שלנו בשישי אנחנו מאוד נהנות לא לבשל לשם שינוי"), אבל במקרה של יעל וקרן, ממש כמו בכל פינה בדירתן, גם בכל יום עבודה בבית המארח שלהן טמונות ערימות של קסם והפתעות.