הדיירים: בני זוג בשנות ה-60 לחייהם.
הדירה: דירת פנטהאוז בבניין שנמצא בקו התפר בין גבעת שמואל לפתח תקווה בשכונה חדשה. שטחה הוא 175 מ"ר כולל מרפסת. התהליך כלל שני שלבים: בשלב הראשון תוכננו שינויים והתאמות במסגרת עבודות קבלן הביצוע של הבניין, והדירה הפכה מדירת שישה חדרים לדירה שבה חלל ציבורי ושני חדרי שינה. בשלב השני נערכו עבודות גמרים מורכבות באמצעות קבלן פנים אחר.
החזון: פרטי או ציבורי? נסתר או גלוי? קלאסי או מודרני? מקומי או בינלאומי? הדירה נעה על המתח בין קווים מקבילים שלכאורה לעולם לא נפגשים אך מקיימים מערכת יחסים אינטימית, חמימה והרמונית בתוך חלל מתוחכם אחד. כבר בפגישה הראשונה עם הלקוחות האתגר שעמד בפנינו היה ברור: ליהנות מכל העולמות האלה בלי לוותר על האיכויות האדריכליות של כל אחד מהם. המשימה הייתה ליצור שפע חללים פתוחים, מוארים ושקופים מצד אחד עם פתרונות אחסון, הפרדה והסתרה מצד שני. מעטפת הדירה לא הייתה ניתנת לשינוי.
בעקבות הדיאלוג עם הלקוחות הבנו שיש להסתכל על הדירה כחלל שיש לו חיים בפני עצמו, לכן בחרנו ליצור דירה שמעניקה תחושה של תנועה מתמדת. כך, מערכת מחיצות מחומרים שונים ומגוונים "נושמת" במהלך היום בבית, פותחת וסוגרת, מגלה ומסתירה, ומאפשרת לבית להשתנות בהתאם לפעילות שמתקיימת בו באותו רגע. לעתים זו דלת סמויה שנפתחת, וילון שמוסט, או רק קרני השמש שנשברות בצורה שונה דרך יחידת מדפים.
משך התהליך: התכנון ארך כשנה וחצי במקביל לבניית הבניין על ידי הקבלן הראשי. לכך נוספו עוד חמישה חודשים של עבודות של קבלן הפנים ואנשי מקצוע כמו נגרים, מסגרים ועוד.
עלות: יותר מ-2.5 מיליון שקל, כולל תכנון של חלקים שונים שנבנו על פי הזמנה, חומרי גמר ייחודים, תאורה וריהוט מלא.
הסלון, המטבח ופינת האוכל, חדר העבודה ויחידת השינה הראשית תוכננו כחלל אחד זורם המשלב בין שימושים פרטיים וציבוריים. המשחק בין המחיצות השונות יוצר תחושה של אפשרויות בלתי מוגבלות וקשר בין הדירה לבין העולם שבחוץ. אפשר, למשל, לבשל במטבח ולהביט דרך יחידת המדפים, מבעד לקיר הזכוכית, לתוך חדר השינה ודרך החלון אל הנוף שבחוץ.
המטבח ופינת האוכל: מימין לדלת הכניסה, בחלקו המערבי של החלל המשותף, ניצב מטבח פתוח גדול ומודרני, בצבע אפור גראז' ובקווים הנקיים. המטבח בנוי בצורת רי"ש, והארונות הכהים יוצרים מסגרת לשולחן האוכל הדומיננטי. משטחי העבודה ושולחן האוכל תוכננו כך שהם מאפשרים לארח בנינוחות עשרה סועדים, וגם ליהנות מארוחת בוקר אינטימית ליחיד או לזוג. המזווה, המקרר ומדיח הכלים מוטמעים בארונות המטבח על מנת לייצר חזית אחידה. משטחי העבודה, פינת הקפה ומקומות אחסון נוספים מוסתרים מאחורי דלתות. שולחן האוכל הוא גם מעין מחיצה נמוכה המפרידה ומחברת בין המטבח לסלון הסמוך. לאחר חשיבה ארוכה בחרנו שולחן איטלקי המורכב מפלטת שיש אובאלית בגוני כחול-ירוק עמוקים הניצבת על גלילי פליז בגמר אוקסיד.
הסלון: כדי ליהנות מתחושת מרחב מקסימלית סלון הדירה, הנמצא משמאל לדלת הכניסה, מוגדר באמצעות רהיטים בלבד. פאתו המזרחית היא בעצם יחידת מדפים מברזל שחור בגובה החלל, המשמשת להצגת חפצי אמנות שאספו בעלי הבית. המדפים הפתוחים והמודרניים נותנים פרשנות צעירה וקלילה לפריטים המוצגים עליהם, שחלקם בני מאות שנים. על הרצפה פרוש שטיח רחב ושעיר ועליו ספה, כורסאות, שולחן קפה ושידות צד של המותג האיטלקי מינוטי, שיובאו במיוחד. בצד יש קמין חשמלי בגימור פח שחור קלאסי המרמז למסורות האירופיות שמהן שאבנו השראה בעיצוב חלל המגורים. מדרום צמודה לסלון מרפסת מרווחת.
יחידת המאסטר וחדר העבודה: חדר העבודה וחדר השינה מקושרים אל החלל הציבורי באמצעות קיר זכוכית מינימליסטי, ובו שתי דלתות הזזה שקופות מתוצרת איטליה. וילונות בד בתפירה אישית הותאמו למחיצת הזכוכית, ומאפשרים פרטיות מרבית בכל אחד מהחדרים. החדרים מופרדים זה מזה באמצעות ארון עץ דו צדדי מהרצפה עד לתקרה.
חדר האורחים וחדרי הרחצה: החללים היחידים שהוחרגו מהקו השקוף והפתוח של הפרויקט הם חדר האורחים וחדר הרחצה הצמוד אליו, שמאפשרים פרטיות מוחלטת. במקום להתעלם מההבדל הזה בחרנו להדגיש אותו, ולעצב אותם כתיבה שחורה ומגוננת, מעין אי של יציבות שמשקיף מהצד אל החלל הפתוח. מבחוץ הכניסה לאזור הזה נראית כמו מסה אדריכלית אחידה, אולם כשממקדים את המבט אפשר להבחין בדלת המוטמעת בין החללים. חלקה החיצוני של התיבה, הגובל בחלל המגורים ובחדרי השינה, חופה בלוחות עץ אלון מושחר מהרצפה עד התקרה, ואילו חלקה הפנימי (קירות חדרי הרחצה) חופה בלוחות שיש שחור מדוקק, גם כן מהרצפה עד התקרה.
במדור הקודם: פתח תקווה: כשתראו את חדר הכביסה תרצו גם
כדי להעצים את האפקט הדרמטי ולתת תחושה של יחידה גדולה ומשמעותית יותר, גם חדר הרחצה המרכזי הצמוד מחובק במעטפת דומה, על אף שהכניסה אליו נעשית מתוך יחידת המאסטר. בחדר הרחצה הראשי הוצבה יחידה מרחפת, המורכבת מארון כיור וארון נעליים מעץ אלון מושחר. דלתות ארון הנעליים עוצבו בגיאומטריה זוויתית וחופו במראה השוברת את השתקפות החלל כולו. בשירותי האורחים הוצב כיור פרי סטנדינג משיש, ומעליו נתלתה יחידת ברזל שחורה ובה מדף ומראה התלויים מהתקרה.
פריט אהוב: הדבר החשוב ביותר בשבילנו הוא חופש עיצובי. היכולת לתכנן ולייצר מה שאנחנו רוצים בלי להיות כבולים למידות סטנדרט או חומרים זמינים שיש לחברה כזאת או אחרת. הארונות, הספרייה, השידות בחדרי הרחצה, המיטות ושולחנות הצד כולם תוכננו במשרד ונבנו על ידי הנגרים והמסגרים שלנו. פריט אהוב במיוחד הוא כיסא MASCULO של הסטודיו הדני Gamfratesi.
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
דבר המעצב: כחלק מהתפיסה התכנונית שלנו במשרד והשאיפה התמידית לעיצוב על פי הזמנה (custom made) הוליסטי, מקורי ושלם, אין ספק שפרויקט שכזה מתקיים אך ורק בזכות תשומת הלב לחיבור בין החיפויים, יחידות הנגרות והמסגרות, הריהוט, האקססוריז והצבע. איכות הפרטים והמפגשים בין חומרי הגמר השונים הם אלו ש"מפסלים" את חוויית החלל והתחושה של השוהים בו. כמעצבים, מורכבות התכנון וההתעכבות על כל פרט גורמת לנו סיפוק ואושר גדולים. זכינו לעבוד מול לקוחות שמעריכים אסתטיקה ואינם מתפשרים על איכות, קיבלנו חופש ליצירה שלנו ויחד עם זאת היינו מאוד קשובים לצורכיהם של דיירי הבית.
עיצוב ותכנון: קיי.או.טי אדריכלים | אדריכל ומעצב פנים אחראי: כפיר גלאטיה אזולאי
סטייליסט: טום לוי הרמס
ריהוט ואקססוריז: טולמנ'ס
מחיצות זכוכית ודלתות: אינובייט