בפרוגראמה של טרום התכנון הגדירו הדיירים את רצונם בבית מרווח ונוח, אך לא מתיימר, שיעניק להם רווחת מגורים מותאמת לחיי המשפחה אבל לא יהיה מנקר עיניים, ובקשתם זו עלתה בקנה אחד עם תפיסתנו המקצועית, אומרים האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב על הבית שתוכנן על ידם באזור השרון, שהם מכנים "משפחה כקהילה". הכינוי, הם מבהירים, נגזר מבסיסו הרעיוני שנרקם תוך התייחסות לשני רבדים: רובד ארכיטקטוני שחתר ליצירת דינמיקה ערה בין מרחבי הפנים והחוץ, ורובד התנהלותי שביקש לייצר מרחב מגורים גמיש וזורם שיאפשר ליהנות ממשפחתיות חמימה ותחושת ביחד, ובה בעת גם מפרטיות מתבקשת ומחופש פעולה לכל אחד מבני הבית. ואמנם, שני רובדי התכנון אכן משתלבים כנרטיב מגובש העולה מכל פינה ופינה במרחב המשותף של הבית והגן - בזרימה הפתוחה המתקיימת ביניהם, כמו גם באופן זרימתו של חלל הפנים.
עוד באתר לעיצוב הבית:
- מילאנו בכיכר מילאנו: דירה תל אביבית שתרצו לגור בה
- בחנו את עצמכם: האם יש לכם בית שווה?
- מטבחים יפים בפחות מ-10,000 שקל
מטפסים ליצירת קירות ירוקים
מתארו המבני של הבית תוכנן בתצורת האות ר' העוטפת את חצרו. החזיתות הפונות לרחוב מתונות ומעודנות ואינן חושפות את ההתרחשות הפתוחה שבחזיתות האחוריות. שביל כניסה מוליך את הבאים אל מבואה חיצונית נעימה תחומה באורח מקורי ברפפות אופקיות המסננות את קרני השמש ומאירות את שטחה באור יום רך. פסי האלומיניום של הרפפות, מסבירים תמר ואושרי, "עוצבו ויוצרו ייעודית לתיחום המבואה עם פרט מיוחד שפיתחנו לצורך זה, והכוונה היא שעם הזמן ישתרגו עליהם עלי מטפסים כעין קירות ירוקים". לריצוף אזור המבואה נבחרה אבן אפורה במרקם מט, וחיפוי קירותיו בוצע בלוחות פרקלקס אפורים (לוחות מתועשים מבוססי עץ שנועדו לחיפוי חוץ), המשמשים גם לחיפוי דלת הכניסה הנטמעת בתוכם כחלק בלתי נפרד, ולחיפוי ספסל בנוי שכמו מגיח מהקיר לרגע של אתנחתה לפני המעבר פנימה וכמקום מפגש לילדים וחבריהם במהלך היום.
חלל הפנים משתרע על שטח של 350 מ"ר, ונחלק לקומת קרקע רחבת ידיים שבה ממוקמים כלל החללים הציבוריים והפרטיים, ולקומת מרתף המכילה חדר נוסף לאורחים ומקלט. חלוקת המרחב נקראת לעין כבר מהכניסה: מימינה, על צלע אחת של תצורת ה-ר', מרוכזות הפונקציות המשותפות, ואילו החללים הפרטיים מרוכזים בצלע השנייה, הממוקמת היישר מול הכניסה ומוגבהת מהלך שתי מדרגות גבוה ממפלס הקומה תוך יצירת הגדרה ברורה בין הציבורי והפרטי.
הפטיו כלב הבית
האזור הציבורי מרווח מאוד, נטול מחיצות חלוקה ותחום בוויטרינות המייצרות חזית שקופה הפונה אל הגן ומאפשרות יציאה ישירה אליו, והפונקציות השונות ממוקמות לאורכו ברצף: סלון, פינת אוכל, מטבח ופינת משפחה הסמוכה-חוברת אליו. האזור הפרטי נפרש כמעבר רחב שלאורכו ממוקמים החדרים (חדרי ילדים, חדר עבודה ויחידת הורים), וכן הפתעה בדמות פטיו היוצק לחללו תחושת חוץ לא מצופה, אפילו מתעתעת משהו, הנגלית כבר מהכניסה. הפטיו המפתיע הוא במידה רבה לב הבית, ומעבר להיותו נקודת מיקוד המאצילה עניין שונה ומפתיע, נוכחותו בתוך החלל מחדירה פנימה אור יום ונוף צמחייה מלבב המהדהדים אגב כך את החיבור עם החוץ שעמד בבסיס התכנון. למעט חדר ילדים אחד, מכל החדרים האחרים ישנה גישה ישירה אל החוץ, והחדר שקופח מבחינה זו בשל מיקומו פוצה בחדר רחצה צמוד (חדרי הילדים האחרים חולקים חדר רחצה משותף). מחדר העבודה ישנה גם גישה אל הפטיו, וביחידת ההורים הממוקמת בסוף המעבר מתרחבת הגישה אל החוץ לכדי מרחב אינטימי שנתחם ברפפות זהות לאלה שמגדירות את המבואה החיצונית. בתוך כך, מרחב הגן הוא, למעשה, חלק בלתי נפרד ממכלול הבית ומגמישות התנועה שהוא מאפשר לדייריו, היכולים לחצות אותו ולעבור מאזור פנים אחד למשנהו גם דרכו.
לצד גמישות התנועה ויחסי הפנים-חוץ, דגש רב הושם בתכנון על פונקציונליות. לטענת תמר ואושרי, חלל פונקציונלי שעובד נכון הוא חלק מהותי מנוחות חיים ואיכות מגורים שאינן תלויות רק בגודל השטח. כך, למשל, בצמוד למטבח משתלב אזור שירות פונקציונלי המהווה גם מעבר ישיר משטחו אל החניה, ובאזור הכניסה משתלב חלל מלתחה נוח המעניק מענה מסודר לכל החפצים שנוהגים להשליך כלאחר יד כשנכנסים הביתה.
פשטות טובה ואיכות נינוחה
החלל הציבורי הינו מרחב מגורים מרווח מאוד, שלמרות ממדיו הנדיבים משמר פשטות טובה ומגלם איכות נינוחה ההולמת חיי משפחה עם ילדים צעירים שאף מרבה לארח. חזותו המזמינה חפה מאלמנטים מורכבים כאלה או אחרים, והחומריות בה נעשה שימוש היא בעלת אופי בסיסי וצנוע שתאם את בקשת הדיירים להימנע מיומרה ותחושת ניכור. לריצופו משמשים אריחי סומסום קטנים בטעם של פעם ובגוון אפרפר, קירותיו צבועים בלבן, והתאורה המגוונת משלבת גופים מסוגים שונים, מהם שתוכננו על ידי תמר ואושרי ייעודית עבורו: ספוטים שנועדו להאיר יצירות אמנות, גופים צמודי קיר המפיצים אלומות אור חינניות הנשפכות על פני שטחו, צילינדרים צבעוניים בגדלים שונים המגיחים מהתקרה מעל יחידת האי שבמטבח, וגופי תאורה דקורטיביים, דוגמת שלישיית גופים לבנים וגדולים המשתלשלים מעל שולחן פינת האוכל ומדגישים את חשיבותו במארג החיים המשפחתי.
פריטי הריהוט בחלל מגבים את תחושת הנינוחות הנסוכה בו: פינת ישיבה מזמינה המשלבת ספות וכורסאות, שולחן אוכל גדול מאד מעץ אלון שבוצע בעבודת נגרות ומאפשר ל-12 איש להסב אליו בנוחות, ומטבח מרווח משופע בחללי אחסון. יחידות המטבח עוצבו כשילוב של שלייף לק לבן ומשטחי אבן קיסר, ולצד האור המגיע מהוויטרינות הרבות נהנה חללו מאור יום החודר אליו מבעד פתח סקיילייט שנפרץ מעל יחידת קיר גדולה המאכלסת בתוכה גם את מכשירי החשמל.
התרווחות משפחתית בצוותא
פינת המשפחה החוברת למטבח עונה לסמנטיקה של הגדרתה כחלל אינטימי המזמין התרווחות משפחתית בצוותא, והגישה מחללה אל החוץ מפגישה את היוצאים אל הגן עם בריכת השחייה שתוכננה בשטחו. האגף הפרטי רוצף בפרקט הנוסך חמימות ומשתלב היטב עם נוף החוץ שמאציל הפטיו, והחדרים עוצבו בהתאמה למהותם (חדרי ילדים, רחצה וכד') תוך שילוב עבודות נגרות שתוכננו ייעודית.
הגינה הניבטת מכל פינה בחלל הפנים ומקושרת אליו ישירות מגלמת במופעה את אותה איכות נינוחה המאפיינת אותו. בשטחה משתלבים רחבת ישיבה מרוצפת ומקורה, מדשאה, עצי פרי, צמחייה ירוקה ובריכת שחייה, שתוכננה כבריכת גלישה ורק הפאה הסמוכה ליציאה מחלל המגורים הינה שפה רגילה. "שילוב השפה הרגילה נבע מהמבנה הטופוגרפי של השטח, המקנה גם בטיחות יחסית, מראה מיוחד וצליל נעים של המים הגולשים", מסבירים תמר ואושרי. וכך, כשכל פתחי הבית נפתחים אל הגן ומכל פינה בשטחו ניתן לשלח מבטים ארוכים פנימה לתוך חללו, אין ספק שמדובר בחוויית מגורים ראויה למשפחה כקהילה - חוויה שמזמינה לזרום עמה בגמישות, בבית ובגן, ביחד ולחוד.
תכנון ועיצוב: אדר' תמר יעקבס ואושרי יניב - יעקבס יניב אדריכלים
במדור הקודם: מטפסת לגובה בפריז
לכל הבתים של בית ונוי