חללים ישנים, ובפרט כאלה שאינם משופעים במרחב, הם לעולם אתגר לכל מעצב, וכזהו גם האתגר שניצב בפני מעצבת הפנים לורן רייק בעיצובה המחודש של הדירה השוכנת במרכז תל אביב - דירה ישנה שהיתה שייכת לסבתא רבא שלה ומשתרעת על 70 מטרים רבועים. "למרות שבמהלך השנים הדירה עברה שיפוץ כלשהו שסיפח לשטחה את המרפסות, פרישת חללה היתה עדיין צפופה וגילמה את שנות חייה. בגלגולה הנוכחי רציתי להפוך אותה לחלל נוח וורסטילי שיתאים לאורח חיים דינמי ולפעילויות שונות כעבודה ואירוח, ובתוך כך ברור היה שנדרש לבצע בה שיפוץ מסיבי", מספרת רייק.
בשלב הראשון של התהליך הוסרו מהחלל כל מחיצות הפנים למעט קורות ועמוד קונסטרוקטיבי; מערכות התשתית הישנות הוחלפו במערכות חדשות; ובפתחים, שנותרו כשהיו בשל חוקי התכנון העירוני, הותקנו מסגרות חדשות. התכנון שטוותה רייק נשען על יצירת שני חללים: חלל מגורים כאופן ספייס שבו משתלבים אזורי המטבח והאירוח, וחדר שינה גדול המכיל בשטחו פינת עבודה. חללי השירותים והרחצה מוקמו בחלקה הקדמי של הדירה בקרבת הכניסה.
עוד באתר לעיצוב הבית:
- לפלנד בהוד השרון. הפקת חורף
- הגוזלים עזבו את הקן? יופי, הבית שלכם
- שלל עצות לעיצוב בית הרמוני שמורכב מניגודים
זיקה לווינטג' ולאמירה אמנותית
עד פה הפרטים היבשים, ומכאן והלאה ניכרת חתימת ידה הייחודית של רייק בכל פרט בחלל שמקדם את פני הנכנסים אליו עם חזות אקלקטית שבה קשה להחמיץ זיקה לווינטג' ולאמירה אמנותית. לריצופו משמשים פלנקים של פרקט תלת שכבתי לבן החוברים לקירות לבנים שבהם מותקנים גופי תאורה שקועים, תוך יצירת מסגרת נקייה המדגישה את המארג האסתטי שמבהיר - מוצרי מדף כמעט אינם נכללים במרחב האוורירי, שהגוון הלבן השולט בו משמש כקנבס המאפשר להביא לידי ביטוי השראות מגוונות וליקוטים מעולמות תוכן שונים.
קירותיו של חלל המעבר המוביל מדלת הכניסה למרחב המגורים הפתוח ולחדר השינה מעוטרים במראות עתיקות ובמסגרות קטנות עם גלויות או תמונות אישיות, והעמוד הקונסטרוקטיבי שניצב בסופו כמו מסמן את ההפרדה בין שני החללים. העמוד, שנותר כשארית חיונית מטרום השיפוץ, מחופה בלבני סיליקט ומתכתב עם קיר המטבח, שחיפויו הזהה נחשף במהלך העבודה.
נוכחות ירוקה בסלון
בקדמתו של מרחב המגורים ממוקם המטבח, ובעומקו אזור הסלון שתחום בנוף צמרות עצים החודר מבעד לפתחים ומעשיר את החלל כולו בנוכחותו הירוקה. הפריטים ששולבו בו אינם רבים, ולמעט פריטי ריהוט בודדים ומובחנים, כל האלמנטים האחרים המשמשים בחלל - אם פריטי ריהוט ואם אלמנטים שונים - עוצבו על ידי רייק ובוצעו כקסטם מייד בעבודות נגרות או בנייה כאלה ואחרות, תוך שימת דגש על ניצול פונקציונלי מיטבי, על יצירת המשכיות ויזואלית, וכמובן על מענה לצרכים ולחלומות. כך, לדוגמה, מספרת רייק: "אחד החלומות שהיו לי היה לשלב בחלל קיר עם צמחייה מטפסת, ולצורך זה תכננתי יחידת נגרות עם נקודת מים שמשתלבת בתוכה. אך משום מה הצמחייה לא התפתחה בו באופן הרצוי, והפתרון החלופי שמצאתי היה לשלב בתוך היחידה אדניות רגילות עם צמחייה נמוכה, כך שבכל זאת יתקבל אפקט כלשהו של צמיחה בתוך החלל".
את האפקט הזה השלימה רייק באורח מקורי עם גזע עץ פיסולי שנתלה על הקיר באמצעות חוטי דיג שקופים, כשמענפיו משתלשלים ברוב חן דליים קטנטנים עם קקטוסים בתוכם. חלקה הארי של פינת הישיבה היא ספה רחבה מהמקובל, הנמשכת כמעט מקיר לקיר וממוקמת מתחת לרצף החלונות התוחם את החלל. בסיס הספה עוצב כספרייה עם חללים פתוחים לאחסון, ועם שפע כריות בגוני בז', גרז' ושחור שפוזרו על ריפודה הבהיר, היא מזמינה השתרעות נינוחה היישר מתחת לנופם הירוק של העצים. צדה האחד של הספה תחום-חובר ליחידת נגרות אורכית שתוכננה בהתאמה אליה תוך יצירת פינה/זווית של 90 מעלות, ואשר חלליה, מהם פתוחים ומהם מוצנעים מאחורי חזיתות, עוצבו בקפידה לאחסון ייעודי. שולחן הקפה המינימליסטי שמצויד בגלגלים מעוצב מזוויות מתכת ומשטח זכוכית, על הרצפה פרוש שטיח פסים בשחור לבן, הכורסה היחידה כאן היא כורסת וינטג' משנות החמישים שנמצאה על ידי רייק בשיטוטיה בשווקים ובחנויות וינטג', ואת הנוף האקלקטי-אישי משלים אלמנט דקורטיבי מעניין המשתלב על קורה עליונה: אלמנט בחיתוך לייזר מצופה ספריי גרפטי זהוב, שאינו אלא לוגו של קו תכשיטים שרייק מעצבת במקביל לעיסוקה כמעצבת פנים, ואשר את העידון המאפיין אותם בהחלט אפשר למצוא גם בתחושה המעודנת שנסוכה בחלל הבהיר.
אמנות שזורה בחלל
בין אזור הסלון והמטבח נשמר מרחב נקי מפריטים המדגיש את ניקיון החלל ואווריריותו, ואת אזור המטבח, שהיחידות בו עשויות עץ עם גימור צבע לבן בתנור, מגדירה יחידת אי התוחמת אותו. בין היחידות משתלב מקרר תכלכל בסגנון וינטג' המוצב על מעין במה מגביהה המדגישה את נוכחותו, ועיצובה של יחידת האי מפתיע במיוחד עם תוספת מקורית המסגירה את חיבתה של רייק למראות: למשטחה הרגיל חובר משטח מראה במרקם עתיק מיושן המשמש כדלפק אוכל, וחישוק אלומיניום מהווה את רגלו התומכת. פריטי הנוי והאמנות ששזורים בחלל מגלמים אמירה מובחנת, הנחשפת גם בחדר השינה בדמות פריטי וינטג' חינניים כמנורה וקופסאות תכשיטים הניצבים על שידה, כמו גם את נגיעת היוצרת של רייק. כך, למשל, גוף תאורה צמוד קיר שעוצב על ידה, גב המיטה הגבוה שעיצבה כמשטח מרופד קטיפה כעין קפיטונז' עם פנינים קטנות, או גופי התאורה המשתלשלים משני צדדיו שעוצבו תוך שילוב חבלים מהסוג המשמש בעולם הימאות. על הארונות בחדר סוגרות חזיתות מראה המגבירות תחושת גודל ומרחב, ופינת העבודה ממוקמת בעומקו, כך שהיא פונה ישירות לנוף החוץ ומאפשרת ליהנות ממנו ברגעי אתנחתא מעבודת המחשב.
גם חדרי הרחצה והשירותים הפכו תחת טיפולה של רייק לחללים מסוגננים באותה רוח אישית ייחודית השזורה בחלל הדירה כולה. ריצוף חדר הרחצה בוצע באריחי בטון מצוירים, והדיגום המופיע בהם צויר על ידה גם על אריחי החיפוי לצד מילים רלוונטיות לסגנון חיים ששתלה בהם. בחלל משתלב מקלחון מפנק עם דלתות שקופות, משטח הכיור המרחף עשוי זכוכית צבעונית, מקומן של המראות העתיקות שחביבות עליה לא נפקד גם בחלל הרחצה, וכך גם גופי התאורה שעיצבה. וכשמוזיקה נעימה המגיעה ממערכת קול מתקדמת הנשלטת על ידי טלפון/איפון שוטפת את החלל בצלילים מעודנים, נראה שהקנבס הלבן שיצרה רייק כמסגרת להכלת תכניה האישיים אכן התמלא בהם.
תכנון ועיצוב: לורן רייק, מעצבת פנים
מקרר: SMEG, נגרות: זאב אוחיון.
במדור האחרון: הפנטהאוז המרשים של דניאל חסון
לכל הבתים של בית ונוי