כשהגיע בעל הדירה אל האדריכל גיא זיידנברג כבר היתה בידיו סוג של תוכנית כללית שבוצעה עבור הדירה שרכש עוד בהיותו באנגליה, טרם עלייתו לארץ. "הדירה, ששטחה 140 מ"ר, שוכנת באחד ממגדלי המגורים החדשים בתל אביב ומוקפת פתחים גדולים שדרכם נשקפים נופו של גוש דן ומעט ים, אך ממרחק קשה היה לאמוד את מלוא התמונה שנחשפת ממנה ושחבל היה להחמיצה", מספר זיידנברג, אשר בתוך כך ביצע את התכנון מבראשית, על בסיס מעטפת ריקה. הפרוגראמה שהוגדרה היתה סטנדרטית למדי - חלל מגורים מרווח, יחידת שינה, חדר נוסף לאורחים ומטבח גדול ומאובזר כמענה לתחביב הבישול של הבעלים, והרעיון של זיידנברג נשאב מהמראות הנחשפים מהקומה הגבוהה, וגובש לדבריו כ"מסגרת חלל נקייה המאופיינת בגריד קווי המהדהד את הנוף האורבני משופע המגדלים, ומשולב עם עץ כחומר המאזכר את ההצצה לטבע".
עוד באתר לעיצוב הבית:
מקצב אנכי מסודר
הרעיון של שילוב שני המוטיבים תורגם על ידו לכדי אלמנט צורני אנכי עשוי עץ אלון, המלווה את כל חלל המגורים, אם כמחיצות מצניעות-חושפות המייצרות שכבתיות והגדרת אזורים, ואם כיחידות ריהוט. המרווחים הנשמרים בין סרגלי העץ של האלמנט החוצץ מאפשרים לקיים קשר עין בין האזורים המצויים משני עבריו, והמקצב האנכי-מסודר שהוא מייצר חובר היטב לחלל שתוכנן כנקי בעיקרו, ומשלים אותו בסוג של תנועה: לריצוף משמשים בו אריחי אבן אפורים שלוטשו לקבלת פני שטח במרקם אחיד, ומפגש הפנלים עם הקירות בוצע כמישור אחד עמם תוך שמירת מרווח ניתוק. מרווח ניתוק זהה נשמר גם במפגש הקירות עם תקרת הגבס ששולבה בחלל לצורך השקעת תאורה והצנעת תשתיות, ולמרות היותם פרטים מבניים בלתי מורגשים כביכול, הם מייצרים מסגרת הבאה לידי ביטוי בתחושת סדר ודיוק מהוקצע.
המתח המתקיים בין הקו האנכי והמדויק לבין חמימות העץ מייצר עניין ויזואלי ששזור בדירה, ואשר נחשף כבר בכניסה אליה, שם מגדירה מחיצה מעין מבואה שמאחוריה ממוקם המטבח. "ההחלטה למקם את המטבח בכניסה היתה סוג של הצהרה לגבי חשיבותו בחייו של הדייר חובב הבישול, ואף אפשרה לתכננו כחלל גדול ומרווח", מסביר זיידנברג, שאכן הקצה לו מרחב הולם ותכנן אותו כטריטוריה ראויה ומאובזרת היטב, משופעת במשטחי עבודה נוחים ובמקומות אחסון. חזיתות המטבח עשויות פורמייקה לבנה, וחיפוי הקיר מעל משטח הכיור בוצע באריחי פסיפס בתצורת משושה שגונם הכהה והמשתנה משווה ממד של עומק מעשיר. בהמשך המטבח ממוקם חלל המגורים המכיל בשטחו גם פינת אוכל, ו"נפתח" לעין כמרחב מוקף פתחים המחדירים לתוכו את הנוף העירוני. עיצובו מגלם סגנון צעיר ונינוח הנרקם מספות גדולות ורכות ופופים "זרוקים" משהו, ובהיעדר קירות בנויים בחזית אחד מפתחיו הוצב אלמנט העץ האנכי כשהוא משמש לאכלוס מערך הבידור ומסך הטלוויזיה.
נגיעות מעוגלות
גופי התאורה המעודנים שמשמשים בחלל משתלבים כחלק בלתי נפרד ממופעו, מהם דקורטיביים המאופיינים בקו מעוגל כחלק מנגיעות מעוגלות ששילב זיידנברג על מנת לצקת ממד של רכות למקצב המסודר - דוגמת מראה עגולה שנתלתה בכניסה לדירה, שולחנות קפה נמוכים ועגולים בסלון, או פינת אוכל המשלבת שולחן עגול וגוף תאורה תואם המשתלשל מעליו.
באזור הפרטי שב ומופיע מוטיב העץ בחדר הרחצה, שבו הוא משתלב כ"השלמת אחסון ומידוף" לאביזרים סניטאריים מרחפים, וכך, למעשה, כשהוא שזר אותו גם בפרטים קטנים בחדרי רחצה, השלים זיידנברג את המוטיב עליו "השעין" את התכנון כולו - מוטיב שצמח "מהשטח", וככזה יצר חלל מותאם היטב לבעליו, נכון למקומו ולמיקומו.
תכנון ועיצוב: אדריכל גיא זיידנברג
נגרות: אלון הרצוג; פריטי ריהוט: פיטרו הכט; תאורה: אקסלוסיב.
במדור הקודם: בית עם שורשים ביפו
לכל הבתים של בית ונוי