סיפורו של הבית, השוכן בקו ראשון לים בשבי ציון, מתחיל בשני צילומים שמציגים מתכנניו האדריכלים מירב ואייל מלכא: באחד מהם נראים שרידי כנסייה ביזנטית, ובשני נראית אנדרטה לכ"ג יורדי הסירה שניצבת בגן אוטו הירש, פרי יצירתו של האדריכל והאמן המנוח חנן הברון, ממייסדי קיבוץ רעים ומי שמבנים רבים בתנועה הקיבוצית נזקפים לזכותו. שני האתרים הממוקמים סמוך צולמו על ידם בעת סיור מקדים להכרת השטח שעשו במקום, והם שהיו, לדבריהם, ההשראה למבנה שתכננו. "למרות שמדובר באתרים כה שונים, הן במהותם והן בהיבט ההיסטורי של התקופות ונסיבות היווצרותם, הם חלקו מוטיבים שחזרו על עצמם - עמודים ומספר מדרגות שיצרו פרספקטיבה ברורה: עלייה קלה החושפת מופע פתוח לנוף, כמו על מנת לכבד אותו ולהיטיב לחוות אותו", הם משחזרים את רושם המראה שנבט כנקודת מוצא לקונספט רעיוני והבשיל לכדי תכנון מהודק השואב מערכי המקומיות של סביבתו וחובר לתפיסת עולמם.
"הסביבה, כל סביבה שהיא, היא תמיד לדידנו ספקית של נתונים (היסטוריים, חומריים, אקלימיים, תרבותיים), ובפרויקטים שאנו מתכננים אנו תדיר חותרים לשילוב תכנים מקומיים מאפיינים", אומרים-מוסיפים האדריכלים מלכא, שבאותו סיור מקדים שנועד ללמוד את הסביבה אף גיבו את הלמידה בצילומים נוספים של מאפייניה החומריים.
ממד ריחוף ותחושת המשכיות
המגרש שיועד לבנייה משתרע על שטח של דונם במתאר טרפזי משהו, והפרוגרמה שהוצגה הגדירה בית שיוכל להכיל את המשפחה המורחבת של הדיירים. מתוך שלושה קונספטים שונים שגובשו, ואשר כולם נגזרו ישירות מהשטח, נבחר בסופו של יום זה שנחשף כאן לעין: מספר מדרגות טרפזיות למראה מובילות אל בית הנרקם מארבע יחידות בנויות שונות בגודלן המאוגדות סביב חלל משותף שמקורה בגג מרחף ומשמר מבט פתוח לנוף.
אין ספק שקשה להחמיץ את המקור הרעיוני שעמד בבסיס המבניות הייחודית, ובתכנון שנשען על חבירה לרובדי הסביבה השונים, כל פרט ופרט נהגה בקפידה ומיטיב לגלם אותה. המדרגות למשל, מצטטות את מוטיב העלייה הקלה של האנדרטה ושל שרידי הכנסייה, כאשר עיצובן הטרפזי והנחתן לסירוגין כמו בכיוונים הפוכים נשאבו ישירות מהשטח - עוקבים אחר מתארו של המגרש מחד, ואחר קו הבניין מאידך. אף לגג המרחף יש הסבר מנומק: "המטרה הייתה שהחלל המשותף ירגיש חיצוני ועצמאי ככל שניתן ויאפשר לחוות את אותה פתיחות שהתגלתה בשני האתרים", מסבירים האדריכלים מלכא את מה שתורגם על ידם הלכה למעשה באמצעות ממד הריחוף, כמו גם באמצעות רצף חומרי ובחירת אלמנטים חיצוניים.
ארבע היחידות הנקיות למראה שמרכיבות את הבית מקיפות את החלל המשותף ומקושרות זו לזו באמצעות פרקים שקופים נתונים במסגרות אלומיניום שבהם משתלבות יציאות לחצר. מעל הפתחים הנוספים שתוכננו במעטפת היחידות שולבו קרניזים מבטון לבן, והפתחים עצמם תוכננו בקו אנכי המייצר ניגוד חזותי לקו אופקי המלווה את הבית, מייצר עניין ומרכך את המסה הבנויה. שלוש יחידות מכילות חדרי שינה ורחצה, והרביעית את חלל המטבח, אזורי שירות ושירותי אורחים. מהחלל המשותף יש יציאה לרחבה מרוצפת בטון המייצרת תחושת המשכיות וכמו שואפת לאחד אותו עם המרחב שמחוצה לו, ורחבה נוספת תוכננה גם ביציאה מאחת היחידות. רחבה זו קורתה בפרגולה המשלבת קונסטרוקציית פלדה וסרגלי עץ ארז, ואת שטחה חותמת מסגרת בנויה בדומה למסגרת תמונה: מרחפת מעל פני הקרקע כשדופנותיה הפנימיות מחופות בעץ והופכות בחלקה התחתון לספסל המזמין ישיבה מול נוף הים.
מפגשים מדויקים בין אבנים
שפת החומר שבה נעשה שימוש מצומצמת, מותאמת לתנאי הסמיכות לים, ומייצרת אגב כך קוהרנטיות המעצימה הן את הקונטקסט החללי והן את הנאמנות לסביבה והדיאלוג בין פנים וחוץ: הגג המרחף הנוטה מעלה קמעה בוצע מבטון גלוי לבן; למעט החללים הרטובים שרוצפו באריחי גרניט פורצלן הריצוף בכלל אזורי הפנים והחוץ בוצע מבטון מוחלק לבן; וחיפוי הקירות, חיצוניים ופנימיים כאחד, נעשה באבן כורכר מקומית שמקורה באזור ראש הנקרה. אבני החיפוי שונות זו מזו בגודלן, אך מה שבמבט ראשון נראה כמופע חיפוי המשתנה אקראית מתברר כגריד מובחן שתוכנן היטב, החושף מפגשים מדויקים בין אבנים ובזוויות ומדגיש קו אופקי המעצים את פתיחות החלל. בשם שימור הפתיחות הוטמעו גם תשתיות נדרשות, דוגמת מיזוג אוויר, בתוך הקירות על מנת להותיר את התקרה נקייה וחפה מכל אלמנטים שהם.
דלת הכניסה הרחבה מעוצבת כסרגלי עץ אופקיים ונתונה בין פתחים שקופים המאפשרים להישיר מבט אל נוף הים כבר כשניצבים לפתחה. לצורך הצללה ופרטיות מתבקשת שולבו בהם וילונות גלילה ווילונות בד שהוצנעו בתוך סינרי גבס, ווילונות בד זהים בגון אבן חול המתכתב עם חול הים הסמוך מעטרים גם את הפרקים השקופים שבין היחידות. תאורת החלל המשותף מורכבת מגופים שאינם נוטלים מנפחו ומשמרים את שפתו: צמודי קיר המפיצים את אורם מעלה ומטה (אפ לייט ודאון לייט),שני פסי תאורה המשתלבים מעל דלת הכניסה וביציאה אל הרחבה ומשלחים את אורם כלפי מעלה, ושני גופים דקורטיביים מעוצבים כטבעות מאירות שנדמות כמרחפות ובתוך כך חוברות לממדי הקלילות והריחוף.
נקודות צבע על רצפת הבטון
פריטי הריהוט בחלל אינם רבים, ועיצוב הפנים ככלל מגלם את נרטיב החוץ. כך, לדוגמה, שולחן האוכל הגדול הניצב בשטחו "מסווג", למעשה, כריהוט חוץ, בעיצוב המטבח משתלבות יחידות עשויות חומרי חוץ כעץ ונירוסטה, ורק שטיחים אתניים קטנים האהובים על הדיירים "חורגים" מהמארג ותורמים נקודות צבע המשתלבות היטב על רצפת הבטון. כך, במרחב שהותאם להכלת ביחד משפחתי ותחושת החוץ-פתיחות-נוף ים עמדה בבסיס תכנונו, דבר אינו מפר אותה. וכשנוכחות נופו נפרשת היישר נכחה ללא מתחרים, שבה ועולה הפרספקטיבה שחוו ותיעדו במצלמתם האדריכלים מלכא, זו שחוללה את מה שקרם כאן עור וגידים כחוויית מקום - סיפור של בית שנולד ממקומו, נטוע בו ונכון לו.
סוג של אחרית דבר: למעשה, סיפור הבית אמור היה להסתיים כאן. אך עם סיום בנייתו בעת ביקור במקום נוכחו האדריכלים מלכא כי האנדרטה שעוררה את השראת תכנונו נהרסה, כך שלערכו הארכיטקטוני נוסף ערך של מחווה לה, ליוצרה, ולתוכן המורשת היקר שהנציחה.
תכנון ועיצוב: האדריכלים מירב ואייל מלכא
במדור הקודם: בית מינימליסטי בעמק חפר
לכל הכתבות במדור בית ונוי