אין כמעט ישראלי שמשפץ את הבית או קונה בית חדש ולא מביא מעצב פנים או אדריכל כדי לעצב את חלל הדירה.
הבעיה מתחילה כשהמעצבים או האדרכילים שולחים את הלקוח לחנויות מסוימות ומבצעים איתו את סיבוב הקניות, שעליו הם מקבלים עמלה מהחנות. מי שמשלם את העמלה, שעומדת על בין 5 ל-10 אחוזים, הם הלקוחות.
״אם אנחנו מגיעים לעסקה של 80 אלף שקל, המעצבת תקבל על זה 8,000 שקל. וזה על סיבוב של 3 שעות בחנות״, אומרת אשת מכירות בחנות קרמיקה. ״האדריכלית מקבלת אחוזים מההזמנה עצמה״, אומרת אשת מכירות נוספת, ״זה הנהלים בדרך כלל, ככה זה עובד עם אדריכלים״.
״אל תבוא עם אדריכלית״, אומר איש מכירות ברשת אחרת, ״אם מעצבת תתערב, יכול להיות שיש לה את המחירים שלה הקבועים ואולי אני יכול לעשות לך יותר זול״.
גם מעצבי הפנים מספרים שהם גוזרים קופון, אך לעיתים לא משקפים זאת ללקוח. ״כשמעצב שולח לקוח לחנות יש עמלה שנשמרת לו על עצם השליחה״, מספרת מעצבת פנים, ״זה סכום נפרד שאין לו קשר לסכום העסקה של הלקוח״.
תגובת איגוד מעצבי הפנים בישראל: "חברי הארגון חתומים על קוד אתי, כך שמעצב מוסמך לעולם לא ימליץ על ספק שלא ייתן את השירות, המוצר וההנחה הגבוהה ביותר ללקוח".