אין אהבה בעולם כמו אהבה של אמא, ועכשיו זה גם מדעי; במסגרת מחקר נוירולוגי שנערך באוניברסיטת UCLA, הציג הפרופסור לנוירולוגיה אלן שור שתי תמונות של מוחות של ילדים בני שלוש - האחד גדול ומפותח, והשני קטן ומצומק. ההבדל בין השניים היה פשוט: הראשון זכה לאם אוהבת, והשני הוזנח.
מחקרים רבים כבר הראו בעבר שאמא אוהבת ומטפחת מעניקה לילדה לא מעט יתרונות משמעותיים בחיים, פיזית ורגשית, אך זו הפעם הראשונה שמחקר מדעי מציג את העובדות בצורה כה ויזואלית ומטלטלת.
אהבת אם משפיעה על הפיזיולוגיה
הילד עם המוח הגדול והמפותח יותר, בו ניתן לראות פחות איזורים כהים, הוא ילד שטופח על ידי אמו ובילה איתה זמן רב בינקותו. האם הייתה קשובה לו והגיבה לצרכיו. הילד בעל המוח המצומק הוא קורבן להזנחה הורית ואף התעללות רגשית. על פי הנוירולוג, מוחו של הילד המוזנח חסר חלקים משמעותיים מבחינה התפתחותית. כמו כן, המשמעויות הנוספות הן שהילד בעל המוח המפותח יהיה אינטליגנטי יותר, ותהיה לו יכולת גבוהה מבחינה חברתית. לפי מבנה המוח של הילד המוזנח, נראה כי סיכוייו לפתח התמכרויות שונות גבוהים יותר, כמו גם הסיכויים להתנהגות אלימה ולחוסר תפקוד בחייו מבחינה כלכלית וחברתית.
מחקר זה הולך יד ביד עם מחקר נוסף מהתקופה האחרונה שהראה כי ילדים שזכו להורים אוהבים ומשקיעים, משיגים ציונים טובים יותר בלימודים ומצליחים יותר בחייהם.
"במידה והתינוק לא מקבל את הדברים להם הוא זקוק בשנתיים הראשונות לחייו, תהיה לכך השפעה התפתחותית פזיולוגית מכרעת", מסביר פרופסור שור. "גם אם גנטית האינטליגנציה שלו גבוהה, היא לא תוכל לבוא לידי מימוש מאחר שהמוח לא יתפתח כראוי, ומצער לומר שבמרבית המקרים לא תהיה למוח הזדמנות להשלים את הפערים שנוצרו בשנות הילדות, כך שמדובר בנזק קבוע. אלה הן ההשלכות של הזנחה בגילים המוקדמים, וככל שההזנחה חמורה יותר, הנזקים בהתאם".
פרופסור שור, שפרסם את מחקרו בכתב העת הרשמי של האקדמיה הלאומית למדע של ארה"ב, התייחס גם למעגל ההזנחה האכזרי, בו ניתן לראות שהורים שהוזנחו ממשיכים להזניח את ילדיהם. "מצאנו כי גם להורים של הרבה מהילדים הללו יש מוח שאינו מפותח לגמרי, ויש לצפות שילדים אלה ינהגו בילדיהם בצורה דומה, שתוביל להתפתחות מוחית דומה", הוא מסביר. "מחקרים מראים שניתן לשבור את המעגל בעזרת התערבות מוקדמת והצעת סיוע למשפחות, ובכך כדאי להתמקד".
"השקעה בילדים מניבה תמורה ענקית"
"המחקר הזה מוכיח את התיאוריות הידועות שלפיהן המוח מתפתח עד גיל שלוש, וככל שאנחנו כהורים נשקיע יותר בשלבים האלה, תהיה לכך השפעה משמעותית בהמשך", אומרת ענת ליכטר, יועצת התפתחותית ומלווה הורים. "המחקר מראה מה קורה אצל ילד שאמו מילאה אחר צרכיו, אבל תחשבו מה יקרה אם עובדים עם הילד ומשקיעים בו מעל ומעבר; התמורה היא ענקית.
"חשוב שההורים לא יקחו על עצמם משימות שאפתניות שלא יוכלו לעמוד בהן, כמו שעת העשרה יומית קבועה וכו', אלא שיפנימו את המשמעות של חום ואהבה, ואת העובדה שכל דקה פנויה מזמנם תתרום להתפתחות הילד. לא חייבים להיכנס למשטר עם תוכנית עבודה, אלא פשוט להקפיד על אווירה חמה ומחבקת ועל התנהלות מלמדת, מעשירה וטבעית לכולם".