שני מסרים משמעותיים מובילים את המעבר למסגרת חדשה, שניהם כרוכים אחד בשני ומשפיעים אחד על השני. הראשון: כדי שתהליך יהיה איכותי ונכון עבור הילד, ההורה חייב להיות שלם עם ההחלטה להתחיל את התהליך ומתוך כך, רגשות ההורים הם ספר פתוח בפני הילדים, בלי מילים הילד חש את ההורה ומגיב בהתאם.
יחד עם החזרה לשגרה המבורכת והמיוחלת , חודש ספטמבר מזמן להורים וילדים רבים התמודדות עם פרידה והתאקלמות במסגרת חינוכית חדשה. כשמדובר על תינוקות ופעוטות הרגישות וההתרגשות סביב הפרידה ובחירת המסגרת המתאימה משלל האפשרויות המוצעות רבה עוד יותר.
שאלות רבות עולות לגבי הזמן המתאים למעבר למסגרת חינוכית ופרידה מההורה, גם כשכבר החלטנו שנכון לילד שלנו מסגרת או שמסיבות טכניות עלינו לעשות זאת , עולה השאלה באיזה מסגרת לבחור? מטפלת? משפחתון ? מעון? פעוטון?
לשאלה הזאת כמו לשאלות רבות בתחום החינוך, אין תשובה חד משמעית. אחרי שבחרתם את סוג המסגרת החינוכית חשוב שיהיו לכם כלים לבחון את איכותה.
מהי מסגרת איכותית?
בראש ובראשונה קיימת חשיבות גדולה לאיכות הצוות המקצועי שנמצא במקום ולביטחון הפיסי של המקום.
חשוב שהצוות יהיה חם, אוהב ילדים ומשרה אווירה של שמחה ונינוחות. חשוב שאנשי הצוות יהיו מקצועיים, מבינים בתחום של הגיל הרך, לומדים ומעשירים את עצמם בהשתלמויות ויודעים להעביר את הידע הלכה למעשה.
חשוב שהיחס המספרי בין הילדים לכמות הצוות תהיה נכונה ותאפשר לצוות לתת מענה רגשי ופיסי .
המקום צריך להיות מרווח ומאוורר.
צריכים להיות בו משחקים מגוונים ומעניינים שיוצרים אצל הילד רצון לשחק ומפתחים את יכולותיו.
המקום חייב להיות בטיחותי ומותאם לגובה ולצרכים של הילדים..
להיפרד נכון
גם אם בחרתם מסגרת חינוכית או מטפלת שאתם שלמים אתה, עדיין, ברוב המקרים, תישארו עם השאלה, איך נפרדים נכון ובקלות?
מצורפים מספר כללים שעוזרים לתהליך נכון, הם עדיין אינם ערובה לפרידה קלה מהיום הראשון,
חשוב לזכור כי הקצב והתגובות של הילד משתנים מילד לילד ומהורה להורה.
היכרות. חשוב לעשות היכרות מוקדמת עם הגן והצוות, להגיע לביקור קצר, לצלם את הדרך לגן ולהצטלם עם הצוות, מקומות המשחק בגן ובחצר. לאחר מכן, בבית, להתבונן בתמונות ולשתף אחרים בחוויה.
ליצור ציפייה. כשאתם מגיעים לביקור בגן, השתדלו למצוא משחק שילדיכם אוהב ויצפה לפגוש שוב . הזכירו לו בבית את המשחק וצרו צפייה למפגש מחדש.
אל תיעלמו. חשוב מאוד להיפרד מהילד לפני שהולכים, גם אם הוא מאוד קטן וגם אם הפרידה תגרור פרץ של בכי. כך הילד ירגיש שהוא יכול לסמוך על ההורה שלא יעלם לפתע אלא יכין אותו מראש. התנהלות נכונה במקרה הזה תשפיע גם על פרידות נוספות.
טקס פרידה. מומלץ להתמיד ב"טקס פרידה" שחוזר על עצמו ומשאיר לכם ולילד הרגשה טובה. משפט שחוזר על עצמו, אני הולך/ הולכת ואחזור בצהרים. לצרף למשפט גם נשיקה ונפנוף לשלום ממקום מסוים בגן או כל טקס אחר שמתאים לכם.
אל תחזרו לאחור. שימו לב רצוי לעשות את התהליך הפרידה באופן הדרגתי עם רגישות רבה ויחד עם זאת, אם החלטתם ללכת תהיו שלמים עם ההחלטה ואל תחזרו בחזרה גם אם הילד בוכה, תנו לו זמן כדי לעבד את התהליך והזדמנות להירגע.
חפץ מעבר יכול לעזור. אם יש לילדכם "חפץ מעבר" , משחק אהוב או שמיכה שמזכירים לו את הבית ומנחמים אותו, כדאי להביאם בימים הראשונים, כמובן בהסכמת הצוות החינוכי, בהתחלה יתכן וילדכם יהיה צמוד אליו, עם הזמן יניח אותם במגירה ובהמשך, ככל שירגיש יותר בטוח הוא לא יזדקק לו כלל.
שתפו פעולה עם הצוות. שימו לב, האם ילדיכם נקשר לדמות מסוימת בגן, אם כן, השתדלו במידת הצורך לבקש עזרה מאיש החינוך המסוים, מטפלת, גננת , לקבל אותו בימים הראשונים. שמרו על קשר ושיתוף פעולה עם הצוות החינוכי וקבלו החלטות משותפות בהתאם לצורך של הילד.
הישארו מעודכנים. שמרו על קשר עם הצוות החינוכי, בקשו עדכון על הפעילויות שהתקיימו בכל יום כדי שתוכלו לשוחח על כך עם ילדיכם. במקום לשאול אותם את השאלה הנפוצה:" איך היה בגן.." ולקבל את התשובה הנפוצה: "בסדר"
שמרו על קשר מחוץ לשעות הגן. התעניינו בשלומו של ילדיכם אבל אם יש לכם שאלות או עדכונים יותר משמעותיים ואתם רוצים שיתייחסו אליכם ברצינות, תאמו זמן אישי לשיחה טלפונית או מפגש. הבינו כי שעות הבוקר אינן מתאימות לכך וכי על הצוות להתמקד בקבלת הילדים ובתשומת לב לכולם
מילה טובה תמיד עוזרת. זכרו לפרגן לצוות החינוכי שעובד קשה, זה ייתן להם מוטיבציה להמשיך ולהתאמץ לטובת כולם.
התהליך לא נגמר בימים הראשונים. אם צלחתם את הימים הראשונים בהצלחה ולפתע ילדכם מתחיל לבכות אל תופתעו. פעמים רבות רק לאחר מספר ימים הפעוט מתחיל להפנים שמדובר בסידור קבוע ויומיומי ואז מביע את דעתו על העניין.
לא הכל קשור לקליטה. שימו לב להתנהגויות חריגות אצל ילדיכם ואל תשייכו את הכל לימים הראשונים. במידת הצורך, פנו ליעוץ מקצועי.
הכותבת היא מנהלת מרכז טיפ טף לגיל הרך בחולון, מומחית להתפתחות הילד, מנחת הורים, מפתחת גישת ה.ב.י.ת. ואמא לשישה