אלה שילדיהם נולדו בסוף הקיץ ובסתיו יודעים שתעמוד בפניהם דילמה לא קטנה כשיגיע גן חובה. האם לשלוח את הילדים להיות הכי קטנים בכיתה א׳ או שמא להשאיר אותם עוד שנה בגן ושיגיעו מוכנים וגדולים יותר לכיתה? מחקר חדש וגדול מתריע כי הבחירה הפופולרית של להשאיר את הילד עוד שנה עם הגננת וארגז החול עשויה לגרום לו לנזק ממשי בהישגיו הלימודיים בהמשך הדרך.
המחקר הבריטי, אשר פורסם בכתב העת לרפואה התפתחותית ונוירולוגית ילדים, בחן נתונים של אלף ילדים שונים מבווריה, מתוכם 472 שנולדו פגים. מערכת החינוך הבווארית דורשת בדיקת רופא פיזית וקוגניטיבית להערכת המוכנות של הילדים לכיתה א׳ כשלושה חודשים עד שנה לפני מועד תחילת הלימודים. נתונים ממבדקים אלה הושוו לתוצאות הילדים בבחינות בכל המקצועות הסטנדרטיים עד הגיעם לגיל שמונה. ״המחקר שלנו מראה שדחיית הכניסה לכיתה א׳ לא משפיעה על הביצועים של הילדים בכיתה א׳ על פי הדיווחים מהמורים, אבל בשנה השניה כבר אפשר לראות שתוצאות המבחנים של ילדים אלה בכתיבה, קריאה, מתמטיקה וריכוז נמוכות משל הילדים האחרים״, מסביר דיטר וולקה, פרופסור לפסיכולוגיה מאוניברסיטת וורוויק הבריטית.
יש נטייה, בעיקר במקרים של פגים, לאחר את הכניסה לכיתה א׳״, מאשרת ג׳וליה ג׳קל, חוקרת שותפה במחקר, מהמחלקה לפסיכולוגיה התפתחותית באוניברסיטת רוהר הגרמנית. ״הורים רבים חשים שמוטב לתת לילדים עוד שנה בגן בתקווה שהדחייה הזו תתן להם להשלים פערים ביכולות השונות, מה שבסופו של דבר יעזור להם בלימודים. מצאנו שפספוס של שנה אחת של לימודים בגיל הזה יוצרת פיגור וקושי בהמשך. דרוש מחקר נוסף על מנת לבדוק את ההשפעה ארוכת הטווח של הנושא, אבל התוצאות שלנו ללא ספק מעניקות משהו לחשוב עליו״.
"מומלץ להיוועץ עם אנשי מקצוע ולא ללכת עם הטרנד"
בישראל הנטייה להשאיר את הילדים עוד שנה בגן רק עולה וגוברת, כאשר מכונים מיוחדים יסכימו לסייע להורים המבולבלים להכריע האם הילד בשל מבחינה רגשית וקוגניטיבית למסגרת החדשה. מובן שההתלבטות אפשרית רק בהסכמת הגננת ופסיכולוגית הגן, אך גם לדעת ההורים יש משקל בהחלטה והם יכולים לערער לכאן או לכאן.
״כאשר יש בעיה אמיתית שהגננת שמה אליה לב, כמו חוסר יציבות רגשית או קשיים ביכולת לשבת במקום לאורך זמן, או שההורים שמים לב לקושי כזה ומפנים את תשומת לבה של הגננת, ההליכים הסטנדרטיים יתקיימו, ובסופם, יש לקוות, תתקבל החלטה מושכלת וטובה״, אומרת מרים דן, מרפאה בעיסוק ומטפלת משפחתית, ״מדובר פה במקרים בהם תאריך הלידה גבולי, או במקרים מיוחדים של פגים, וזה מעניין ומשהו שטרם נתקלתי במחקרים עליו. כדאי לא להחליט לבד אלא להיוועץ עם מומחה באופן פרטי אם לא בטוחים, ולא ללכת עם ה׳טרנד׳ ולהשאיר את הילד עם הילדים והגננת האהובה במקום הבטוח, כי הוא עשוי מאוד להשתעמם בשנה הזאת ובאמת ללכת אחורה במקום להתקדם מהרבה בחינות. צריך גם לזכור שמי שהשאירו אותו כיתה - אולי לא יהיה מתואם עם האחרים גם בהמשך מבחינות שונות, כמו תאריכי ימי הולדת, בר מצווה, גיוס לצבא ועוד דברים נוספים. כמו כן, יש היום הרבה דרכים מקצועיות להקנות לילד כלים ומוכנות לכיתה א׳, ולדעתי האישית, כדאי קודם לנסות את הדרכים הללו לפני שמחליטים".
עוד במשפחה:
>> מה לא להגיד לילדות קטנות
>> זר לא יבין זאת: מה יש בתיק של אמא?
>> איך מזהים כישרון אצל ילד ומה אסור לעשות?