חופשת פסח נחשבת בעיני רבים לאתנחתא שמאפשרת התחלה חדשה. חשוב לזכור שעבור ילדי הגן שהיו פרק זמן ממושך בבית, זו אכן סוג של התחלה חדשה - הפרידה מההורים, ההסתגלות מחודשת למסגרת ועוד. לאחר כשבועיים של התרחקות מסדר יום קבוע בגן ומהכללים הנהוגים בו, בילוי שעות ארוכות במסגרת המשפחה, החזרה לגן מלווה לעיתים בקשיים. לכן, לצד השמחה וההתרגשות מהאביב ומהחופשה, רצוי להיערך מראש לחזרה לגן. איך בדיוק? הנה כמה טיפים ששווה להתחיל בקרוב ממש.
חזרה הדרגתית לשגרת שינה.
שלושה ימים לפני החזרה לגן מומלץ, על אף חוסר הנוחות, להעיר את הקטנטנים באותה שעה שהיו קמים לגן ולנהל שגרת בוקר על כל המשתמע מכך (צחצוח שיניים, ארוחת בוקר ועוד). בנוסף, חשוב להקפיד על שגרת ערב מסודרת, שעת סיפור, ארוחת ערב ושינה עד השעה 20:30 לכל המאוחר על מנת להרגיל את הילדים לשגרת יום מסודרת.
אמרו "לא" למסכים.
הורים רבים נלחצים מכמות השעות שהם צריכים להעסיק את הילד והפתרון הקל ביותר הוא להושיב אותם מול מסכי הטלוויזיה שמציעים לעיתים תכנים איכותיים, אבל כאשר החשיפה לא נעשית במינון היא פוגעת בילד לטווח הארוך. מחקרים מצאו כי חשיפה מוגברת לטלוויזיה בגיל צעיר גוררת בעיות התנהגות רבות אצל הילדים. נמצא שצפייה בטלוויזיה לפני גיל שלוש קשורה לבעיות בריכוז בהתפתחות השפה, ועוד. האגודה האמריקנית לרפואת ילדים אף מעודדת שלא לחשוף את הילדים לטלוויזיה לפני גיל שנתיים, אך הורים רבים עדיין מעדיפים לתת לילדים לצפות בטלוויזיה, שמעניקה שקט וזמן פנוי לביצוע מטלות הבית.
שמרו על אינטראקציה עם ילדי הגן.
החופש הוא אמנם זמן נהדר לצאת לטיולים ולבלות זמן איכות משפחתי עם הילדים אך על מנת להקל על החזרה של הילד לגן ולאפשר התפתחות תקינה, חשוב לשמר את האינטראקציה החברתית עם ילדי הגן גם בחופש. מרבית משפחות הגן גרות קרוב אחת לשנייה, ביקור בגן השעשועים הקרוב יכול בהחלט לתרום לא רק להתפתחות התקינה של הילד וללמד אותו לשתף, אלא גם להקל על חזרתו לגן.
זמן מעולה לגמילה מחיתולים.
אם ילדכן מוכן לגמילה מהחיתול ורק חיכיתם לזמן המתאים - הרי שחופש משותף וארוך הוא הזדמנות נהדרת. הגננת וצוות הגן יכולים ואמורים להיות שותפים בכל שלבי התהליך לאחר חזרת הילד מחופשת הפסח. ,הגננות מנצלות את ניסיונן המקצועי במהלך הגמילה ואת תפישתן כדמויות משמעותיות וסמכותיות בעיני הפעוט (ובעיני הוריו), לחיזוק הילד הפעוט ועידוד ההורים ברגעי משבר, כדמות חיובית שהשפעתה החינוכית רבה.
חפץ מעבר.
במקרה וההורים מזהים אצל הילד סימנים של קשיי הסתגלות טרם החזרה לשגרה מומלץ להקל על הילד באמצעות "חפץ מעבר". בין אם מדובר בחיתול בד, בבובה רכה או בצעצוע מיוחד כמעט לכל ילד יש בשלב מסוים את החפץ האיקוני בלעדיו הוא לא מסוגל להירגע. לאותם חפצים חשיבות גדולה בהתפתחות הרגשית, ולפעמים גם המנטלית של ילדים. באופן הדרגתי, בסיוע של צוות הגן, הילד ייפרד מהחפץ.
מה קורה כשהילד מתגעגע לגן?
רצוי להסביר לילדים שהחופשה תהיה ארוכה יותר, בשונה מפרידה קצרה לסוף השבוע אחרי שעורכים קבלת-שבת בגן. מומלץ לעודד פעילות יצירתית, לצייר ציור שמביע את תחושותיהם ולהביא אותו בתום החופש, לשמור מזכרות מהחופש כדי לספר לגננת כיצד עבר החופש ועוד. אפשר להכין איתם או להציג בפניהם לוח שמציג את ימי החופשה, ולתרגל איתם את ספירת ימי החופשה.
מה זה געגוע עבורי?
בימים שלאחר החזרה לגן חשוב לנהל שיחה פתוחה עם הילד על רגשותיו ולהיות ערים לסימני קושי בהסתגלות. זו הזדמנות מצוינת לדבר על רגש הגעגוע, מה המשמעות שלו ובעיקר להדגיש לילד שהגעגוע הוא רגש טבעי ושבסופו של כל יום כל בני המשפחה נפגשים.
הקדישו זמן מיוחד לילד בימים הראשונים בהדרגתיות כשחוזרים לשגרה.
ביום הראשון שלאחר החופשה רצוי לפנות את הזמן לילד, באופן רגוע עד כמה שניתן. לקום מוקדם יותר כדי להתארגן בנחת, בדרך לגן לחשוב ביחד על טקס פרידה, ציור, סיפור או אפילו לסייר עם הילד בין פינות הגן. ילד אחד ירצה חיבוק ליד הדלת, ואחר ירצה להיפרד בתחילת השביל ולהיכנס לבד. בכל דרך חשוב שניתן לילד לגיטימציה לרגשותיו.
התייעצו עם הורים אחרים שעברו את התהליך.
מומלץ לשתף הורים מנוסים בתחושותיכם הראשוניות. מי שכבר עבר כמה פעמים תהליכים דומים עם ילדיו יוכל להמליץ, לחלוק חוויות ורגשות, להתייעץ ולהחליף מידע רלוונטי.
התייעצו עם הגננת.
צוות הגן מוסמך, מנוסה ויודע להתאים את שגרת הגן לצרכים של כלל הילדים בגן. אולי עבור ההורים זו הפעם הראשונה שהם מתמודדים עם חזרה מחופשה כל כך ארוכה, אבל עבור הגננת מדובר ברוטינה קבועה שהיא מורגלת ומנוסה בה היטב. חשוב לשתף את הגננת בתחושות הן של הילד והן של ההורה, להיוועץ ולזכור- שאם עברנו את מצרים, נעבור גם את זה.
*הכותבות הן לילי פוקמונסקי היא מנהלת המחלקה לגננות בהסתדרות המורים וגננת וותיק ואילנה חן, גננת מנתניה