ההנאה הגדולה ביותר, לדעתי, של איש שיווק היא להשתמש בכישוריו ובידע שיש לו על מנת לשווק בהצלחה מוצר, שירות או מטרה שהם באמת ותמים ראויים, טובים ומיטיבים. כמי שהפכה לאמא לפני שנתיים וחצי, מצאתי לאחרונה את המטרה הראויה ביותר להשתמש בידע שצברתי במשך למעלה מ-12 שנותיי כאשת פרסום ושיווק: לנווט את ילדיי לבחירת אותם מוצרי צריכה או פעילויות שמיטיבים עמם.
ומכיוון שכל הכיף בסודות זה לגלות אותם, איגדתי עבורכם מספר טכניקות מעולם השיווק שיכולות לשמש בקלות גם אתכם כהורים:
סוד מספר 1: הוספת שם תואר
המוצר אותו אנחנו רוצים "לשווק" לילדים שלנו, צריך לקבל מעמד של משהו שהוא לא רגיל. כדי לקבל כזה מעמד, כל מה שצריך לעשות זה להוסיף לו שם תואר, וכדי להמחיש את הכוונה, אני אדגים קודם על עולם המבוגרים:
בעלי ואני התלבטנו לגבי הזמנת עוגה מתפריט קינוחים. כך הוצגו העוגות בתפריט:
עוגת שוקולד קטלנית
עוגת בננה
פאי פיצוחים
עוגת גבינה
עוגת מוס פסיפלורה
נחשו איזו עוגה לקחנו? הוספת התואר "קטלנית" לעוגה הפכה אותה לבחירה בטוחה, אפילו שאני אישית לא מחובבי עוגות השוקולד. ואם זה עובד על מבוגרים שמודעים לטריקים שיווקיים, זה עובד עוד יותר טוב על ילדים.
עכשיו מה שנשאר להורים זה להתחיל להצמיד שמות תואר. הנה כמה דוגמאות שהן תוכלו להשתמש כשתרצו לשכנע את הילד לאכול אוכל בריא:
חשבת שזה גזר רגיל? לא, זה גזר משובח!
אתה לא מוזג לילד שלך סתם מים לכוס, אתה מוזג לו מים צוננים.
אלו לא סתם עגבניות בצלחת, אלו עגבניות שוקולד.
היום מגישים לשולחן לא עוד מרק, אלא מרק חורפי מזין.
מילה אחת עושה הבדל גדול.
סוד מספר 2: בחירת פרזנטור
הרבה מותגים בוחרים לעצמם דמות איתה קהל הצרכנים יוכל להזדהות, ותהווה עבורו מודל לחיקוי. בין הפרזנטורים שמככבים היום בפרסומות אפשר למצוא את גידי גוב, קרן פלס, בר רפאלי ועוד. בטוח שיש דמויות רבות שילדיכם נחשף אליהן שמהוות עבורו דמויות להזדהות או הערצה, עכשיו רק נשאר לעודד באופן יזום את אותן דמויות לנקוט בפעילויות אותן תרצו שהילד שלכן יחקה בנוכחותו.
למשל, בן הדוד האהוב שלו הוא פריק של ירקות? אנא דאגו שבמפגשים משותפים תהיה צלחת ירקות על השולחן. בן הדוד יאכל ממנה בטבעיות ובהנאה ופתאום תגלו שגם הילד שלכם חוטף ירקות מהשולחן. כמובן שגם האמא והאבא מהווים פרזנטורים טובים, ורבות כבר נאמר, ולאו דווקא בתחום השיווק, על מתן דוגמא אישית.
פרזנטור מוצלח אפשר למצוא גם בספרים. נפתלי וציונה, למשל, מ"סיר הסירים" של אלונה פרנקל מהווים מודל לילדים רבים בדרך לגמילה מחיתולים ומעבר לסיר. באופן כללי, אני מצאתי שלרכוש ספר לילד שמעודד אותו לעשות דבר מסוים באמצעות דמויות שניתן להזדהות איתן, זו השקעה מוצלחת. הורים יצירתיים יותר יכולים גם לכתוב בעצמם סיפורים שיתאימו לסיטואציות הספציפיות שלהם אל מול הילד.
סוד מספר 3: המותג זה אתה
בשיווק אנחנו מנסים לגרום לצרכן להרגיש חלק מהמותג. קוקה קולה, למשל, עשתה את זה מצוין במהלך של כתיבת השם של הצרכן על גבי הבקבוק וגרמה בכך לתחושת שייכות ומחויבות למותג. מטרנה, לעומתה, מקיימת אירועים מיוחדים לאמהות, שגורמות להן להרגיש שייכות למותג והדוגמאות עוד רבות.
אז איך גורמים לילד להרגיש חלק ממה שאנחנו רוצים "לשווק" לו? אפשר לעשות "מעשה קוקה קולה" ולהפוך את המוצר בו רוצים שהילד ישתמש לאישי. למשל, להדביק על בקבוק המים, ממנו אתם רוצים שהוא ירבה לשתות במהלך היום, מדבקה עם השם שלו, או לתת לו להכין בקבוק אישי משלו. בכלל, שיתוף הילד בתהליך יכולה להיות טקטיקה מוצלחת. למשל, הכנת ארוחה יחד עם הילד מגבירה את הסיכויים שהוא אכן יאכל ממנה.
סוד מספר 4: זה מה שאתה אוהב/רוצה (ובכלל לא מה שאני מנסה לשווק לך)
אתם מכירים את זה מפרסומות: "כשאת משתמשת במוצר X את רגועה", "כאמא את רוצה לתת לילדך את הטוב ביותר, לכן את נותנת לו מוצר Y" וכו'.
קביעת עובדה בפני אדם, כל שכן בפני ילד, שהוא אוהב משהו, עשויה לגרום לו באמת להרגיש שהוא אוהב אותו. כמובן שצריך לבסס את זה על מעט אמת. למשל, רוצים לעודד את ילדכם לעשות ספורט? באותם רגעים ספורטיביים שלו, גם אם הם דלים, דאגו לציין שרואים שהוא אוהב ספורט ונהנה מזה. כדאי לספר זאת גם לאנשים אחרים, בנוכחות הילד, כמה הוא אוהב לעשות ספורט. יש סיכוי גדול, שהילד ירגיש כתוצאה מכך שהוא באמת אוהב לעשות ספורט וירחיב את העיסוק שלו בפעילויות ספורטיביות.