מאז תחילת הסגר התנהל מאבק בתוך הכנסת ומחוצה לה על פתיחתם מחדש של גני הילדים. אולם קבינט הקורונה העדיף לשמור על סגר מלא, ואישר את פתיחת רק אמש. אף שהאירוע היה צפוי, מתווה החזרה לשגרה פורסם על יד משרד החינוך רק הבוקר, שכולל בתוכו לא מעט סתירות וקשיים.
על פי עיקרי המתווה, ילדי הגנים לא יפוצלו, ויגיעו לגנים במשך שישה ימים בשבוע. צוות הגן ימשיך גם הוא לעבוד בדומה לימי השגרה. הצהרונים יעבדו גם במשך חמישה ימים בשבוע, ואליהם ניתן יהיה לצרף ילדים משלושה גנים שונים.
על פי המתווה מפעילים חיצוניים עדיין אינם מורשים להיכנס לגן. הגננות והסייעות יעטו מסיכות, אך הילדים לא. גננות וסייעות משלימות יוכלו לעבוד בשלושה גנים שונים. משרד הבריאות המליץ לקיים בדיקות סקר לגננות ולסייעות הגנים.
המתווה מקצה עבור ילד הגננות את מרכזי היום החינוכיים (שמרטפיות), המשרתים כיום את ילדי עובדי ההוראה של החינוך המיוחד.
"בראש ובראשונה - הבעיה העיקרית היא 35 ילדים בגן זה המון, זה צפוף, זה תקן ולא הגיוני גם בשגרה וודאי שבימים אלה", אומרת ד"ר אפרת מור, מומחית לפדגוגיה של גן הילדים, מרצה ומדריכה פדגוגית.
"היה צריך להתארגן על חלוקת כל גן לשניים בעזרת מבנים נוספים וציוד, כגון חדרים במתנ"סים, מועדוני נוער, אולמות אירועים ומבנים יבילים. ליצור קפסולות סגורות גם בעזרת כח אדם נוסף מתחומי חינוך והדרכה, בנות שירות לאומי, נערים ונערות משנות שירות של תנועות הנוער, מורי דרך וכד' שידריכו ביחד עם הגננת. היה די זמן להתארגן לזה וזה היה עולה פחות מלפתוח ולסגור לפתוח ולסגור. אפשר היה לשמור על יציבות. בנוסף במתווה החדש אין שום התייחסות לגננות ולסייעות בעלות מחלות רקע ומבוגרות ויש לא מעטות מעל גיל 60. יש לא מעט גננות משלימות, כמעט בכל גן, הן פוגשות מדי שבוע כמאה ילדים, זה המון".
מור מוסיפה שבמתווה החדש אין התייחסות לסוגיית הסייעות המשלימות וגם לא לביקורים של מפקחות, פסיכולוגיות, מדריכות ולהתנסות של סטודנטיות.
"אין פרטיות לגננות", היא מוסיפה. "אני שומעת בקבוצות של גננות שהורים מתקשרים לגנות לוודא שהן יעשו בדיקת קורונה ומבקשים לדעת את התוצאות. מפקירים את פרטיות הגננות. מגוחך שקוראים לזה 'מגן גננות'. זה סתם זריית חול בעיניים כי דקה אחרי הבדיקה הן יכולות להידבק. כולנו יודעים איך נותנים לילד חולה בבוקר אקמול ושולחים אותו לגן. החשש הכי גדול שלי הוא מהאקורדיון: שוב תהיה הדבקה ושוב ישלחו את הילדים הביתה וכך שנה שלמה הם יהיו שוב ושוב בהסתגלות מחדש לגן, מבלי שניתן יהיה להתקדם משם וזה בהחלט עלול לגרום נזק רגשי עצום".
>> דעה: פתיחת גני הילדים נעשית באופן שרלטני ומנותק מהשטח
מסוכן עבורן ועבור הילדים
גם ההורים נותרו נבוכים מול המתווה החדש, על אף הציפייה הארוכה לחזרה מסוימת לשגרה. "לא נראה שהייתה הפקת לקחים", אומרת לירון גור שטייגמן, אמא לילדה בגן מכפר סבא. "גננות וסייעות שעוברות בשלושה גנים, זה מסוכן עבורן ומסוכן עבור כל ילדי הגן שייפגשו איתן, אין בזה שום הגיון. בעצם לא השתנה דבר מהמתווה הקודם, מה שבהכרח יכניס אותנו שוב לסגר נוסף. חבל שלא ניצלו את כל הזמן שהיינו בסגר לקבל החלטות חכמות יותר כמו למידה בקפסולות קטנות, אנשי צוות קבועים ועוד".
לירון חן אונגר, בעלת גן מונטסורי פרטי בנס ציוני ואם לשלושה מסכימה שחשוב לחזור לגנים, אבל מבכה על כך שהזהירות נשכחה. "עצם הרעיון של ערבוב כיתות בצהרונים, גורם לחשיפה מיותרת. במידה ואחד מהילדים נדבק , כ-90 משפחות נכנסות לבידוד. אנחנו אחרי חודש של הסגר והאפשרות להגדיל את הסיכויים לבידוד עבור משפחות , לא פשוטה מהרבה היבטים. צריך לשמור על כל כיתה בנפרד ובנוסף, בגנים להשאיר את הצוותים הקבועים ולא להכניס נשות צוות בסבב גם אם זה אומר חמישה ימי למידה בלבד".
ההורים יכולים להיכנס?
במערכת הפוליטית מיהרו לדרוש פתרונות לבעיות שעולות מן המתווה הנוכחית. רם שפע, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת שלח הבוקר מכתב לשר הבריאות בעקבות המתווה בו הוא מבקש לחזור לנהלים של תחילת ספטמבר.
"החזרת גני הילדים לפעילות כמוה כפתיחת שנת לימודים. לאחר ששהו כארבעה שבועות בבית עם הוריהם בהתאם להוראות הסגר", טוען שפע במכתב. "פעוטות וילדים בגיל הרך זקוקים לתהליך הסתגלות חדש למסגרות החינוך. ההתמודדות עם קשיי הקליטה המחודשים, מדירה שינה מעיניהם של ההורים. על פי ההנחיות המפורסמות כעת, נדרשים להחזיר את הילדים לגנים ללא כל יכולת לספק להם ליווי, תמיכה ריגשית, תחושת בטחון או סיוע מבוקש אחר. אני קורא לך לגלות רגישות ולפרסם הבהרות והנחיות ברורות שיאפשרו להורים להיכנס בימים הראשונים עד פתח הגן, בדומה להנחיות ב-1.9".
"ישנם לא מעט כשלים ואי הבנות", מוסיף שפע. "האם למשל מותר להורים להיכנס? למשך כמה זמן? האם תהיה כניסה הדרגתית לגן כך שההורים יוכלו ללוות את ילדיהם פנימה? איזה סמכויות יש לרשויות לערוך שינויים במתווה המוצע? האם מותר להן לצמצם לחמישה ימים בשבוע למשל? לפי המתווה המוצע, הגנים יפעלו במתכונת של שישהימים בשבוע, כאשר באחד הימים תלמד גננת משלימה. כל גננת רשאית להגיע לעד שלושה גנים. כלומר, לפגוש עד 105 תלמידים. למה לא להוריד לחמישה ימים בשבוע רק עם גננות קבועות וקבוצת ילדים אחת? לדעתנו עדיף לפתוח את הגנים לחמישה ימים בשבוע".
יפעת שאשא ביטון, ד"ר בחינוך ויו"ר ועדת הקורונה של הכנסת, מזכירה שהוועדה בראשותה דרשה לפרסם את מתווה החזרה לגנים כבר ביום שלישי. "מצער ששוב חוזרים על אותה טעות מפרסמים הנחיות ברגע האחרון לפני הפתיחה. ככה לא בונים חומה של שגרת חירום. הגיע הזמן להעביר סמכויות לרשויות המקומיות גם בנושא זה. מודלים שנבנו בערים שונות והוצגו בוועדה, דוגמת מודל פתוח בטוח של עיריית תל אביב, מראים כי אפשר ליצור מציאות של צוות קבוע לאורך כל השבוע על ידי צמצום ימי הלימוד לחמישה ימים ולכך צריך לשאוף. בדיקות הסקר, בעיקר לצוותים, צריכות להיות חובה ולא המלצה, בדומה לנוהל בבתי האבות. כמו כן, יש לעשותן גם לילדים".
שאשא ביטון מוסיפה כי המתווה מעלה שאלות לגבי לגבי השמרטפיות. "היכן הן יתקיימו?", היא תוהה. "שהרי הגנים יהיו בפעילות מלאה ואם פותחים את בתי-הספר עבור עובדי ההוראה, שזהו מהלך מבורך - ראוי לפתוח אותם גם עבור ההורים שעובדים במפעלים חיוניים, כמו הסופרים ותעשיות למיניהן. ראוי להעניק גם להם את הסיוע זה".