האזנה ליצירותיו של מוצרט ולוואלסים היא חלק משיטת טומטיס, שמטרתה לסייע בפתרון בעיות התפתחות, תקשורת, קשב וריכוז בעזרת גירוי צלילי נכון. המוזיקה בשירות הטיפול
דמיינו את הפעוט שלכם מרכיב פאזל או משחק עם הדובי, כשלאוזניו הקטנות מוצמדות אוזניות המשמיעות לו מיצירותיו הנבחרות של מוצרט. נשמע הזוי? שיטת טומטיס מבטיחה לעצב מחדש את הדרך שבה ילדים מקשיבים ולשפר בעיות תקשורת, קשב וריכוז ועיכובים התפתחותיים שונים (בעיות שפה ודיבור, סרבול מוטורי, PDD, הפרעות בוויסות חושי ועוד) בעזרת גירוי צלילי.
יפית (השם המלא שמור במערכת), מורה לחינוך מיוחד ממרכז הארץ, נעזרה בשיטת טומטיס עבור בתה בת השנתיים שאובחנה עם הפרעת תקשורת. "לקראת גיל שנתיים הבחנתי שבתי הרביעית - בשונה מילדיי הגדולים, איננה מתקשרת", היא מספרת. "למרות שהיא אובחנה כבעלת שמיעה תקינה, התנהגותה לא היתה מותאמת לסיטואציות והיא התקשתה להבין הוראות פשוטות כמו 'איפה המוצץ?', 'איפה הבקבוק?' וכדומה".
"באבחון נקבע כי יש לה עיכוב התפתחותי כללי ובעיקר קושי שפתי וקשיי הבנה, ולצד טיפול של קלינאית תקשורת וטיפול הומיאופתי, טיפלנו בה בשיטת טומטיס. היום אני משייכת את הקפיצה ההתפתחותית שחלה בבתי לטיפול הייחודי, שהפך אותה מפעוטה שאינה יוצרת קשר עם הסביבה, לילדה משתפת, מדברת ומספרת, שזקוקה לתקשורת בינאישית", היא אומרת בסיפוק.
מה בין שמיעה להקשבה?
"שיטת טומטיס מסייעת בהתמודדות עם לקויות קשב וריכוז, בעיות בשפה, בדיבור, בתקשורת ועוד", מסבירות אנג'לה נאי-גולדנברג ודבי קליגר, קלינאיות תקשורת ומנהלות מרכז טומטיס ישראל, שהביאו את השיטה לארץ לפני כ-11 שנה.
"אפשר להתחיל את הטיפול מגיל שנתיים, כשאז הבעיות הן לרוב על רקע עיכוב מוטורי, בעיות תקשורת, שפה ודיבור. הגירוי הצלילי הניתן בשיטת טומטיס מסייע בפתרון הבעיות ומגביר את יעילותם של טיפולים נוספים שהילד מקבל".
שיטת טומטיס מבוססת על תיאוריה שפיתח לפני יותר מ-60 שנה ד"ר אלפרד טומטיס, רופא אף-אוזן-גרון צרפתי, והיא כוללת טכנולוגיה ייחודית לצד תורה שלמה של אבחון וטיפול.
ד"ר טומטיס חקר את הקשר הישיר בין האוזן למוח ולתקשורת ואבחן את ההבדל בין שמיעה - שהיא תהליך פאסיבי, להקשבה - שהיא תהליך רצוני ופעיל. הוא מצא כי הקשבה איכותית - המיומנות הבסיסית ביותר המהווה תנאי להתפתחות תקשורת, שפה ודיבור ולמידה - מבוססת על עיבוד שמיעתי תקין של שתי מערכות האוזן ושיתוף פעולה ביניהן, בשילוב שליטה טובה בגוף. מנגד, כל עיכוב או קושי התפתחותי מבטא הקשבה לקויה - למרות שמיעה תקינה.
"ד"ר טומטיס השווה את האוזן למעין דינמו הממיר גירויים ממערכות השמיעה והגוף של האוזן לאנרגיה נוירולוגית הטוענת את המוח", מסבירה נאי-גולדנברג. "כשהמוח טעון היטב, יש מספיק אנרגיה כדי לחשוב, לדמיין וליצור. אם מתרחשת סטייה בתפקוד האוזן, נגרמים ליקויים ברמות שונות, כמו: ריכוז וקשב, בעיות תקשורת, בעיות שפה וקשיי הסתגלות ועד מגוון עיכובים התפתחותיים".
לדבריה, ד"ר טומטיס התייחס למוזיקה ולגירוי הצלילי כאל אנרגיה שלה זקוק הגוף, ופיתח מכשור אלקטרוני חכם המכונה "האוזן האלקטרונית". מכשיר זה מסנן את המוזיקה ומפיק ממנה צלילים הגורמים לגירוי צלילי של האוזן ומגרים את מערכת העצבים. בדרך זו מושפע המוח בכל הקשור לתפקודים גופניים כמו ויסות חושי, תפיסת מרחב וזמן, קואורדינציה ומוטוריקה, וכן לתפקודי תקשורת, לתפקודי שפה ולתפקודים התנהגותיים ורגשיים. למעשה, הגירוי הצלילי משפר את איכות הקליטה והעיבוד השמיעתי והגופני החיוניים להתפתחות.
מתחברים לאוזניות
האבחון בשיטת טומטיס מתמקד באיכות ההקשבה של הילד על ידי בדיקת פרמטרים שונים, כמו איתור האוזן הדומיננטית, יכולת הבחנה צלילית ועוד, ובעקבותיו מותאמת תכנית אישית בתיאום עם ציפיות ההורים.
"כשמדובר בפעוטות, מתקיים ראיון מקיף עם ההורים לצורך איסוף מידע רפואי והרכבת פרופיל ההקשבה של הילד", מסבירה קליגר. "משיחה עם ההורים אנו לומדים אם הילד סובל מרגישות יתר שמיעתית, אם הוא זקוק לתנועה רבה או נמנע מתנועה. בהתאם לפרופיל, נבנית תכנית אישית של גירוי צלילי המכוונת למקור הקושי. לפעוטות לא מתבצעת בדיקה אודיומטרית - בדיקת הקשבה הדומה לבדיקת שמיעה, שכן היא דורשת שיתוף פעולה מצד הנבדק, וזהו גיל מוקדם מדי לכך".
הטיפול בפעוטות בשיטת טומטיס מתבצע כ"אימוני הקשבה" באמצעות "האוזן האלקטרונית" המחוברת למקורות צליל (נגן ומיקרופון) ומעבירה אותו דרך אוזניות מיוחדות המאפשרות לילד לחוות גירוי צלילי ממוקד. הצליל מגרה את חלקי האוזן השונים ומשפיע על האופן שבו הפעוט מקשיב לצלילים בסביבה ועל האופן שבו הוא מקשיב לקול שלו עצמו. התוכן הצלילי כולל יצירות נבחרות של מוצרט, מזמורים גרגוריאניים, ואלסים, שירי ילדים וטקסטים.
"בשנתיים האחרונות הטיפול מתבצע בבית עם הפעוט, בעזרת גרסה דיגיטלית ניידת של 'האוזן האלקטרונית' לאחר שנבנית תכנית אישית של גירוי צלילי לילד ולאחר הדרכה הורית", מסבירה נאי-גולדנברג. ההורים לומדים איך להפעיל את המכשור ולהרכיב את האוזניות לפעוט, ובאילו פעילויות הוא יכול לעסוק בזמן הטיפול, כמו ציור, תנועה, משחק או מנוחה. הפעוט מתבקש להרכיב את האוזניות, אך אין צורך להתרכז רק במוזיקה. היא הופכת להיות ברקע כגירוי צלילי וההורים יכולים לשוחח איתו, להקריא לו סיפורים, לשחק יחד וכדומה.
קליגר מציינת כי מניסיונה, רוב הפעוטות מסתגלים מהר לקיומו של הגירוי הצלילי ברקע עם הרכבת האוזניות. בנוסף מתקיימות פגישות עם ההורים לצורך מעקב אחר השינויים, הדרכה וייעוץ.
כמה זמן נמשך הטיפול הביתי?
"תכנית הטיפול הקלאסית נמשכת כ-60 שעות של גירוי צלילי, המחולקות לשני מחזורים של 30 שעות הקשבה. כל פרק זמן כזה אורך כשלושה שבועות, חמש עד שבע פעמים בשבוע, שעתיים בכל פעם. לאחר מכן מפסיקים את הטיפול לכמה שבועות להטמעת השינויים. ילדים עם עיכוב התפתחותי או בעיות תקשורת ו-PDD, זקוקים לעיתים לתכניות ממושכות יותר".
פעוטות מסכימים להרכיב אוזניות ולהישאר איתן שעתיים?
"האימון מתחיל מגיל שנתיים בשל מבנה האוזניות, המתאים החל מגיל זה. חשוב לדעת כי בגיל הצעיר האתגר של הגירוי הצלילי תלוי הרבה בהתייחסות ההורים לתהליך. הורים רבים מטילים ספק בסיכוי שילדם ירכיב אוזניות למשך שעתיים, אולם הניסיון מראה כי הורים נחושים ומודעים לכך שהגירוי הצלילי יועיל לילד מתייחסים למשימת הרכבת האוזניות כמשימה משותפת באופטימיות ובהנאה, ועוזרים בכך גם לפעוט להסתגל במהירות לאוזניות. הורים המודיעים לפעוט בקול בוטח ומשכנע: 'עכשיו אנחנו מרכיבים לך אוזניות', ולא בצורת שאלה ('אתה רוצה להרכיב עכשיו את האוזניות?'), מסייעים לו להסתגלות מהירה יותר".
מהי הציפייה בעקבות הטיפול בשיטת טומטיס?
לדברי קליגר, האימון מביא לשיפור בכל התפקודים: גופניים, תקשורתיים, התנהגותיים ורגשיים. "פעוט שעבר אימון בשיטה זו, מבחינה גופנית ישפר את יציבתו, את שיווי המשקל והקואורדינציה, את המוטוריקה, ישלוט טוב יותר על כל הגוף, כולל הסוגרים ועוד", מפרטת נאי-גולדנברג.
"ברמת התקשורת, יחול שיפור בקשר עין, מיקוד, שפה ודיבור, הבעה והבנה וברצון לתקשר. רמת הערנות והסקרנות, היוזמה והמוטיבציה תגבר, והילד יהפוך למעורב ולשמח יותר. כל השינויים האלה מהווים תשתית למיצוי מירבי של היכולת האישית".