לרגל יום הילד הבינלאומי שיחול בשבת הקרובה, החליטו במכון אדלר, לצאת לסקר בשיתוף חברת IPANEL, במטרה לבחון את רמת המעורבות שלנו כהורים בחיי ילדינו, בשלהי שנת 2021. הסקר נערך ב-9 לחודש, בקרב מדגם מייצג של 300 משיבים מעל גיל 18.
עד כמה ההורים חרדים לילדיהם?
מהסקר עולה כי ל-92 אחוזים מהנשאלים חשוב לדעת איפה הילד שלהם נמצא בכל רגע, ו-37 אחוזים מהם אפילו משתמשים בעזרים דיגיטליים כדי להישאר בפיקוח ובקרה ולדעת היכן הילד נמצא בכל רגע נתון, לקבל התראות על מיקום הילד ולעיתים גם את ההיסטוריה המדויקת של תנועות הילד על מנת לדעת לאן הוא הולך ואיפה נמצא.
יחד אם זאת, אם הייתם מצפים שהנתונים הללו יבואו לידי ביטוי בזמן משותף, תתפלאו לגלות שהורים מבלים פחות ופחות עם הילדים, כאשר רוב שעות היממה הילד לא נמצא בפיקוח הורי. מהסקר עולה כי רבע מהמשיבים מבלים פחות משעתיים ביום עם הילדים. נראה כי זו אחת הסיבות המשמעותיות לכך שהורים רבים מודאגים יותר ומבקשים לדעת היכן הילד נמצא בכל רגע נתון.
הם מ-נו-ת-קים
מעבר למרחב הפיזי, ידוע שהילדים מבלים את רוב שעות הפנאי ברשת הווירטואלית וחשופים לתכנים שלרוב לא עוברים סינון ובקרה. כמחצית מהמשיבים בסקר (49%), חושבים שצריך לאפשר לילדים לפתוח חשבון ברשתות החברתיות החל מגיל 16 ומעלה. בעוד שידוע שילדים נמצאים ברשתות החברתיות כבר בגיל הרבה יותר צעיר.
אחד מתוך שלושה משיבים נמצא בבקרה על הרשת החברתית של הילד או הילדה שלו באופן אקטיבי ו-30 אחוזים מהם השיבו כי הם עושים זאת במידה רבה ובאופן קבוע. כידוע הרשתות החברתיות חושפות את הילדים לפגיעות, בריונות ותכנים אלימים ומיניים כבר בגיל צעיר. "יש חשיבות גדולה לנוכחות ההורים על ידי היכרות עם מרחבי הרשת של הילדים, השגחה, הכוונה ושיח מתמשך הילדים הרבה יותר מודעים וחשופים להשפעות של תכנים ברשת", אומרת ליאן סלע, מנכ"לית מכון אדלר.
מהסקר עולה כי 60 אחוזים מההורים חושבים שצריך לדבר עם הילדים על מיניות בגיל ההתבגרות (12-18). 30 אחוזים מהם חושבים שכדאי לדבר עם הילדים על מיניות עוד לפני גיל 10.
רוב ההורים (כ-70 אחוזים) מאמינים כי הם אלה צריכים להיות המחנכים העיקריים של ילדיהם בנושא מיניות ורק 16 אחוזים מההורים ענו שמטלה זו היא באחריות מערכת החינוך. 8 אחוזים חושבים שמי שצריך להיות המחנך העיקרי של הילדים למיניות הם בכלל אנשי מקצוע מוסמכים בנושא.
ומה בבית הספר?
גם כשמדובר על מרחב פיזי בו הילדים שלנו שוהים זמן רב ביממה, צריך לזכור שהוא יכול לחשוף לפגיעות. פגיעה במרחב הווירטואלי היא לעיתים המשך ישיר של פגיעה במרחב הפיזי. מהסקר עולה נתון מדאיג: 21 אחוזים מההורים כלל לא יודעים האם ילדם עבר או עובר חרם בבית הספר. נראה כי ישנו ניתוק בין הרצון של ההורים להיות מחוברים למה שעובר על הילד, לבין המציאות הלכה למעשה. כאשר כמעט רבע מההורים לא מחוברים למצב החברתי של ילדם.
באופן כללי, כמחצית מהמשיבים (53%) חושבים שבית הספר הוא מקום בטוח עבור ילדיהם, בעוד שקרוב ל-30 אחוזים חושבים שבית הספר הוא לא מקום בטוח. 17 אחוזים מהם הודו שהם לא יודעים אם בית הספר הוא מקום בטוח עבור ילדיהם.
גם בשאלת האחריות על חינוך הילדים, 80 אחוזים מהמשיבים ענו שרוב האחריות החינוכית מוטלת על ההורים, ורק 13 אחוזים טענו שרוב האחריות היא על מערכת החינוך - באופן כמעט גורף ההורים סומכים יותר על עצמם מאשר הם סומכים על מערכת החינוך בכל הנוגע לחינוך.
"הסקר בנושא יום הילד שעורך מכון אדלר הפועל כעמותה לשינוי חברתי, מהווה מדד חשוב על תפיסתם של ההורים בישראל בנושאים מרכזיים איתם מתמודדים", מסכמת סלע, "קצב השינויים המסחרר שפרץ לחיינו משפיע מאד על מערכת היחסים בין הורים לילדיהם. לא כל הורה מוצא תמיד את המשאבים האישיים הנחוצים להתמודדות הורית ואישית. רבים הנתקלים בקושי, פונים לעזרה של המכון ושל מומחים מתחום המשפחה ויש גידול משמעותי בפניות להדרכה וטיפול. בקצב החיים החדש, הורים מבלים פחות עם הילדים ולכן גם מודאגים יותר ומנסים לפקח ולהיות בבקרה גם על העולם הווירטואלי בו הילדים משוטטים וגם בעולם הפיזי באמצעות עזרים דיגיטליים כאלה ואחרים. הרשתות החברתיות הפכו למרחב מרכזי ומשמעותי בחיי הילדים, כאשר יש חשיבות גדולה לנוכחות ההורים על ידי היכרות עם מרחבי הרשת של הילדים, השגחה, הכוונה ושיח מתמשך. הסקר ממחיש בצורה הבולטת ביותר שעבודה רבה לפנינו."