בשנת 1997, כשהיא בסוף החודש השישי להריונה, ילדה מיכל כברה שני בנים תאומים: דניאל ודור. האחד במשקל 900 גרם, השני קילו 100. כשהגיעה לפגייה, הופתעה למצוא את שני בניה שוכבים באינקובטורים כשהם עירומים לחלוטין. "הייתי בהלם. למה הם עירומים? השאלה הזאת נשארה איתי 20 שנה", סיפרה השבוע בפיץ' שקיימה מול הכרישים דובי פרנסס, יסמין לוקץ', זהר לבקוביץ, אורן דוברונסקי ואמיר איל.
20 שנה חלפו וכברה (55) החליטה לעשות מעשה. היא הקימה חברה בשם Baby Pag שמייצרת בגדים שמותאמים לפגים: חולצות מ-100% כותנה שמותאמות לעור הרגיש שלהם, פתחים רפואיים לצורכי קרדיולוגיה ומעיים, בגדים שמותאמים לבדיקות רנטגן, חולצות עם תווי כביסה בחוץ כדי שהפגים לא יסבלו מפצעי לחץ ועוד.
"כשילד נולד בסוף חודש שישי, זאת הפתעה מוחלטת. את בשוק", מספרת כברה בשיחה עם mako הורים, "הייתי שלושה חודשים בפגיות. בזמן הזה לפחות שלוש פעמים היינו על סף מוות. זה לא נורמלי. את חסרת אונים לחלוטין, אפילו לגעת בילד אסור לך".
את זוכרת את הרגע שהבנת שאת תהיי זו שתרים את הכפפה ותעשה מהפכה בעולם בגדי הפגים?
"אחרי שהבנים נולדו, נאלצתי ללכת לחנויות צעצועים ולחפש בגדי בובות. זה לא הגיוני. זה כמו ללבוש חולצה שגדולה עלייך בארבע מידות ועכשיו את צריכה להרגיש בנוח. יש גבול לכמה אמא יכולה להיות בפגייה. היא נמצאת בפגייה שעה, שעה וחצי, ואז הולכת הביתה. הילד נשאר שם, באינקובטור ענק, ושום דבר לא עוטף אותו ונותן לו תחושת שייכות. מבחינה פסיכולוגית הוכח שפגים מרגישים בדיוק כמו תינוקות רגילים. הרעיון הוא לייצר בגדים שיתאימו להם".
עזבת בשביל זה קריירה מצליחה.
"הייתי מנהלת רכש בבית חולים שנים רבות, אבל החלטתי לעזוב את הקריירה הזאת ולעבוד עם פגים בלבד. שנתיים הסתובבתי בעולם, דיברתי עם רופאים ואחיות - ואז עברתי לפרקטיקה. הבאתי סחורה לארץ, עיצבתי וייצרתי את הבגדים".
ארבע שנים לתוך פעילות החברה, כברה החליטה להירשם לתוכנית "הכרישים" (ימי שלישי, אחרי החדשות, ערוץ 12). בסיום הפיץ' ביקשה מהם השקעה בסך חצי מיליון שקלים תמורת 15% מהחברה. "עשיתי המון הכנות לקראת הפיץ'", היא מספרת, "עברתי המון פעמים על מה שאני צריכה להגיד. התאמנתי על זה בלי סוף מול המשפחה, עד שכבר נמאס להם ממני. כל היום וכל הלילה הייתי על זה".
את הצעידה הארוכה במסדרון מדלת הכניסה ועד לבמה, מול הכרישים, היא לא שוכחת. "כשאנחנו היזמים הולכים במסדרון הזה, ההתרגשות עצומה. אלה אנשים שגם אם נצליח בחיים, נהיה אולי מאית מהם. אלה האיידולים שלנו, מה שאנחנו רוצים להיות בעצמנו בזעיר אנפין. אנחנו מעריצים אותם ופתאום הם יושבים מולנו. זה מטורף".
פרנסס, דוברונסקי ואיל כל כך התלהבו מהרעיון ומהיזמית המרשימה שעמדה לפניהם, שפתחו בקרב גדול על מי שיזכה בעסקה. "זה הכניס אותי לסוג של הלם, לא האמנתי", מודה כברה. ההצעה הראשונה הגיעה מאורן: 500 אלף שקלים תמורת 25% מהחברה. דובי הסכים לתת את החצי מיליון תמורת 20%. אמיר הציע לתת את הכסף תמורת 33% עם הערך המוסף שלו ככריש שמכיר את הסקטור הציבורי בארץ ויכול לפתוח דלתות.
"יהיה פה מרחץ דמים היום", זיהתה לוקץ' - וצדקה. אורן הסכים לרדת ל-15%, כפי שכברה ביקשה, דובי השווה את ההצעה שלו לאורן - ובסוף הוחלט כי השניים ישלבו ידיים וייתנו לה סכום כפול ממה שביקשה, מיליון שקלים, תמורת 30% מהחברה. זה נגמר בלחיצת ידיים ובעוד זוג גרביים שדובי חשף, הפעם עם הכיתוב WINNING עליהן.
הבנים צפו בך בחדר המשפחות והתרגשו מאוד.
"הם היו נורא בלחץ שלא אקבל את מה שאני רוצה, או שמישהו מהכרישים יירד עליי. הם ממש ישבו על קצה הספה. ידענו שזה מלחיץ ושנצטרך להחזיק אצבעות אחד לשני, וזה בדיוק מה שעשינו. התמיכה הזאת, זה ככה אצלנו כל הזמן. כשהפרק שודר בטלוויזיה הגיעו אלינו הביתה להוד השרון כל המשפחה הירושלמית שלי וגם חברים מרעננה ומקרית מוצקין. ישבנו, צחקנו ומחאנו כפיים. הביחד הזה זה מה שבונה אותי".
"צריך לשים את האגו מתחת לשולחן ולהקשיב"
אחד המהלכים המשמעותיים שקרו ב-Baby Pag מאז העסקה עם הכרישים, זה הקמת אתר האינטרנט שבו נמכרים מוצרי החברה ישירות ללקוחות. "רציתי לשדרג את האתר ואורן הביא מישהו שעשה את זה ברמת אומנות. קודם זה היה רק אתר תדמית, אבל אורן אמר - 'יש לי רעיון יותר טוב'. הוא אמר 1,2,3,4, עשיתי את זה - וזה עבד. צריך לשים את האגו מתחת לשולחן, להקשיב לבן אדם ולהמתין קצת. זה עובד מדהים. זה שידרג אותי מאוד, החברה נמצאת במקום אחר עכשיו".
"אני כבר יכולה להתחיל לפזול לחוץ לארץ. בעולם יש 15 מיליון פגים מדי שנה, מתוכם חצי מיליון בארצות הברית, חצי מיליון באירופה וחצי מיליון במדינות מתפתחות. אני לא מתביישת לספר שאני מסתכלת לצדדים. ברגע שארגיש שישראל על המפה והכל בסדר, אשים מנהל מכירות ואמשיך הלאה, לעולם".
איך העבודה מול אורן ודובי?
"הם מאמינים בחברה שלי ואלה דברים שהם מעבר לכסף. אחרי הפיץ', בערב, אורן שלח לי וואטסאפ וכתב 'מדהימה'. אני לא יכולה להסביר איזה אושר זה. אורן הוא אחד האנשים הכי מדהימים שפגשתי בחיים. הוא אינטליגנט מאוד, את לא מסיימת משפט וכבר הוא מבין מה את רוצה, זה תענוג. דובי ואורן נתנו אור ירוק לפעילות שלי ולחברה שלי, הם לא מתעייפים ממני וממשיכים לרוץ איתי. זה כמו חריש עמוק, לאט לאט אנחנו מכניסים את החברה למסלול נכון ומוצלח יותר. זה עובד מדהים וזה בזכותם".
מה התוכניות להמשך?
"אני רוצה שכל הורה שנולד לו פג יידע שאני קיימת. אחת הבעיות הקשות להורים פגים זה שאין ידע. באים הרופאים ואומרים 1,2,3, אבל הם לא מבינים. אני רוצה לייצב את החברה ברמת הידע, שכשאמא תפתח את האתר שלי היא תקבל תשובות להרבה שאלות שעולות לה באופן טבעי. לדוגמה, כמה זמן התינוק עדיין פג? הילדים שלי בני 24 ואני עדיין קוראת להם פגים. כיום, כשאמא יוצאת מהפגייה וחוזרת הביתה אין לה את מי לשאול. אנחנו בונים קאדר של מומחים שיענו על שאלות, כמו ד"ר צנגן, יושב ראש הנאוטולוגיה, שהוא אדם משכמו ומעלה עם ידע אינסופי".
אילו תגובות קיבלת מאז שידור התוכנית?
"החשיפה עצומה, ענקית. קיבלתי הודעות מאנשים שלא דיברתי איתם מאז גיל 25 ומחברים מכיתה א'. זה כיף מאוד. פנה אליי מישהו שרוצה לשווק אותי בחוץ לארץ. אני משנסת מותניים ויאללה, לעבודה. זה נהדר. אני אוהבת לעבוד ולרוץ קדימה. אני רואה את הכל כהזדמנות, אומרת על הכל 'כן, בוא נראה, בוא נחשוב עסקים'. אני פותחת דלת, פותחת חלון, וכל דבר שנכנס פנימה - בשמחה".
פנו אלייך גם הורים לפגים?
"בלי סוף. הקמתי לפני כמה ימים קהילה והזמנתי אליה לקוחות לשעבר. פתאום יש מבול של אנשים שנכנסו שאני לא מכירה, הורים לפגים שנולדו עכשיו. אמא לילד פג לא מחפשת שיחות נפש, אין לה כוח ועצבים לזה. היא צריכה את הפרקטיקות, במה אני יכולה לעזור לה. מי שרוצה להתייעץ, באהבה. אני יושבת בשקט וממתינה. האמא יודעת מה היא רוצה וצריכה. היא תחליט מה היא תיקח מעץ הפירות הזה, את תפוז א' או תפוז ב'. היא מנהלת את זה, לא אני".