אחת מבין אלפי השאלות שמעסיקות בעיקר הורים טריים יותר ופחות היא כיצד בוחרים כיסא בטיחות לתינוק ומה מתאים לאיזה גיל בעת בחירת הכיסא, יש לשים לב למספר קריטריונים חשובים. כמו כן, הושבת התינוק וחגירתו היא אף פעם לא משימה קלה, ולכן, מעבר לבטיחות, חשוב לבחור כיסא אופטימלי ומותאם לצרכים של התינוק וגם לשלכם.

מיכה אברבוך, מנהל ההדרכות בשילב, מסייע לנו לעשות סדר בין סוגי הכיסאות השונים לתינוקות ולפעוטות, כדי שנבחר את מה שהכי מתאים לבייבי שלנו.

סלקל
ישנם שני סוגי סלקלים: סלקל נשלף עם בסיס מעוגן באופן קבוע, או סלקל המיועד לעגינה באמצעות חגורת הבטיחות ברכב. היתרון בסלקל טמון? בהיות קל משקל ונוח לנשיאה. החיסרון: לאחר שנה תצטרכו להחליפו בכיסא בטיחות, מה שגורם להוצאה נוספת.

כיסא בטיחות משולב
כיסא בטיחות משולב מהווה את הפתרון המיטבי וגם החסכוני ביותר. כיסא זה מתאים לעגינה נגד כיוון הנסיעה (מגיל לידה) או עם כיוון הנסיעה (מגיל 15 חודשים ומעלה), וכולל שתי רצועות כתפיים לחגירה מעל אזור האגן. ניתן לכוון את זווית מושב הבטיחות ולהתאימו לכל גיל, בהתאם להוראות היצרן.

בוסטר (כיסא מוגבה)

הבוסטר מיועד לילדים מגיל 3 ומעלה, או ממשקל של 18 קילו וגובה של עד 145 ס"מ. הבוסטר מהווה שלב ביניים במעבר בין כיסא הבטיחות לישיבה במושב הרכב. ישנם שלושה סוגים של בוסטרים: בוסטר גב עם רצועות, בוסטר גב בלבד ובוסטר הגבהה בלבד ללא משענת גב. על פי תקנות משרד התחבורה, חובה להושיב ילד עד גיל 3 בכיסא בטיחות, אך מומלץ ובהתאם לגובה הילד – להושיב אותו בכיסא הבטיחות עד גיל 5. מגיל 5 ועד גיל 10 ניתן להושיב את הילד בבוסטר (מושב מגביה).

אחרי שהבנו מהם ההבדלים בין סלקל, כיסא בטיחות ובוסטר, נלמד כיצד לבחור בכיסא בטיחות. כאן יש לשים לב למספר פרטים חשובים ביותר.

שילב, כיסאות בטיחות (צילום: באדיבות שילב)
צילום: באדיבות שילב

טרם הרכישה, ודאו כי הכיסא שבחרתם מתאים לגילו של הילד, משקלו וגובהו. מכון התקנים הישראלי מאשר ייבוא של כיסאות בטיחות העומדים באחד משני תקנים: התקן האירופאי או התקן האמריקאי. על כל כיסא בטיחות חייבת להופיע מדבקה או הטבעה של מספר התקן. ודאו שתאריך ייצור מושב הבטיחות סמוך למועד הרכישה. תאריך הייצור מוטבע על גב המושב או בתחתיתו. כדאי לדעת כי מומחי הבטיחות של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ממליצים לא להשתמש בכיסא בטיחות יותר מעשר שנים. ההמלצה הזו תקפה גם לכיסאות שלא היו כלל בשימוש בחלק או בכל התקופה.

בודקים אם הכיסא מתאים לרכב

מצאתם את הכיסא הטוב והבטוח ביותר, אך האם הוא מתאים לרכב שלכם? לפני הרכישה, בדקו בספר הרכב אם ישנן מגבלות מיוחדות להתקנת כיסאות בטיחות ברכב.

שילב - כיסא בטיחות (צילום: באדיבות שילב)
צילום: באדיבות שילב

בנוסף, בדקו את קלות ההתקנה. הדור החדש של כיסאות הבטיחות מבטיח התקנה קלה ומהירה יותר. במרבית הרכבים החדשים אפשר למצוא בספסל האחורי שתי לולאות ברזל הנקראות איזופיקס, אליהן ניתן לעגן את כיסא הבטיחות. אמצעי נוסף בעזרתו מעגנים את הכיסא לרכב הוא TETHER. זוהי רצועה בעזרתה ניתן לעגן את כיסא הבטיחות לגב המושב האחורי של הרכב. בכיסאות בטיחות מסוימים ישנה רגלית המעגנת את הכסא לתחתית הרכב. בכל מקרה מומלץ לבחון כל שיטת עיגון ולבחור את זו שמתאימה לכם ביותר.

העיקר שיהיה נוח

לפני רכישת כיסא הבטיחות, הושיבו את הילד בכיסא (כן, כן בחנות) וחגרו אותו. שימו לב אם הוא יושב בשקט או נע בחוסר נוחות. כמו כן, הקפידו לרכוש כיסא בטיחות עם בדים מאווררים ונושמים למניעת הזעה. בכיסאות חדשים יותר ישנה מערכת מובנית לוויסות טמפרטורה.

שני כסאות בטיחות חדשניים שהושקו באחרונה וכדאי לשים לב אליהם:

בייביארק:

הכיסא הבטוח ביותר בארה"ב פותח על ידי סטרטאפ ישראלי שמקימיו נמנו על מפתחי טנק המרכבה ומוטמעת בו מערכות הגנה וספיגת אנרגיה ייחודית, מוגנות פטנט, המקנות לילדים בטיחות מקסימלית בנסיעה.

כיסא בטיחות חדש 4 (צילום: באדיבות שילב)
צילום: באדיבות שילב

בנוסף הכיסא הכולל אפליקציה לחיווי התקנה נכונה והתרעה במקרה של שכחת ילדים ברכב, עוצב על ידי מעצב העל התעשייתי, פרנק סטפנסון, האחראי על עיצוב פרארי ומזראטי

מקסי קוזי מיקה 360 פרו slide tech

כיסא נוסף של המותג הקנדי שמושק ממש בימים אלה נקרא מקסי קוזי מיקה 360 והוא מביא בשורה אמיתית להורים. הוא נחשב כבר שנים בתור כיסא הבטיחות מספר אחת, בין השאר כי ניתן לסובב אותו ביד אחת כך שהתינוק/פעוט/ילד יהיה מולכם וגם. למעשה ה-slidetech מאפשר להחליק את הכיסא לעברכם במשיכה קלה בידית מיוחדת. כך אפשר להוציא תינוק ישן בלי פירוטכניקה ובלי לשבור את הגב. אותו דבר כשמכניסים את התינוק למיקה סליידטק – משיכה קלה כמו מגירה שיוצאת מעט מחוץ לדלת.

הכיסא הזה גם מאובזר ברצועות קפיציות, כך שבעת ההושבה הן יבלטו מעל כתפיו של התינוק, ולא תצטרכו לחפש אותן מאחורי גבו. בנוסף לכך הוא גם עומד בתקן I SIZE, שנחשב למחמיר ביותר ולכן אפשר לומר בוודאות שהוא אחד הכיסאות הבטוחים ביותר לתינוקות וילדים.

_OBJ

עבור תינוקות רכים, הכיסא מאובזר בכרית קטנה, קשיחה אך נעימה, באזור הראש שתפקידה לוודא שהמרחב הפנימי של הכיסא נשמר, ובמקרה של תאונה, ראשו של הילד לא יטולטל ימינה ושמאלה. בתוך הכרית ישנו מנגנון ייחודי הנקרא Air Protect. תפקידו של המנגנון הוא למנוע פגיעות קשות בראש ובצוואר. בחלקו האחורי של הכיסא ישנו בסיס מוגבה בשם "אנטי-ריבאונד" שתפקידו במקרה של תאונה למנוע פגיעה קשה ולוודא כי הכיסא לא יידחס לאחור. בחלקו החיצוני של הכיסא מצויה מערכת  G CELL 2.0 להגנת צד מתקדמת. אם לא די בכך לכיסא זה יש יתרון בטיחותי נוסף וחשוב שקשור לתקן ה-I SIZE שמחייב נסיעה נגד כיוון הנסיעה עד גיל 15 חודשים. כדי להקפיד על כך, מותקן במיקה 360 פרו כפתור מיוחד שתפקידו למנוע סיבוב של הכיסא - כלומר לכיוון הנסיעה.

בנוסף לכל הפיצ'רים המדהימים האלה גם ההתקנה של הכיסא הזה מאוד קלה ונוחה. כדי שיהיה מתאים לעונה החמה והארוכה בארץ הוא עשוי מבדים מאווררים ונושמים ויש בו אפילו מערכת ויסות טמפרטורה בשם ClimaFlow.

את הבייביבארק, וכיסאות בטיחות משולבים נוספים ניתן למצוא ברשת שילב, המומחית לבטיחות תינוקות וילדים והמהווה קורת גג אחת לכל מוצרי הבטיחות הטובים ביותר: החל במכשירי בייביסנס, דרך מזרונים נושמים וכלה בכיסאות בטיחות.