אחת הסיטואציות הקשות ביותר להורים מגיעה כשהילד מרים עליהם יד. שלי מילר, מטפלת רגשית בילדים ונוער, התארחה אצל פאולה וליאון וניסתה להסביר איך אפשר להתמודד עם אותו אקט מדאיג. "כשילד מגיע לסיטואציה כזו זה אומר שהוא במצוקה רגשית. הוא רוצה להגיד משהו, אבל לא מוצא את המילים לומר שקשה לו, שהוא לא שייך או שהוא מפחד. הוא לא יודע להסביר את זה אז זה הוא מתנהג את זה".
"ילד שעושה את זה חושב מחשבות מאוד קשות - האם אני חזק יותר מההורה? האם אני יכול לסמוך עליו שהוא ישמור עלי? זו תחושה של פחד שבמקום שההורה ישמור עליו, הוא חושב שהוא חזק יותר".
מה צריך לעשות?
"הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא לתת תוקף לתחושות של הילד. להגיד לו שאתה רואה שהוא מתוסכל, שהוא נפגע. לדבר את הרגש ולהסביר מה קרה עכשיו. צריך לתת תוקף ולא לומר 'שטויות, לא קרה כלום', כי מה קורה במצב כזה? הילד מסלים את התגובה שלו כי הוא רוצה שיכירו ברגש שלו".
"הדבר השני זה לשים גבול נורא ברור. לא לפחד, להגיד 'אני לא מרשה להרים יד'. צריך לחזור על המסרים הקצרים האלה כל הזמן. להורה אין שליטה על הילד אלא על עצמו. במקרה והילד לא מקשיב, פשוט להתרחק".
"כשזה מצליח ואנחנו מבינים מה מרגיע את הילד, השלב הבא הוא להחמיא לו, לתת 'כל הכבוד, ראיתי שהתמודדת עם זה יפה', לתת פידבק חיובי".
כשאמא לוקחת את האייפד בכוח והוא מחזיר מכה?
"במקרים כאלה יש כבר איזשהו מעגל אלים של הורה וילד ואנחנו נראה את זה בא לידי ביטוי בהתנהגויות אחרות. אם הילד ימשיך בהתנהגות הזו או לא זה קשור לתגובה של ההורים. אני רואה הורים שמגיעים למקום הזה כי הם אומרים 'אני לא רוצה להיות ההורה שהיה לי', הם לא רוצים להיות כוחניים מדי ושאולי הילד לא יאהב אותם בגלל זה. אצל הורים שיש ביניהם תחרות על האהבה זה יבלוט יותר".
מה קורה כשהילד מתעלם מבקשת ההורה לסגור את האייפד למשל וההורה לוקח אותו?
"במקרה כזה, צריך לעשות מראש תיאום ציפיות ושיחת הכנה. צריך להבהיר את הדברים קודם, להכין אותם מראש ולא להפתיע אותם".