אין דרך יפה להגיד את זה: חינוך זה ניג'וס לא נורמלי. אף הורה לא נהנה להתעמת עם הילדים, למרות שלכולם ברור שהעימות הוא לטובתם, כך ידעו לתפקד בחברה, כך יתקדמו בחומר בלימודים וכך ישיגו משמעת שתשרת אותם בעתיד ותאפשר להם להשיג מטרות רבות יותר. ועדיין, כשהעייפות של ההורים פוגשת את העקשנות מצד הילדים, פעמים רבות ינצח הרצון המיידי והחזק יותר, שהוא לרוב - לא לבצע את מטלות הבית או להכין שעורים. שלושה מחקרים שונים הופיעו לאחרונה ונותנים טריקים מעניינים שיעזרו להורים לגרום לילדים לרצות לקחת חלק במטלות.
1. האם באטמן יכול לעשות את זה?
מחקר חדש ונחמד מצא שהדרך האפקטיבית ביותר לגרום לבני השלוש עד שש להזיז את הישבן ולבצע מטלות שונות היא להניח על כתפיהם גלימה של גיבור או גיבורת על. הילדים החמודים יהנו הרבה יותר לבצע כל מטלה כשבעיני רוחם הם עכשיו באטמן או וונדרוומן. הפסיכולוגים קוראים לטריק הזה ׳הסחה עצמית׳, והוא מתרחש גם אצל המבוגרים ברגעי משבר בעיצומה של מטלה מורכבת. המחקר שהתפרסם בכתב העת האמריקני להתפתחות ילדים מסביר שההרחקה העצמית המנטלית, ויצירת הפרספקטיבה השונה, עוזרת להתמודד עם מטלות קשות ומתישות. אצל ילדים, דמות נערצת וחזקה יכולה לייצר את הריחוק הנדרש ולהגביר את הרצון להצליח. אוניברסיטת נורת׳ווסטרן שחקרה את הנושא טוענת שגם מבוגרים יכולים להצטרף, ובחנה את תפוקת עבודתם של אנשים בחלוקי מעבדה לבנים או בבגדים רגילים. הקבוצה הראשונה עבדה בריכוז רב יותר ותפוקתה עלתה. בפעם הבאה שקשה לילד לבצע מטלה כלשהי, בקשו ממנו להביא את החרב והגלימה.
2. הילדים ככוכבי יוטיוב
אפשר ללמוד כיום כמעט כל דבר בעזרת הדרכת יוטיוב, והדבר נכון, מתברר, גם באופן מילולי לגמרי. מחקר מעניין מצא טריק מצויין ללימוד ושינון חומר חדש לבני נוער: צילום הדרכת יוטיוב שלהם כמורים. המחקר של פרופסור נייט קורנל מאוניברסיטת וויליאמס, שהתפרסם בכתב העת "פסיכולוגיה היום", מראה שיצירת סרטונים בהם הילדים מלמדים את החומר בעצמם מתגלה כדרך אפקטיבית להפנמת החומר. קורנל, שחזה בבת ה-13 הפרטית שלו עושה זאת, גילה שהטכניקה הישנה והמוכרת, המכונה טכניקת פיינמן, שמראה שלימוד האחר אפקטיבי ככלי לימודי, עובדת נהדר וקורצת לילדים של היום. "אם אתם רוצים להבין משהו, נסו להסביר אותו בפשטות," אומרת הפילוסופיה הזאת.
3. מתעמקים בתשובות השגויות
מחקר טרי ומעניין של איימי ל. אווה מאוניברסיטת קליפורניה טוען שבמקום לחפש את התשובה הנכונה כל הזמן, מוטב לנו להתמקד בטעויות של ילדינו. בתשובות הלא נכונות שהם מציעים. במקום לנענע בראש ולעבור הלאה, צריך לחגוג אותן ולהתייחס אליהן בשיא הרצינות. המחקר מצא שככל שמתמקדים יותר בתשובה הלא נכונה שהציע הילד, ומבינים אותה עד הסוף, כך הסיכוי שיזכור אחר כך את התשובה הנכונה גדל. הפעולה הזו גם תגרום לילדים לחשוש פחות לטעות. הרבה מהלמידה של ילדים, מוצאים החוקרים, מוחמצת ומושפעת מחרדת הביצוע, הפחד שידעו שאתה לא יודע או לא מבין.
הילדים היפניים, מצאו מחקרי עבר, מצליחים פי חמישה בלימודיהם מאחיהם האמריקניים, כי הם לא חוששים לחפור עוד ועוד בטעויות שלהם. הם יכולים לעבוד על אותו תרגיל על הלוח מול כולם במשך 45 דקות, בלי לחשוש שמישהו ילעג להם. "כשאין בושה לטעות, ואין קונפטי כשצודקים, הכל הופך לתהליך למידה אחד, ארוך, מעניין ומורכב."