הילד קיבל את התשובה המיוחלת ועבר את הטסט בהצלחה? ובכן, מזל טוב, עכשיו מתחיל כאב הראש האמיתי. הרגע שבו הילד מקבל רישיון הוא אמנם רגע מרגש מאוד שמסמל עוד שלב בהתבגרותו ובהפיכתו למבוגר עצמאי מן המניין, אבל מצד שני, גם רגע שמלווה בהרבה חששות ופחדים. מי שרק אתמול חיתלתם והאכלתם ממחר כבר יעלה על הכביש, וזה לכאורה יעלה לכם לא מעט – בכיס ובלב.
על פי החוק, מהרגע שבו נהג חדש הוציא רישיון, הוא מחויב בתקופת ליווי של חצי שנה המורכבת משתי תקופות ביניים: תקופה ראשונה בת שלושה חודשים שבה הנהג החדש מחויב לנהוג עם מלווה בכל שעות היממה, ותקופה שנייה שמגיעה בשלושה חודשים שלאחר מכן, שבה הנהג מחויב במלווה רק בשעות החשיכה. בתקופה זו, ההורה הופך למעין מורה, מנטור אפילו אם תרצו לענייני הכביש, מה שעוד יותר מכביד ומוסיף דאגות.
כדי להקל במעט על התקופה הלחוצה הזו, בביטוח ישיר יצאו לאחרונה במבצע חדש - כל פוליסת ביטוח מקיף בסיסית תכלול שלושה חודשים של כיסוי נהג חדש (בזמן שהוא צריך מלווה), בתור ברירת מחדל, ללא תוספת מחיר. מאחורי המבצע עומדות שתי כוונות מרכזיות – מצד אחד, להקל במעט על ההורים, שכן ביטוח לנהג חדש מהווה הוצאה כבדה וכואבת ועשוי להגיע גם לאלפים שקלים בשנה, ומצד שני – להילחם בתאונות הדרכים, שלצערנו הפכו למגפה של ממש בישראל.
בביטוח ישיר מסבירים שקהל הנהגים החדשים הוא בעל סיכון מוגבר לביצוע תאונות דרכים, לעיתים גם תאונות קטלניות. מטרת המבצע אם כן, מלבד ההקלה הכספית על ההורים, היא גם להקנות לנהג החדש הרגלי נהיגה טובים יותר בתקופת הליווי. באמצעות כך ניתן להבטיח שעל הכביש הישראלי יעלו נהגים מנוסים יותר, וגם ניתן להרגיע את ההורים המודאגים, שיכולים להיות בטוחים בכך שהם שולחים לכביש ילד שרכש כלים טובים מספיק.
השקט הנפשי אם כן שמקבלים ההורים הוא כפול. הורים שירכשו ביטוח לנהג החדש במסגרת המבצע, ידעו שהם עשו את המקסימום כדי להקנות לילד הרגלי נהיגה טובים יותר, וגם ירגישו את ההקלה בכיס. המבצע מיועד להורים שילדם הוציא רישיון נהיגה, ועוד לא חלפו שלושה חודשים מיום הוצאת הרישיון. בתום שלושת חודשי ההטבה, להורה יש את האפשרות לבחור אם להוסיף את הנהג הצעיר החדש עד לסוף תקופת הפוליסה, או לתקופות זמן קצובות. כך לדוגמה, בביטוח ישיר מציעים כיסוי ל-4 ימים, אותו אפשר לרכוש בכל סוף שבוע.
אז איך הופכים למלווים טובים יותר?
- לתאם ציפיות
הילד שזה עתה סיים את לימודי הנהיגה המפרכים עלול לחשוב שהוא כבר שולט בעולם הנהיגה, ושההורה המלווה לא יכול עוד לתרום לו ידע. כדי למנוע את המצב הזה, רצוי לעשות שיחת תיאום ציפיות כבר בתחילת התהליך ולומר לילד ש"זה לא שאתם לא סומכים עליו" – אלא אתם חושבים שיש לו עוד מה ללמוד, ואתם שם בדיוק בשביל ללמד אותו את זה.
- להיות ערניים
לא מומלץ לצאת לנסיעות עם הנהג הטרי כשאתם עייפים או חשים ברע. זה שאתם לא על ההגה לא אומר שאתם צריכים להפחית מהריכוז שלכם – אלא להפך. על מנת לתקן טעויות בנהיגה שעשויות להיות הרות גורל, אתם נדרשים להיות ערניים וחדים מתמיד.
- להתנסות במצבי נהיגה מגוונים
קחו את הילד למגוון רב של נסיעות: בתחומי העיר ומחוצה לה, בכביש עירוניים ובינעירוניים כאחד. התנסו עם הילד גם בכניסה ויציאה מחנייה, בנהיגה בתנאי מזג אוויר מגוונים ובעצם בכל סיטואציה שיכולה לאמן אותו לקראת הרגע בו יהיה על ההגה לגמרי לבדו.
- לא להכניס את המתחים של הבית לאוטו
רבתם בדיוק עם הילד על הציון האחרון שלו במבחן? מרגישים שהוא לא מדבר אליכם בכבוד? אל תתנו לזה להשפיע על הליווי שלכם. חשוב להפריד בין ענייני הבית למה שקורה על הכביש, ולא ליצור הסחות דעת מיותרות בזמן תהליך הליווי.
- לעזוב את הסמארטפון
זמן הליווי לא אמור להיות זמן פנוי לשליחת מיילים או התעדכנות ברשתות חברתיות. בזמן הליווי, שימו לב שאתם – ממש כמו הנהגים – לא מתעסקים בסמארטפון ומקדישים את עצמכם לתהליך במאה אחוז.