בשבוע שעבר שיתפתי אתכם בשמונה טיפים בסיסיים שצריך לאמץ כדי להתחיל לצאת השנה מהמינוס. אך כדי ליישם אותם, אתם חייבים להוסיף את המרכיב הסודי, אותה נוסחת קסמים אשר מחברת בין הטיפים שלי ליישום שלכם, ובלעדיה לא ניתן להמשיך ולהתקדם - "מוטיבציה".
אחת התופעה המסקרנות ביותר בתחום כלכלת המשפחה היא שלרוב האנשים אכן יש המון רצון להבין, לשפר ולעשות לשיפור כלכלת משפחתם, אך מנגד יש להם מעט מאוד מוטיבציה לעשות כך, ובמיוחד לאורך זמן. בעקבות ה"רצון" נולדו הרבה מאוד טורים (כמו זה), קורסים, סדנאות והרצאות בתחום כלכלת המשפחה וזה נהדר כמובן, כי אלו מעלים את רמת המודעות. אבל מה שבאמת עושה את ההבדל ומוביל לשינוי אמיתי זו המוטיבציה ליישם את מה שמייעצים, קוראים ולומדים.
היזהרו ממוטיבציה רגעית
קודם כל נתחיל בכך שמוטיבציה אינה זהה לרצון. מה היא כן? היא אותו חשק, אותה תשוקה, אותו כח שמניע אותנו מרצון לעשייה. וה"כח" הזה שונה מבן-אדם לבן-אדם ואפילו מתחום לתחום אצל אותו בן-אדם, וגם משתנה לאורך זמן. המומחים בתחום אומרים גם שכדי שהתשוקה הזו תמשיך להניע אותנו קדימה, היא חייבת שיהיו לה את התכונות של "חשק", כלומר חיוביות וכיפיות ולא מאפיינים של פחד וכאב. מוטיבציה שבאה מתוך פחד וכאב אמנם גורמת לנו לפעול בצורה מיידית, אך היא לא מחזיקה לאורך זמן, כי מי רוצה לחוש פחד וכאב כל הזמן? אף אחד! לכן יש למצוא את הכח החיובי ולהשתמש רק בו או לפחות ככח הראשי, כאשר כח הכאב גם הוא עובד ומניע, אך בעיקר נמצא ברקע.
איך מיישמים את התאוריה הזו לעולם התקציב המשפחתי? התייעלות כלכלית אינה יעד בפני עצמה בדרך כלל, היא בסך הכל אחד האמצעים העיקריים להגעה למטרות. אך כדי להמשיך לעסוק בענייני כלכלת המשפחה לאורך זמן עד להגעה ליעד (ניהול תקציב, סידור ניירת, השוואות מחירים וכו'), צריך למצוא את "המוטיבציה החיובית" שתדחוף קדימה את העשייה כל הזמן. המוטיבציה הזו בנויה בעיקר מדפוסי חשיבה ומגובה בפעולות קטנות המשרשות את אותם דפוסי החשיבה. כדי להמחיש לכם במה מדובר, להלן מספר דוגמאות לדפוסי חשיבה שליקטתי מתוך מקרים אמיתיים של לקוחותיי, כאשר כמובן שהדפוס הספציפי ישתנה לפי המטרה וכמובן מאדם לאדם.
המטרה: חיסכון לחופשה משפחתית בחו"ל בקיץ הבא
מוטיבציה של כאב: כולם נוסעים, חייבים לברוח מהחום בארץ, אם לא ניסע אז הילדים ישתעממו וישגעו אותנו.
מוטיבציה חיובית: החופשה תהווה את הדרך לשיפור הקשר עם הילדים, גילוי משותף של תרבות אחרת, הנאה מנופים עוצרי נשימה ומאוכל מקומי טעים.
המטרה: סידור ענייני הפנסיה
מוטיבציה של כאב: לא רוצה להיות מעמסה על הילדים, לא רוצה לגלות 5 שנים לפני פרישה שאין לי מספיק כסף.
מוטיבציה חיובית: אני רוצה להמשיך להיות עצמאי גם בפנסיה, ליהנות מהחיים, ללמוד ולצרוך תרבות.
המטרה: עמידה בהחזרי המשכנתא
מוטיבציה של כאב: אם לא אצליח לעמוד בהחזרי המשכנתא אז שוב לא יהיה לי בית משלי ואמשיך להיות תלוי בשגעונות של בעלי בתים, ושוב לא ארגיש בטחון.
מוטיבציה חיובית: דירה משלי חשובה לי כי כך אוכל ליצור לעצמי משרד נח לניהול העסק, לטיפוח תחביב, לצביעת כל חדר בצבע אחר.
יש לקוחות שאין להם מטרה חומרית ספציפית בשלב זה של חייהם ולכן החליטו לשים את ההגעה לאיזון כלכלי עצמה כמטרה. במקרה זה המוטיבציה של הכאב הייתה "לא רוצה לדאוג כל הזמן בגלל מינוס", ורק כשהצלחנו בעבודה משותפת לשנות אותה לחיובית, הם הצליחו להתמיד בעשייה: "רוצים רוגע בראש ושליטה כדי באמת ליהנות מהזמן עם הילדים אחרי הצהריים ובערב".
פתקיות בכל הבית
ייתכן וכאשר קראתם את הדוגמאות הללו חשבתם לעצמכם שהמוטיבציות החיוביות הן בעצם סוג של "תירוצים" או רציונליזציה. למען האמת, זה נכון. הבעיה היא שאנו נוטים לבטל רציונליזציות ולחשוב שרק המוטיבציה הכואבת והמפחידה היא ההגיונית וזו שאנו צריכים שתעמוד לנגד עיננו כל הזמן. אז החידוש שאני מציעה הוא בכך שתשנו פוקוס ותפעלו דווקא מתוך הסתכלות על המטרה החיובית.
הפעולות התומכות שיש לבצע כדי שהמחשבה המהנה תתקבע בראש ותניע אותנו קדימה במקום המחשבה הכואבת, הן זהות ללא קשר למטרה ומוכרות מעולמות אחרים של חשיבה חיובית:
- קחו את המוטיבציה החיובית שזיהיתם (אותו רגש שאתם רוצים להרגיש בעקבות השגת המטרה, אותן תועלות שאתם רוצים להפיק) ונסחו אותם בכתב.
- אחר כך העתיקו זאת והניחו במספר מקומות אסטרטגיים - מול שולחן העבודה בבית, על הקיר במשרד, בטלפון, על פתק קטן ברכב.
- שננו בלב, ואפילו בקול, את אותה "מנטרה" יומם ולילה (במיוחד על הבוקר, לפני שקמים מהמיטה).
- ענו על שאלות מהסביבה לגבי המטרות שלכם רק בלשון זו, ולא בשפה "הכואבת".
- צרו עזרים ויזואליים: תלו תמונה של הנוף ביעד החופשה החלומית או של המשרד שברצונכם לעצב בבית החדש מול העיניים שלכם.
- מצאו "מעגלים תומכים" – מספר אנשים שחושבים בצורה דומה (אפילו אם לאו דווקא חולקים את אותה מטרה ספציפית), שיתמכו בשאיפות ויעזרו גם להתגבר על הקשיים.
האמינו לי, מתוך נסיון אישי גם בתחום הכלכלי וגם בתחומים אחרים, הפעולות האלו באמת עובדות ועוזרות להשריש במח שלנו את המחשבות הטובות שדוחפות קדימה. אין מתאים מתקופה זו של תחילת השנה להגדיר את המטרות הכלכליות שלנו, ולחפש, למצוא ולהשתמש במוטיבציה החיובית והנכונה שתעזור לכם לפעול כדי להגשים אותן. בהצלחה!
הכותבת, דבי קצב, היא יועצת לתכנון כלכלי אישי ומומחית לכלכלת המשפחה. להרשמה למפגשים הקבוצתיים של דבי בנושא לחצו כאן
>> כבר עשיתם לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?