אחד הפרדוקסים שתמיד מפליאים אותי לגבינו, הישראלים, הוא שמצד אחד אנו מדברים כל הזמן על "לא לצאת פראיירים", במיוחד בהקשר של כמה אנו מוכנים לשלם על משהו, אבל כשזה מגיע לביצוע - אנחנו לא עושים זאת, בטענה שהזמן שלנו יקר מדי בשביל לכתת רגליים ולבדוק מחירים. אז אם אתם באמת לא רוצים להיות פראיירים, הנה כמה המלצות לגבי איך לעשות סקר מחירים ומתי כדאי לטרוח ולא לוותר עליו.
טיטולים וקפה קנו רק במבצעים
תתפלאו, אבל אני דווקא לא בעד ביצוע סקרים בצורה אינטנסיבית ולפני כל רכישה. לגבי מוצרי הצריכה שאנו קונים באופן קבוע בסופרמרקט, נגלה שסקרי מחיר והשוואות הם משימות כמעט בלתי אפשריות. המחירים משתנים לא רק מחנות לחנות, גם מיום ליום. האתר www.mysupermarket.co.il יכול להיות פתרון טוב לבעיה, כיוון שהוא משווה את מחירו של כל פריט ושל כלל הסל בחמישה אתרי סופרמרקטים פופולריים (מגה, שופרסל, רמי לוי, יינות ביתן, ויקטורי).
אם אתם מעדיפים "לעשות סופר" באופן המסורתי, חשוב שתדעו מהם המוצרים שנמכרים במסגרת מבצעי מחיר אגרסיביים, כמו למשל מוצרי קפה, חיתולים, מזון קפוא ועוד דוגמאות. בדקו מה נחשב למחיר הרגיל (והגבוה) שלהם ומהו המחיר הנמוך שניתן למצוא במבצעים, ופשוט קנו את המוצרים האלו רק במסגרת מבצעים. החנויות מפרסמות את מחירי הכאסח האלו במדיות רבות, כי הם מביאים קונים לחנות, ולכן אתם רק צריכים לפקוח עיניים ולעקוב. המוצרים האלה, בדרך כלל, הם מוצרים עם תוקף וחיי מדף ארוכים - ולכן אם אתם מוצאים פריט בחנות מסוימת במחיר ממש נמוך יחסית לרגיל, קנו כבר יותר מאחד. כמובן, רק בהנחה שמדובר בפריט שאתם אוהבים ומשתמשים בו באופן קבוע.
כדאי שתכירו את סקרי המחיר שעורכת כל שבוע "המועצה הישראלית לצרכנות" באמצעות סיירת סוקרים - זהו כלי נוסף שיכול לעזור להכיר את המחירים של מוצרים ובעיקר את ההבדלים בין החנויות. הנתונים מפורסמים באתר של המועצה, וכפי שכתוב שם "יש לקחת בחשבון כי המחירים משתנים לאורך ימי השבוע ועלולים בעת הקניה להיות יקרים יותר מהרשום. פרסום המחירים שנדגמו מתבסס על ההנחה כי חנות בעלת סל המוצרים היקר ביותר בעת הבדיקה, תהיה יקרה יותר ביחס לאחרות גם בימים אחרים בשבוע".
הטבלה המעולה שסידרה לנו הוזלה
לפני ביצוע רכישות גדולות ויקרות של מוצרים או שירותים שנקנים פעם בכמה שנים, חובה לדעתי לבצע השוואת מוצרים, שהמחיר הינו רק פרמטר אחד מהמכלול שלה. איך עושים את זה? קודם כל – מחליטים לא להתעצל ולהשקיע בזה קצת מאמץ וזמן! התחנה הראשונה היא כמובן האינטרנט. גם אם איננו מתכוונים לרכוש את המוצר ברשת, שווה לעשות שיעורי בית ולקרוא עליו, על תכונותיו, על האלטרנטיבות השונות, וכמובן להשוות מחירים. יש חנויות שמפרסמות מחירים באתרים שלהן ויש כאלו שלא, יש חנויות שיתנו מחירים בטלפון (ויש כאלו שלא – אני ממליצה להתרחק מהן).
בנוסף, התייעצו עם חברים - בין אם ברשתות החברתיות ובין אם באופן המסורתי. אם אחרי המחקר הראשוני הזה תרגישו שעדיין חסר לכם מידע, אז זה הזמן לצאת מהבית וללכת לראות את המוצר פיזית. למרות המגמה ההולכת וגוברת, גם בישראל, של קניית פריטים מבלי לגעת, לראות או למדוד אותם כלל, יש עדיין מקום לביצוע השוואת מוצרים באופן פיזי. המידע שתאספו יעזור גם לקיום משא ומתן עם החנות שנבחרה.
עוד בערוץ בית ומשפחה:
10 ספרי ההורות המומלצים ביותר
מי נותן לוויל וקייט טיפים על הורות?
למה הורים טריים חולים יותר?
לפני מספר חודשים, כאשר חיפשנו רהיטים לחדר השינה של הילדים, פעלנו בדיוק לפי ההמלצות האלו. לאחר כל הבדיקות וההשוואות הבנו את התחום עד כדי כך טוב, שלא רק שקנינו רהיטים שמהם אנו מאוד מרוצים - אלא גם הצלחנו לקנותם במחירים נמוכים יחסית לאלו שראינו בתחילת הבדיקות. מה שעזר לנו מאוד הייתה טבלה מסודרת שהכנו (בכתב יד!), שכללה עמודות לכל אחד מהפרמטרים ושלתוכה שבצנו את הממצאים בכל חנות אליה הגענו. הטבלה הזו הייתה קריטית במהלך המשא ומתן הסופי, ונראה לי שקבלנו הנחה נוספת רק מההלם של המוכרים אחרי שהם ראו אותה.
כשזה מגיע למוצרים שנקנים בתדירות בינונית, פעם בכמה חודשים, כמו לדוגמא דיו ונייר למדפסת - אני ממליצה לעבוד בצורה פשוטה יחסית. בפעם הראשונה, השקיעו בבדיקת המחיר בשניים-שלושה מקומות הנגישים לכם, רישמו אותם בטלפון (סתם כי זה מקום נגיש), ואז כשתצטרכו לקנות את הפריט שוב, פשוט תתקשרו לחנות בה המחיר היה הנמוך ביותר בפעם הקודמת ובדקו האם המחיר נשאר כפי שהיה. אם כן – קנו בלב שלם.
הכותבת, דבי קצב, היא יועצת לתכנון כלכלי אישי ומומחית לכלכלת המשפחה