במהלך השנה החולפת חלקתי איתכם בטור שלי הרבה הסברים, טיפים והמלצות בתחום כלכלת המשפחה. מטרתם היא לסייע לכם לנהל את התקציב המשפחתי שלכם בצורה נכונה, וכפועל יוצא גם לעזור לכם בכך לחסוך כסף. אני מאוד מקווה שיישמתם לפחות חלק מהעצות, אבל אני מניחה שבמקרים רבים פשוט התעצלתם. כעת, כשנפתחה לה השנה החדשה, זה בדיוק הזמן להחליט לעשות צעדים ראשונים בעניין.
אז כדי לפתוח לכם את התיאבון, קיבצתי 10 טיפים יחסית קלים ומאוד ישימים (על חלקם כבר פירטתי בהרחבה) שייתנו לכם את הדחיפה הראשונה לפעול. מילה שלי, הם שווים כסף:
1. משימה אחת בשבוע. תתחילו בקטן. ברגע שהחלטתם שאתם רוצים ליישם את הטיפים שהצעתי, אל תנסו לדחוס הכל בפרק זמן קצר. בצעו משימה אחת בשבוע. קחו את הרשימה של כל אותם דברים שרציתם לעשות בשנה שעברה וטרם הספקתם (אם אין לכם, אז הכינו אחת. זאת תהיה מהשימה השבועית הראשונה), ותנו לכל משימה עדיפות. לדוגמא, בשבוע אחד החליטו שאתם פונים לספק האינטרנט שלכם ומנסים להוריד את העלויות, בשבוע שאחר כך תבטלו כרטיס אשראי אחד וכך הלאה.
2. תיוק מסמכים. אל תתנו למסמכים המגיעים אליכם בדואר או במייל להיערם, וגם אל תדחפו אותם לאיזו מגירה או שקית ללא סדר. בין אם אתם מאלו המאמינים רק בנייר ובין אם אתם מחסידי המסמכים הדיגיטליים (או משהו באמצע, כמוני), הקדישו כמה דקות בכל שבוע לתיוק המסמכים או הקבצים בצורה לוגית ונגישה. הסדר הזה שווה הרבה מאוד כסף. כך תבחינו בקנס ששכחתם לשלם, או בחריגות קיצוניות בחשבון החשמל.
3. תעשו סדר בפוליסות. בהמשך לנקודה הקודמת, גם אם אתם לא לגמרי מבינים אילו כיסויים ביטוחיים יש לכם, לפחות ודאו שיש לכם קלסר מסודר המכיל את כל הניירת הקשורה לביטוחים שלכם: פנסיה, ביטוח מנהלים, קופות גמל, קרן השתלמות, ביטוחי בריאות, חיים, סיעודי, דירה, רכב וכו'. סדרו אותו לפי סוג הביטוח ואל תזרקו באופן אוטומטי ניירת הקשורה לביטוחים מסולקים או מוקפאים דרך מעסיקים קודמים. אם תחליטו יום אחד שאתם מעוניינים לנתח את כל המידע הזה, כך כל החומר יהיה מוכן למסירה ליועץ ולא תצטרכו לבזבז זמן באיסוף ושחזור מסמכים.
4. תשאלו שאלות. רבים מאיתנו נמנעים מלטפל במשימות שונות בשל ביישנות ורתיעה מ"תחקור" נותני שירותים. זכרו שזו זכותנו המלאה לשאול שאלות ולקבל מידע מדויק מכל ספק לו אנו משלמים, גם אם נציגיהם לא תמיד עושים זאת בשמחה. ברוב המקרים, אם הפנייה נעשית באדיבות ובענייניות, התגובה תהיה בהתאם. תעמדו על זכותכם לברר על מה בדיוק התשלום, האם יש הנחות, איך ניתן לשנות מסלול מסוים וכו'. יישמו זאת מול פקיד הבנק, סוכן הביטוח, מזכירת בית הספר, העירייה, קופת החולים, מרכז החוגים, פקיד השכר בעבודה וכן הלאה.
5. מעקב אחר הוצאות במזומן. אחד החורים השחורים הגדולים בניהול התקציב שלנו הוא הכסף המזומן שאנו מושכים מהכספומט. הוא תמיד נגמר מהר ואנו לא זוכרים על מה ולמה. הדרך הפשוטה ביותר לעקוב אחר הכסף הזה היא באמצעות בקשת קבלות על כל קנייה במזומן, ובמקביל רישום בפנקס (או בסמארטפון) של כל אותן הוצאות ששכחנו לבקש עבורן קבלות או שלא ניתן לקחת קבלות (בייביסיטר, דמי כיס וכו'). תופתעו לגלות שאחרי כמה שבועות הרישום עצמו יפחית את נפח ההוצאות שלכם.
6. רישום הוצאות קבועות והכנסות. אם אתם עדיין לא מוכנים למשימה הרצינית של הכנת תקציב, אני מציעה שתתחילו ברישום ההכנסות שלכם ההוצאות הקבועות. התחילו בחישוב ההכנסה החודשית הממוצעת שלכם. מלבד המשכורות שלכם, קחו בחשבון בונוסים שנתיים, דמי הבראה וכו', וחלקו אותם ב-12. לאחר מכן עברו לחישוב ההוצאות הקבועות: שכר דירה או משכנתא, גן ילדים, ארנונה, חשמל (הערכה), ביטוח רכב, וכך הלאה.
בחישוב זה תוכלו להבין מהו הפער שנותר לכם עבור הוצאות משתנות, הניתנות לשליטתנו יותר בקלות בהשוואה לקבועות. לדוגמא: מזון, בגדים, בילויים, מסעדות, דלק, מתנות וכו'.
7. זהירות בקניות בסופרמרקט. אחד הסעיפים הניתנים לייעול באופן קל יחסית אצל רוב האנשים הינו סעיף המזון. אמצו לעצמכם כמה מהטיפים הרבים שנתתי בנושא זה (הכינו רשימת קניות, הושיטו יד גם למדפים התחתונים בחנות, נסו את האינטרנט וכו'), וזכרו שרבים מן המבצעים בסופר אינם בהכרח לטובת הלקוח.
8. אל תתפתו להלוואות במהירות. רגע לפני שאתם מרימים טלפון ומבקשים את ההלוואה שנשמעת כה אטרקטיבית בפרסומת, זכרו שאת ההלוואה זאת יש להחזיר. חישבו רגע: האם סכום ההחזר החודשי מסתדר עם ההכנסה שלכם ושאר ההוצאות הרגילות? זה קריטי במיוחד אם ההלוואה מיועדת לכיסוי מינוס.
9. יצירתיות. אחת הדרכים לשינוי וקיבוע הרגלים היא על ידי הפעלת שריר היצירתיות המחשבתית שלנו, שאם נודה על האמת, אצל רובנו התחיל להיות די רדום מגיל מסוים. שריר זה יכול מאד להועיל בצמצום ההוצאות המשתנות, אך גם לצד חיפוש דרכים להגדלת ההכנסות, אם על ידי פעולות חד-פעמיות כמו מכירת חפצים לא רצויים, או פעולות מתמשכות כגון עבודה נוספת שלא גוזלת מכם זמן רב מדי.
10. שיתוף. מי שעוקב אחרי הטורים שלי בוודאי כבר שם לב שאני מאמינה גדולה בשיתוף כל בני הבית בנושאים כלכליים, כמובן בהתאמה לגילאי הילדים. חשוב לדבר איתם על צרכנות נבונה, דחיית סיפוקים וחסכון, ואת המתבגרים יש לעודד לעבוד, להבין ביחד איתם את המשמעויות של פתיחת חשבון בנק וכו'. השיתוף מתבטא גם בין בני הזוג ובחלוקת מטלות של כלכלת המשפחה, זאת לא רק במטרה להקל פיזית על כל אחד, אלא גם כדי שהנושא הטעון הזה, כסף, לא יהיה טאבו ומקור לוויכוחים ומריבות.
אז אם מה שעשיתם עד כה בתחום כלכלת הבית לא לגמרי עובד עבורכם, זה סימן שנדרש שינוי. תבחרו מהרשימה הזו את הטיפ שנראה לכם שתצליחו ליישם בקלות, וקדימה לעבודה. שתהיה שנה ברוכה (ולא רק בגשם).
הכותבת, דבי קצב, היא יועצת לתכנון כלכלי אישי ומומחית לכלכלת המשפחה
>> כבר עשיתם לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?