כולנו אוהבים לצלם ובמקרים רבים, הצילום הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה. ובכל זאת, לא תמיד התמונות שאנחנו מצלמים מצליחות להעביר את התחושה ואת החוויה של הפעילות המצולמת, ולפעמים הן פשוט לא טובות מספיק.
הכירו את המצלמה שלכם
הדבר הבסיסי ביותר בכל צילום הוא להכיר היטב את המצלמה שברשותכם.
תחילה, כמה מושגי יסוד:
עינית: היא התקן במצלמה שמאפשר למצלם לראות את התמונה, באופן המדמה את התוצאה שתתקבל בצילום הסופי. במצלמות דיגיטליות רבות משמש מסך LCD בתור עינית.
מחשף: הכפתור המשחרר את סגר המצלמה ומבצע למעשה את פעולת הצילום.
מבזק: פלאש: התקן המפיק הבזק אור ומספק תאורה בזמן הצילום.
מהירות סגר: סגר הוא אחד ההתקנים במצלמה שקובעים את כמות האור לחשיפה. מהירות הסגר מתייחסת לקצב הפתיחה והסגירה של הסגר בזמן הצילום.
השקיעו חצי שעה בקריאת הוראות ההפעלה המצורפות למצלמה והתנסו בצילום באמצעותה – הדבר יועיל מאוד להמשך הדרך. מצלמות דיגיטליות הן אידיאליות לשם התנסות - שכן אם התמונה התקבלה באיכות ירודה, קל מאוד למחוק אותה. אם מדובר במצלמת פילם (כן, יש עדיין גם כאלה) כדאי לנסות ולהכיר את הכפתורים השונים של המצלמה טרם הכנסת סרט הצילום לתוכה.
בין היתר כדאי להתנסות באחיזת המצלמה בתנוחות שונות (לרוחב, לאורך, בעמידה או בכריעה). אחזו את המצלמה היטב בזמן הלחיצה על כפתור המחשף, שכן תנועה באותו רגע תגרום לעתים לקבלת תמונה מטושטשת. החזקת הזרועות כשהן צמודות בחוזקה לצידי הגוף תמנע תזוזות שכאלה. אפשרות אחרת היא להישען בעצמכם או להשעין את המצלמה על חפץ יציב: קיר, מדף (יציב!), מסעד כסא או עץ, יהיו מצוינים בתפקיד המשענת.
כך עושים זאת נכון
1. קירבה לאובייקט: כשאתם מביטים דרך העינית נסו למלא אותה באדם או בחפץ שאתם מעוניינים לצלם. עדשה רחבת טווח (טלאפוטו או זום) היא האמצעי הקל ביותר לקרב אליכם את אובייקט הצילום, אבל גם מצלמה פשוטה יחסית מאפשרת קירבה רבה יותר מששיערתם.
2. חשבו על זווית הצילום: נסו לכרוע ברך על מנת שהצילום ייעשה בגובה של ילדכם. התוצאה שתתקבל תהיה טבעית יותר. עם זאת, צילום מזוויות אחרות - מלמעלה או מלטה - עשוי להשיג תוצאה מעניינת לצפייה. נסו לדמיין את התוצאה המבוקשת, עוד לפני הלחיצה על המחשף.
3. שימו לב לרקע. בטרם תלחצו על המחשף, הסתכלו היטב סביבכם וסביב אובייקט הצילום. הרקע הבעייתי ביותר לצילום הוא המגובב, הצבעוני והמכוער. נסו להימנע מלצלם את ילדיכם כשברקע מופיעה הכביסה שעל החבל או הבלגן שבמטבח, אלא אם אתם מעוניינים בכך. אם אינכם יכולים להזיז את ילדיכם מהמקום נסו לשנות את זווית הצילום.
4. שנו את זווית המצלמה, ונסו לצלם גם במאונך. צילום מאונך הוא דרך קלה יחסית לצמצם את הרקע המיותר ולהדגיש את הילד שבתמונה. יתרון נוסף של תנוחה זו הוא הפחתת כמות התמונות בהן הראש או הרגליים של אובייקט הצילום נחתכו בטעות, חיתוך כזה אינו מומלץ, אלא אם זהו חלק ממטרת הצילום.
אם אחיזת המצלמה בתנוחה זו אינה נוחה לכם בתחילה, נסו לצלם כמה תמונות ניסיון כדי להיטיב את התחושה ואת האחיזה במצלמה. כלל, תמונות חתוכות אינן מומלצות אלא אם הן קרובות במיוחד וזו מטרתן.
5. אל תביימו תמונות. צלמו את הילדים בסביבתם הטבעית. תמונות שצולמו בחדרי הילדים כשהם מוקפים בצעצועים, זוחלים מתוך המחבוא שמצאו בגינה או מתנדנדים על המתקנים בגן השעשועים יהיו מוצלחות באופן משמעותי מתמונות מבוימות שבהן ממוקמים הילדים, הלבושים במיטב מחלצותיהם, בקצה הספה. זה לא שאין טעם לצלם את הילדים גם בתמונות חגיגיות יותר במועדים מיוחדים, אבל נסו להנציח גם את חיי היום יום.
6. הפכו לבלתי נראים. התמונות הטבעיות והטובות ביותר יצולמו כשילדכם כלל לא יהיה מודע לנוכחות המצלמה בסביבתו. אפשר להיעזר לשם כך בעדשת זום. בהיעדר אמצעים טכניים - התאמצו להיות שקטים כמיטב יכולתכם. אם במשפחה שלכם נוכחות שקטה היא משימה בלתי אפשרית, אפשר לנסות להיעזר בטריק אחר - לדובב את הילדים על מעשיהם כך שיתמקדו בהם ולא בכם או במצלמה.
7. אל תתמכרו לפלאש. הפעלת פלאש עלולה להבהיל חלק מהילדים הקטנים או התינוקות או להסיח את דעתם מהפעילות בה הם עוסקים. השתמשו בו רק כאשר הדבר נדרש ואין פתרון אחר.
8. הימנעו מתמונות בהירות או חשוכות. אין דבר מדכא יותר מהתבוננות בתמונות שצילמתם במהלך חופשה משפחתית חלומית, וגילוי שבעצם כמעט בכולן קשה לזהות את תווי הפנים של המצולמים על רקע שמיים כחולים מופלאים.
הסיבה העיקרית לקבלת תמונות כאלו היא הרקע הבהיר בצילום, שיכול להתקבל כתוצאה משמיים מוארים, מים צלולים המחזירים אור, חול בהיר, שלג או צילום מול חלון באור יום. כמות האור הרבה הקיימת ברקע מבלבלת את המצלמה וקובעת מצב בו הרקע מואר היטב בעוד שאובייקט הצילום חשוך ואינו מואר מספיק.
לחילופין, ניתן להימנע מתמונות חשוכות בעזרת שימוש בפלאש על מנת להבהיר את הצללים. דרך נוספת היא לקבוע את מידת החשיפה לפי הנושא ולא הרקע. זה נעשה בדרך כלל באמצעות חצי לחיצה על המחשף - כך שלא יתבצע צילום כשהמצלמה ממוקדת על נושא הצילום.
ברגע זה המצלמה תמדוד את האור מהנושא ולא מהרקע. לאחר מכן השאירו את המחשף באותו מצב והסיטו את המצלמה ליצירת הקומפוזיציה בה אתם מעוניינים. לבסוף השלימו את הלחיצה על המחשף לביצוע הצילום. בכל מקרה, כדאי תמיד לקרוא את הוראות המצלמה הפרטית שלכם בנושא זה.
כמו כן, נסו להימנע מצילום תמונות בצהרי היום, הזמן בו האור בוהק ביותר, ובמידת האפשר נסו לצלם את ילדכם כך שהאור מגיע מצידו ולא ישירות מאחוריו.
9. הניחו לילדכם להשתעשע. תנו להם צעיף, כובע, פרח, תחפושת או כל דבר שיכו להכניס עניין וצבע לתמונה. הדבר נראה מעולה בתמונות, במיוחד כשהילדים משתמשים בחפצים הללו בדרכים בלתי צפויות לחלוטין. אל תנסו לצלם אותם רק כשהם מחייכים. נסו לתפוס הבעות פנים נוספות במהלך המשחק.
10. איך מצלמים את הילדים בעת פעילות? קיימות מספר דרכים לצלם פעילות תזזיתית: הראשונה - לכוון את מהירות הסגר למהירות גבוהה. בדומה לשימוש במבזק, מהירות צמצם גבוהה מקפיאה לפרק זמן קצר מאוד של תנועה. התמונה שתתקבל צפויה להיות חדה, אך ייתכן שהתנועה עצמה לא תורגש בתמונה.
הדרך השנייה היא לעקוב בעזרת המצלמה אחר הילד. נסו להתמקד בנקודה שאליה יגיע הילד ולעקוב אחר תנועתו עם המצלמה, תוך לחיצה עדינה ורכה על המחשף והמשך תנועת המצלמה גם לאחר הלחיצה. התוצאה צפויה להיות תמונה חדה של הילד כשהרקע מטושטש קלות, כך שתחושת התנועה תשמר.
אפשרות נוספת הקיימת כיום במצלמות רבות היא צילום רציף - העברת המצלמה למצב זה תאפשר צילום עוקב של מספר רב יחסית של תמונות בפרק זמן קצר ולחיצה רציפה על המחשף. באופן זה, אף שלא תתקבל תמונה בודדת שתראה את התנועה במלואה, שילוב של כל התמונות יציג אותה היטב.
חשוב: קל יותר לצלם תנועה המתקרבת אליכם מאשר תנועה הזזה מצד אל צד מול פניכם.
והכי כיף: שלבו את התמונות בחיי היום-יום שלכם; הגדילו תמונה מוצלחת ותלו על הקיר בחדר העבודה, הכינו ממנה לוח שנה או פאזל, הדפיסו אותה על כוס או צלחת. כיום אפשר להדפיס תמונות דיגיטליות על גבי קנווס כך שתתקבל תמונה שנראית כתמונה מצוירת של הילדים, ולתלות אותה על אחד מקירות הבית. החליפו לעיתים קרובות את הטפט במחשב שלכם וכמובן, אל תשכחו לסדר אלבומי תמונות עם התמונות שתודפסנה - הילדים שלכם יודו לכם בעוד כמה עשרות שנים.