אם פרץ הנוסטלגיה הפורימי יגבר עלינו ונשלוף תמונות מאובקות שלנו כילדים מחופשים, סביר להניח שלא נצליח להתחמק מהתהייה – לאן נעלמו התחפושות התמימות והפשוטות מפעם? מה קרה למוכרת הפרחים, לפיירו העצוב, להולנדית עם קבקבי העץ, לתחפושת הליידי ולנערת הרולרסקייט? למה יש תחפושות על-זמניות, שאף פעם לא ייכחדו ומה זה אומר עלינו ועל הילדים שלנו?
ברשת טויס אר אס, התחפושות הנמכרות ביותר השנה אצל בנים הם Ben 10 - דמותו של הילד הגיבור הלוחם באויביו באמצעות שעון, צבי הנינג'ה שיצאו השנה בסרט חדש, פאוור ריינג'רס והדמות מהסרט WALL-E. אצל בנות התחפושת הכי נמכרת היא הנסיכה המתהפכת – שתי תחפושות בתחפושת אחת – צד אחד סינדרלה, לדוגמה, וצד שני לכלוכית.
תחפושות פופולריות נוספות ברשתות השונות: נסיכות מסוגים שונים, ברבי, ספיידרמן וספיידרמן השחור, באטמן וסופרמן, גיבורי נארניה, הדמויות משודדי הקאריביים (ג'ק ספארו והשאר), כוכבי הפסטיבל, בובות ברבי, בובות בראץ (יצאו השנה חדשות), החיות של דיסני – פו הדב, סימבה, כוכבי הסדרה האי והיי סקול מיוזיקל.
תחפושות: הבנות יפות, הבנים אבירים
ליאת מנדלבאום, פסיכולוגית קלינית, מסבירה שהצורך להיות משהו או מישהו אחר הוא עתיק כימיה של האנושות, ולתחפושות ומסיכות תפקיד חשוב גם בחיי הנפש של ילדים, ולכן ארגז התחפושות מאוד פופולרי אצלם, ולא רק בפורים.
"התחפושות נותנות ביטוי לצרכים של הילדים ושל ההורים", מסבירה רחל מורדכוביץ', פסיכולוגית קלינית מומחית. "באמצעות התחפושות הם מושכים תשומת לב, מתבלטים ויכולים לקבל חיזוקים. בנים רוצים כוח ועוצמה, בנות רוצות להיות יפות ונערצות. בגיל ההתבגרות כבר רואים תחפושות קצת אחרות – יש יותר דגש על האינדיבידואליות, נטייה להתחכמויות ולהתחפשות משותפת עם חברים אחרים".
אז אלו תחפושות מצליחות לשרוד לאורך שנים, מה ירד מהמדף ומה התחדש?
1. ספיידרמן, סופרמן, באטמן: דמויות הקומיקס וגיבורי העל תמיד מבוקשות. מובן שזה תלוי בדמות הפופולרית באותה העת, בעיקר בסרט שיוצא באותה השנה. וונדר וומן או סופר-גירל שהיו פופולריות בשנות השמונים, כבר לא מככבות היום. עם זאת, כן ניתן למצוא למשל את ספיידרמן השחור – דמות האלטר-אגו מהסרט האחרון.
דבר הפסיכולוגית: גיבורי-על כמו ספיידרמן או לוחמים אכזריים הם משאלות לגיטימיות של ילדים, שלא צריכות להבהיל את ההורים. זו החייאה של הפנטזיה להיות כל-יכול, לנצח את כל הרעים בעולם, ולתת חופש לדחפים התוקפניים בדרך לגיטימית.
2. ליצן: הליצן היא אולי התחפושת הקונבנציונלית ביותר שבנמצא. את הליצן העצוב פיירו, שהיה מאוד
פופולרי בעבר, מחפשים היום דווקא מבוגרים או בני נוער. ילדים לא מכירים אותו בכלל. על כל פנים, מדובר בתחפושת שאופיינית לפעוטות ולמבוגרים; ילדים מעדיפים תחפושת קצת פחות קלאסית.
דבר הפסיכולוגית: ילד שמתחפש לליצן יכול להיות הבדרן של הכיתה, או להפך – יכול להיות שילד יתחפש דווקא למשהו שהוא בדרך כלל לא; ילד מופנם ועצור יתחפש לליצן, ילד חלש ירצה להיות אביר וכו'.
3. חיות: חיפושית, דבורה, פרפר, אפרוח – תחפושות שהן תמיד פופולריות, בעיקר בקרב פעוטות.
דבר הפסיכולוגית: התחפשות לחיות מאוד מתחברת לעולם המשחק של הילדים. להיות חיה זה אומר להיות משהו שלא דורשים ממנו לבטא דבר; הילד יכול גם לנהום או לנבוח, ולבטא דחפים ראשוניים יותר בנפשו. כמו כן, יכולות להיות אסוציאציות שונות שנלוות לתחפושות כאלה, למשל שהאריה הוא מלך החיות, או שהארנב ידידותי ונעים, אבל ייתכן גם שלכל ילד יש אסוציאציות אישיות משלו.
4. דמויות מהאגדות: סינדרלה, מכשפה, פיה, שלגיה. הדמויות הללו תמיד אהובות וזוכות לקונצנזוס.
דבר הפסיכולוגית: זוהי תחפושת בטוחה; הדמויות קלאסיות ויפות, אטרקטיביות תמיד".
5. שוטר, חייל או קאובוי: לובשי מדים חביבים על ילדים תמיד, אם כי בעבר תחפושת השוטר הייתה יותר פופולרית. כיום מחליפים אותה דמויות לוחמים מהסרטים.
דבר הפסיכולוגית: ייתכן שבזמני מלחמה יהיו יותר חיילים, ברוח התקופה. ילד שמזדהה יותר עם הסדר החברתי והנורמות הקבוצתיות יתחפש לשוטר או חייל, וילד יותר מרדני יכול להעדיף פיראט, פושע או מאפיונר.
6. מבוב ספוג ועד עינב בובליל: דמויות ממותגות מהטלוויזיה ומסרטי דיסני הן מבוקשות מאוד גם כיום.
מדובר בטרנד שהתפתח עוד יותר בשנים האחרונות, מפו הדב ועד יסמין, אלאדין, שלגיה, סינדרלה, בת הים הקטנה או צעצוע של סיפור. בטלוויזיה אנחנו עדים כבר מספר שנים לתחפושות מדמויות ארץ נהדרת – כאשר חלי ועוזי כהן הן הבולטות שבהן. השנה יתחפשו בנות רבות לעינב בובליל, כאשר המוטיב העיקרי בתחפושת הוא הפיג'מה שלה, שכבר הפכה לפריט הכי נמכר בשווקים.
דבר הפסיכולוגית: "מדובר באלטרנטיבה לדמויות מהמגילה; היום קשה למצוא ילדים שמחופשים לאחשוורוש, כמו גם לחייל עברי גיבור. מיתוסים של עם סגולה או מעטים מול רבים התחלפו בתרבות של וידיאו קליפים, תכניות ריאליטי, סדרות קומיקס ומשחקי מחשב. אלה החומרים שמהם נרקמים החלומות והמשאלות של ילדינו.
7. כלה, נסיכה, מלכה, רקדנית, ברבי: תחפושות של יפהפיות כמו נסיכה, מלכה וכלה לעולם יהיו בראש מעייניהן של הבנות. אלה מחפשות את השמלות הנפוחות, המבריקות עם המלמלות. תחפושת הברבי אף היא פופולרית במיוחד השנה, לרגל חגיגות 50 השנה להיווסדה. היא אפילו גברה בביקוש על תחפושת של בובת הבראץ. עם זאת, נצפית מגמה של ביקוש לתחפושות יותר סקסיות – למשל שלגיה עם מחוכים או מלצרית סקסית עם מיני.
דבר הפסיכולוגית: בחירה בתחפושות נוצצות ונשיות, משקפות עדיין את הסטריאוטיפים המגדריים המקובעים. עדיין רווחת בתרבות שלנו תפיסה של האישה כמשרתת את צרכיו ומאווייו של הגבר, כמי שצריכה להיות יפה וזוהרת. החצאית התקצרה- עובדה שיש לה קונוטציות מיניות, ולתחפושות רבות נוספו כנפיים, שיכולות לייצג משאלה להמריא. כיום המלכות הן פחות עם שרביט וכתר".
8. דמויות מפחידות: מפלצות, שלדים, שטן, ערפדים – עם השנים גובר הביקוש לתחפושות מפחידות, כאשר במקביל תחפושות קלאסיות כמו מלך או נסיך נחשבות לתחפושות של חנונים. הבנים מחפשים היום תחפושות יותר כוחניות, אלימות, אותנטיות ומפחידות. תחפושות קלאסיות כמו מלך או נסיך נחשבות תחפושות לחנונים.
דבר הפסיכולוגית: המשיכה לדמויות רעות נובעת מרצון לנגיעה בנימי הנפש שמקבלים פחות לגיטימציה ביום יום. בכל אחד יש חלקים שמפחידים אותך. פורים זה ההזדמנות לקבל לגיטימציה להיות דמות אחרת, להוציא את הצדדים המגעילים האלה".
דבר הפסיכולוגית: גם זו דרך להתמודד עם הפחדים ולהכניע אותם, להתגבר על המפלצת שבתוכנו, על החלקים המאיימים באישיות שלנו. תחפושת כזאת גם מתקשרת לנושא המוות - שהוא בדרך כלל בגדר טאבו, לא נוגעים בו ביום-יום.
9. סינית, יפנית, הולנדית, ספרדייה: אם פעם תחפושות של עמים שונים היו פופולאריות בעיקר בקרב בנות, היום מה שנותר זאת מקסימום תחפושת הספרדיה.
דבר הפסיכולוגית: "בעידן של גלובליזציה, מתקצרים המרחקים הגיאוגרפיים והתרבותיים בין יבשות וארצות. הסינים והיפנים של היום מצטיירים בעיני הילדים כלבושים בחליפות שחורות במקרה הטוב, או כדמויות "מנגה" מצוירות במקרה הפחות טוב. הולנדית עם צמות וכפכפי עץ כבר כמעט שלא רואים אפילו בהולנד.
10.
אחשוורוש, אסתר, המן הרשע: דמויות מהמגילה ככל הנראה נפוצות יותר בקרב חברות מסורתיות. בשנים האחרונות ילדים מעדיפים ברבי על פני מלכת אסתר, ואביר על פני אחשוורוש. רק במגזר החרדי התחפושות הללו עדיין פופולריות.
דבר הפסיכולוגית: הדמויות הללו הן על-זמניות יותר ממה שנדמה לנו. עדיין, כולנו אוכלים אוזני המן וזורקים למדורת ל"ג בעומר דמות של המן הרשע. מלכת אסתר זו ואריאציה של שלגיה, סינדרלה, נסיכה או מלכה. מרדכי ואחשוורוש יכולים לבוא לידי ביטוי כאבירים ונסיכים. הטוב, הרע, הנועז והפחדן תמיד יבואו לידי ביטוי בווריאציות אחרות.
מנדלבאום מתייחסת גם לשינוי נוסף שעבר על שוק התחפושות – אימהות כיום משקיעות פחות בתפירה והכנה עצמית של התחפושת, והיא מגיעה הביתה מושלמת הישר מהחנות. "אימהות כיום, גם לא בלב שלם, מכירות במחירים המשפחתיים שגובה מהן הקריירה", מסבירה מנדלבאום. "תחפושת קנויה היא אחת הפשרות הבלתי נמנעות של אמא עסוקה, ולפחות בעיניי אין בה רע. את היצירתיות אפשר להשקיע באיפור, או בהשתוללות עם שפע האביזרים הקטנים והזולים שקיימים בשוק, שמאפשרים לילד להתחפש במהלך החג להרבה יותר מדמות אחת".
יש לכם טיפים מנצחים להכנת תחפושות? ספרו לנו עליהם ואולי תזכו בעיסוי מפנק ב"וילה ספא"
סייעו בהכנת הכתבה: אילנה ארצי, בעלת מחסן תחפושות; שושי זוהר, יצרנית תחפושות; ליאת מנדלבאום, פסיכולוגית קלינית; רחל מורדכוביץ', פסיכולוגית קלינית מומחית; רשת טויס אר אס