לפני קצת פחות משנה יצא מ', נער כבן 16.5 מתל אביב, לנסיעה קצרה ברחבי העיר על האופניים החשמליים של אחותו. "הוא הגיע לצומת ועצר בתמרור עצור, אבל שדה הראייה לא אפשר לו לראות רכבים שמגיעים אז הוא גלש טיפה קדימה, ואז הגיעה מכונית שנסעה מהר ופגעה בו" מספרת סיגלית, אמו של מ', "הילד היה פצוע על הרצפה והנהג בקושי עזר לילד, רק הושיב אותו בצד, לקח ממנו את הפרטים, אמר שיקרא למשטרה ונסע משם". מ' התקשר לאמו והיא באה לאסוף אותו. "הלכנו למשטרה אבל הם לא הכירו את המקרה כך שלא היו לנו את הפרטים של הנהג הפוגע, ופשוט המשכנו הלאה. שלושה חודשים אחרי התאונה, קיבלנו פתאום מכתב מהביטוח שבו התבקשנו לשלם למעלה מ–20.000 שקל על הנזק שנגרם לרכב. מסתבר שהאיש תיקן את הרכב ונתן לחברת הביטוח את שמו של הבן שלי. לטענתו בני גרם לתאונה והם החליטו לתבוע".
סיגלית הייתה בהתחלה בהלם. כשהתעשתה, מחוסר ברירה, לקחה עו"ד אולם השופט לא קיבל את גרסת בנה והכריע לטובת התובע, בטענה שבנה לא עצר עצירה מלאה בתמרור עצור. השופט פסק ש-מ' נהג בחוסר זהירות והאשמה עליו, מה שמאלץ אותה לשלם כעת מעל 25,000 שקל אחרי הוצאות משפט ושכר עו"ד,. "מלבד התביעה היו גם הוצאות סביב הפציעה שלו והוא גם נשאר עד עכשיו עם כאבי גב שהביטוח מוכן לפצות רק ב-3000 שקל. התביעה רשומה על שמו והוא מרגיש ממש לא נעים עם כל הסיפור. הוא ילד טוב והוא רחוק מכאלה סיטואציות, ילד יכול להיות הכי זהיר שיש אבל בגלל שהוא על אופניים חשמליים, הוא עשוי להיפגע בצורה מסוכנת ובסוף גם להיתבע על זה. עכשיו לך תוכיח שזה לא אשמתו. אין מצב שהנזק לרכב הפוגע כל כך גבוה". אומרת האם.
אחת האופציות שעלתה מן המשפט היא להכריז על הילד כפושט רגל, כבר בגיל הזה, במידה וההורים לא ייקחו עליו אחריות, מה שלמעשה מחייב כעת את ההורים לשלם. אבל מה יקרה להורים שלא יכולים לשלם, ואיזו אחריות יש לנער אם החוק לא חייב אותו ללמוד את חוקי התנועה לפני שהוא רוכב על אופניים חשמליים?
"בתביעות נזיקין יש שני שלבים, הראשון הוא בדיקת האחריות, במידה והיא אכן קיימת. והשלב השני הוא גובה הנזק" אומרת עו"ד אביבית ביאנקו, עו"ד לענייני נזיקין. "ניתן לתבוע נזיקין בכל גיל, אולם להיתבע בתביעת נזיקין ניתן החל מעל גיל 12. לזה צריך להוסיף שבנסיעה על אופניים חשמליים אין חובה לביטוח. כלומר, אם אתה נער בן 12 ומעלה, שנסע בניגוד לחוק על אופניים חשמליים, (שכן התקנות החדשות מאפשרות נסיעה רק מגיל 16), ואין לך ביטוח, אתה חשוף לתביעות כאשר הילד עצמו יכול להיתבע, או אפילו ההורים על כך שלא השגיחו על מעשיו של הילד".
למעשה, גם אם אתה בן 16-17 ומעלה, ללא רישיון נהיגה וללא ביטוח, וגרמת לתאונה או נזק כאשר נהגת באופניים חשמליים, יש לך אחריות ואתה עלול לשלם אלפי שקלים והרבה יותר, כפיצוי על הנזק שגרמת. "נושא האחריות ההורית נתון לפרשנות רבה, אבל ככל שהזמן עובר, שופטים נוטים להטיל אחריות על הורים שלא מנעו מילדיהם לרכוב על אופניים חשמליים בניגוד לחוק, ומחייבים אותם באחריות על התאונות והנזקים שנגרמו מהתאונות" אומר עו"ד שלומי גואל, עמית של עו"ד ביאנקו. "במקביל, לאחרונה התחלנו לראות יותר מקרים שבהם האחריות לנזק היא על הנער עצמו, שכמובן אין לו מנין להביא את הסכומים הגבוהים שבהם הוא נתבע, מה שלרוב גורם להורים להוציא את הכספים, במידה והם יכולים. במידה ולא, מתחילים הסדרי חוב שגורמים לעוד חוסר נעימות לכל המעורבים"
עו"ד גואל ועו"ד ביאנקו ממליצים להורים שלא לקנות אופניים חשמליים לנערים ונערות מתחת לגיל 16, מאחר והתקנות אוסרות על ילדים בגיל זה לרכוב על אופניים חשמליים, אם הילד מעל גיל 16, ניתן לתבוע את הילד או ההורים על פיצויים בגין נזקים שנגרמו באשמת הנער, כאשר הדבר נכון גם לבוגרים. "חברות הביטוח כבר מציעות ביטוחים לנהיגה על אופניים חשמליים, אבל גם ביטוחים אלו תקפים רק מגיל 16 ולא לפני" אומר עו"ד גואל.
לתשומת לב הרוכבים: הקנסות יעלו מ-100 שקל ל-250 שקל
בעוד פחות משבועיים אמורות להיכנס לתוקף תקנות חדשות של משרד הכלכלה. בתקנות החדשות ישנה החמרה דרמטית בקנסות על עבירות הקשורות לאופניים חשמליים "לאור הסיכון המיוחד הכרוך בהן". עד עכשיו עמדו כל הקנסות על העבירות האלה על סך 100 שקלים. לפי החלטת הוועדה הקנס על כלל העבירות הקשורות לאופניים חשמליים הוכפל פי 2.5 מ-100 שקלים ל-250. הקנס על העבירות החדשות של נהיגה על אופניים חשמליים מתחת לגיל המותר (16) או נהיגה על אופנים חשמליים שאינם עומדים בתקנות יעמוד על 1,000 שקלים, פי עשרה מהקנסות שהיו נהוגים בתחום זה עד כה.
אחת הבעיות המרכזיות תהיה מן הסתם באכיפה של התקנות החדשות. לפי סקר שנערך על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ב-2015 עולה ששליש מהרוכבים על אופניים חשמליים היו מתחת לגיל 14 ועוד שליש מתחת לגיל 16. כיום אין עדיין נתונים רשמיים באם הנתון הזה נשמר, אולם מעדויות בשטח עולה תמונה ברורה שבה עדיין ילדים ונערים מתחת לגיל 16 נוהגים באופניים חשמליים, הרבה מההורים מציינים ש'אין להם ברירה' אלא לקנות לילדים אופניים חשמליים מאחר ולשאר הילדים הנמצאים איתם בכיתה כבר יש.
"הנוער מסכן את עצמו וגם את האחרים, הילדים הקטנים והנערים הצעירים אינם מכירים את הכוח של כלי הברזל המהיר הזה" אומר עו"ד אלי אנושי, שופט תעבורה בדימוס העוסק בענייני תעבורה.
"הילדים שלי התחננו לקבל אופנים חשמליים, הסבא והסבתא היו מוכנים לקנות, אבל אנחנו לא. אני עובד ברוטשילד ואני רואה הרבה תאונות שחלקן מסתיימות בפגיעה פיזית לא פשוטה. השוק הזה פרוץ לגמרי ומערכת האכיפה צריכה לשנס מותניים ולפעול ביתר שאת כדי למנוע את הפגיעה הבאה בנפש, אבל אף אחד לא רוצה להתעסק בזה. ב 2006 בג"ץ קבע שתאונת דרכים עם קורקינט אינה עונה על הגדרת תאונה של רכב ממונע, והם פשוט לא הבינו עם מה יש להם עסק. לקח שנים להבין מה קורה ולגבש חוקים שישמרו על הרוכבים והאזרחים ובינתיים הארץ התמלאה ברוכבים, עכשיו לך תגיד לילד קטן שכבר רוכב שנתיים שלוש, שהוא לא יכול יותר לרכוב שוב כי הוא עוד לא בן 16. בית המשפט המחוזי בתל אביב כבר קבע ב 2014 שחוקי הרכב חלים על אופניים חשמליות, עכשיו רק צריך שיישמו את הקביעות והחוקים הללו, שתהיה אכיפה, אחרת מספרי הנפגעים רק יגברו"
עו"ד אנושי החל לאחרונה לייצג רוכבי אופניים שנתפסו ע"י המשטרה כאשר הם נהגו בשכרות, והוא מייצג גם תיקים של אנשים שנפגעו ע"י רוכבי אופניים ותובעים אותם, או שפגעו שאנשים ו/או רכוש ונתבעים על ידי האדם שנפגע או בעל הרכוש שנפגע, "יש כאן בעיה חוקתית, אני מייצג אדם שהמשטרה עיכבה אותו על רכיבה באופניים חשמליים על נהיגה בשכרות, הבעיה היא, שאי אפשר לשלול לו את הרישיון מהסיבה שאין לו רישיון. גם אם היה לו רישיון והיו שוללים לו את הרישיון, הוא עדיין יכול להמשיך לרכוב כי לא צריך רישיון או לעבור מבחן כלשהוא כדי לעלות על אופניים חשמליים או קורקינט".
עו"ד אנושי גם מוסיף ואומר כי ישנם אופניים חשמליים רבים שלאחר טיפול בחנויות הפזורות בכל רחבי המדינה מקבלים יכולות 'משודרגות', "הטיפול שגורם לאופניים להיות מהירים יותר הוא טיפול שניתן על ידי חנויות רבות וניתן לאכוף את הנושא מאחר ואופניים מהירים יותר עלולים לגרום לפגיעות קשות יותר לנוסע הלא מיומן, וגם לנוסע המיומן, אבל שוב, חסרה הרתעה. אם בית המשפט שלום ייתן קנסות בסך 50,000 שקל למי שמפר את החוק, והמשטרה תאכוף באופן מסיבי את עברות התנועה, אנשים יותר יירתעו מלעבור על החוק. אבל אין מספיק אכיפה והענישה חלשה".
אבל נראה שמערכת המשפט מתחילה לגלות פחות סלחנות, מה עוד שחברות הביטוח החלו גם הם לתבוע כספים בגין נזקים לרכוש, ונראה שרכיבה על אופניים בניגוד לחוק, או גרימת נזקים בגין נהיגה על אופניים, עשויה בהדרגה להפוך לנטל כלכלי כבד, "מעבר לפגיעות פיזיות קשות שיכולות להיגרם מרכיבה על אופניים חשמליים, אפשר להסתבך כאן בתביעות של מאות אלפי שקלים בגין נזקים לגוף ולרכוש" אומרת עו"ד ביאנקו, "עו"ד טוב ינסה להוכיח שהייתה כאן רשלנות מצד ההורים ואלה יסתבכו וכל עוד הוא קטין ההורים חשופים לתביעה, ותביעה אישית של הילד יכולה לגרום לפסק דין שבעקבותיו ניתן להפעיל נגד הילד אפילו הוצאה לפועל. יש לחץ חברתי כבד על הילדים, לחץ שמגיע גם להורים, אבל חשוב להורים לדעת שמעבר לאחריות החינוכית ושמירה על בריאות הילדים, יכולה להיות להם גם אחריות כספית והם עשויים להיות מחויבים בסכומים גבוהים".