במשרד הבריאות בסך הכל מנסים לעמוד ביעד תכנית החיסונים שהקציבו לעצמם – חיסון 1.38 מיליון הילדים הנמצאים בגילאים הרלוונטיים עד אמצע דצמבר, ולכן מנסים לשכנע את הוריהם של 540 אלף הילדים (כ-40%) שבחרו לא לחסן לעשות זאת במהרה. עלות הקמפיין כולו, בטלוויזיה, בשלטי החוצות, הטלפונים והמסרונים, מתסכמת בכ-6 מיליון שקלים.
אולם הורים רבים חשים שבמשרד הבריאות חצו את גבול ההמלצה. "גם אתן קיבלתן סמס כזה? חוצפה!", שאלה השבוע אחת הנשים בקבוצת הפייסבוק "מאמאזון" המונה קרוב לחמישים אלף אמהות מרחבי הארץ ופתחה דיון בן כמעט 200 תגובות ודעות שונות בעניין. "אני גם קיבלתי שיחת טלפון ממשרד הבריאות לגבי 3 מבנותיי בה שאלו אותי אם אני רוצה שיחת הסברה. אמרתי שאני לא מעוניינת ושום גורם לא יצליח לשכנע אותי. אני בהחלטתי שלי וזה הכל!", ענתה לה אחת האמהות, בעוד אמהות אחרות כלל לא הבינו על מה המהומה ושיבחו את משרד הבריאות שמבצע את תפקידו.
"זאת לא חוצפה, זה התפקיד של גורמי הבריאות במדינה להגן על בריאות הציבור", כותבת אמא אחרת, "אוי ואבוי לנו אם זה לא היה ככה. תחשבו כמה הייתן מתעצבנות אם לא היו מנטרים את הביוב ולא היו עושים בדיקות ולא היו משלימים את החיסונים- ופתאום היינו מגלים שיש פה התפרצות ויש ילד משותק שיבלה את שארית חייו על כסא גלגלים!".
מענה להורים המתלבטים
כאמור, הורים רבים שבחרו לא לחסן את ילדיהם חשו אי נוחות מניסיונותיהם הבלתי פוסקים של אנשי משרד הבריאות להשפיע על החלטתם. ועם זאת, נטע, אם לשתיים מתל אביב, שבחרה לא לחסן עד כה את שתי בנותיה הנמצאות בגיל היעד לחיסון למרות המלצות הרשויות, מסבירה ששיחת הטלפון שקיבלה מנציגת משרד הבריאות דווקא הייתה חיונית מבחינתה.
במשרד הבריאות מסבירים כי ה"חיזוק" המהותי שניתן לקמפיין לחיסון הפוליו תוכנן לתקופת "אחרי החגים", במטרה להזכיר לתושבי ישראל כי הפוליו עדיין נמצא בביוב במקומות שונים בארץ באחוזים משמעותיים, לא נעלם במהלך החג ועדיין דורש חיסון.
במשרד מדווחים כי עד היום חוסנו 840 אלף ילדים מתחת לגיל תשע מתוך 1.3 מיליון ילדים בגיל היעד (כ-63%). לדברי אנשי המשרד, במהלך החג נעשו סקרים ובדיקות מהם עלה כי רבים מההורים בישראל המתינו לתקופה שלאחר החגים כדי לבדוק האם יש תופעות לוואי לחיסון, לראות כמה מתוך הילדים מתחסנים, ורק אז לקבל החלטה. במשרד מסבירים כי הם אינם מכריחים אף הורה לחסן את ילדיו ועם זאת, כי הם רואים בנגיף הנמצא עדיין בביוב סכנה לבריאות הציבור ולכן החליטו להשקיע משאבים על מנת שכמה שיותר ילדים יתחסנו נגדו. הקמפיין ושיחות הטלפון, לדבריהם, נועדו לתת מענה להורים המתלבטים.