אחת מהסיסמאות המוכרות היא "העולם שייך לצעירים", ולא בכדי. נהוג לומר שלצעירים אין פחד, הם מלאי אמביציה ורעב להצלחה ויש להם סקרנות ללמוד, לחקור ולהעמיק. הם מלאי אופטימיות שאפשר לשנות את המקום שאנו חיים בו ואפשר לסמוך עליהם שהם אלו שבאמת יצליחו לחולל שינוי. המשפטים האלו נכונים על אחת כמה וכמה כשמדובר בצעירות וצעירים המשתתפים בתוכניות מרכז מדעני העתיד. במידה רבה, היינו ממליצים לכם כבר עכשיו לשנן את השמות שלהם, כי הם ללא ספק עוד יותירו חותם.
מרכז מדעני העתיד מציע תוכניות ייחודיות לתלמידות ותלמידים מחוננים ומצטיינים ומאפשר להם בעולם האקדמיה והמחקר כבר בזמן הלימודים בתיכון. המרכז מפעיל את התוכניות הבאות:
אלפא: תוכנית למחקר בתחומים מדעיים (מיזם משותף של מרכז מדעני העתיד ומשרד החינוך).
אידיאה: תוכנית למחקר בתחומים הומניסטיים (מיזם משותף של מרכז מדעני העתיד ומשרד החינוך).
אודיסיאה: תוכנית ללימודים אקדמיים במדעים (מיזם משותף של מרכז מדעני העתיד, משרד החינוך ומערך הסייבר הלאומי במשרד רה"מ).
נבחרות ישראל במדעים: הכשרת נבחרות ישראל להשתתפות באולימפיאדות הבינלאומיות במדעים (פיזיקה, כימיה, מתמטיקה ומדעי המחשב) ונבחרת ישראל הצעירה במדעים. מיזם משותף של מרכז מדעני העתיד ומשרד החינוך.
אסכולה: רשת בוגרים ייחודית לבוגרי כל תוכניות המרכז ונבחרות ישראל במדעים, שסיימו את לימודיהם בתיכון. מיזם משותף של מרכז מדעני העתיד והמועצה הלאומית לכלכלה במשרד רה"מ.
אז מוכנים להכיר את השמות שישנו את העולם שאנחנו חיים בו? הנה הם, אלו מדעני העתיד:
אביטל טיפנברון
גיל: 17
יישוב: פתח תקווה
בית ספר: אולפנת צפירה
שם התוכנית + מוסד אקדמי: אלפא באוניברסיטת אריאל
קצת עליי: בנוסף למחקר באלפא התחלתי ללמוד תואר ראשון בביולוגיה באוניברסיטה הפתוחה. בשעות הפנאי אני מדריכה בתנועת עוז, קוראת ומנגנת על חליל צד.
קצת על המחקר שהייתי שותפה לו: השתתפתי במסגרת תכנית אלפא במחקר במעבדה של פרופ' מיכאל שרמן בהנחיית הגב' אלה חזקיה. נושא המחקר הוא זיהוי גנים הקשורים ליעילות התרופה איברוטיניב בטיפול בחולי MCL (סוג של סרטן לימפומה). מטרת המחקר היא להתאים את הטיפול באופן אישי: לפני נתינת איברוטיניב יעשו בדיקה גנטית לחולה, וכך ייחסך מהחולה טיפול לא מועיל אם יימצא שהתרופה לא תהיה אפקטיבית עבורו.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? משבר האקלים. מרגישים כבר היום שמזג האוויר מקצין, וצריך לפעול כדי שהמצב לא יחמיר.
מה התחום שתרצי לעסוק בו בעתיד? מחקר בביולוגיה בתחום דומה לתחום המחקר שבו השתתפתי. זה נושא שתמיד סקרן אותי ואני רוצה לתרום לשיפור ההבנה שלנו בביולוגיה ברמת המיקרו, ולפיתוח הרפואה המותאמת אישית.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? אני חושבת שבעתיד יהיה פחות צורך בתרומות איברים כי ידפיסו איברים מלאכותיים. בנוסף לכך, אני משערת שייצרו בשר מתורבת שיחליף את רוב צריכת הבשר מהחי. אני גם מקווה שהרפואה המותאמת אישית תתפתח ותייעל את הטיפול במחלות קשות.
מי היא דמות ההשראה שלך? אני מאוד מעריכה את מרים פרץ. למרות הקשיים שהיא מתמודדת איתם היא פעילה עבור הציבור ומקרינה שמחה ואופטימיות.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? תפתחו את הראש לנושאים חדשים ואל תהססו ללמוד לבד ולהשקיע בדברים שמעניינים אתכם וחשובים לכם.
רוצים לדעת עוד על פעילות מרכז מדעני העתיד? היכנסו >>
איתמר רוט
גיל: 18
יישוב: הרצליה
בית ספר: הראשונים
שם התוכנית + מוסד אקדמי: אודיסיאה, אוניברסיטת תל-אביב
קצת עליי: אני סטודנט לתואר ראשון במדעי המחשב ומתמטיקה באוניברסיטת תל-אביב. כבר מגיל צעיר מתמטיקה הייתה התשוקה שלי. במקביל ללימודי התואר בתיכון, התנדבתי בתנועת הנוער "כנפיים של קרמבו" ובשנה האחרונה הייתי רכז שכב"ג בסניף של התנועה. בשאר הזמן שלי אני נהנה לבלות עם חברים שלי, לבשל, לקרוא ולראות טלוויזיה.
קצת על המחקר שהייתי שותף לו: אני חוקר במעבדה של פרופ' מולי ספרא מתמטיקה חישובית, סריגים ושימושיהם במדעי המחשב. מדעי המחשב ומתמטיקה הם עבורי כמו עבודת בלשות של פתרון תעלומות, והרבה יותר תחביב מאשר תחום לימודים.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? התפתחות הטכנולוגיה, יכולות החישוב וטכנולוגיות הלמידה המלאכותית צפויות לפתוח לאנושות דלתות ואפשרויות חדשות, כאלו שייתכן שאנחנו אפילו לא יכולים לדמיין כרגע. עם זאת, ההתפתחות הטכנולוגית צפויה גם לשנות מקצה לקצה את שוק העבודה: משרות רבות עלולות להיעלם, וחלק ישנו את אופיין בצורה משמעותית. על כן, האתגר המשמעותי שאני מאמין שהאנושות תצטרך להתמודד איתו בעתיד הוא משבר בשוק התעסוקה, שהוא רק חלק ממשבר גדול יותר, של ניסיון להגדיר את עצמנו מחדש ולמצוא משמעות לקיום האנושי בעידן שבו אנחנו לא היצורים החכמים ביותר על הפלנטה.
מה התחום שתרצה לעסוק בו בעתיד? ברור לי שארצה להמשיך ולעסוק במתמטיקה ובמדעי המחשב כל חיי. אני מאמין שהתחומים האלה יכולים לשנות את המדינה ואת העולם שלנו: החל משמירה על ביטחון המדינה בצבא ואחר כך על ידי לקיחת חלק במפעל החדשנות של האקדמיה המדעית והתעשייה הטכנולוגית, שהם הקטר הכלכלי של המדינה שלנו.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? הדרך שבה אנחנו לומדים והדברים שאנו לומדים צפויים להשתנות בעתיד. כבר היום בכיס שלנו יש מכשיר שממנו נגיש לנו יותר ידע משאי פעם נוכל ללמוד או לתפוס. בעתיד, המחשבים ידעו ללמוד הרבה יותר טוב מאיתנו, גם בתחומים שעד היום החשבנו כאנושיים לגמרי. כבר היום מחשבים יוצרים יצירות אמונות ומנסחים השערות מדעיות. על כן, אני משער שכולנו נשנה לחלוטין את הדרך ואת הדברים שאנחנו לומדים, בין אם זה בבית-ספר ובאקדמיה, ובין אם במיומנויות הפשוטות ביותר שאנו נדרשים ללמוד מגיל צעיר, כמו לבשל או לנהוג.
מי היא דמות ההשראה שלך? המתמטיקאי והפיזיקאי השוויצרי מהמאה ה-18 לאונרד אוילר. אוילר הוא אחד המתמטיקאים החשובים בהיסטוריה עם הישגים רבים בתחומים מגוונים: אנליזה, תורת המספרים, תורת הגרפים ופיזיקה. אוילר התעוור בגיל צעיר בעין אחת, ובהמשך הפך לעיוור לגמרי. בכל זאת, הוא פרסם כמחצית מעבודותיו בתקופה זו. מעבר להשראה שהוא נותן לי כמתמטיקאי פורץ דרך, אני מוצא בו גם כמודל להשראה לאופן שבו ניתן להתמודד עם קושי, אתגרים ומגבלות, ועדיין להגיע להישגים.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? ללמוד, להשקיע, ולהיות נכונים לעשות כל מאמץ אפשרי כדי להצליח, לא משנה באיזה תחום זה. המפתח להצלחה בעיניי הוא תשוקה ועניין אמיתי במה שעושים. בדרך חשוב לזכור שלא פחות מהותי מכל הצלחה זה להיות בני אדם טובים שתורמים לחברה ומכילים שונות.
דויד קיסר שמידט
גיל: 17
יישוב: ירושלים
בית ספר: תיכון ליד האוניברסיטה
שם התוכנית + מוסד אקדמי: אודיסיאה, האוניברסיטה העברית
קצת עליי: תמיד אהבתי ללמוד. בשנים האחרונות גיליתי את טעמם המתוק (וגם את טעמם המר) של המתמטיקה, הפיסיקה ומדעי המחשב. אנחנו רגילים שלבעיות יש פתרון קיים, כמו למשל בשיעורי בית בבית הספר או באוניברסיטה, אך מה קורה כאשר אין להן פתרון? כאן המצב נהיה מדליק, כי אין הנחיות מוגדרות, אנחנו מגדירים את ההנחיות תוך כדי פעולה ומתכנסים לתוך עצמנו או יחד עם חברים כדי להגיע לפתרון. בנוסף ללמידה, אחד התחביבים שלי הוא טיפוס על קירות ומצוקים, וככל שהתמדתי בו כך צברתי הישגים, הנאה וסיפוק רב. בדיעבד אני מבין ששתי האהבות האלה אינן מקריות. הרי טיפוס זהו תחום שמאתגר אותך בפתרון בעיות שעולות ברמת המורכבות שלהן, וגורם לך תוך כדי הטיפוס להתכנס לתוך עצמך כדי לפתור אותן. בשני תחומים אלה ככל שאתה מתפתח כך האופק מתרחק, ועבורי אין דבר יותר מאתגר, מסקרן ומניע קדימה. פוליטיקה עכשווית ומהעבר היא תחום עניין נוסף שלי. אני נהנה לחקור על פעולותיהם של ראשי ממשלות בפרלמנט, ונשיאים בארץ וממדינות אחרות.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? ככל שעובר הזמן, אנו הופכים יותר ויותר תהליכים שנעשים באופן ידני לאוטומטיים. בעיני מדובר בצעד חשוב והכרחי שבלעדיו לא נוכל להתקדם, אך יחד איתו אנו גורמים לעובדים רבים לאבד את עבודתם. אני חושש שאנו עלולים לשכוח את האנשים האלו ובכך לפגוע בהם. מעבר לכך, עלינו לדאוג שדור העתיד יהיה מוכן למצב החדש שנוצר, ויהיה בקיא בתחומים טכנולוגיים כמו מדעי המחשב ובתחומי מחקר.
מה התחום שתרצה לעסוק בו בעתיד? אני מכוון לעבוד בתחום הפיתוח הטכנולוגי. למשל, בניית מערכות ממוחשבות לאוטומטיזציה של תהליכים ידניים או לייעול מערכות קיימות ולארגון. תחום קונקרטי שמעסיק אותי לאחרונה הוא קידום התפשטות האנושות לכוכבים אחרים, שכן זהו תחום מתקדם שבעיני חיוני להישרדותו של המין האנושי, ואשמח לתרום להתפתחותו באמצעים ממוחשבים.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? דבר גדול שאני צופה הוא שנוכל לבצע טיסות בין כוכבים ולחזור בשלום. בנוסף לזה, אני רואה המון תהליכים יומיומיים הופכים לאוטומטיים לחלוטין כמו למשל שטיפת כלים, או הגהה של טקסטים.
מי היא דמות ההשראה שלך? כיום יש שתי דמויות מרכזיות שאני שואב מהן השראה. הראשונה, שהיא גם הראשונה שהכרתי מבין השתיים היא אלברט איינשטיין – אדם צנוע שהביא להתקדמות ענק במדע, היה בעל חוש הומור חד והיה לוחם חופש. הדמות השנייה היא ניקולא טסלה שהביא להתקדמות במדע וידע לפתור בעיות בצורה פנומנלית, הוא לבדו פתר אותן כמו משחק ילדים, אדם גאון באופן בלתי נתפס.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? בהתמודדות עם בעיה צריך להצליח לנתק את עצמך מרעשי רקע, להיכנס לתוכך ולהתרכז. אכן, אי-הצלחה עלולה להביא לתסכול, אך חשוב לא לוותר ולזכור שההתמדה תביא להצלחה, וכישלונות נקודתיים הם הדרך להצלחה אדירה.
דנה נפתלי
גיל: 17
יישוב: קריית אונו
בית ספר: תיכון בן-צבי
שם התוכנית + מוסד אקדמי: אלפא, מכון ויצמן למדע
קצת עליי: מלבד תוכנית אלפא, השתתפתי בתוכנית לנוער מוכשר במתמטיקה באוניברסיטת בר אילן, אני מתאמנת בטאקוונדו ומידי פעם גם מנגנת על פסנתר. חוץ מזה אני מדריכה ב"כנפיים של קרמבו" – תנועת נוער לילדים עם ובלי צרכים מיוחדים. כנפיים של קרמבו פתחה אותי לעולם חדש ומופלא, ותרמה לי כל כך הרבה.
קצת על המחקר שהייתי שותפה לו: בתוכנית אלפא ביצעתי את המחקר שלי במעבדה של פרופ' צבי ליבנה בהנחיית רן יהודה. חקרתי את השפעת חוסר תפקוד המיטוכונדריה על בקרת TLS בתאי יונקים. אנזימים מסוג TLS הם אנזימים חשובים מאוד בתוך התא שלנו, שנראה כי יש להם חלק בהתפתחות מחלת הסרטן. הבנת המערכות השונות שפועלות במחלת הסרטן והגורמים המשפיעים עליהן תסייע בפיתוח התרופה לסרטן בעתיד.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? האנושות צפויה להתמודד עם לא מעט אתגרים בעתיד הקרוב והרחוק, שכל אחד יהיה משמעותי מאוד בתחומו. ההתמודדות עם משבר האקלים והזיהום המצטבר בכדור הארץ תכריח אותנו לעבור למקורות אנרגיה מתחדשים (דבר שכבר קורה היום) ולמצוא דרכים יעילות להיפטר מכמויות הזבל העצומות שמצטברות על הפלנטה שלנו. הכניסה של מערכות בינה מלאכותית ורובוטים למיניהם, כמו למשל מכוניות אוטונומיות, מכריחות אותנו להתעמת עם שאלות אתיות לא פשוטות בכלל. היכולת שלנו להנדס את הגנום גוררת גם היא שאלות רבות שהתשובה שניתן עליהן תשפיע בצורה ניכרת על עתיד האנושות. כל אלה הם רק חלק מהאתגרים החדשים שקיימים ויתרבו עם הזמן.
מה התחום שתרצי לעסוק בו בעתיד? מאז ומתמיד רציתי לתרום לאנושות ולעזור בפתרון הבעיות הגדולות של זמננו. כרגע אני שואפת לעסוק במחקר מדעי ובתחום הביולוגיה בפרט, אך מי יודע לאן אתגלגל בעתיד? לא חשוב במה אעסוק ובאיזה תחום, אשאף לשפר אותו ובאופן כללי את החברה שבה אנו חיים.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? בעתיד יתפתחו המון טכנולוגיות חדשות, ודברים שבעבר נראו כמו חלום רחוק עוד מעט יקרו במציאות. באופן אישי אני הכי מחכה לאפשרות לטוס לחלל. פעם נסיעה למדינה אחרת הייתה בגדר דמיון ומעטים יצאו למסע הזה, והיום כמעט כל משפחה טסה לפחות פעם בשנה. כך יקרה גם עם הטיסות לחלל. המרוץ לחלל כבר מתקיים ויש תייר ראשון בחלל. אני מקווה שנמשיך לפתח את התחום הזה ובתקווה להקים גם מושבות על הירח ועל מאדים.
מי היא דמות ההשראה שלך? אני חושבת שניתן ללמוד משהו מכל בן אדם, ולכן אני לא יכולה להצביע על מודל השראה אחד. אני לומדת המון מכל האנשים שסובבים אותי. בין אם אלה חברים, משפחה, או אנשים פורצי דרך כמו הלן קלר.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? כדי שנוכל להשתפר בתור חברה ולצעוד אל עבר עתיד ורוד יותר אנחנו צריכים להבין את העובדה הפשוטה שכל אדם הוא עולם ומלואו. לא משנה מה הגיל שלו, מה המגדר שלו או אם יש לו לקויות כאלה ואחרות, לכל אדם יש את האופי הייחודי לו ואת הרצונות והשאיפות שלו.
הגר דייגי
גיל: 17
יישוב: קיבוץ כרמים
בית ספר: מבואות הנגב
שם התוכנית + מוסד אקדמי: אודיסיאה, אוניברסיטת בן-גוריון
קצת עליי: אני לומדת בתוכנית אודיסיאה באוניברסיטת בן גוריון במסלול מדעים, שבו אני לוקחת קורסים אקדמיים בכימיה, ביולוגיה, פיזיקה ומתמטיקה. אני נהנית מהלימודים ומהאתגר ומשתדלת להרחיב את הידע שלי ככל שאני יכולה. בנוסף ללימודים, אני מאוד אוהבת מוזיקה - אני מנגנת בפסנתר ושרתי הרבה שנים בהרכב.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? אני חושבת שהאתגר המשמעותי שהאנושות תתמודד איתו בעתיד הוא צפיפות אוכלוסין. אני מאמינה שבקצב הזה נגיע למצב שבו יש יותר מדי אנשים בעולם ביחס לשטח ולמשאבים שקיימים ברשותנו, ונצטרך להתמודד ולטפל במצב הזה.
מה התחום שתרצי לעסוק בו בעתיד? אני לא יודעת עדיין באיזה תחום ארצה לעסוק בעתיד כי יש הרבה דברים שמעניינים אותי, אבל אני רוצה לעשות משהו שישפיע לטובה על העולם.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? אני חושבת שבכל הנוגע להתמודדות עם קשיים של צפיפות אוכלוסין, יגיעו פתרונות יצירתיים. אולי יהנדסו ירקות, או מאכלים באופן כללי, שיוכלו להשביע אותנו במנות קטנות ובכך יחסכו מכמויות המזון שנצטרך בשביל כל האנשים בעולם.
מי היא דמות ההשראה שלך? דמות ההשראה שלי היא מארי קירי. היא הייתה פורצת דרך ושברה הרבה תקרות זכוכית בשביל נשים במדע כשזכתה בפרס הנובל הראשון יחד עם בעלה, ולאחר מותו זכתה בפרס נובל לבדה. היא הייתה האישה הראשונה שזכתה בפרס נובל והאדם הראשון שקיבל שני פרסי נובל. המאבקים האישיים שלה לקדם את הלימודים והמחקר שלה הותירו השפעה על דורות של נשים אחריה.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? תחשבו יצירתי. העולם מתקדם לכיוון שבו יצירתיות בעלת ערך גדול יותר מאשר ידע, והחשיבות של יצירתיות והחשיבה מחוץ לקופסה הולכת וגדלה עם השנים. חשיבה יצירתית תקדם אתכם באופן אישי ותקדם גם את העולם.
הודיה אלגאוי
גיל: 16
יישוב: ירושלים
בית ספר: פלך לבנות
שם התוכנית + מוסד אקדמי: אידיאה, האוניברסיטה העברית
קצת עליי: מלבד עבודת החקר שלי במסגרת התכנית, רוב תחביבי בעלי אופי אומנותי. בזמני הפנוי אני אוהבת לצייר ולתפור, להתנדב ולהפגין על הדברים שחשובים לי.
קצת על המחקר שהייתי שותפה לו: במסגרת תכנית אידיאה, אני חוקרת על ממים אינטרנטיים (internet memes) והתפתחות מידת מורכבותם עם הזמן, ועל מה ניתן ללמוד מתוך כך על מקומם בתרבות האינטרנטית ובתרבות בכלל. המחקר שלי מבוסס על ההנחה שממים מתפקדים כתוצר תרבותי ומשמשים כמעין ראי לתרבות. אני משתמשת בממים ככלי לחקור את התרבות עצמה.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? לדעתי, המשבר הגדול ביותר שהאנושות צפויה להתמודד איתו הוא משבר האקלים. בעבר הייתי פעילה במחאת הנוער למען האקלים, ויצא לי לחוות מקרוב את ההתעלמות המזעזעת של אנשים ממשבר המאיים על קיום האנושות כולה. כולי תקווה שמקבלי ההחלטות יתעוררו ויתחילו לנקוט צעדים משמעותיים לשיפור המצב לפני שיהיה מאוחר מדי.
מה התחום שתרצי לעסוק בו בעתיד? במיוחד בעת הדיגיטלית שבה אנחנו נמצאים, התרבות והתקשורת האינטרנטיים מהווים חלק בלתי נפרד מהיכולת להשפיע ולשנות את העולם. אף על פי שאני עוד לא יודעת באיזה תחום ארצה לעסוק בעתיד, אני מקווה שאוכל להשתמש במגוון הכלים שהקנה לי המחקר כדי להשפיע ולפעול למען המטרות החשובות לי.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? לדעתי, או אולי לתקוותי, בשנים הקרובות תבוא התעוררות קולקטיבית של העולם לאסונות משבר האקלים, שהולכת לשנות מקצה לקצה את אורח חיינו כדי לנסות להציל את המצב לפני שיהיה מאוחר מדי. תעשיות מזיקות רבות הולכות להיסגר ואיתן ייפתחו תעשיות חדשות בעלות פוקוס יותר סביבתי ואקלימי. משבר האקלים יהפוך לראש סדר העדיפויות והעולם כולו ינקוט בצעדים הנצרכים כדי למנוע אותו. בנוסף לכך, לדעתי, בשנים הבאות המהלך המובהק שבו האינטרנט והתרבות הדיגיטלית מקבלים חלק משמעותי בחיינו ימשיך ויקצין. החיים התרבותיים, המקצועיים, החברתיים יעברו, לפחות באופן חלקי, למישור הדיגיטלי, והתרבות הדיגיטלית תפסיק להיות חלקם של בני נוער בלבד ותהפוך להיות תרבות ממשית בעלת כבוד וחשיבות אקדמית. אני לא מבינה מספיק כדי לדעת באילו אופנים נוספים תיכנס הטכנולוגיה לחיינו, אבל ברור לי שהאינטרנט והתרבות המתלווה אליו רק ימשיכו למלא חלק יותר ויותר גדול של חיינו ככל שיתקדם הזמן.
מי היא דמות ההשראה שלך? את ההשראה שלי אני שואבת ממגוון האנשים המדהימים שאני רואה סביבי - חברי הטובים ובני ובנות גילי המקיפים אותי במגוון מסגרות. אני מאמינה שמכל אדם יש מה ללמוד, ואם אני באמת אוהבת את האנשים שסביבי, כנראה שיש להם גם תכונות ומאפיינים שאני יכולה לאמץ ושיהפכו אותי לאדם טוב יותר.
מה המסר שחשוב להעביר לך לדור הבא? המסר שלי לדור הבא הוא להיות האדם שאתם רוצים להיות, להפסיק לדחות את החלומות שלכם, לשאוף גבוה, ובכל התלבטות לשאול את עצמכם מה האני האידיאלי שלכם היה עושה. כל מה שאתם רוצים תמיד בהישג יד, רק הושיטו אותה ותגיעו רחוק.
לי-ים שטיאט לוי
גיל: בת 17
יישוב: תל אביב
בית ספר: תיכונט
שם התוכנית + מוסד אקדמי: אסכולה, בוגרת תכנית אודיסיאה באוניברסיטת תל-אביב
קצת עליי: התחלתי את לימודיי האקדמיים בגיל 12, כיום אני בוגרת תואר ראשון דו-חוגי בכימיה וביולוגיה וחוקרת במסלול לתואר שני הנדסה ביו-רפואית באוניברסיטת תל-אביב. מעבר לכך, אני מאוד אוהבת לצייר, לרקוד ולשמוע מוזיקה. למדתי אומנות חזותית כמה שנים, ואני מאוד מתחברת לרישום. לאחרונה אני מתחילה ללמוד לעבוד גם בצבע.
קצת על המחקר שהייתי שותפה לו: במהלך התואר הראשון, זכיתי להשתתף בפרויקטים שונים של מחקר במגוון תחומים הכוללים אימונולוגיה, ביואינפורמטיקה וביולוגיה מבנית. למדתי באופן עצמאי לחלוטין על תחום ה-data science ולמידת מכונה, דבר שאפשר לי להיות חלק מצוות המחקר והפיתוח של חברת Western Digital Corporations בשנתיים האחרונות. התואר השני שלי משלב עבודה חישובית ומעשית בתחומי הנדסת החלבונים והביולוגיה המערכתית. אני מהנדסת מכונה תאית שיודעת לעצב את הרכיבים הדרושים לתא כדי לשרוד בעזרת ניתוח מידע שמגיע מהגנום של אלפי יצורים שונים.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? הגלובליזציה והרשתות החברתיות מייצרות מציאות שונה בתכלית מזו שהדור שלפנינו חונך אליה, ואנחנו נצטרך למצוא בעצמנו את הכלים להתמודד עם זה כחברה. כבר עכשיו אפשר לראות ניצנים של תנועות שמשתמשות בפלטפורמה הזו כדי לגרום לשינוי אמיתי בעולם סביבנו, וגם הרבה מקרים שבהם הוויראליות של המידע מאוד מסוכנת. מעניין אותי לראות כיצד נוכל לשמור על הזכויות והחירויות שלנו גם ברמה הפרטית במדיה הדיגיטלית וכיצד אמצעי התקשורת הזה ישנה את האופן שבו אנחנו חושבים ופועלים.
מה התחום שתרצי לעסוק בו בעתיד? אני מקווה ליצור ולהוביל מיזם ביוטכנולוגי שתהיה לו השפעה אמיתית ומקיפה, תוך שינוי הזווית שדרכה אנחנו תופסים את העולם סביבנו. חשוב לי לפעול תוך מודעות להשפעה שיש לעבודה המעשית שאעשה על הסביבה ברמה אקולוגית, ועל בני האדם החיים בה.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? בעתיד אני חושבת שפוליטיקה תיראה אחרת לחלוטין. אני מאמינה שנמצא דרך להשתמש בטכנולוגיות חישוביות כדי לאפשר דמוקרטיה ישירה. לכל אדם תהיה מעין פרסונה וירטואלית שתדע לפעול לפי ההעדפות החברתיות-כלכליות שלו ולקבל החלטות מייצגות, כך שרק החלטות מהותיות יתקבלו על ידי אזרחים באופן ישר. כך, לכל אחד תהיה השפעה מייצגת ומשמעותית על הסביבה שלו.
מי היא דמות ההשראה שלך? אני חושבת שהחוכמה האמיתית היא לנסות ללמוד מכל האנשים שאנחנו זוכים לבוא איתם במגע. לכל אחד יש סיפור לספר, וחוויות שייחודיות רק לו. אני משתדלת להיות קשובה לאנשים סביבי, גם אם הם חושבים או רואים דברים אחרת ממני, למרות האתגר הכרוך בדבר.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? העזו להיות האנשים שאתם חולמים להיות.
מיכל רוזנגרטן
גיל: 15
יישוב: פתח תקווה
בית ספר: אולפנת בני עקיבא הדר גנים
שם התוכנית + מוסד אקדמי: אודיסיאה, אוניברסיטת בר אילן
קצת עליי: הצטרפתי לאודיסיאה כי התוכנית מתעסקת באחד התחומים החדשניים והמעניינים יותר שיש כיום במדע - הנדסה קוונטית. אני נהנית מהתוכנית וממליצה עליה לכל אדם סקרן, כי חוץ מלימודים מעניינים ברמה גבוהה, במערכת משולב גם קורס אשנב למדע, שבו כל שבוע מציג חוקר אחר את תחום המחקר שלו. השיעורים האלה הם חלון למדע העכשווי שרלוונטי לחיינו. בזמני הפנוי אני אוהבת לקרוא. קריאה תמיד מרגישה לי כמו הדרך הטובה ביותר ללמוד וליהנות.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? אני מאמינה שלרבות מהבעיות החמורות בעולם (התחממות גלובלית, רעב, מלחמה, משאבים שאוזלים) דרושה עשיה ברמה עולמית, פעולה מאוחדת, ולא אקטים מדיניים מפוזרים ולא אחידים. אני חושבת שהאנושות צריכה לבחור להקים ממשלה עולמית בעלת סמכות עליונה, שתהיה מורכבת מאנשי מדע ולא מפוליטיקאים, שיוכלו להחליט החלטות גלובליות מצילות חיים. כינון של ממשלה כזו צריכה להיות מטרתה (ואתגרה הגדול) של האנושות.
מה התחום שתרצי לעסוק בו בעתיד? אני רוצה לעסוק בעתיד במדע, אבל אני עדיין לא יודעת באיזה תחום. בין אם אלה נפלאות הגוף האנושי, סודות האנרגיה והזמן או מסתוריות החומר, המדע הוא הכוח שלנו כבני אדם להבין את היקום ולשנות אותו כרצוננו. אני רוצה לשנות את המציאות למקום מאושר יותר, טוב יותר. הייתי רוצה להקפיץ את האנושות למאה הבאה.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? אני חושבת שבעתיד, כפי שניתן לשדרג טכנולוגיה, כך נוכל לשדרג בני אדם. נוכל להקנות לעצמנו את היכולת לעוף, לנשום מתחת למים, לרוץ מהר יותר ממכונית או להרים בית. נוכל אולי אפילו לשדרג את האינטליגנציה של עצמנו, להפוך את המוחות שלנו למחשבי על. אולי נוכל ליצור עולם של כמעט-בני-אלמוות.
מי היא דמות ההשראה שלך? אחותי התינוקת, שבודקת את מה שאני כבר יודעת. תינוקות הם התגלמות הסקרנות האנושית.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? הדור שלפני עשה כל שביכולתו ללמד אותי להיות טובה ממנו. אני אעשה כל שביכולתי כדי שתהיו אתם טובים ממני. אני רק מבקשת, עשו כל שביכולתכם כדי שהדור שאחריכם יהיה טוב מכם.
עדי נבו
גיל: 14
יישוב: יקנעם-עילית
בית ספר: החטיבה לחדשנות ויזמות
שם התוכנית + מוסד אקדמי: נבחרת ישראל הצעירה במדעים, אוניברסיטת תל-אביב
קצת עליי: חוץ מהמקצועות הנלמדים בנבחרת, אני מתעניינת גם בפסיכולוגיה ואוהבת לכתוב, לקרוא ולרקוד.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? עם האתגרים המשמעותיים ביותר האנושות צריכה להתמודד כבר עכשיו. לדעתי, האתגר הכי גדול הוא לפתור או לפחות למזער את משבר האקלים.
מה התחום שתרצה לעסוק בו בעתיד? אני מתעניינת בתחומים רבים, ויש הרבה נושאים שחשובים לי, ועוד לא החלטתי באיזה מהם אני ארצה להתמקד.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? אני מקווה שבעתיד יהיה בשר מתורבת בייצור המוני, וכך הפגיעה בבעלי חיים ובסביבה תהיה מועטה יותר.
מי היא דמות ההשראה שלך? אני שואבת השראה מסופרים, כי הם בוראים עולם בעצמם ומכניסים קוראים לתוכו. הם יוצרים מצבים שניתן להזדהות איתם וללמוד מהם, וכל זה רק דרך מילים.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? קודם כל, תשמרו על עצמכם. תוודאו שאתם לא מקריבים את הבריאות שלכם ואת הבריאות הנפשית שלכם בשביל תארים והישגים.
עלמה אליעז
גיל: 16
יישוב: כפר סבא
בית ספר: תיכון כצנלסון
שם התוכנית + מוסד אקדמי: תכנית אידיאה, אוניברסיטת תל-אביב
קצת עליי: מאז ומתמיד נמשכתי לתחומים ההומניסטים. אני חושבת שבסופו של דבר, הם מתרכזים ביחסים בין אדם לעצמו, בין אדם לחברו ובין אדם לחברה, ולכן הם רלוונטיים לכולנו, בין אם את שואפת לקריירה בהייטק, חינוך או רפואה. החלטתי ללכת לתוכנית אידאה, המאתגרת ומרתקת אותי באופן שלא חוויתי בלימודים בבית הספר. בתיכון אני נמצאת במגמת תיאטרון, אני מתעניינת באופנה, קולנוע ואקטואליה, אוהבת לקרוא, לכתוב ולבלות עם חברים.
קצת על המחקר שהייתי שותפה לו: אני מאוד גאה במחקר שאני עורכת במסגרת אידיאה בהנחייה האישית של יערה קידר, שבו אני בוחנת את השפעתם של תהליכים מגדריים-מעמדיים על מגמות באופנה בעשור האחרון, עם דגש על עיצוב השואב השראה מאלימות ואוכלוסיות מוחלשות. נדמה לי שאנשים רואים ורואות את האופנה כתחום אליטיסטי, רדוד ומנוכר. אני מסכימה שחשוב להצביע על הלקויות שבתעשייה, כמו עיצוב סטנדרטי של יופי לא ריאליסטי עבור נשים וכמובן הזיהום שהיא מייצרת, ולשאוף לתקן אותן, אך בה בעת, האופנה היא אומנות וכלי לביטוי עמדות פוליטיות, אינדיבידואליזם, טראומה ואנטי קונפורמיזם. למרות שרבות ורבים מצהירות ומצהירים בביטחון ש״לא אכפת״ להן ולהם מאופנה, במציאות, הן והם אינן מסוגלות ומסוגלים להימלט ממנה. כל עוד הן והם לבושות ולבושים הן והם תורמות ותורמים לתעשיית האופנה באופן אקטיבי. ודווקא משום כך, מחקר האופנה הוא כל כך משמעותי בעיניי.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? משבר האקלים כבר פה. הוא זועק לתשומת לב והממשלות שלנו, שלרוב מורכבות מאנשים מבוגרים מספיק כך שלא יסבלו מתוצאות המעשים שלהם, בוחרים להתעלם. כעת, האחריות על שימור החיים שלנו על פני כדור הארץ מוטלת על כתפינו – הדור הצעיר.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? אני חושבת שבעתיד יהיה חינוך מיני יותר אינקלוסיבי, מעמיק ומועיל בישראל, שמשרת את כל התלמידים ללא הבדל של מגדר או משיכה מינית וששם דגש על הסכמה.
מי היא דמות ההשראה שלך? אני שואבת השראה מאלכסנדריה אוקסיו קורטז, פוליטיקאית פרוגרסיבית אמריקאית, חברת המפלגה הדמוקרטית. היא פמיניסטית סוציאליסטית ובעלת מחויבות לקהילה הקווירית שנוטלת חלק אקטיבי במאבק במשבר האקלים.
מה המסר שחשוב להעביר לך לדור הבא? לפתח מודעות סביבתית וחברתית ולעשות חיים.
רעות גולדברג
גיל: 17
יישוב: חיפה
בית ספר: אולפנת אמי"ת חיפה
שם התוכנית + מוסד אקדמי: נבחרת ישראל בפיזיקה באוניברסיטת בן גוריון
קצת עליי: בזמני החופשי אני אוהבת ללמוד תנ"ך, לצייר ולטייל ברחבי הארץ. אני שואפת בעתיד למצוא זמן לטייל ולעבור את כל שביל ישראל. מגיל צעיר בלטה אצלי האהבה לנושא המתמטיקה. כשגיליתי את הפיזיקה הרגשתי שמצאתי מקום מדהים שמשלב את היופי המתמטי עם חקר וגילוי על העולם. בנבחרת למדתי המון, גם מבחינה פיזיקאלית וגם מבחינת כלים שרכשתי להמשך חיי. נבחרתי לייצג את ישראל באולימפיאדה בינלאומית לנבחרות מדעיות בפיזיקה וזכיתי במדליית ארד.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? אני חושבת שאחת הבעיות העיקריות בעולם זה חוסר היכולת שלנו לקבל את האחר באשר הוא. אני חושבת שייקח הרבה זמן ומאמץ לשנות את התודעה החברתית למצב שבו אנחנו מעריכים ומכבדים כל אדם באשר הוא אדם.
מה התחום שתרצי לעסוק בו בעתיד? אני מאמינה שאני אמצא את עצמי בתפקיד של מחקר. אני נהנית ללמוד ואני כן רוצה למצוא מקום שבו אני יכולה להמשיך ללמוד על העולם במשך כל חיי. אני מקווה שיתאפשר לי לגלות או לפתח משהו שישפיע לטובה על החיים של אנשים אחרים או האנושות בכלל.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? אני אישית כבר מחכה לבשר שיגודל בצלחות פטרי. אם נצליח לגדל תרביות תאים בצלחות פטרי נמזער את כמות בעלי החיים שאנחנו מגדלים לצורך בשר ובעצם נוכל לאכול בשר שיוצר מבלי לפגוע באף בעל חיים. אני מצפה שבעתיד נעבור למצב שרוב הבשר מיוצר ככה והוא אינו יותר יקר מבשר רגיל (ואולי אף פחות יקר).
מי היא דמות ההשראה שלך? אני שואבת השראה מהרבה אנשים ודמויות. אחת המרכזיות שבהן היא מארי קירי. למארי לא היו חיים קלים והפלו אותה לרעה בגלל היותה אישה. לא התאפשר לה ללמוד במסגרת אוניברסיטאית רגילה. היא התעקשה ולמדה בכל זאת וזכתה בשני פרסי נובל. היא דמות המוכיחה שכדי להצליח צריך להשקיע הרבה מאמץ ולהאמין בעצמך. צריך להפוך מכשולים מדבר המוריד אותך מטה, לסיבה לעלות גבוהה.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? אני רוצה להעביר שני מסרים שמבחינתי חשובים באותה המידה. הראשון הוא שאין כזה דבר הצלחה ללא השקעה: "יגעת ומצאת – תאמין!". המסר השני הוא שהעולם שאנחנו חיים בו הוא מדהים ומיוחד. תמיד כדאי להסתכל עליו עם עיניים פתוחות כדי לראות את הנפלאות שסביבנו.
שון צ'רנייב
גיל: 18
יישוב: קריית שמונה
בית ספר: אורט דנציגר
שם התוכנית + מוסד אקדמי: אודיסיאה בתל חי, נבחרת ישראל בכימיה בטכניון, נבחרת ישראל בפיזיקה באוניברסיטת בן גוריון
קצת עליי: כרגע לפני גיוס ועובד כחולב ברפת. השתתפתי באולימפיאדת מנדלייב בכימיה, זכיתי בצל"ש באולימפיאדה האסייתית לפיזיקה ובמדליית כסף באולימפיאדה הבינלאומית בפיזיקה. בזמני הפנוי אני לומד בעצמי פיזיקה, מתאמן ושומע הרבה מוזיקה.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? אני חושב שמשבר האקלים הוא האתגר המרכזי שלנו כיום. רק השנה היו המון אסונות: הסופה בטקסס, השיטפונות בגרמניה, ועוד אסונות שגבו את חייהם של אנשים רבים. אנחנו חייבים לפתור את משבר האקלים כדי שנוכל להמשיך לחיות בכדור הארץ באותה רמת חיים כמו היום.
מה התחום שתרצה לעסוק בו בעתיד? בעתיד ארצה לעסוק בפיזיקה. פיזיקה זה התחום שהכי מעניין אותי, וכל פעם שאני שומע על מחקר עכשווי או על תגליות חדשות אני מתלהב. הבנתי שזה מה שאני רוצה לעסוק בו דרך האולימפיאדה לפיזיקה, בגלל כל השאלות המעניינות והנושאים המתקדמים שעסקנו בהם.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? אני מאמין שבעתיד אנחנו נראה את הטכנולוגיה משתלטת על תחומים רבים בחיים שלנו ועוזרת לנו להגיע לחיים טובים יותר ושוויוניים יותר. לדוגמה, מכוניות אוטונומיות זה משהו שאני מקווה שייכנס לשימוש נרחב יותר כמה שיותר מהר. המון אנשים ברחבי העולם נהרגים לצערי בגלל שיכרות, עייפות או חוסר תשומת לב. באמצעות מכוניות אלה נוכל להציל חיי אדם רבים.
מי היא דמות ההשראה שלך? אין לי מישהו אחד כמודל, אני אוהב לקחת השראה מהרבה אנשים מפורסמים שונים.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? תתעסקו בתחום שאתם אוהבים, ותיהנו מהלמידה. אנחנו נוטים לא להשקיע בדברים שאנחנו לא מתחברים אליהם, ואז מגיעה תחושת פספוס.
שירה בינג
גיל: 16
יישוב: ירושלים
בית ספר: פלך בנות ירושלים
שם התוכנית + מוסד אקדמי: אלפא, האוניברסיטה העברית
קצת עליי: אני אחות בכורה לאח ושתי אחיות קטנות. מאז כיתה ג' אני לוקחת חלק בשבט משואות בצופים הדתיים והשנה גם הדרכתי חניכים צעירים. ההדרכה היא המקום שלי לפרוח, ליצור ולחשוב מחוץ לקופסה. מאז שהייתי קטנה אומנות משכה אותי ובייחוד פיסול בקרמיקה. בזמני הפנוי אני אוהבת להיפגש עם חברות ולטייל עם המשפחה. במקביל לעבודת המחקר דרך תוכנית אלפא, בחרתי ללמוד יידיש בהיקף של חמש יחידות לימוד.
קצת על המחקר שהייתי שותפה לו: במסגרת השתתפותי בתוכנית אלפא, אני כותבת עבודת מחקר בתחום הנוירוביולוגיה רפואית במעבדה של ד"ר איתי רבינוביץ'. המחקר בודק תופעה של פיצוי חושי, כלומר בודק את היכולת של המוח לפצות על פגיעה בחוש אחד על-ידי שיפור חוש אחר. התוכנית נותנת לי הזדמנות יוצאת דופן להיכנס לעולם האקדמי עוד בשנות התיכון שלי. דרך התוכנית אני נחשפת לעולם חדש לי. אני חווה את שלבי המחקר האקדמי, פוגשת אתגרים חדשים כמו קריאת מאמרים מדעיים באנגלית ולומדת להתמודד עם כישלונות כמו תוצאות ניסויים לא רצויות. בנוסף לכך, התוכנית נתנה לי הזדמנות חברתית מדהימה. המפגש עם בני נוער דתיים וחילונים הוא חוויה מאוד משמעותית עבורי. היום אנחנו קבוצה מגובשת שמהווה מעגל חברתי חשוב עבורי.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? לדעתי האנושות צפויה להתמודד עם מגוון קשיים בעתיד. בתחום הסביבה והמדע, החל מחסינות החיידקים לאנטיביוטיקה ועד ההתחממות הגלובלית. אתגר נוסף ומשמעותי שאני חושבת שהאנושות תהיה חייבת להתמודד איתו הוא בתחום הסוציו-אקונומי - הפערים הכלכליים בחברה.
מה התחום שתרצי לעסוק בו בעתיד? חשוב לי להשפיע על העולם בדרך כלשהי, להשאיר אחריי את העולם טוב יותר מזה שנכנסתי אליו. אני עדיין לא יודעת באיזה תחום אעשה זאת. כרגע התחומים שמעניינים אותי הם מחקר וחינוך.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? אני חושבת שבעתיד הבשר מעבדה שכבר עכשיו אנחנו מתחילים לראות בעולם המחקר, יחליף את הבשר מהחי שאנחנו אוכלים היום.
מי היא דמות ההשראה שלך מודל השראה עבורי היא שרה אהרונסון - אישה שפרצה דרך ופעלה למען העקרונות שלה, ועל כך אני מעריכה אותה מאוד. שרה אהרונסון מהווה עבורי השראה בתחום ההשפעה על העולם והתרומה לאחרים. ניתן לראות את זה בכך שהיא הקריבה חלק גדול מחייה למען הארץ, בעיקר על מנת שהיישוב היהודי בארץ יוכל לחיות חיים קלים יותר. היא הייתה דמות מורכבת שעברה חיים לא פשוטים וקיבלה בין היתר גם החלטות לא צפויות. עובדה זאת לא גורמת לי להסתייג מדמותה של אהרונסון, אלא דווקא ללמוד עליה יותר. הייתי רוצה ללמוד ממנה ולקחת ממנה את התכונות שאני מעריכה בה כמו האומץ שלה וההקרבה שלה.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? אל תפחדו לנסות דברים חדשים, לטעות ולנסות שוב. מי שלא מנסה לא מצליח.
ירון קפלן
גיל: 15
יישוב: תל אביב
בית ספר: עירוני ד'
שם התכונית + מוסד אקדמי: תכנית אידיאה, אוניברסיטת תל-אביב
קצת עליי: ביסודי למדתי בבית ספר שפועל בשיטת מונטסורי, שיטה ששמה במרכז את עצמאות התלמידים, היצירתיות חינוך לשלום ופיתוח יכולות חברתיות. עכשיו אני עולה לכיתה יא', לומד בכיתת מחוננים בתל אביב, לומד ערבית, מדעי המחשב ומתמטיקה מואץ. הדבר שאני הכי אוהב לעשות ומקדיש לו הכי הרבה זמן הוא גלישת גלים. בחופש הגדול התחלתי להדריך ילדים צעירים בגלישת גלים. הגלישה חושפת אותי לקבוצה אחרת של אנשים, שמוציאים ממני משהו אחר באהבה המשותפת של כולנו לים.
קצת על המחקר שהייתי שותף לו: בנוסף ללימודים בבית הספר, היה לי חשוב להרחיב אופקים ולהבין איך אנשים במקומות אחרים בעולם חושבים ולכן הצטרפתי לתוכנית אידיאה. בתוכנית אידאה, בה אני עושה עבודת מחקר בהיקף של חמש יחידות לימוד על פילוסופיה הודית בהנחייתה של דורון פייסיק, השגתי הרבה ידע ומיומנויות חדשות. במהלך הזמן שלי בתוכנית, גיליתי אנשים מגוונים ומעניינים מכל רחבי הארץ שלא הייתי מכיר בשום דרך אחרת.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? לדעתי, האתגרים המרכזיים שהעתיד צופן לאנושות הם ההתמודדות עם ההתחממות הגלובלית והשלמת תהליך הגלובליזציה והגעה למצב דיפלומטי עולמי יציב יותר. הדברים קשורים זה בזה. כדי שנוכל להתמודד עם ההתחממות הגלובלית, נהיה חייבים להגיע למצב עולמי שיותר קרוב לשלום או שיהיה לפחות חסר סכסוכים משמעותיים המונעים שיתופי פעולה בין מדינות.
מה התחום שתרצה לעסוק בו בעתיד? אני מודע לכך שהשינוי שאדם אחד יכול לגרום לעתיד של העולם כולו הוא מוגבל וצנוע, אבל אני מקווה שבחלק שלי אוכל להפוך את העתיד שלנו למקבל, שוויוני ופתוח יותר למגזרים השונים בחברה. הייתי רוצה לשנות את העתיד לטובה בעזרת יצירת חיבור ושבירת סטריאוטיפים בין קבוצות אוכלוסייה שונות ובעזרת חינוך פתוח יותר והפגשת ילדים מקבוצות שונות. כך למשל, אני מאמין שהפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני מתחיל בחינוך. ככלל, אני חושב שמערכת החינוך היא המקום הטוב ביותר להתחיל שינוי חברתי, התנהגותי או מחשבתי, אם השימוש בה יהיה נכון.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? אני חושב שבעתיד הלא כל כך רחוק, אולי לא בזמן חיינו אבל גם לא הרבה אחרי, האנושות תתחיל להתפרש לכוכבי לכת אחרים במערכת השמש. הורדת העומס על כדור הארץ, הרגעת ההתחממות הגלובלית והצלת כדור הארץ שלנו יהיו שיקולים של האנושות בהחלטה להעביר חלק מהאוכלוסייה לכוכבי לכת אחרים. העברה והתרחבות זו ידרשו התקדמות טכנולוגית עצומה ואיחוד עולמי בפעולה משותפת להשגת מטרה אחת.
מי היא דמות ההשראה שלך? דמות ההשראה שלי כרגע זה אחד המדריכים שלי בגלישה. כמובן שאני לומד ממנו הרבה על גלישה ועל הדרכה בגלישה, אבל אני לוקח ממנו גם השראה לחיים בכלל. הדרך שבה הוא מצליח לאזן בין רצינות ואחריות לבין שמחת חיים ובין סמכותיות וחברותיות, מעוררת בי השראה.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? המסר שהייתי רוצה להעביר לדור הבא הוא שחשוב להיות פתוחים, לשתף פעולה ולסמוך אחד על השני, כי רק כך אפשר להגיע להישגים גדולים יותר.
אדר פלג
גיל: 16
יישוב: נהריה
בית ספר: עמל מדעים ואומנויות
שם התוכנית + מוסד אקדמי: אודיסיאה, הטכניון
קצת עליי: מכיתה ט' אני לומד בתוכנית אודיסיאה בטכניון שבמסגרתה אנו לומדים קורסים אקדמיים - אתגר שבשבילי היה נחוץ ומהנה. במסגרת אודיסאה למדתי ביולוגיה, כימיה, מדעי המחשב. בנוסף לכך, זכיתי בשני תארים בתחרות הדיבייט במסגרת קבוצתית – סגני אלופות הארץ וסגני אלופות חיפה בדיבייט תיכונים. הדיבייט הוא תחום מתפתח בארץ העוסק בוויכוח מקצועי בצורה לוגית שדורשת הרבה הבנה של מצבים פוליטיים, חברתיים ומדעיים. מלבד הדיבייט והלימודים, אני מקפיד על שגרת אימונים, ואני חושב שזה מאוד חשוב למצוא את המרכיבים לאזן את העיסוקים שלך.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? אני מאמין שיש בחברה הרבה פוטנציאל מבוזבז, שנגרם בגלל מסגרות לא מתאימות - חינוך שלא שם את הדגש במקומות הנכונים ועולם שמלא במדיה ממכרת וצבעונית שקשה להיחלץ ממנה. אני מאמין שהרבה מכך נובע מחוסר הבנה של החינוך בעולם. משמעות החינוך היא לא "לגרום לילדים לשבת ללמוד", אלא לתת להם כלים להבין ולהתמודד עם אתגרים ובעיות. רק כך ניתן יהיה לשמור את הסקרנות ולהפוך את העיסוק במדעים ליותר מושך בעתיד.
מה התחום שתרצה לעסוק בו בעתיד? אני מאמין שלחקור מדע ולפתח חידושים טכנולוגים זה מאוד חשוב, ועבורי זה מאוד כיף. פיתוחים טכנולוגיים ומדעיים הם הדרך לפתח את המין שלנו, להרחיב את האופקים ולעניות דעתי אין דבר טוב מלהרגיש חלק מדבר שגדול ממך.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? רוב מה שאנחנו מכירים כמין האנושי וכטכנולוגיה התפתח רק במאות השנים האחרונות. בידיעת העובדה הזאת, אני אופטימי מאוד לגבי העתיד ואני לא חושב שהוא יהיה דומה למה שאנחנו מכירים היום. אני חושב שתפקיד האדם הוא לא לחשב או לעשות פעולות שמחשב או רובוט יכול לעשות, אני חושב שתפקידו הוא לחדש ולחשוב בצורה יצירתית על בעיות ששום מכונה לא תוכל לפתור. אז החיזוי שלי לעתיד הוא שתמיד נצטרך לחשוב מחוץ לקופסה והדגש יהיה על לפתח יצירתיות. עבודות חזרתיות או חישוביות לא יהיו נחוצות יותר.
מי היא דמות ההשראה שלך? אני חושב שלבחור דמות אחת או כמה זו דרך מאוד מגבילה ובעייתית לחפש השראה. אני מאמין בלבחור את הדרך האישית והשונה שלך ולקחת השראה ממעשים ותכונות אישיות ספציפיות של אחרים בסביבה האישית שלך ובסביבה העולמית בצורה יותר ממוקדת ותלוית סיטואציה. השראה יכולה להגיע מבעיות או פחד וגם משמחה וחוכמה.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? פעם האמנתי בדרך אחת לחיות, להאמין ולפעול. כיום אני מבין שלכל אחד ואחת יש את הדרך שלו או שלה. עם זאת, דבר אחד הוא אוניברסלי - כוח הרצון שלכם. אם אתם רוצים משהו – תלחמו עבורו, תעבדו עבורו, תדברו עבורו, תהיו השינוי שאתם רוצים להיות.
אנג'אם אבו ראפע
גיל: 17
יישוב: לקייה
בית ספר: עהד למצוינות במדעים – חורה
שם התוכנית + מוסד אקדמי: אלפא, אוניברסיטת בן גוריון
קצת עליי: אני מתעניינת מאוד בביולוגיה ובמיוחד בגנטיקה. זה נבע מכך שאני שייכת למגזר שסובל מאחוז גבוה של מחלות גנטיות, דבר שעורר בי עניין ללמוד ולחקור מה הגורם למחלות אלה: איך הן מופיעות ולמה דווקא במגזר הבדואי? מעבר לתחום המדעי, אני אוהבת גם לקרוא ספרים, במיוחד רומנים בלשים, וגם לכתוב שירים.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? אחד מהאתגרים שהאנושית צפויה להתמודד איתו הוא זיהום סביבתי. זאת, בשל ערימות האשפה, השימוש הרב בפלסטיק ונוכחותם של מפעלים רבים. זה זה לא רק משפיע על האנושות, אלא על כל היצורים החיים על פני כדור הארץ.
מה התחום שתרצי לעסוק בו בעתיד? אני רוצה לעסוק בתחום הגנטיקה ואני רוצה למצוא טיפול למחלות גנטיות. על אף שחלה מהפכה בתחום בשנים האחרונות, עדיין חסר טיפול יעיל.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? בעתיד בני אדם עשויים להיות מסוגלים לטוס לחלל וגם לחיות שם, לבנות מושבות וליצור סביבה מתאימה לחיים.
מי היא דמות ההשראה שלך? דמות ההשראה שלי היא אחותי הגדולה. היא אדם חרוץ, נמרץ ושאפתן שנאבק להשיג את חלומו ושאיפתו.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? המסר שלי לדור הבא הוא להיות פעיל, חרוץ ואופטימי. אלו שלושה מאפיינים של אדם מצליח, ולא להתייאש מכישלון, אלא להשתמש בו כדי לעמוד שוב על הרגליים ולהשלים את הדרך.
שירלי מושקטין
גיל: 17
יישוב: זיכרון יעקב
בית ספר: תיכון המושבה
שם התוכנית + מוסד אקדמי: בחרת ישראל במדעי המחשב באוניברסיטת בר אילן ואודיסיאה בטכניון.
קצת עלי: השנה אני מסיימת את השנה השלישית שלי בתוכנית אודיסאה. בזכות התוכנית נחשפתי להרבה תחומים שונים במדע: פיזיקה, כימיה, ביולוגיה וגיליתי את התחומים שהכי מרתקים אותי- מדעי המחשב ומתמטיקה. השנה ניסיתי להתמיין לנבחרות ישראל במדעים והתקבלתי לנבחרת מדעי המחשב. בנוסף, השתתפתי באולימפיאדה האירופאית לבנות EGOI וזכיתי במדליית ארד. אני מאוד נהנית מתחום התכנות התחרותי אליו נחשפתי בשנה האחרונה, מהחומר אותו אנחנו לומדים (אלגוריתמים, מבני נתונים וגישות חשיבה שונות), מהשאלות המאתגרות וגם מהסביבה החברתית הן בנבחרת והן באודיסאה. אני מרוצה מן ההתקדמות שלי באודיסאה ובנבחרת, במיוחד כי קודם לכן הנבחרות נתפסו בעיני כדבר לא בר השגה. אני מקווה להמשיך להשתפר, להגיע להישגים חדשים ולעמוד במטרות שאציב לעצמי. בנוסף לכך, אני גם עוסקת בשחייה תחרותית כבר 12 שנים. בזמני הפנוי אני אוהבת להיפגש עם חברים, להקשיב למוזיקה, לראות סדרות וללמוד לנגן על גיטרה. במקביל, אני עושה תואר במדעי המחשב בטכניון במסגרת התוכנית "מתיכון לטכניון".
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? אני מאמינה שהאתגר הכי גדול של האנושות בשנים הקרובות הוא גידול אוכלוסין ודילול במשאבי הטבע. עם העלייה בתוחלת החיים של האדם הממוצע, בשילוב העובדה שקצב גידול האוכלוסין נשאר כשהיה ונעשה שימוש רב יותר במשאבי טבע, ברור שבעוד לא הרבה שנים נצטרך להתמודד עם משבר אנרגיה ולמצוא חלופה של אנרגיה זמינה ומתחדשת.
מה התחום שתרצי לעסוק בו בעתיד? אני עוד לא יודעת מה אני ארצה לעשות בעתיד או איך בדיוק אשפיע בתחום. אני מקווה להתעסק בתחומים במדעי המחשב שיאתגרו אותי ויהיו בעלי השפעה חיובית על החברה, בין אם בהייטק בתחום האלגוריתמיקה או במחקר אקדמי.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? שילוב הננוטכנולוגיה, שזהו תחום שעוסק בדברים מאוד זעירים, ברפואה. פיתוחים ננו-טכנולוגיים שיאפשרו למצוא שינויים ברמת התא, לחדור למחזור הדם ובכך לגלות מראש התפתחות תאים סרטניים, התקפי לב, סכרת ועוד, ולנטר מדדים בריאותיים.
מי היא דמות ההשראה שלך? אני לא חושבת שיש לי דמות השראה אחת בלבד שתמיד הערצתי. יש אנשים רבים עם סיפורים מעוררי השראה שסללו דרך חשובה בתחום שבו הם עסקו. אני מעריכה אותם ולמדתי מהם ומן הניסיון שלהם לא מעט. ביניהם מארי קירי, אלן טיורינג, שהניח את היסודות למחשוב ולבינה מלכותית והצליח לפענח את צופן האניגמה, וגם מייקל פלפס מתחום השחייה.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? אל תפחדו מאתגרים חדשים. גם אם המטרה נראית רחוקה מאוד מלהיות אפשרית לא צריך לפחד ממנה - תנסו ותראו שהיא יותר קרובה ממה שחשבתם. חשוב גם לזכור לא לוותר ברגעי נפילה וקושי, ולא להסיק מכך מסקנות על הערך שלכם ושל היכולות שלכם. אל תפחדו לשאול שאלות, להביע את דעתכם, גם בסביבה שעלולה לא לתמוך בה, ותפתחו חשיבה ביקורתית ותגלו סקרנות.
סאלחה עליאן
גיל: 21
יישוב: שפרעם
בית ספר: מקיף א' שפרעם
שם התוכנית + מוסד אקדמי: אסכולה, בוגרת תכנית אלפא באוניברסיטת תל אביב
קצת עליי: הוגדרתי כילדה מחוננת כשהייתי ביסודי. הייתי חברה במרכז למחוננים שהיה בעיר שלי, ודרכם הגעתי ללמוד קורס אסטרופיזיקה במסגרת נוער שוחר מדע באוניברסיטת תל אביב. אחרי המיונים התקבלתי לתוכנית המחקר של מרכז מדעני העתיד - אלפא. השתתפתי במחקר בתחום ננו-אלקטרוניקה. עשיתי שירות לאומי במשך שנתיים - שנה במרכז יום לקשישים ושנה בבית ספר יסודי. מעבר לזה, אני מאוד אוהבת עיצוב. עשיתי קורס של הום-סטיילינג בטכניון ועל הדרך עבדתי אצל מעצבת פנים. כיום אני עובדת ב״ללין״ ויצא לי לנהל סניף משלי. אני מתכננת ללמוד באוניברסיטת תל אביב במסלול של הנדסה מכנית ומדעי כדור הארץ.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? האתגר המשמעותי ביותר שהאנושות תצטרך להתמודד איתו זה שינויי האקלים. זה נושא מאוד חשוב שאנחנו כחברה ישראלית מתעלמים ממנו כמעט לחלוטין וזה יעלה לנו ביוקר אחר כך.
מה התחום שתרצי לעסוק בו בעתיד? אני מתכננת ללמוד מדעי כדור הארץ בשביל להיות חלק מהשינוי שישמור על כדור הארץ שלנו.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? בהתבסס על זה שהיקום הוא אין סופי בגודלו והחומר מפוזר בו באופן כמעט אחיד, הדגם הקוסמולוגי הפשוט אומר שיש לך תאום/כפיל שנמצא בגלקסיה אחרת שמרחקה 10 בחזקת 1028 מטרים (זה לא בטווח של היקום הנראה). לכן, בעתיד, אולי לא בעתיד הקרוב ביותר, אנחנו נוכל למצוא את ה״כפילים״ שלנו ונוכל להשתמש בהם לטובתנו או שהם ישתמשו בנו לטובתם. בכל מקרה, מעניין איך יהיה המפגש המרגש הזה, איך זה ישרת את האנושות ואיך זה ישנה את פניה.
מה הוא מודל ההשראה שלך? מודל ההשראה שלי הוא סבא שלי, איש שכל חייו היה שונה, למד ולימד, גידל דורות של תלמידים וטיפח משפחה לתפארת. גם אחרי שיצא לפנסיה הוא המשיך להתנדב בעמותה למען הקשיש בשפרעם, אותה עמותה שבה עשיתי שירות לאומי בשנה הראשונה. הוא הבן אדם הכי חזק שאני מכירה.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? אל תפחדו להיות שונים ותעזו לדבוק במטרות שלכם תמיד. אל תיקחו שום דבר כמובן מאליו, תשאלו ותחקרו הכל.
יאיר שהם
גיל: 16 וחצי
יישוב: נס ציונה
בית ספר: בן גוריון
שם התוכנית + מוסד אקדמי: נבחרת ישראל במתמטיקה במכון ויצמן למדע
קצת עליי: אני חניך כבר 7 שנים, מאז כיתה ה', בחוגי סיירות של קק"ל ובשנה האחרונה גם הייתי מדריך במסגרת זו. בזמן הפנוי שלי אני אוהב לנוח ולהיפגש עם חברים. בנוסף לכך, אני חבר בנבחרת ישראל במתמטיקה, שבה אנו מתאמנים על לפתור שאלות שדורשות חשיבה ויצירתיות. בקיץ זכיתי במדליית זהב באולימפיאדה הבינלאומית במתמטיקה, והנבחרת שלנו הגיעה למקום ה-7 בעולם.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? אני חושב שהאתגר שהאנושות תצטרך להתמודד מולו הוא משבר האקלים. משבר האקלים בשנים האחרונות רק גדל יותר ויותר ולא משנה כמה פועלים נגדו - זה עדין רק מדרדר. משבר האקלים גורם להרבה בעיות כמו היכחדות בעלי חיים רבים, גלי חום קיצוניים, שריפות, שיטפונות ועוד דברים שנהיה חייבים לעצור בהקדם לפני שיהיה מאוחר מידי.
מה התחום שתרצה לעסוק בו בעתיד? אני ארצה לשנות את העתיד באמצעות מתמטיקה, בכך שאוכל להמשיך ולחקור ולגלות דברים שטרם גילו או להעלות שאלה שתאתגר את האנושות.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? אני חושב שבעתיד המכונות ייקחו חלק יותר ויותר גדול בחיינו ואנחנו נצטרך להישאר באיזון בין שימוש בטכנולוגיות לבין תלותיות בהן וחוסר עצמאות.
מי הוא מודל ההשראה שלך? מודל ההשראה שלי הם האנשים שהיו לפניי בנבחרת המתמטיקה, בין אם הם המדריכים שגם לפני כמה שנים התחרו כמוני או תלמידים שיותר ותיקים ממני. אני רואה לאן הם הגיעו ואיך הם הצליחו ואני מנסה להגיע לרמה שלהם.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? לא לוותר, להמשיך גם כשקשה - ויהיה קשה, כי הדבר שהכי חשוב הוא התמדה. ועוד דבר - לא לפחד לשאול שאלות, גם אם נראה שזה דבר שרק אתם לא יודעים.
נטע אייגר
גיל: 16
יישוב: טירת צבי
בית ספר: שקד דרכ"א
של התוכנית + מוסד אקדמי: נבחרת ישראל בכימיה בטכניון ואודיסיאה במכללת תל-חי
קצת עליי: אני אוהב ספורט, בעיקר כדורעף. בבית הספר אני לומד דווקא במגמת אומנות בגלל שאני אוהב לצייר וליצור. בנוסף לאלו, אני גם אוהב לנגן בפסנתר. כמובן שאני אוהב גם מדעים, ובמסגרת נבחרת ישראל בכימיה זכיתי במדליית ארד באולימפיאדה הבינלאומית.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? ההתחממות הגלובלית וזיהום כדור הארץ, שהם תוצאה של גידול האוכלוסייה בעשורים האחרונים.
מה התחום שתרצה לעסוק בו בעתיד? אני רוצה להפוך את העולם למקום טוב יותר בתחום המדעי שאני חזק בו. לדוגמה בתחום תחבורה - להמציא דלק יעיל ולא מזהם.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? אני חושב שיפתחו כלי תחבורה חדשים שיהיו מהירים יותר ופחות מזהמים.
מי הוא מודל ההשראה שלך? אין לי מודל השראה יחיד. אני חושב שאין מישהו מושלם שצריך להידמות לו, אבל אפשר לקחת תכונות שונות מהרבה אנשים. למשל, השאיפה למצוינות של מייקל ג'ורדן והמהפכנות של איינשטיין.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? שאפשר, עם עבודה קשה והתמדה, להגיע לכל הישג שרוצים. זה פחות תלוי ביכולת שלכם, אלא בהשקעה ובנחישות לקום מכישלונות.
רועי גולדנברג
גיל: 17
יישוב: קיבוץ עין כרמל
בית ספר: תיכון ליאו באק, חיפה
שם התוכנית + מוסד אקדמי: אלפא בטכניון
קצת עליי: אני מתאמן כמה פעמים בשבוע במסגרת כושר קרבי, אימוני אגרוף ואימונים עצמאיים. אני מאוד אוהב לצאת עם חברים ולטייל איתם ברחבי הארץ ולא שוכח לבקר בחוף הים כל כמה ימים. אני מדריך בתנועת הנוער בני המושבים בקיבוץ שבו אני גר, ולשמוע מוזיקה זה אחד הדברים האהובים עליי בעולם.
קצת על המחקר שהייתי שותף לו: חלק משמעותי בחיי הוא המחקר שאני מבצע במסגרת תכנית אלפא במעבדה לבקרת הביטוי הגנטי של פרופ' מוטי חודר בפקולטה לרפואה בטכניון בהנחיית שירה אורים. המחקר שלי עסק במנגנון מסוים לבקרת הביטוי הגנטי, מנגנון שנקרא הטבעת רנ"א שליחים, שהוא מנגנון שעדיין לא נחקר לעומק. אני בדקתי אם ההשתתפות של חלבון מסוים, שנקרא SSA2, במנגנון זה בזמן טמפ׳ גבוהות חשובה ליכולת הגדילה של התא בתנאים האלו. התוצאות איששו את ההשערה שהוא אכן חשוב. המנגנון הזה הוא חלק ממערכת הבקרה, שהיא מערכת שמורה אבולוציונית. היא קריטית עבור התא ולטעויות בה יש קשר עם מחלות רבות, כמו סרטן, סוכרת ואלצהיימר. המחקר שלי הוסיף לידע הקיים על המנגנון והמערכת האלו, ולכן אני מאמין שיש פוטנציאל למחקרי המשך על הנושא ושיהיה שימוש פרקטי לתוצאות.
מה האתגר המשמעותי לדעתך שהאנושות צפויה להתמודד איתו בעתיד? לדעתי, האתגר המשמעותי ביותר שהאנושות צריכה להתמודד איתו בעתיד וכבר היום הוא הפחד משינוי. כמובן שישנם האתגרים המוחשיים, כמו ההתחממות הגלובלית ואסונות טבע, אך אני מאמין שהמקור לחוסר ההתמודדות עם האתגרים הללו הוא הפחד משינוי.
מה התחום שתרצה לעסוק בו בעתיד? אני עדיין לא יודע באיזה תחום אני ארצה לעסוק, כי אני חושב שעוד יש לי הרבה למה להיחשף ומה ללמוד. בתכנית אלפא ובמחקר האישי שלי נחשפתי לעבודת המעבדה בתחום הביולוגיה המולקולרית, תחום שסקרן אותי ושאב אותי לתוכו.
מה לדעתך יקרה בעתיד ולא קיים עכשיו? אני מאמין שתוחלת החיים תעלה משמעותית בשנים הקרובות, וזאת בעקבות שיפור ברמת איכות החיים וגם בעקבות תרופות וטיפולים שיימצאו בעתיד הקרוב למחלות רבות. אני נכנסתי למעבדות וראיתי איך המחקרים והמדע מתרחבים ומתקדמים במהירות מטורפת, ולכן אני מאמין בלב שלם שיימצאו תרופות למחלות רבות שהיום קשה ואף בלתי אפשרי לרפא. עם זאת, לפי ההיסטוריה, אני מאמין שהדבר יביא להתפתחות של מחלות חדשות נוספות שלא הכרנו - ולכן אנחנו חייבים להיות זהירים ולהשתדל כמה שפחות לשחק את אלוהים.
מה היא דמות ההשראה שלך? דמות ההשראה שלי היא גרטה תונברג. בגיל 15, גרטה, ילדה שבדית עם אוטיזם ותסמונת אספרגר, החלה להקדיש את כל חייה עבור מטרה שבשבילה היא חשובה יותר מכל: המלחמה בהתחממות הגלובלית. בהתחלה היא הפגינה לבדה, אך עם הזמן יותר ויותר אנשים ובני נוער הצטרפו אליה ברחבי העולם והיא הפכה לאחת המשפיעניות הגדולות של העשור השני של המאה ה-21. בפעם הראשונה שנחשפתי לסיפור שלה, היא עוררה בי השראה מטורפת על כך שהיא נלחמה עבור הערכים שלה בכל מחיר ולא ויתרה, למרות כל הקשיים שכרוכים בדבר בעבור ילד רגיל ובמיוחד עבור ילדה עם צרכים מיוחדים.
מה המסר שחשוב לך להעביר לדור הבא? לחיות את החיים בדרך המתאימה והנכונה ביותר לכם, בלי לדפוק חשבון לאף אחד. תהיו אותנטיים - ככה אתם הכי יפים.