בעוד העיצומים בהסתדרות המורים נמשכים, ישנם מאות אלפי ילדים אשר נופלים בין הכיסאות. מצד אחד, יפה בן דוד טוענת לאורך כל ימי השביתה כי אוכלוסיית החינוך המיוחד לא נפגעת, אך ישנם תלמידים רבים שמשולבים בבתי הספר הרגילים בכיתות שילוב שונות ומוגדרים לפי משרד החינוך כילדי חינוך מיוחד, ילדי שילוב. כעת אין להם מענה. 

"ילד משולב מתקשה להסתגל ליום שמתחיל בעשר בבוקר. המחנכת מדווחת על רגרסיה, מספרת שקשה לו יותר והוא לא אסוף, לא מוכן לשבת בכיתה ולא מוכן לעשות כלום", מספרים הורים המשלבים את ילדיהם. מקרים רבים נוספים הם פניות של הורים לגבי ביטול הטיפולים והפסקת הרצף הטיפולי של הילדים במסגרות כיתות החינוך המיוחד והשילוב. בין ההורים עמם שוחחנו סיפרה אחת האימהות כי בנה לומד בכיתת חינוך מיוחד ביישוב אחר, ואילו היא נאלצת לנסוע עמו במשך שעתיים, עם שלושה אוטובוסים, על מנת להביא אותו ללימודים בעשר בבוקר, זאת במקום שהילד יגיע בבוקר עם ההסעה לבית הספר.

שישאירו את הילדים מחוץ למאבקי הכוח 

"הבת שלי אוטיסטית לא פחות מאשר ילדים אוטיסטים שנמצאים במסגרות החינוך המיוחד", מספרת רונית בר מגבעתיים, שדרנית ברדיו ובערוץ הספורט שבתה הינה ילדת שילוב. "כשהיו סגרים, כל החינוך המיוחד הוחרג מהם, ללא אפליות. הבת שלי ממש מטפסת על הקירות בבוקר. בנוסף היא מפסידה טיפולים פרא-רפואיים כמו קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק וטיפול רגשי, שהם קריטיים לה ולרוב מתקיימים בשעות הבוקר. אני לא רוצה לחשוב מה יקרה, וכמה גרוע זה יהיה, אם נגיע להשבתה כללית כך שהיא תשב בבית. בסגר הראשון של הקורונה, כשלא החריגו בו חינוך מיוחד, היא ממש נכנסה לרגרסיה מישיבה ממושכת בבית. זר לא יבין זאת. כמו כן, השגרה מחרפנת אותה לחלוטין. מיותר לציין שהיא לא מבינה מה זה שביתה. אני מאוד חוששת שאוטוטו הלימודים יושבתו כליל למעט בתי ספר מיוחדים, כאשר ילדים הלומדים בכיתות מיוחדות, ויש אלפים כאלה בארץ, ימשיכו לסבול".

רונית בר (צילום: באדיבות המצולמת)
"זר לא יבין זאת". רונית בר | צילום: באדיבות המצולמת

 "יפה בן דוד מכריזה שהחינוך המיוחד מוחרג, אז היא כאילו יוצאת צדיקה. אבל זה שקר! פשוט מרתיח", אומרת בר בכעס, "פניתי אליה מספר פעמים וזכיתי להתעלמות מוחלטת. מילא שהיא לא מבינה כלום בחינוך מיוחד - זה פשוט לא מעניין אותה. כאמא וסבתא בעצמה הייתי מצפה לקצת חמלה בעניין הזה. הבעיה היא שמכריזים בכל כותרת חדשותית שנוגעת לעיצומים, וגם בכל פוסט שיפה בן דוד מעלה, שהשביתה לא כוללת חינוך מיוחד. או שהחינוך המיוחד ממשיך כרגיל - אבל זה ש ק ר. כשהבינו בזמן הקורונה שהסגרים גורמים לילדי החינוך המיוחד, ובפרט לאוטיסטים, לנזק בלתי הפיך ושהמשך עבודת החינוך המיוחד הכרחית כמו כל עבודה חיונית - החריגו את כל ילדי החינוך המיוחד וכך צריך לעשות גם עתה. יפה בן דוד אטומה לגמרי לנושא, כנראה כי אין לה ילד אוטיסט או נכד אוטיסט. לכן כשפתחו בסגרים של הקורונה את החינוך המיוחד היא המשיכה להיאבק בעניין, בטענה שמורים מסכנים את עצמם כשמתעסקים כל היום עם הפרשות. זה כזה חוסר רגישות משווע. מדובר בעבודה חיונית שאי אפשר לסגור בשום מצב, ממש כמו בתי חולים ובתי אבות. אני מצפה שיחריגו מיידית את כל ילדי החינוך המיוחד מהשביתות, העיצומים ושאר כיפופי הידיים בין הסתדרות המורים לממשלה וישאירו אותם מחוץ לסיפור הזה".

שישאירו את הילדים מחוץ למאבקי הכוח 

"הבן שלי חייב שגרה", מצטרף עומר, אבא לילד בן 10 בחינוך מיוחד ממרכז הארץ, "ברגע שהשגרה מתחילה להתערער, לוקח לו המון זמן לחזור לתלם. אחרי כל סגר או כל בידוד שהכיתה הייתה יוצאת אליו, היו לוקחים לו שבועות כדי לחזור לשגרה קבועה. בנוסף הם מפסידים תכנים לימודיים רבים ולעיתים לוקח להם יותר זמן ללמוד מאשר לילדים 'רגילים'. לדעתי, הפתרון צריך להיות שיחריגו תלמידים של כיתות חינוך מיוחד גם בבתי ספר רגילים. אין בעיה שימשיכו ללמוד רגיל כמו שהמשיכו ללמוד כשהיו סגרים".

 

מקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים נמסר בתגובה: "אנחנו מחזקים את ידם של המורים ותומכים בעיצומים ובמאבק המורים לשיפור תנאיהם ומברכים על החרגת מוסדות החינוך המיוחד. עם זאת, הקואליציה מבקשת להזכיר שחינוך מיוחד הוא שירות ולא מקום, ועל כן בהחרגה צריכים להיכלל כלל התלמידים המקבלים שירותי חינוך מיוחדים - ובכלל זה תלמידים בכיתות חינוך מיוחד במסגרות החינוך הכלליות וגם התלמידים המשולבים. הקואליציה פונה להסתדרות המורים בבקשה להחריג את המטפלים מהעיצומים בכדי לאפשר שמירה על הרצף הטיפולי של תלמידים עם מוגבלות, ללא הבדל שיבוץ ומסגרת".

מהסתדרות המורים נמסר : "אנחנו לא מגיבים לזה. רק מוסדות החינוך המיוחד מוחרגים"

ממשרד החינוך טרם נמסרה תגובה.