פורים בפתח וכולנו מתרגשים, העולם מתחלק לאלו שאוהבים את החג ומתכוננים ימים ושבועות מראש ולאלו שלא סובלים את הבלגן סביב פורים ורק מחכים שהחג יגמר והתהלוכה תעבור תרתי משמע. כשמדובר בילדים עם צרכים מיוחדים אנחנו צוללים לעולם מעניין וחדש שהרוב בו לא ידוע, האם הילד ירצה להתחפש? האם יסכים? האם ילחץ מהמהומה או לא? איך יגיב?
למה פורים עשוי להיות מאתגר לילדים עם צרכים מיוחדים?
רוב הילדים עם צרכים מיוחדים זקוקים לשגרה יציבה, קבועה, ברורה וידועה מראש וכל שינוי מערער את העולם האישי שלהם וגורם להם לחרדה, לחץ ולעיתים אפילו התקפי זעם. פורים הוא ה-חג בו יוצאים מהשגרה, הכל מותר, לא נכנסים בצלצול לכיתה, הגננת מחופשת, צועדים על הכביש בעדלאידע וכל אחד נראה אחרת ממה שהוא נראה ביומיום. כאוס שורד סביב ובימים כאלו החרדה גבוהה, החיפוש אחר המוכר והידוע הם מתמידים והקושי עשוי להיות גדול עד כדי רצון להישאר בבית ולא להשתתף בחגיגות.
חלק מהילדים עם צרכים מיוחדים גם חווים קשיים תחושתיים על בסיס יומי וזה אומר שיש להם רגישות פיזית (באחד מהחושים של ראייה, שמיעה, מגע ועוד) שבאה לידי ביטוי בתגובה לא מותאמת ולעיתים הימנעות. רגישות חושית יכולה לבוא לידי ביטוי בפורים בקושי ללבוש תחפושת (שהיא לרוב חדשה, לפעמים צמודה, מיוחדת, פחות נוחה מבגד רגיל שאנחנו מכירים), סירוב לחבוש מסכה או להרכיב משקפיים, להתאפר או לחבוש כובע ואלו כידוע חלק בלתי נפרד מחג פורים.
אז מה בכל זאת ניתן לעשות? הנה כמה טיפים שיסייעו לכם לצלוח את החג:
1. בחרו תחפושת קלה ללבישה וקלה להורדה, נעימה לגוף ולא מסורבלת. כך תגבירו את הסיכוי שהילד יסכים לשתף פעולה ולהתחפש ברגע האמת. מומלץ ללכת לבד לסיור מקדים בחנות ולאתר תחפושות שעשויות להתאים. לאחר מכן ללכת ביחד עם הילד לחנות, עדיפות לחנויות קטנות ולא גדולות ועמוסות, בהן ניתן יהיה למדוד בנחת, לצלם את הילד עם הבגד שיוכל לראות בבית ולהחליט ולמדוד סוגים שונים של תחפושות.
2. הלבישו את התחפושת לילד לפחות חמש פעמים לפני היום בו מתחפשים באמת, תנו לו להתהלך בבית עם התחפושת ולנסות לשבת ולשחק איתה. כך תגבירו את הסיכוי שהילד יסכים לשתף פעולה ולהתחפש ברגע האמת. אם הילד יכיר את התחפושת, את הבגד והמגע שלו, את המרקם והמראה, ירגיש בנוח בבגד כך יבטל את מרכיב החדשנות ונעודד אותו להתייחס לתחפושת כמו אל כל בגד.
3. קומו בבוקר של פורים כרגיל, שמרו על השגרה ככל שניתן, גם אם זה אומר לאחר מעט לגן. כפי שצוין שמירה על שגרה היא חשובה לטובת שמירה על נפשו של הילד המיוחד ולכן חשוב לשמור על הרוטינה כגון ארוחת בוקר, מי לוקח לגן או לבי"ס, הדרך לבי"ס ועוד כדי להעביר מסר של בטחון.
4. נסו להתחפש בעצמכם באופן דומה (אם לילד יש כתר, בחרו לכם משהו לראש כמו כובע או קשת) והראו לילד את המרכיבים של התחפושת שלכם. דוגמה אישית היא תמיד חשובה כשמדובר בילדים ובמקרה זה ילדים עם צרכים מיוחדים יכולים לראות בנו עוגן שמציג יציבות שיקל עליהם לעבור את החג המיוחד הזה.
5. צלמו אותו ותראו לו איך הוא נראה, שתפו אותו איך נקראת התחפושת שלכם וחזרו כל כך כמה פעמים. ילדים רבים נהנים לראות את עצמם במראה, בתמונה ואולי אפילו בסרטון וצפייה בתמונה תהיה מחזקת בפני עצמה עבור הילד. צלמו את הילד אוכל שותה, משחק, קופץ עם התחפושת כדי לתת לו תחושה שזה נעים ונחמד ממש כמו כל יום רגיל.
ודבר נוסף ואחרון: אל תשכחו לבדוק לפני יציאתכם למסע שהילד מעוניין בכך. לפעמים אנחנו ההורים מסמנים לנו יעד שהוא לא בטוח פוגש את היעד של הילד עבור עצמו. שבו עם הילד ובדרך שלו תבררו אם רוצה להתחפש, ספרו לו במה זה כרוך ותשאלו אם מעוניין. אם כן, שתפו אותו בתוכנית הפעולה וצאו לדרך.
הכותבת היא מנתחת התנהגות מוסמכת ודוקטורנטית באוניברסיטת אריאל בחוג להפרעות תקשורת, מנהלת מקצועית בבית ליאור