לוח, גיר, עיפרון ומחק הם כבר מזמן לא החלק העיקרי בחוויית הלימוד של התלמידים והמורים בבתי הספר בשנת 2013. מסתבר שמלבד מחשב לכל ילד, הפער הדיגיטלי בין המורים לתלמידים הולך ומצטמצם הודות לטכנולוגיה המתקדמת והשינויים שהיא מביאה איתה. המורות כבר לא צריכות לכתוב הערה ביומן של התלמיד או לשלוח חוזר מנכ"ל להורים, אלא הטרנד החדש הוא להתקרב לעולמם של הצעירים ולהתכתב עם התלמידים בלייב בווטסאפ כדי לעדכן ולהתעדכן במה שקורה. איך מצליחה מורה אחת לענות על שאלות של 30 תלמידים בווטסאפ? ומה עונים לה התלמידים בתגובה?
50 הודעות בשעתיים
"המורה ביקשה מאיתנו בתחילת שנה שנפתח קבוצה לכל התלמידים שבה שאנחנו יכולים לשלוח לה הודעות ושאלות בכל שעה", מספר יוני, תלמיד כתה י' בן 15, על הדרך המקורית של המחנכת ליידע את התלמידים בכיתה על הנעשה בבית הספר. ההודעות בווטסאפ מגוונות וכוללות מסרונים על שיעורים מבוטלים, פירוט על החומר למבחן הקרב והודעות חשובות לתלמידים שהחסירו. "תמיד יהיה מי שפספס או לא הקשיב. למשל, היום, המורה שלחה הודעה לתלמידי 4 יח"ל במתמטיקה שיש להם מועד ב' השבוע", אומר יוני.
לדבריו, ההודעות המשותפות רצות בקבוצה בקצב יומיומי. "יום אחד חזרתי מאימון כדורסל וראיתי 50 הודעות חדשות. אני לא חושב שזה מפריע למורה, היא נתנה לנו יד חופשית ואמרה שתענה לנו רק שכשתוכל.
"לא רק הודעות לימודיות עוברות בקבוצה אלא יש גם הרבה הודעות שקשורות לפן החברתי. בשבוע שעבר, למשל, אחת התלמידות המליצה לכולנו לצפות בתכנית טלוויזיה מעניינת. בנוסף, אם יש לאחד התלמידים יום הולדת המורה ממהרת לשלוח הודעת מזל-טוב וכולם מצטרפים אליה".
מה עושה מי שאין לו פלאפון חכם, איך הוא אמור להתעדכן? יוני מרגיע: "אף אחד לא יפספס מידע חשוב, אם יהיה משהו נודיע לכולם בפייסבוק".
"זה מהיר ונגיש לכולם"
"לנו יש קבוצה בווטסאפ רק עם המורה לאנגלית ואנחנו שואלות אותה שאלות שקשורות לשיעורי בית, עבודות להגשה וכל עניין שקשור ללימודים", אומרת דנה בת 16, תלמידת כתה י"א. בין ההתכתבויות בקבוצה אפשר למצוא את הוראות המורה: "מחר נסיים את הפרק של הסונטות, נא תביאו את הספר המתאים". לדברי דנה מדובר בקבוצה מאוד פורמלית, "יש מחנכים שנוקטים בגישה יותר חברית והקבוצה מפוצצת בהודעות, אבל פה אנחנו משתדלים לכתוב שאלות שקשורות ללימודים".
דנה מספרת ל-mako שהשיטה החדשה נהוגה בכל בית הספר. "יש מורים שנוהגים להיות יותר פתוחים ולדבר על עניינים שלא קשורים לבית הספר. אני חושבת שזה דבר חיובי, ככה אני מרגישה שהמורה נותנת יחס אישי לכל תלמיד".
"המורים בבית הספר שלנו חילקו את מספרי הנייד שלהם בתחילת השנה ואנחנו יכולים לדבר איתם באופן חופשי בווטסאפ", אומרת ירדן בת 17, תלמידת כתה י"א. "המורים הבינו שזו הדרך הטובה ביותר לתקשר איתנו, זה מאוד מהיר ונגיש לכולם".
ירדן מספרת שרק לילדה אחת מתוך 38 התלמידים בכתה אין ווטסאפ. "אני לא חושבת שהיא מרגישה מחוץ לעניינים, אם יהיה משהו קריטי, כולנו נודיע לה". מלבד הקבוצה הכיתתית, ירדן מספרת שהתלמידים שולחים למורים גם הודעות פרטיות, "אם יש לי בעיה או שאלה אישית אשלח להם הודעה והם גם יענו לי הרבה יותר מהר", היא מדגישה.
"אנחנו לא צריכות לשעבד את עצמנו"
"כל מורה מגדיר לתלמידים שלו את השעות לשליחת הודעות בווטסאפ. אצלי אפשר לשלוח הודעות עד 12 בלילה", אומרת שיר, מורה לתלמידי כתות י' עד י"ב בתיכון אקסטרני במרכז הארץ. "יש לי קבוצות בווטסאפ עם כל הכתות שלי ואני רושמת להם שיעורי בית, תזכורות למבחנים וכל דבר שהם צריכים, לא רק דברים שקשורים לשיעור, אפילו מחמאות לתלמידים מצטיינים".
לדבריה, כל התלמידים מעודכנים בהתכתבויות השוטפות. "לכל התלמידים שלי יש סמארטפון אז אין חשש שהם לא יראו את ההודעות, אני אפילו בטוחה שזה הדבר הראשון שהם עושים, בודקים את הווטסאפ". היא מדגישה שמבחינתה מדובר בפלטפורמה חדשה ומצוינת לתקשר עם התלמידים, "אני מצלמת להם את תשובות שיעורי הבית הטובים ביותר, והם מקבלים מענה לכל שאלה ובקשה".
שיר מציינת כי הנוהל של התכתבות בין המורים לתלמידים מוכר וידוע בבית הספר. "זה פשוט מאוד נוח, התלמידים לא מציקים לי ואם אני רוצה תמיד אפשר להוריד את הצלצול". לטענתה, המורים בביה"ס גם שמחים על השימוש בטכנולוגיה הזו ליצור קשר על התלמידים. "זה משרת את המטרות של כולנו, התלמידים שמחים שהתקרבנו לעולמם ואנחנו יודעים שהם קשובים לנו יותר".
אולם לא כולם מסכימים על כך שקיים צורך ביצירת קשר כה הדוק בין המורה לתלמידים. "אני לא חושבת שאנחנו צריכות לשעבד את עצמנו, יש לנו גם חיים פרטיים, הרצון הזה של התלמידים לקבל תשובה כאן ועכשיו הוא לא במקום", אומרת ק', מורה מצפון הארץ. "אני לא רואה בדברים האלה כלי, זה בכלל לא בטוח שכל התלמידים יראו את ההודעות ואני לא מבינה למה צריך לתת להם תזכורות להודעות שכבר נאמרו בכיתה".
לטענתה, אם מדובר במקרה חירום או בהודעה חברתית שיש צורך לגייס את מירב התלמידים אז זה יכול להוות אמצעי, "אך לא ברור לי למה המורה צריכה להיות בקשר גם אחרי שעות הלימודים עם כל התלמידים. המטרה שלי שהם יהיו עצמאיים ובוגרים", היא מדגישה. למרות זאת, היא אומרת שההתחברות המשותפת לווטסאפ גם חיובית, "הדבר היפה בכך הוא שהמורות מתחברות לעולם של הצעירים".