במהלך כל סוף השבוע ואתמול (א') שמעו הורים, מורים ומחנכים לא מעט מסרים על האופן שבו יחזרו תלמידי הכיתות הצעירות ללימודים. לבסוף, לאחר דיונים מתישים וארוכים, קבע קבינט הקורונה כיתות ג'-ד' יחזרו ללימודים בקפסולות ביום ראשון וכיתות א'-ב' ילמדו לסירוגין.

לא מעט מורים ומנהלים שחיים את השטח לא מצליחים להבין את ההיגיון העומד מאחורי המתווים השונים ומותחים ביקורת חריפה נגד ההשלכות השליליות שלהם. לא מעטים מהם מציעים תכניות אלטרנטיביות שנראות הגיוניות לגמרי, ולא ברור מדוע לא נשקלו עוד בתחילת הסגר ואף לפניו.

בוועד ההורים הארצי היו נחרצים בתגובתם להחלטות: "כל בר דעת מבין שחלוקה לקפסולות אינה מאפשרת פתיחת צהרונים שהם צורך חיוני לשיקום המשק. יתרה מכך - הוכח כבר שרוב תלמידי כיתות ה׳-ו׳ לא מסוגלים ללמוד עצמאית בביתם. זו אינה למידה - אלא רק אשליה של למידה".

התגובה הזו אינה מייצגת את ההורים בלבד. "המתווה החדש של משרד החינוך לפיו יגיעו לבית הספר רק חלק מהשכבות או לחילופין רק קבוצות מצומצמות תלמידים נוגד כל תפיסה חינוכית וחוטא לילדים", אומרת סמדר מורס, שעובדת כ-20 שנה במערכת החינוך, מתוכם 11 שנים כמנהלת בית ספר יסודי בתל אביב. "חינוך לא עושים באופן חלקי וסלקטיבי: את מי נבחר מבין התלמידים? על פי איזה קריטריון? גורלו של מי נחרץ להישאר בבית? כיצד יוכלו ההורים לעבוד ולהתרומם מעל המשבר הכלכלי? אינספור שאלות חברתיות, מוסריות וערכיות עולות מהמתווים המוצעים שכל קשר בינם לבין חינוך נעדר ונפקד".

את מי נבחר מבין התלמידים? על פי איזה קריטריון? גורלו של מי נחרץ להישאר בבית? כיצד יוכלו ההורים לעבוד ולהתרומם מעל המשבר הכלכלי? אינספור שאלות חברתיות, מוסריות וערכיות עולות מהמתווים המוצעים שכל קשר בינם לבין חינוך נעדר ונפקד

סמדר מורס

 

לטענת מורס אנשי החינוך בישראל צריכים להפסיד להתפשר על פי המתווים השונים, כדי לא להזניח את החינוך של התלמידים. היא קוראת למנהלי בתי הספר  לקום ולהשמיע את קולם ולעמוד בכל תוקף על כך שכל התלמידים והתלמידות יחזרו למוסדות החינוך ללא יוצא מן הכלל.

מורס מציעה לחלק את היום  לשתי רצועות – בוקר וצהריים - כאשר הן מתחלפות ביניהן. איך זה עובד? כך זה יכול להיראות בחינוך היסודי: רצועת בוקר - 08:00-10:30 - כיתות א'-ג' לומדות בקפסולות בבית הספר, כיתות ד'-ו' לומדות בקפסולות במוסדות הקהילתיים עם מדריכים של החינוך הבלתי פורמלי ורצועת צהריים - 11:00-13:30: כיתות ד'-ו' לומדות בקפסולות בבית הספר, כיתות א'-ג' לומדו בקפסולות במוסדות הקהילתיים עם מדריכים של החינוך הבלתי פורמלי.

לטענת מורס מתווה כזה פותר בעיות רבות: "כל התלמידים חוזרים למוסדות החינוך בו בזמן, מתקיימת הפרדה בין התלמידים, ההורים יכולים לצאת לעבוד ללא מגבלות, יש ניצול מקסימלי של כוח ההוראה במוסדות החינוך, יש שילוב של לימוד פורמלי לצד פעילות חברתית, יש מגוון עשיר של תכנים ומיומנויות למידה, יש מענה לילדים ברמה הקוגניטיבית-לימודית לצד זו החווייתית-רגשית ועוד".

מורים רבים פרסמו בקבוצות פייסבוק שונות, איך ומתי יספיקו ללמוד איך ללמד בטבע, בשדה הפתוח, בשטחים הציבורים ואיך עליהם לשנות את שיטות הלימוד. אך אורית שירי, מנחת הורים ומעבירה סדנאות חוגים בטבע לילדים, עושה זאת כבר שלוש שנים ולפי דעתה זוהי הדרך העדיפה.  

"מדובר בלמידה חווייתית, למידה הבלתי אמצעית וכיום אין יותר מקום לתפיסה שהמורה הוא בעל הידע . המורה בחוץ  מכוון יותר ומאפשר. המורים ילמדו בדרך הרבה יותר גמישה ומהנה. אין יותר ענישה של צא החוצה. ניתן להתמודד הרבה יותר טוב עם ילדי הקשב וריכוז שזקוקים לתנועה ואתגרים תכופים. יותר קל לגבש קבוצות לעבודת צוות כשמחלקים משימות בשטח למספר ילדים לעבוד יחד. יותר קל להעצים כי אפשר לעשות למידה עצמאית . יש הרבה פחות קונפליקטים סביב משמעת וזוהי הדרך הנכונה".