"פליטים מסודן שחדרו משטחה של מצרים לישראל כדי למצוא בה מקלט, האם ריבונותה של ישראל נפגעה כתוצאה מכך? נמק תשובתך", את השאלה הזו נשאלו תלמידים בכיתה ז' בבית ספר בחולון במהלך מבחן באזרחות. אחד התלמידים, בן 13, שהתכונן כראוי למבחן בסיוע אמו ענה: "לא, כי הם לא מאיימים או פושעים במדינת ישראל. כל עוד לישראל יש שליטה מלאה עליהם ואין פגיעה בריבונות".
המורה החליטה לפסול את התשובה ולהוריד לו חמש נקודות בטענה שהיא לא נכונה. הציון הסופי אגב היה 90, אבל התלמיד לא היה מרוצה שכן היה משוכנע שתשובתו נכונה. אמו, עיתונאית במקצועה, הסבירה לו שהיא גאה בתשובתו למרות החלטת המורה לפסול אותה.
בשיחה עם mako, אמרה: "הוא היה מאוכזב מאוד מהחלטת המורה לפסול לו את התשובה. אני דווקא התרגשתי מאוד, ומבחינתי הוא קיבל 100. זו שאלה טריקית שגם מורה באזרחות הייתה נכשלת בה כי יש פה יותר מתשובה אחת נכונה", הסבירה האם, "הבן שלי הוא ילד ידען, סקרן שגדל על ערכים לכבד ולאהוב כל אדם באשר הוא בלי שום קשר לצבעו, מוצאו או גזעו. הוא חונך לכבד כל דעה של אדם ולהשמיע גם את דעתו. זה שהמורה החליטה לפסול לו את התשובה לא אומר שהיא לא נכונה".
לדבריה, היא חינכה את בנה לא להיות מקובע אלא ללמוד כל נושא לגופו של עניין ולגבש לו דעה עצמאית משלו ולא לזרום אחר העדר. "הוא צופה בחדשות ושומע אקטואליה, חשוף למה שקורה במדינה גם מבחינה פוליטית ויש לו דעה משלו לגבי כל דבר. אני שמחה מאוד שהבן שלי לא זורם כמו העדר. חשוב לי שהוא נחשף לעוד דעות אחרות, רק כך אפשר לנהל דו-שיח והתשובה שלו היא נקודת המבט הדמוקרטית שלו. בעיניו אדם שהגיע לישראל חסר בית – זכאי לעזרה מצד המדינה. אני מאושרת שיש לי בן כזה. חשוב לי לומר שבית הספר דווקא מחנך לחשיבה עצמאית ושיוויון זכויות אבל על משרד החינוך להוביל קו אחיד ולתת הנחיות ברורות בנושא".
האם העלתה אתמול (שני) פוסט לדף הפייסבוק שלה ומאות גולשים תמכו וחיזקו את בנה וטענו שתשובתו הייתה נכונה ומתחו ביקורת על מערכת החינוך. "לטעמי הוא צודק מאוד בתגובה, מגיע לו 100 באזרחות ובאנושיות", כתב אחד הגולשים. אחרים הביעו תמיהה על עצם השאלה שהיא בעייתית ומאחר וזו שאלה מוסרית - יש כמה תשובות ואין לפסול את תשובתו של איתי.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "מנהלת בית הספר מסרה, כי המורה התבקשה לכתוב את התשובה הנכונה. א. על פי הגדרה ריבונות מדינת ישראל: למדינה קיימים חוקים ועליה לאכוף חוקיה. אכיפת החוק באה במטרה לשמור על הסדר במדינה. לכן, כל מי שנכנס למדינה ללא אישור מסודר, כדוגמת חדירה ממדינה אחת לאחרת פוגע בריבונות המדינה, כלומר לחוקיה. ב. מן הראוי היה, כי המורה תכתוב את התיקון ליד התשובה, אך לדבריה המורה ערכה את תיקון המבחן בכיתה, במהלך החזרת המבחנים".