1. כל ילד חייב להרגיש אהוב.
למה זה כל כך לא מובן מאליו? הרבה מבוגרים גדלו בלי הידיעה שאהבו אותם כילדים. ילד שלא מרגיש אהוב לא יצליח לייצר אהבה לעצמו, עליו ללמוד ממישהו קרוב מהי אהבה, ואיך מביעים אותה.
מה לעשות? אמרו לילדיכם בכל הזדמנות שאתם אוהבים אותם, הרשו לעצמכם להקדיש כמה שניות של מבט מתבונן בהם, ממש כפי שהייתם מביטים באהוב לבכם כבהתחלה. כך הם ילמדו להביט בעצמם ולבם יפתח לאהוב ולהרגיש נאהבים.
2. כל ילד חייב להרגיש נחוץ.
ילדים מגיעים לעולם תלויים לחלוטין, מכל הבחינות. הם נמצאים במצב של נחיתות ביחס למבוגרים ואחת הדרכים הראשיות לחיזוק תחושת הערך היא לאפשר להם להרגיש נחוצים כבר כשהם קטנטנים – אפשר לתת לילדים תחושת נחיצות ברגעים מאוד קטנים של עזרה, של נוכחות, של עשייה.
מה לעשות? הילד מבקש לערבב? להשקות את העציץ? הוא מציע רעיון? זו ההזדמנות להגיד לו כמה הוא חשוב, ולעודד אותו לעשות עוד עוד ולהיות אחראי על אותו העניין.
3. כל ילד חייב להרגיש שהוא חשוב ובעל משמעות.
ילד צריך להרגיש חשוב בעיני ההורים שלו, להרגיש שדעתו חשובה, שהרעיונות שלו מעניינים, שיש לו מה להציע במיוחד לנו ההורים. אם הוא יחווה חוויה חיובית הוא ירשה לעצמו להביע את דעתו בפומבי בלי לחשוש מהתגובות של הסביבה.
מה לעשות? בפעם הבאה שהילד אומר "יש לי רעיון" הטו אוזן, ועודדו אותו על הרעיון הנהדר שלו.
4. כל ילד רוצה שהשם שלו יישמע בהקשרים חיוביים.
שם הוא המילה שמלווה את הילד מרגע לידתו ועד יום מותו. באילו הקשרים אתם משתמשים בשמו של הילד? פעמים רבות הורים מספרים שמשתמשים בשמו של הילד בהקשרים של כעס, דרישות, או כל מיני מנהלות. חשוב שהילד ישמע את שמו עטוף בהקשרים חיוביים של אהבה ויחס חם.
5. כל ילד רוצה להרגיש מעודד.
עידוד הוא כל מה שמעלה את ערכו בעיני עצמו.
מה לעשות? שימו לב למקומות שאתם רוצים לחזק בילדיכם, חיזוק החלקים החיוביים והתמקדות בהם יקטין באופן משמעותי את החלקים הפחות מוצלחים. בנוסף עידוד הוא דרך נהדרת לסמן לילד מהי התנהגות חברתית מקובלת, מה שיעניק לו כלים לאינטראקציות חברתיות.
6. כל ילד צריך להרגיש מוגן.
כשאנחנו מדברים על גבולות, אנחנו מדברים על גבולות ששומרים על כל בני המשפחה, ילדים נולדים ללא הוראות הפעלה, לכן פעמים רבות נראה אותם סוטים מהדרך המוכרת להורים, תפקיד ההורים ללמד את ילדיהם מהי הדרך על ידי דוגמה אישית, והבהרת המסרים בשפה המובנת לילדים.
7. ילדים צריכים להרגיש בטוחים לטעות
כל בני האדם טועים.הרבה בני אדם חוששים לטעות שמא ייתפסו טיפשים, או לא מוצלחים, או לא מושלמים.ילדים לומדים דרך הוריהם האם בטוח להתנסות בתחומים שונים או רק באלו שבטוח יצליחו,
מה לעשות? ככל שנעודד אותם להתנסות בתחומים בלי שנחשוש שיטעו כך הם יתנסו בלי לחשוש לטעות.
8. ילדים יסמכו על עצמם אם ההורים יסמכו עליהם.
הורים משקפים לילדים מה הם מסוגלים ומה לא. גם אם ילדים נראים בעיני ההורים חלשים ולא יכולים - מפתיע לראות איזה פער יש בין מה שאנחנו מספרים לעצמנו לבין היכולת האמיתית. ילדים מאמינים לנו ההורים, אם נעניק להם תחושת בטחון - כך הם גם ירגישו.
9. ילדים לא מדברים רגשות אם לא מלמדים אותם.
ילד לא יודע מה הוא מרגיש כשהוא חווה רגשות כמו כעס, עצב, אכזבה, תסכול, קנאה, כמו גם שמחה, אהבה, התרגשות, ציפייה וכו'. אינטלגנציה רגשית מתפתחת גם כאשר הרגשות שהם מרגישים מובנים להורים וכאשר הרגשות שהם מרגישים מקבלים שם, כך לאט לאט הילד ילמד להביע את רגשותיו במלים וגם כשהוא מבין מה הוא מרגיש מיד עוצמת הרגש מתאזנת.
10. תקשורת עם נוכחות.
ככל שנהיה יותר נוכחים בהוויה שלנו עם הילדים, נקשיב באמת, נשתף באמת, נחבק באמת, כשכל הלב ומי שאנחנו יונחו שם, כך הילד ירגיש שהוא מספיק חשוב ומעניין. השנים הראשונות בחיים של הילדים שלנו הן שנים של זריעה, השקייה ודישון, יש לנו ההורים השפעה על עיצוב הערך העצמי של הילדים שלנו, ביכולתינו לחזקו ולהעצימו.
*חופית אורנשטיין היא מנחה במכון אדלר.