אל החינוך המיוחד לגיל הרך הגיע בן נדל, אחד המשתתפים בחתונה ממבט ראשון (הערב אחרי החדשות, קשת 12), בשלב מאוחר יחסית של חייו, בגיל 26, "כאשר התחלתי לברר עם עצמי מה אני ארצה לעשות שאהיה גדול. היה לי מאוד ברור שאני רוצה לעסוק במקצוע משמעותי, מספק ומאתגר ואת שלושתם מצאתי בעשייה החינוכית".
איפה עבדת לפני זה?
"לפני שהחלטתי ללמוד חינוך עבדתי ולמדתי את נפלאות הקונדיטוריה שגם בו מצאתי לא פעם משמעות".
למה החלטת לעבוד בגן ילדים ולמה דווקא עם ילדים שמתמודדים עם אוטיזם?
"ההחלטה לעבוד עם ילדים בגיל הרך לא הייתה על הפרק עד לרגע בו נחשפתי בפעם הראשונה לילדים על הספקטרום האוטיסטי כחלק מההכשרה אותה עשיתי בתואר. מאותו רגע הבנתי בדיוק מה הייעוד שלי בחיים והתחלתי לחקור את הלקות לעומק".
יש מישהו שהביע חשש מהעובדה שאתה גבר? אילו תגובות אתה מקבל מהסביבה?
"זאת שאלה מעולה ונשאלתי עליה לא פעם גם במהלך התואר, אציין שהייתי הגבר היחיד במסלול של 120 סטודנטיות שלא תמיד פרגנו לי על הבחירה שלי ללמוד מקצוע שמוגדר כ'נשי'. אבל המשכתי ללמוד בכל הכח ולא נתתי לרעשים מבחוץ לחדור.
"במפגש הראשון שלי כמנהל גן עם הורים, קיבלתי המון תגובות חיוביות ומפרגנות ותמכו בי לאורך כל הדרך וזאת הרגשה נפלאה. אני מאמין שהמגדר לא צריך להוות בעיה כמו שאין סיבה שנשים לא יעשו תפקידים שנחשבים ל'גבריים', גברים לא יעשו תפקידים שנחשבו ל'נשיים'. הכל מתחיל בחינוך בגיל הצעיר לשיווין ולביטול ההפרדה המגדרית".
מה הערך המוסף שלך בתור גבר לגן ולילדים?
"חשוב לי להתייחס לזה שיש ילדים שהוריהם חד מיניים, אז דמות גברית יכולה להועיל למשל. או שהערך המוסף זה שמגיל קטן מלמדים את הילדים להיות פתוחים לבעלי תפקידים מכל המינים וכל המגזרים, בלי אפליה. הזדמנות שווה לכולם לעסוק בתחום שמעניין אותם בלי סטיגמות או דעות קדומות. השינוי החברתי מתחיל בחינוך ילדינו".
מתי נראה יותר גברים במקצוע?
"כשתהיה יותר פתיחות מחשבתית, סובלנות, שוויון והזדמנות שווה לכל פלח בחברה לעסוק במה שהוא מאמין ואוהב, ללא הבדל של דת, גזע או מין. דבר נוסף וחשוב מאוד שיכול לעודד עוד אנשים, וביניהם גברים, להצטרף למערכת החינוך בישראל הוא העלאת השכר החודשי".
אתה מרגיש שהיום מקובל יותר לראות גברים גננים?
"אני שם לב שהיום יש התקדמות בנושא, ויותר גברים פונים למקצועות החינוך, אבל עדיין הם מהווים אחוז נמוך יחסית. מקווה שעם הזמן גברים שמתעניינים בתחום ירגישו מספיק ביטחון וגאווה לפנות לתחום מבלי לחשוש מדעות קדומות".
מה האתגרים הגדולים בעבודה עם ילדים על הרצף?
"האתגרים המשמעותיים הם בעיקר שהרצף הוא נרחב והצרכים משתנים מילד לילד, כך שיש צורך להתאים לכל ילד מענה ייחודי עבורו תחת אותה מסגרת. צריך גם סבלנות רבה, אופטימיות לתהליכים ותמיד לראות בהצלחה קטנה כגדולה".
מה ההבדל בעבודה כגנן בגן של ילדים על הרצף לעומת של ילדים טיפיקלים?
"ההבדל העיקרי הוא בצרכים ההתפתחותיים והרגשיים של הילדים, והמענים הנדרשים להם. התכנים יכולים להיות זהים – למשל רכישת מיומנויות, פיתוח עצמאות וכישורים חברתיים, וכן התייחסות לחגים ומועדים – אך דרך ההעברה בחינוך המיוחד יותר ויזואלית ומצריכה בניית תכנית אישית לכל ילד בהתאם לקצב וליכולות שלו בכל תחומי התפקוד".
מה המטרות של הגן שאתה עובד בו?
"גן תקשורת – גן המיועד לילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי (ASD). המסגרת הגנית מספקת טיפולים פרה רפואיים בנוסף לתוכנית החינוכית של משרד החינוך. בגן מונהג יום לימודים ארוך 7:45-16:45 המאפשר רצף למידה פרטני ואיכותי הרבה יותר. לכל תלמיד נבנית תוכנית לימודים אישית (תל"א) בשיתוף הצוות הרב מקצועי והורי התלמיד, מטרת התוכנית היא למקד את המטרות החינוכיות והטיפוליות אותם אנו רוצים לקדם. מטרת הגנים היא בעיקר לתת מענה מקצועי לצורכיהם הייחודיים של תלמידים, שהמסגרות הרגילות של משרד החינוך אינן מתאימות להם".
לסיום, נדל מדגיש את חשיבות האבחון המוקדם על התפתחות הילד בגיל הרך. "מהניסיון האישי שלי, ניכרת התקדמות הרבה יותר משמעותית בילדים שמגיעים לגן ועברו אבחון בגיל צעיר. גם מחקרים מוכיחים שהתערבות אינטנסיבית, אינטגרטיבית, רב מקצועית שמתחילה מגיל מוקדם ככל שניתן, מאפשרת הישגים התפתחותיים רבים. ככל שיש יותר הבנה מצד משפחת הילד על המערך הייחודי של הקשיים והכישרונות, של הגורמים המעכבים או המקדמים תקשורת עבורו, לאורך זמן זה מוביל למיצוי הפוטנציאל ולמימוש היכולת לקחת חלק בסביבה שלו ובחברה".