זהו. זה קרה - הלא ייאמן! החופש הגדול באמת כבר מאחורינו. לצד שמחת ההקלה שבחזרה לשגרה, נכנסים גם החששות הגדולים עם השיבה למסגרות. תלמידים רבים שסובלים מבעיות קשב וריכוז שוב צריכים להתמודד מחדש עם הקשיים לשבת בכיתה, להקשיב למורה ולהיות חלק ממערכת שלא נותנת מענה לצרכים ולאתגרים שלהם.
מיזם טכנולוגי חברתי בשם "מוח מצוין", מאיים להוציא את ריטלין מברירת המחדל שהוא הפך להיות בשנים האחרונות. המיזם מאפשר לתלמידים עם לקויות למידה ובעיות קשב וריכוז לאמן את יכולות הריכוז שלהם באמצעות טכנלוגיית נוירו פידבק. באימון, המסופק ללא עלות לבתי הספר ולתלמידים, מוצגת בזמן אמת רמת הריכוז של המתאמן ובכך מתאפשר לו ללמוד באופן עצמאי כיצד להתרכז. "הייתי מציעה לילדים צעירים או מבוגרים ממני שיש להם בעיות של קשב וריכוז, להשתמש בתוכנה, במקום לקחת ישר ריטלין, זה ממש כמו חדר כושר למוח", אומרת מוריה אברהם (12) מרמלה שהשתתפה בתוכנית האימון.
בינואר 2015 החליט עופר לידסקי, יזם הפרויקט, שהוא רוצה ליצור מיזם קהילתי בדמות טכנולוגיית נוירו פידבק, שיביא בשורה לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז ונמצאים במערכת החינוך. "היום משתמשים בטכנולוגיה הזו בכל העולם, ובעשור האחרון יש לה ביסוס מחקרי משמעותי. קליניקות בארץ ובעולם משתמשות בנוירופידבק, כדי לאמן אדם למצב מסוים על ידי פידבק חיובי. ב"מוח מצוין" לקחנו שיטת אימון קיימת ובנינו מערך תוכנה ותוכנית אימונים פשוטה כדי שתהיה נגישה לתלמידים בבתי ספר, והמטרה היא להפוך את זה לפרויקט לאומי", אומר לידסקי שעבד על הפרויקט בשיתוף עם אוניברסיטת בר אילן, ובאמתחתו חברות סטארטאפ בתחום הטכנולוגיה, מציאות מדומה, סייבר ועוד. לידסקי הבין מהר מאוד שיש צורך בהשקעה כספית נוספת, ושהמיזם לא יוכל להיות רק חברתי, אלא גם יצטרך להיות מסחרי, והמיזם פוצל לשניים: עמותה שנקראת "מקשיבים מחדש", המפעילה את תוכניות האימונים בבתי הספר ומעבירה קורס הכשרת מדריכים בבר אילן בהתנדבות, וזרוע מסחרית בדמות חברה שנקראת "מוח מצוין" אשר פיתחה את כל הטכנולוגיה שמאפשרת את הפלטפורמה, ונמצאת כרגע בסבב גיוסים כדי לפרוץ לשוק העולמי.
הערכה כוללת חיישן שמורכב על המצח, מודד את הפעילות המוחית, ונותן למתאמן פידבק. כשהמערכת מזהה שהילד מרוכז היא נותנת לו פידבק חיובי בנקודות, וכשהוא מאבד את הריכוז הוא מפסיק לקבל נקודות. תוכנית האימונים מורכבת מעשרה משחקים מגוונים בני שתי דקות, כאשר המטרה היא כמובן לשמור על רמת עניין וריכוז של המתאמן. הקשת עם החיישן קוראת את התדרים במוח וכך באמצעות כוח המחשבה, ניתן להרים דברים כמו מסוק וירטואלי על המסך. החיווי הוא חזותי וקולי. בינתיים, עד שהערכות יגיעו לכל בתי הספר, ניתן לרכוש ערכה ביתית בעלות של 1490 ₪ ולבצע תוכנית אימונים בבית.
לדברי לידסקי, תוכנית האימונים ממוקדת בבעיות של קשב וריכוז, מגיל 10 ומעלה וכל אחד יכול לשפר דרכה את יכולות הריכוז שלו. אחוזי ההצלחה עומדים על 85 אחוז. "אפשר לדעת אם זה עוזר רק לאחר 10 מפגשים. אך גם אם זה לא מתאים, אין לזה תופעות לוואי, כך שזה לא מזיק לאף אחד. העקרון של נוירו פידבק דומה לרכיבה על אופניים, בשלב הראשוני הילד לומד מה הוא צריך לעשות, ואז מתחיל להתאמן על כך. לאחר תוכנית אימונים של 30 מפגשים בני חצי שעה, היכולת הזו נשארת איתך. מחקרים שונים מראים שהיעילות והאפקטיביות של נוירו פידבק מגיעים לרמת יעילות של טיפול תרופתי. כל מי שסיים את תוכנית אימונים שיפר את הציונים באופן משמעותי בכל המקצועות. ילדים שיפרו את היכולות שלהם גם בדברים יומיומיים כמו נסיעה על סקייטבורד", מוסיף לידסקי.
מערכת החינוך צמאה לפתרונות
עד כה לא נעשה בארץ מחקר קליני על השיטה, אך נערך פיילוט בבתי ספר ברמלה, פתח תקווה ובקרוב קרית מוצקין, הר אדר ואבן יהודה . אחד מבתי הספר הללו הוא חטיבת הביניים "אחד העם ורבר" בפתח תקווה. שרית קיצוני מנהלת החטיבה, מספרת כי התוודעה לפרויקט דרך אחת היועצות של בית הספר. "ההנחייה הכי שכיחה והכי לא רלוונטית, היא להגיד לילד בשיעור: "תתרכז, אתה לא מרוכז!", לאחר שהתנסיתי הבנתי, כי דרך הטכנולוגיה הזו, בפעם הראשונה, הילד יכול לדעת מה זה אומר להתרכז. בדיוק כמו שבדיאטה, האדם זקוק למשקל כאמצעי חיווי. זו קידמת הטכנולוגיה בשירות התהליך הלימודי, אנחנו מותקפים על ידי משבשי ריכוז, ואנו צמאים לפתרונות שיסייעו לילדים לאסוף את עצמם ולהיות ממוקדים ורגועים. אנחנו אמורים להכין ילדים לחיים שאנחנו בעצמנו לא יודעים מה צפוי להיות בהם, וחייבים לשלב את מה שהטכנולוגיה מציעה לנו כדי להתמודד עם הפגעים שיש היום".
לאחר שהתנסתה, קיצוני פנתה למורים וביקשה מהם לאתר ילדים בעלי פוטנציאל אשר ברור כי מה שפוגע בלמידה שלהם הוא בעיות ריכוז, חלקם מטופלים בריטלין וחלקם לא. במהלך חופשת הקיץ האחרונה נבחרו 8 תלמידים בגילאי 12-15, אשר הגיעו 10 פעמים לאימונים בבית הספר. "עצם העובדה שכולם התמידו (למעט ילדה אחת) להגיע במקום לבלות בים או בקניון מצביעה על כך שהם מצאו בזה תועלת . ביקשתי מהם ומההורים שלהם פידבק, והם אמרו שהם רואים יותר הצלחה באימונים, וגרף ההתקדמות עלה בצורה משמעותית, את הביטוי של זה אני מצפה לראות בשנת הלימודים הקרובה", אומרת קיצוני ומספרת כי אחת הבעיות שאיתה מתמודדים הילדים היא שלוקח להם המון זמן "להתניע" כאשר הם מתיישבים לכתוב מבחן. "לכן החלטתי שאני ארשה להם להגיע בימי מבחנים מוקדם בבוקר כדי לעשות אימון עצמי לפני המבחן, בדיוק כמו חימום לפני אימון ספורט".
כמו חדר כושר למוח
למוריה אברהם (12) מרמלה היו קשיי קשב וריכוז מאז שהייתה בכיתה ג'. "הרגשתי שאני לא יכולה להסתכל על המורה ולהקשיב לה יותר מדקה וחצי, הייתי מתעסקת בדברים אחרים ומדברת עם חברים. בבית לא הייתי עושה את רוב השיעורים כי לא הבנתי את החומר, ובמבחנים היה לי די קשה. הציונים שלי לא היו כל כך טובים, בין 60-70 בכיתות ג-ד. המורה שלי אמרה להורים שלי שיתנו לי ריטלין, אבל אימא שלי שעובדת בתחום הרפואה, לא הייתה מוכנה לתת לי ריטלין".
מוריה נבחרה לצד מספר ילדים נוסף מכיתתה להצטרף לתוכנית "מוח מצוין", ובמהלך כיתה ה' הגיעה פעמיים בשבוע לבית הספר לאימון. "לאט לאט היו שיפורים, הרגשתי שזה נותן לי מוטיבציה וביטחון ללמוד. פתאום הסתכלתי על המורה ויכולתי באמת להתרכז, ולא להתעסק בדברים אחרים. כבר אחרי שבועיים התחלתי להרגיש שהמוח שלי מצליח להתרכז ולעבוד. הרגשתי בעיקר את השינוי בכיתה, אבל גם כשאנשים דיברו אליי, אם פעם לא הייתי ממש מקשיבה, אחרי הנוירופידבק היה לי יותר קל להקשיב. היום אני עולה לכיתה ז', והציונים שלי ממש השתפרו מ-60 ל-90 ו-100. היה לי כייף להתאמן כי הרגשתי שבעזרת האימון יכולתי להיכנס לכיתה וללמוד. אם היו שואלים אותי, הייתי מציעה לילדים צעירים או מבוגרים ממני שיש להם בעיות של קשב וריכוז, להשתמש בתוכנה, במקום לקחת ישר ריטלין, זה ממש כמו חדר כושר למוח".