סקר חדש שערך מכון המחקר INSIGHT, המתמחה בשוק הילדים, מגלה מיהם הכוכבים, הזמרים, תכניות הטלוויזיה והדמויות המצוירות האהובים ביותר על הדור הצעיר. בנוסף, התפרסמו נתונים בדבר הפעילויות ותחומי העניין המועדפים, כמו גם על הרגלי הגלישה באינטרנט וברשתות החברתיות.
אייל גולן או ג'סטין ביבר?
הסקר שנעשה בקרב מדגם ארצי מייצג של 314 ילדים בגילאי 6-14 נערך לקראת תחילת פעילות של "חברת סבן מותגים ישראל" בשנת 2013. עולים ממנו כמה נתונים שעשויים להפתיע את המבוגרים: בכל הגילאים עלה כי אייל גולן הוא הזמר המועדף, אחריו דודו אהרון, שרית חדד, ובמקום הרביעי משה פרץ. רק 7% מהילדים אוהבים את הזמר ג'סטין ביבר, בניגוד למה שרבים מהמבוגרים טועים לחשוב.
בגזרת תכניות הטלוויזיה, נמצא כי בקרב בני ובנות 6-11 בוב ספוג מוביל עם 41%, אחריו "קסם של הורים" עם 17% ו"פיניאס ופרב" עם 13%. "דורה" קיבלה את אהדתם רק של 4% מהילדים ו"גאליס" עם 8%. מסתבר שגם בקרב הילדים הגדולים יותר, בגילאי 12 ומעלה, התכנית "בוב ספוג" היא האהובה ביותר. מנגד, חמישית מהילדים בגילאי 12-14 ציינו שאין להם תכנית אהובה. לטענת מחברי המחקר זה תואם מידע שהצפייה בטלוויזיה פוחתת עם העלייה בגיל בקרב בני נוער. "הפיג'מות" זוכה לאהדה של 11% מהילדים ואחריה "ארתור" עם 10%.
באשר לדמויות מצוירות, פורסם כי דמויות הפונות גם לבנים וגם לבנות (יוניסקס) הן המועדפות ביותר בקרב הילדים. במקום הראשון שוב בוב ספוג עם 4.1%, אחריו אנגרי בירדס עם 3.9%, טום וג'רי עם 3.7% ולוני טונס עם 3.3%. "זה קשור לכך שבכולנו יש יסוד גברי ויסוד נשי", מסבירה אסנת חדייר, פסיכולוגית קלינית מומחית שמטפלת בילדים ונוער ועוסקת בייעוץ להורים. "דמויות יוניסקס מאפשרות גם לבנים מאוד 'גבריים' להתחבר לצדדים 'נשיים', בלי להתחייב על זה או בלי שצריך להתבייש".
פקמן המיתולוגי נבחר על ידי 2.9% מהילדים, הלו קיטי על ידי 2.6% ופאואר ריינג'רס על ידי 2.1%. בחלוקה על פי המינים, באופן לא מפתיע שוב בוב ספוג הוא הדמות האהובה ביותר על הבנים, בעוד שהקוף החייכן פול פרנק, הלו קיטי, בראץ, ברבי וניקי הן הדמויות שאהובות יותר על הבנות.
רק 3 אחוזים קוראים ספרים
מהסקר עולה שהפעילות המועדפת על הילדים בגילאי 6-14 היא בילוי באינטרנט או במשחק מחשב. 41% מכלל הילדים בחרו במשחקי מחשב. לעומת זאת, רק 3% מהילדים בחרו בקריאה כפעילות מועדפת. בצפייה בטלוויזיה בחרו 21%. ההעדפה למשחקי מחשב גבוהה יותר ככל שעולה הגיל ובמיוחד בקרב הבנים, בעוד שצפייה בטלוויזיה גבוהה יותר אצל הבנות עד גיל 11. לגבי פעילויות מחוץ לבית, בנים מעדיפים פעילות ספורטיבית ובנות מעדיפות פעילות אמנותית.
על אף שגלישה ברשתות החברתיות מותרת רק החל מגיל 13, מהסקר עולה כי למעלה מ-88% מהילדים בגילאי 12 הם בעלי פרופיל פייסבוק, ושגם 10% מהילדים בגילאי 6-8 מסתובבים ברשתות. "הילדים של היום מבינים שהחיים החברתיים קורים ברשת", אומרת חדייר. "ושאם אתה לא שם אתה לא קיים. העיסוק בפייסבוק ובמשחקי מחשב הוא גם מאוד ממכר. כשמתרגלים לצרוך מסך בכמויות גדולות, קשה להחליף את זה בפעילויות אחרות בהן הגירויים הם פחות חזקים".
עוד היא מוסיפה ומצרה: "הילדים של היום נפגשים פחות זה עם זה, וגם כשנפגשים חוצץ ביניהם לעיתים מסך של מחשב. הם מתמכרים כאמור לגירוי החזק על המסך, ולכך שלא צריך להתאמץ יותר מדי כדי להיות באינטראקציה עם האחר. להקשיב לו, לענות לו, להתחשב בו. בזירה של הפייסבוק יש להם הרבה יותר שליטה במה שקורה: אפשר לברור אנשים, להחליט איך ומתי מגיבים, ויש פחות הפתעות".
בעוד שלהורים שלהם יש הרבה פחות שליטה.
"זה אמנם נראה לפעמים כאילו הילדים זקוקים רק לחברים ולמחשב ולא 'רואים ממטר' את ההורים, אך ההיפך הוא הנכון. הילדים זקוקים מאוד לקשר עם ההורה, לזמן משותף, ולסקרנות כלפי עולמם.
ההורים צריכים להיות ערניים לתכנים אליהם הילדים שלהם חשופים. אבל רצוי שזה יעשה דרך קשר, עניין אמיתי בעולמם, והשקעה של נכונות וזמן בללמוד קצת את הזירות הווירטואליות של הילדים ולהבין את סוד קסמן וגם את הסכנות הטמונות בהן. אם נכיר טוב את הילדים שלנו ונהיה כתובת עבורם ומודל לחיקוי והזדהות, הסכנות יקטנו".
לא פלא אם כך שעל פי הסקר המתנה המועדפת ביותר ליומולדת על ילדים בכל הגילאים היא אייפון. בני ה-12 ומעלה גם ישמחו לקבל אייפד, כסף לטיול בחו"ל ובגדים. "מבחינת הצורך החזק להשתייך חברתית ברור היום לילדים במה צריך להיות מצויד", אומרת חדייר וממהרת להרגיע. "העניין הוא שיש פער בין מה שילד יצהיר בפני חבריו שהוא צריך רוצה ואוהב, לבין מה שהוא אוהב בפועל בחדרי חדרים. האהבות האמיתיות של הילדים הן עדיין דומות לאיך שהיה פעם: ילדים תמיד יתחברו לחיות מחמד חמודות, תמיד יאהבו לבלות עם סבא וסבתא, לשחק בחוץ, ולפעמים לא יספרו לחברים מה הם באמת חושבים על ג'סטין ביבר".
באופן מפתיע, ההורים והסבתות הם עדיין הדמויות הנערצות ביותר על ילדים. 19% מהילדים בגילאי 6-11 בחרו באימא כדמות הנערצת עליהם לעומת 13% בגילאי 12 ומעלה. 5% מהילדים בגילאי 6-11 ו-7% מהילדים בגילאי 12 ומעלה בחרו בחבר/ה. סופר-מן, למשל, נבחר רק בקרב 5% מהילדים בגילאי 6-11 ו-3% בקרב 12 ומעלה.
חדייר מסבירה זאת: "הנתונים הללו מראים מצביעים על דור ילדים שמושפע מעידן של טכנולוגיה מתפתחת וערכים של חומרנות, אבל עדיין הפנים גם את הערכים של דור ההורים שלהם. ההורים מצד אחד פתוחים לטכנולוגיה, אבל מצד שני מחוברים לערכים יותר קהילתיים שהם גדלו עליהם כילדים, כמו דמי כיס, משפחתיות חזקה, אהבת חיות מחמד וכדומה".
זה גם מפתיע, בהתחשב בכך שרק כשליש מהילדים מקבלים דמי כיס קבועים מההורים הנערצים עליהם יותר מכל. "ההורים של היום מלהטטים בין בית וקריירה ואולי לא פנויים מספיק כדי לתכנן מראש עניינים של תקציב לילד כמו דמי כיס", מציעה חדייר הסבר. "זה יותר משתלב עם אורח החיים התזזיתי לתת לילד כסף כשהוא מבקש, ולא לתת סכום קבוע ביום קבוע כדי שילמד לנהל תקציב".
לסיכום, מה כולנו יכולים ללמוד על ילדים מהסקר?
"רוב הילדים יפעלו קודם כל על פי מה שמקובל חברתית, בעיקר ככל שגילם מתקרב לגיל ההתבגרות. ילדים צעירים עדיין 'ירשו לעצמם' לעשות את מה שאוהבים ופחות את מה ש'צריך' על פי קודים חברתיים. ודבר שני וחשוב, אולי מה שהכי מאפיין את דור הילדים של היום הוא השילוב בין החדש לישן, והעובדה שבניגוד למה שלפעמים נראה, הטכנולוגיה לא מצליחה לתת מענה לכל הצרכים של הילדים בשיחה, מגע וקשר ודמויות הוריות להזדהות איתן".