1. "הצלחת מצוין לילד בגילך"
כשאנחנו מעודדים את הילד לעצמאות, אנו מבקשים שהוא יעשה דברים לבד. מן הסתם, הפעמים הראשונות יהיו לו קשות כי הוא לא יודע או לא רגיל לעשות את אותה פעולה לבד. למשל, לשתות מכוס לבד או להגיע לסיר בזמן. במקום להסתכל על חצי הכוס הריקה או על מבחן התוצאה הסופית (שלפיו הילד אולי נכשל במשימה), חשוב להדגיש את מה שהוא כן הצליח בו, ולו חלקית, ולהחמיא לו על כך. למשל: "הגעת כמעט עד הסיר, זה נהדר לפעם הראשונה".
2. "לפעמים לוקח זמן עד שלומדים לעשות דברים לבד. גם לילדים, גם למבוגרים"
חשוב לתת לגיטימציה לכך שהילד לא מצליח בפעם הראשונה או לא צולח את המשימה במלואה.
3. "לא נורא שלא הצלחת, יותר חשוב שניסית"
אם ילד ניסה ונכשל, חשוב מאוד לא לתת לו להתייאש ולעודד אותו להמשיך לנסות. הבעת הערכה לאומץ לנסות משהו תגרום לילד לא להתייאש ולהמשיך לנסות להיות עצמאי.
4. "אני סומך עליך שאתה יכול לעשות את זה"
הילד לומד על עצמו, על יכולותיו ועל הדברים שהוא מסוגל לעשות מאופן ההתייחסות שלנו אליו. חשוב לשדר לילד שאנו מאמינים ביכולותיו כדי שהוא גם כן יאמין בהן.
5. "אתה יכול לבד, כל הכבוד שהצלחת לבד"
בגיל הרך העידוד לעצמאות נעשה בעיקר על ידי מתן אפשרות לעשייה יותר מאשר במילים עצמן. לדוגמה, אם הילד נופל, צריך לעודד אותו לקום ולא לרוץ ולהרים אותו בצעקות בהלה. אפשר לעזור לו על ידי האמירה "אתה יכול לקום", ולאחר שהוא קם, חשוב לעודד אותו במשפט כמו: "כל הכבוד שקמת לבד, יפה מאוד".
6. "אני תמיד כאן לעזור לך, אך עליך לנסות להתמודד קודם בכוחות עצמך"
מגיל שבע ומעלה ניתן לעודד ילדים לעצמאות באמצעות שיחה מעמיקה על הנושא ולחזק אותם בעזרת משפטים שמעבירים את המסר שאנחנו מאמינים ביכולתם להצליח. חשוב לילד בכל גיל לדעת שיש גב חזק ויציב מאחוריו, כשהוא מנסה לעשות דברים ולהתמודד בכוחות עצמו. רק כך הוא יעיז וינסה, ולא יפחד גם להיכשל. מידת העצמאות של הילד תיקבע על ידי מידת העצמאות שהוריו יאפשרו לו ועל ידי הביטחון העצמי שלו. זה עובד גם בכיוון ההפוך: מידת הביטחון העצמי נקבעת על ידי היכולת של הילד לעשות דברים בכוחות עצמו, ולהצליח בהם.
7. "אתה מסתדר יפה מאוד בכוחות עצמך"
ככלל, כל הילדים רוצים את הערכת הוריהם. יש לנצל עובדה זו לחיזוק ולעידוד העצמאות ולהגיד לילדים כי הפעולות שהוא עושה באופן עצמאי מוערכות מאוד על ידי ההורים. אמירה כזו מחזקת אצל הילדים את הנטייה להמשיך לעשות בכוחות עצמם את מה שהם יכולים.
8. "אתה מצייר מאוד יפה!"
במצבי הצלחה חשוב לחזק את הדימוי העצמי של הילד על ידי "משוב ממוקד תכונה", במשפטים כמו "אתה מאוד חכם", "אתה חבר טוב", "אתה כותב מאוד יפה" ועוד. בגילאי הגן ובית הספר היסודי, לדמויות הבוגרות המשמעותיות יש השפעה עצומה על עיצוב הדימוי של הילד. לכן המשובים שהילד מקבל מהן הם הבסיס לתהליכי עיצוב הזהות בשלב המאוחר יותר של גיל ההתבגרות. משובים המתייחסים לתכונות האישיות של הילד, ולא רק לתוצר שהשיג, מחזקים בו את הביטחון וההתבוננות החיובית על עצמו.
9. "בטח אתה מאוד כועס שלא הצלחת"
במצבי כישלון חשוב להתייחס לתחושה הקשה בעקבות החוויה באמצעות משפט של הבנה מצד ההורה וקבלת הילד על שלל רגשותיו, גם הקשים ביותר (כמו "בטח אתה מאוד עצוב ש..."). משפטים מסוג זה מעודדים ילדים לעצמאות מכיוון שהם מחזקים יצירת סביבה בטוחה ותומכת במצבי כישלון. אלו משפטים המאפשרים לילד לחוות את עצמו במלואו, להיות מי שהוא. כלומר, משפטים מסוג זה מחזקים את הדימוי והביטחון העצמי של הילד. המסר בהם הוא שכשלונות הם חלק בלתי נפרד מהחיים, ואין צורך לחשוש מהם ולהימנע מלנסות שוב (או לנסות דברים אחרים), גם בעתיד.
10. "אני מאוד גאה בך שהצלחת"
זה המשפט האולטימטיבי לעידוד ילדים לכל פעולה, לא רק לעצמאות. מכיוון שהילדים מחפשים תמיד את החיזוק החיובי מההורים, הצהרת גאווה כזו היא דרך מצוינת להעביר להם מסר חיובי להצלחה בכל פעולה. זה נכון גם כשמדובר בהגעה בזמן אל הסיר, וגם כשמדובר בהתגברות על פחד מסוים.
ייעוץ מקצועי:
אלי שגיא - פסיכותרפיסט, מטפל זוגי ומשפחתי (כולל הדרכת הורים), מרצה ומנחה סדנאות הורות.
אורלי ליכט וייניש - מטפלת משפחתית ויועצת ארגונית למערכות חינוך, מדריכת הורים, יועצים חינוכיים ומורים, בנושאים הנוגעים לדילמות לימודיות ורגשיות סביב תפקודי הילד.
ענת בן סלמון ועפר ארז - פסיכותרפיסטים מומחים (דוקטורנטים) ובעלי חברת "כלים שלובים" העוסקת באבחון, טיפול והדרכה לפרט ולמשפחה.
הכתבה התפרסמה במגזין הורים וילדים.