שנת הלימודים נפתחה ועם החזרה לכיתה לא מעט הורים צריכים להתמודד גם עם התופעה המטרידה של ההצקות בגנים ובבתי הספר.
לא פשוט להגן על הילד כשהוא נמצא במסגרת, הרחק מטווח הראייה שלנו, אז איך בכל זאת אפשר לשמור על הילדים? פרופ' עמוס רולידר נותן לנו כלים שיעזרו להתמודד.
"שליש מהילדים חשופים להצקות"
"תופעת ההצקות בבתי הספר הינה תופעה שצריכה להדאיג את כולנו", מקדים ואומר פרופסור רולידר. "מדובר בתופעה נרחבת, ושליש מהילדים בגנים ובבתי הספר חשופים להצקות פיזיות ומילוליות. מה שעצוב בסיפור הזה, שהילד הופך להיות קורבן, ולא תמיד המורה או הגננת נמצאות בטווח ראייה ומסוגלות לעזור".
פרופ' רולידר מסביר, כי להצקות בבית הספר עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת בעתיד." ילד שסובל מהצקות הוא ילד שנפגע ביטחונו העצמי, הצלחתו בלימודים נפגעת ובמקרים קיצוניים הוא עלול להגיע אף לאלימות ולדיכאון. לילדים המציקים עצמם, אגב, יש פוטנציאל מוגבר לבעיות בגיל ההתבגרות שעלולות להוביל לעבריינות, שימוש בחומרים מסוכנים ועוד".
אחת הבעיות המרכזיות היא שילדים שעוברים מסכת הצקות בבית הספר ברוב המקרים לא ידברו או ישתפו את ההורים. כיצד, אם כן, ניתן לזהות שהילד סובל מכך? "ישנם סימנים שצריכים לשים לב אליהם", מסביר פרופ' רולידר. "סימנים כגון: התעקשות לשנות את הדרך בה הילד הולך לבית הספר, סירוב לעלות על ההסעה, תלונות על על כאבי בטן פתאומיים בבוקר, ירידה פתאומית בלימודים, בקשת כסף מבלי הסבר לאיזו מטרה ועוד– כל אלה צריכים להדליק להורה נורה אדומה".
ובמקרים שהילד כבר בא ומשתף, כיצד יש לנהוג?
"חשוב להימנע 'מעצות אחיתופל', כגון תחזיר לו או תתעלם ממנו, ובטח שא לסגור חשבון עם ההורה של הילד המציק", מזהיר פרופסור רולידר. "במקרה שהילד מספר על הצקות במסגרת, הדבר החשוב ביותר שההורה יכול לעשות שה להקשיב ולהכיל. חשוב לשמור על דיאלוג פתוח ורצוף עם הילדים, לסייע להם במציאות סביבה נטולת הצקות, לגייס את המורים לטיפול בתופעה וללמד את הילדים מיומנויות חברתיות".
בנוסף, חשוב שלילד תהיה סביבה אחת לפחות בה הוא מרגיש בטוח – כמו חוג, חברים טובים, מפגשים אחר הצהריים ועוד, שיעזרו לו להתרומם ולהתמודד עם ההצקות בסביבת בית הספר. "במקרים קיצוניים, בהם עניין ההצקות לא נפתר, והילד ממשיך להיות קורבן להצקה –יש לחשוב ברצינות על שינוי הסביבה החינוכית והערת הילד למסגרת אחרת. כי ההשלכות, כאמור, הן מרחיקת לכת", מסכם פרופ' רולידר.