"נכנסתי לפוליטיקה כדי להשפיע על החינוך, זו הייתה שאיפתי מלכתחילה", אומרת ערב השבעתה, שרת החינוך הנכנסת, ד"ר יפעת שאשא ביטון.
בניגוד לקודמיה בתפקיד, שאשא ביטון מגיעה אל משרד החינוך עם ניסיון מעשי ואקדמי בתחום ועניין אמיתי בתחומי הפעילות שלו. הרזומה המקצועי שלה כולל עבודה כמורה ומחנכת, סגנית נשיא במכללה להכשרת מורים אוהלו בקצרין, ממונה על תיק החינוך בעיריית קרית שונה וניהול מחלק החינוך בכפר ורדים. "אני מכירה את המערכת מכל כיוון ובכל רובד אפשרי", היא אומרת.
לקראת כניסתה המיועדת למשרד החינוך היום, אלה הם 10 הנושאים שהם מתכוונת לשים עליהם דגש.
-
צמצום בגרויות
כמו בשנת הקורונה, שרת החינוך המיועדת מתכוונת לצמצם את הבגרויות לחמש בגרויות סך הכל. כמו הרבה מנהלים במערכת החינוך, גישתה היא "פחות זה יותר" – פחות מקצועות, פחות בגרויות, פחות שינון - יותר העמקה, יותר הבנה, ולמידה משמעותית עם יותר מיומנויות מהמאה ה-21. -
חינוך הגיל הרך – לא תחת משרד העבודה והרווחה
שאשא-ביטון מעוניינת בהעברה מיידית של חינוך הגיל הרך ממשרד העבודה והרווחה אל משרד החינוך, כי הרי מדובר בחינוך של פעוטות, לא בעבודה ולא ברווחה. מדובר בהחלטה משמעותית שהיא חלק מההסכמים הקואליציוניים, שתוביל לטענתה ליותר סייעות, יותר פיקוח, יותר מבנים ויותר הכשרה תעסוקתית. במסגרת המהלך מתוכננת תוספת תקציבית ראשונית של 200 מיליון שקלים לטובת: נושא הפיקוח, נושא ההכשרה ונושא הרכזים ברשויות המקומיות. - צמצום מספר ימי הלימוד בשבוע
שאשא ביטון מתכוונת לצמצם את מספר ימי הלימוד לחמישה ימים בלבד, כך שהיום השישי יהיה יום חברתי-קהילתי. ביום זה צפויות להיות שעות העשרה אבל שעות הלימוד יתקבצו לחמישה ימים בלבד. לדבריה, עם השעות שמתפנות ביום שישי, אפשר יהיה לפצל כיתות ולתגבר מקצועות. - תוספת של 300 מיליון שקלים לתכנית לצמצום פערים בדגש על לימוד יסודי
- הכנסה לבסיס התקציב של בית הספר של החגים
כרגע מדי שנה יש דיונים על הנושא. שאשא ביטון מתכוונת להכניס את זה קבוע לתקציב ולמנוע דיונים חוזרים. - מתן אוטונומיה לבתי הספר
הרחבת האוטונומיה של מנהלים ומורים היא אחד הנושאים המדוברים ביותר בשנים האחרונות. שאשא ביטון מתכוונת ליצור לפי דבריה למידה אחרת. "אנחנו צריכים לנתב את כל המאמץ כדי לבנות משהו חדש". - גיוס מורים לתקופת הקיץ
שאשא ביטון מתכננת לגייס מורים ("בשכר ראוי") ללמד בחופשת הקיץ ולהשלים פערים לכל התלמידים, בשיתוף ארגוני המורים. מורים שיבחרו בכך יוכלו להתגייס למהלך הוראה של חודש עד חודש וחצי בחודשי הקיץ, לקבל תגמול ראוי (בנוסף לשכר ממשרד החינוך שלא ייפגע). - צמצום פערים בכיתות א' עד ג'
המשרד צפוי לשים דגש על השלמת פערים לימודיים בדגש על קריאה וכתיבה לכיתות א’-ג’ כדי למנוע מצב של עיכוב התפתחותי עתידי. בנוסף לתגבר לימודי יסוד לכל הגילאים . לילדים שיזדקקו לכך יינתן מענה מהיר ואפקטיבי של הוראה מותאמת אישית. - לא מוותרים על אף ילד
"נבצע שיעורי תגבור לילדים גם בזמנים בהם בתי הספר סגורים, בהתאמה של ההנחיות, בקבוצות של עד 5 ילדים". פרויקט ארצי זה יתבצע באמצעות גיוס סטודנטים לפרויקט פר”ח לאומי. מערכת החינוך הגדולה לא מצליחה לראות את צרכי התלמיד הפרטי. כך הגענו למצב בו ילדים יושבים בבית במשך חודשים והנזקים מצטברים. אנו נעניק לכל תלמיד יחס אישי, מפגש חברתי ולמידה אפקטיבית דרך המהלך המתבקש של הוראה בקבוצות קטנות. - בדרך לביטול הפסיכומטרי
שאשא ביטון מצהירה שתאפשר לכל צעיר וצעירה להיכנס ללימודים גבוהים ללא חסמים והוצאות כספיות ניכרות. תלמידים בעלי בגרות יוכלו להיכנס לשנה א’ ללא פסיכומטרי. הם יעברו לשנה ב’ בממוצע ציונים שייקבע בשיתוף עם המוסדות האקדמיים. כל זאת, לדבריה, בתיאום עם נשיאי האוניברסיטאות והמכללות. תלמידים ללא בגרות יהיו זכאים למכינות הקדם-אקדמיות ללא פסיכומטרי ובסבסוד המדינה.
תנאי הסבסוד במכינות הקדם-אקדמיות יתאפשרו למשך שלוש שנים מרגע סיום השירות הצבאי.
בנוסף שאשא ביטון מתחייבת ומתכוונת לפעול למען הקמה של אוניברסיטה בגליל.