יש לי חדשות טובות וחדשות רעות. נתחיל מהרעות: כואב, מתסכל ועצוב להיות הורה של ילד שלא מצליח במבחנים. המבט הזה על הפנים שלו. הכרסום האיטי אך העקשן באמונה שלו בעצמו. ההשוואה הבלתי נמנעת לחברים אחרים, מצליחים יותר. אני יודעת כמה זה קשה – כי הייתי שם. (למעשה, גם אני וגם הבן שלי היינו שם). החדשות הטובות הן, שהרבה פעמים חוסר ההצלחה במבחנים לא קשור למחסור בכשרון, ידע או אינטליגנציה. למעשה, רוב הפעמים זה יהיה קשור לזיכרון, בעגת המאבחנים זה נקרא: בעיות שליפה, ולאסטרטגיות למידה מנצחות.
לפניכם 11 טיפים שיעזרו לילד שלכם לקצור סוף סוף את הציונים הטובים שמגיעים לו:
1. שיפור מיידי של ביצועי הזיכרון
טריק נפלא לגרות את המוח של הילד שלנו לזכור: כשהילד מנסה להזכר בפרט מסוים מתוך חומר שלמד אך ללא הצלחה – כדאי להרגיל אותו לחשוב על החומר שהוא כן זוכר. הוא (וגם אתם!) תופתעו לגלות שפעמים רבות הוא נזכר פתאום בעובדות ששכח. איך זה קורה? כשהילד למד את החומר, המוח 'הדביק' את כל העובדות הקשורות אחת לשניה ביחד והכניס אותן לאותה מגירה. תחשבו על זה בתור קצה הקרחון: אם תשלפו את הקצה שמבצבץ מתוך המים, שאר הקרחון בהכרח יבוא בעקבותיו.
2. שימוש במידע פנימי כדי לשפר ציונים
מורים נותנים לתלמיד מידע פנימי חשוב בדמות הניקוד שמקבלת כל שאלה. חובה להשתמש במידע הזה!
תמיד עדיף להתחיל משאלות שנותנות ניקוד גבוה יותר, ולעבור לשאלות ששוות פחות נקודות. זה מונע מצב שבו הילד עונה חסר וחפיף דווקא בשאלות כבדות המשקל, ובעצם מפסיד נקודות יקרות בגלל מחסור בזמן ולא מחסור בידע.
3. ניצול מקסימלי של הזמן במבחן
כדאי לבדוק: האם הילד מקדיש זמן בתחילת המבחן לקריאת ההוראות כמו שצריך? זה יכול למנוע מצבים שבהם הוא מבזבז זמן יקר על שאלות שלא צריך לענות עליהן, במקרה שיש שאלות בחירה.
4. איך לא להפסיד נקודות יקרות מראש
האם הילד דואג לבדוק מה החומר המדויק למבחן? תמיד כדאי לבדוק עם חבר או שניים שהוא יודע בדיוק מה החומר, זה ימנע מצבים שהוא מפסיד מראש נקודות במבחן כיוון שלא ידע שצריך ללמוד.
5. להרוויח נקודות מתנה
מורים נוטים לשחרר במהלך השנה מידע על מה שיהיה במבחן, על איזה חומר הם עומדים להתמקד ופעמים רבות הם אפילו מספרים אילו שאלות יהיו במבחן. כדאי מאוד לבדוק עם חבר שמחזיק ראש אם המורה נתן מידע כזה. מדובר בנקודות מתנה רבות שאפשר להרוויח!
6. לא להשאיר ידע רלוונטי בראש
חובה חובה חובה לבצע מיפוי של השאלות בתחילת מבחן (דורש קריאה מעמיקה של כל השאלות לפני שמתחיל לענות), כך שקודם הוא עונה על כל השאלות שהוא יודע מאה אחוז ורק אחר כך עובר לשאלות שהידע שלו בהן חלקי. מומלץ קודם כל 'לשפוך' את הידע שכבר יש לו, ורק אחר כך לנסות 'לסחוט' את השאלות שהוא פחות מתמצא בהן.
7. לא להשאיר כסף על השולחן
כדאי להרגיל את הילד לענות גם על שאלות שהוא לא יודע. מורים רבים ימצאו דרך לצ'פר את התלמיד ולהעניק לו נקודות גם על הדרך או על תשובה חלקית נכונה. במבחן – שום שורה לא נשארת ריקה!
8. הוא שם והוא יודע הכל
המורה הוא לא עציץ ויש סיבה לכך שהוא נשאר בכתה בזמן המבחן. (חוץ מלמנוע מהתלמידים להעתיק...)
כשמשהו בשאלות לא ברור כדאי מאוד לבדוק את העניין עם המורה. הרבה פעמים פרשנות לא נכונה של שאלה יכולה לפסול את כל התשובה, בזמן שהתייעצות קצרה עם המורה היתה מכוונת אותו לכיוון הנכון.
9. הכנה נכונה למבחן
כשהילד לומד, האם הוא מנהל 'מחברת שאלות'? בדרך כלל כשלומדים למבחן יש נושאים שלא מבינים או שצריכים בירור נוסף. האם הוא זוכר לבדוק את הנושאים האלה לפני המבחן? כל כך הרבה פעמים מפסידים נקודות מתנה בגלל שלא זוכרים לעשות את זה.
10. לפני הגשה
האם הוא זוכר להשאיר עשר דקות אחרונות לבדוק שלא שכח כלום/שאין דברים להוסיף?
11. אחרי המבחן
כשמקבלים ציון נמוך מהמצופה, תמיד כדאי לבדוק למה זה קרה. מעקב אחרי סוג הטעויות יעזור לכם ולו להבין את מקור הבעיה ולהבין איך כדאי לתקן אותה. הרבה תלמידים והורים כל כך כואבים את הכשלונות, האמיתיים או היחסיים, שהם מעדיפים לטמון את המבחן עמוק בתיק ולקוות שבמבחן הבא יהיה יותר טוב. אבל מה שבאמת כדאי זה לעבור טוב טוב על המבחן ולראות למה הוא טעה - ולחשוב ביחד על פתרונות לתיקון הבעיה.
מיכל כהן - אליעזר, מדריכה לזיכרון מצוין לילדים, מייסדת בית הספר לזכרון ויכולות למידה