מחקרים שמתפרסמים לאחרונה מדווחים על חשיפה גבוהה של ילדים לפורנוגרפיה ברשת. כהורים, אנו בטוחים שלילד שלנו זה לא יקרה- "מה לו ולפורנוגרפיה?" אנחנו מסננים לעצמנו בשקט. בעידן ווירטואלי נגיש וזמין לתכנים פורנוגרפיים נכון להיות ערים וללמוד כיצד להגן על הילדים מפני חשיפה לפורנוגרפיה. עוצמת הגירויים במרחב הווירטואלי היא כל כך גדולה עד שמוחנו כלל לא בשל מספיק לקלוט ולהכיל עוצמות שכאלו. ראיה לכך היא העלייה התלולה בהפרעות הקשב והריכוז המדווחות במערכת החינוך והקושי של רבים בלמידה ובתפקודים קוגניטיביים הקשורים לכך.
בנוסף, לילדים רבים אשר נמצאים בשלבי התפתחות וגיבוש זהות אין את היכולות הפסיכולוגיות הנדרשות להתמודד עם עצמתם של אותם גירויים ויש צורך בתיווך רב של אותם גירויים על מנת שלא ייווצר נזק נפשי. אחד הגירויים העוצמתיים במינונם היא הפורנוגרפיה, יש כאן שילוב בין גירויים מיניים המפעילים הורמונים בגוף וגירויים ווירטואליים שהופכים שילוב זה לעצמתי מאי פעם. רבים מהילדים אין את היכולות המוחיות והפסיכולוגיות לעמוד מול עוצמות שכאלו.
מה עושים?
1. נוכחות - הורים רבים נמצאים בקונפליקט בין טיפוח אצל ילדיהם סקרנות, למידה, התנסויות חדשות ועצמאות תוך שמירה על פרטיותם לבין הגנה על הילדים מפני הסכנות של המרחב הווירטואלי המצריכות מההורה מעורבות מידתית. הפתרון לקונפליקט הוא נוכחות פיזית ונפשית של ההורים במקומות בהם נמצא הילד במרחב הווירטואלי לא מתוך ריגול אלא מתוך אכפתיות ודאגה תוך שמירה על אמון וכנות הדדית. כפי שהורה מגלה מחויבות ואחריות על ילדיו ושואל ל"איזה חבר ילדו הולך" כך גם בדיוק עליו לעשות במרחב הווירטואלי.
2. תיווך - ילדים מפתחים בהדרגה את הכלים הנפשיים להבין את מה שהם רואים בחשיפתם לפורנוגרפיה. לכן, נכון לעשות שיחה מתווכת עוד לפני שהם נחשפים אשר צריכה להיות מותאמת לגיל ולאישיותו של הילד על מיניות בריאה. שוחחו על כך שמיניות באה מתוך אינטימיות ואהבה בה נדרשים הדדיות והסכמה תוך כיבוד רצונותיה/ו של הבנות או הבנים. למדו אותם כי במרחב הווירטואלי ישנם תכנים שלא מכבדים לא את הבנים ולא את הבנות.
3. קשר - נוכחות ותיווך לא יצלחו ללא קשר טוב בינכם ההורים לבין ילדיכם. קשר טוב משמעו קשר פתוח ומכיל, קשר שמאפשר לדבר על נושאים מביכים ולא נעימים. צריך לזכור שעל קשר טוב צריך לעמול לאורך שנים ועוד מגיל קטן ולהשקיע בזמן איכות פנים אל פנים וחיבוק. קשר טוב הוא בעיקר היכולת שלכם לראות ולתת לילדכם תחושה של סובייקט (על שלל תחושותיו ורגשותיו), ילד שחווה את עצמו כסובייקט יצליח לפתח אצלו יכולת גם לראות את האחר (בנים או בנות) כסובייקט. קשר טוב ושיתוף יאפשר "קצה חוט" בו הילדים יוכלו לאחוז במקרה בו תתפתח מצוקה.
4. לא להתרגש יותר מדי - הורים חרדתיים סביב מיניות מעבירים מסר באופן לא מודע הפוך מכוונותיהם. הילדים עלולים לקלוט ש"מין זה מלוכלך" ו"מין זה אסור". המסר בבית צריך להיות שמיניות היא חלק בלתי נפרד מזהותנו ומלווה אותנו לאורך החיים, מסר זה יכול לעבור רק כאשר אנו ההורים רגועים ונינוחים עם נושא המיניות. הורה צריך להוות מוקד מידע בנושא מיניות, ולכן הורה שנינוח לדבר על כך באופן מותאם לגיל מזמין את הילד לפנות אליו.
5. סמכות הורית המלווה בידע - הורה שיודע את המשמעויות של עישון סיגריות וההשלכות על הבריאות הוא ידע להעביר את המסר לילד בצורה ברורה יותר. כך גם פורנוגרפיה! הורה שיודע את משמעויות החשיפה בגיל הצעיר, ההשלכות לטווח הארוך, הפגיעות בדימוי העצמי ובדימוי גוף, ניצול והחפצת נשים יעביר מסר חד וברור שהחשיפה לפורנוגרפיה אינה בריאה הן לשחקנים והן לצופים.
6. להפחית תכנים שאינם מבוקרים - כדאי לבחון אפשרויות טכניות בהם ניתן להפחית תכנים פורנוגרפיים וחשיפתם על ידי ילדים. כפי שאנחנו מנסים להאכיל את ילדינו בתזונה בריאה ומזינה ובד בבד מנסים להפחית מאכלים שאינם בריאים.
הכותב הוא ד"ר יניב אפרתי- מייסד IHS – המרכז הישראלי לקידום מיניות בריאה