טרנד הקואוצ'ינג, שתפס תאוצה מסחררת בשנים האחרונות, מצא נישה חדשה וצעירה במיוחד. בתי ספר רבים בבריטניה, גם יסודיים וגם חטיבות ביניים, החלו לאחרונה לגייס מאמנים לתלמידים. המאמנים מסייעים לילדים להתמודד עם מגוון של בעיות, כמו הצקות מצד חברים לכיתה, כישורי למידה לקויים, חוסר ביטחון, דימוי גוף בעייתי ואפילו התמודדות עם גירושי ההורים.
בראיון ל"דיילי מייל" אמר הפסיכולוג ד"ר אריק סיגמן כי "אף על פי שחשוב שתהיה לילדים הדרכה והערכה עצמית, לא מדובר במשהו שצריך להיות מואצל לבעלי מקצוע מסוימים. אפשר להזמין טייק-אווי כשאתה לא יודע לבשל, אבל אתה לא יכול להזמין בעל מקצוע שיבשל הערכה עצמית עבור הילד שלך".
חברת אימון מקומית שעובדת עם כאלף בתי ספר דיווחה שמספר המאמנים שהיא מפעילה בבתי ספר עלה בשנה האחרונה פי עשר, מ-12 ל-120. מנהל החברה, מרק סטפורד, אמר: "אנחנו מקבלים יותר ויותר פניות מבתי ספר, שרוצים לספק תמיכה לתלמידים מתוך גישה חינוכית הוליסטית יותר". לדבריו, הכישורים המרכזיים עליהם עובדים עם הילדים במסגרת האימון הם הצבת מטרות להצלחה, לקיחת אחריות והעלאת ההערכה והדימוי העצמי. להערכתו, ילדים שעוברים אימונים כאלו מקבלים השראה לשינוי דפוסי חשיבה שליליים ומקבלים מושג על מה באמת דרוש כדי להשיג את השאיפות שלהם.
מסתירים מההורים, מספרים למאמן
גדי רוזן, מאמן משפחתי, אישי וזוגי ומנחה קבוצות הורים וילדים, מסביר שלמרות הדימוי האופנתי ואולי המעט חפיפניקי שיצא לאימון האישי, כשהוא נעשה על ידי מאמן מוכשר ומקצועי, הוא יכול לשמש כמתנה לחיים עבור מתבגרים ובני נוער. "מאמן הוא מישהו שמלווה את הילד לאורך זמן ממושך ומהווה אוזן קשבת לא שיפוטית ומכילה. המאמנים הכי טובים של הילדים הם ההורים שלהם, אבל לצערי כיום לא כל ההורים זמינים עבור הילדים שלהם".
מאיזה גיל מומלץ להתחיל באימון אישי?
"בגילאי 12-13 מתבגרים רבים יצאו נשכרים מאימון. זה יסייע להם במעברים המבלבלים, בהגדרת הזהות החדשה, בפתרון התלבטויות עם חברים ועם ההורים ועוד. צריך לזכור שבני נוער נוטים להסתיר מההורים שלהם הרבה דברים, ובאימון יש להם הזדמנות להוציא את הכל. האובייקטיביות והניתוק של המאמן מהווים יתרון"
מה לגבי ילדים מתחת לגיל 12?
"אצל ילדים צעירים יותר קשה לדבר בצורה מופשטת על נושאים כמו ערכים, חזון או מדדים להצלחה. לכן המאמן צריך לדבר במושגים קונקרטיים. למשל, אם הוא מדבר עם הילד על חופשת הקיץ הצפויה לו, הוא יכול לצייר עם הילד לוח עם ימי החופש, ולכתוב מה עושים בכל אחד. באופן כללי, המטרות צריכות להיות מוגדרות לטווח קצר מאוד ולא לעתיד הלא נראה".
אלו בעיות האימון יכול לפתור?
רוזן מבהיר שאימון הוא לא תהליך תיאורטי: "באימון עובדים על הגדרת מטרות וסלילת הדרך אליהן. כל אימון יהיה מאד קונקרטי ומשימתי. המאמן יעסוק הרבה בעידוד הילד, ופיתוח המוטיבציה שלו לעמוד בהחלטות ובמשימות".
עדיין מתקשים לדמיין מה יש לילד לעשות עם מאמן אישי? קבלו כמה דוגמאות לאימונים אפשריים לילדים. כמובן, כל אימון הוא אישי ותלוי בילד הספציפי, אבל זה יתן לכם מושג כללי.
ילד לא מקובל חברתית - המאמן יעבוד עם הילד על התבוננות בילדים שסובבים אותו, וניסיון לאמץ התנהגות שמאפיינת אותם. האימון לא צריך להיות משנה אופי, אלא משנה דפוסים והתנהגויות.
ילד שמתקשה בקבלת אחריות, למשל לגבי מטלות הבית - המאמן יפעל לניסוח חוזה בין הילד להורים. החוזה לא יהיה מבוסס על ניג'וזים, אלא על הגדרת מטרות. לאורך האימון, המאמן יבדוק עם הילד את העמידה במטרות, וכך ינסה לגרום לילד מעורבות מתוך רצון ולא כפיה.
ילד שלא מפסיק לריב עם האחים - המאמן יעבוד על הילד על סיטואציות דמיוניות, וידחוף את הילד למצוא דרכים לפתרון שלא מביאות לעימות וריב. כך הילד ייווכח שאפשר להתנהג אחרת.
טיפים לאימון אישי מוצלח עם ילדים:
* מומלץ לעבוד על הכאן והעכשיו, על מה קורה בחיים שלהם היום, בניגוד למבוגרים איתם ניתן לעבוד גם על העתיד הרחוק.
* לבחור מטרות מתוך תחומי החיים הנוגעים להם באופן אישי ותואמים את גילם.
* חשוב לעזור לילדים במיקוד, מכיוון שהם נוטים לחשוב בצורה אסוציאטיבית.
* ההורים צריכים להיות מעורבים ותומכים באימון- להזכיר, להסיע ולעודד.
* אף על פי שמדובר באימון של צעירים- המאמן צריך לשמור על דיסקרטיות ולערב את ההורים מתוך הסכמה ושיתוף של הילד. ההורים מצידם, לא צריכים לצפות לקבל דיווח שוטף על מה שנאמר ונעשה באימון.
* מומלץ להשתמש באימון ככלי לבנית בסיס אישיותי והעצמה ולא רק לטיפול בבעיה נקודתית או בזמן משבר.
* לילדים חייבת להיות מוטיבציה להשתתף באימון, אחרת לא יווצר שינוי.
* חשוב שההורים יבדקו שהמאמן עבר הכשרה ויפגשו איתו באופן אישי להתרשמות.